gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå har Helene gnudd på denne i hele kveld...:cool:
    Må da være noen ungdomsminner som vekkes..:rolleyes:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Snadder for en som i sin ungdom holdt med Heep og Stoke :)
    Litt avslappet til Heep i dag, men Stoke, LOUD AND PROUD!!!

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Venter med spenning på litt "første lytt" inntrykk Sundkoien:rolleyes::cool:;)

Vis vedlegget 309802

gismo

God morgen!

Ja, anmeldelser er vel alltid rimelig subjektive.. Skal prøve å si hva jeg hittil har erfart;

Dette er en Tempest 2, med passiv forforsterker og dertil hørende lavt gain. Passer dog meget bra med 303/300'n sitt høye utgangssignal og lettdrevne høyttalere.
    rogueaudio_tempest_ii.jpg
    Syns den ser bra ut med firmalogoen frest ut i den tykke frontplata.

Den er bestykket med KT88 utgangsrør, og kan derfor også bruke KT90 og KT120 hvis en skulle ønske. Får nok ikke noe særlig mer effekt med KT120 men lydsignaturen kan vel bli noe annerledes. De som sitter i nå er Electro Harmonix kt88.
    I inngangen sitter 2 stk 12ax7 og 2 stk 6SN7. Jeg byttet ut 12ax7 rørene i går fra billige Sovtek til NOS Brimar, og det ble en øyeblikkelig forbedring!

I forhold til Rogue Chronus som jeg kjenner godt har denne litt mer av alt; litt mer nerve og tilstedeværelse, litt mer trykk i grunntoneområdet, litt dypere og bedre definert bass. I toppen føles den en tanke mer luftig. Chronus er jo ikke verdens mest oppløste der..
    Klangsignaturen er forbløffende lik Chronus, det vil si en ørliten vekt på presensområdet. Jeg opplevde absolutt ingen lyttetretthet de 3 timene jeg spilte i går, og det er jo et godt tegn :)

Tror jeg må gi denne et par uker i anlegget før jeg kan si noe mer konkret. Jeg liker ihvertfall det jeg nå hører.

NB; fikk høre "kinoanlegget" til Håvar Snapa(PlanetSnapa) i går. Rogue pre og effekt(Stereo 100), MF dac og et par Dynaudio Special 25.
    Første gangen jeg virkelig har likt lyden av Dynaudio! Ikke grått og kjedelig, men en mengde klangnyanser og et godt tilstedeværende grunntone. Stemmer kom virkelig godt ut av dette oppsettet :)

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Morten på rett vei...

Hjemme etter en lytt på to "nye" anlegg hos Sundkoien.
    Disse to anleggene hørte jeg på i kveld:

Hovedanlegg: Cary CD 303/300 - Wireworld Eclipse5 - Rogue Audio Tempest II - Soundstring Biwire - ProAc D38
    Gutterommet: Exposure CD2010S - Kimber Timbre - Rogue Audio Chronus - Soundstring - ProAc Studio 130

Må si at her har det endret seg, både i hovedanlegget og på gutterommet, dette var noe hyggelige timer med særs musikalske anlegg på
    begge plasser;);)
    Skal skrive litt om endringene i begge anlegg bare jeg får latt det synke inn litt, men kan vel hurtig nevne at det er lenge siden jeg har hørt Unni
    på en så overbevisende musikalsk måte som oppe i hovedanlegget i kveld:)
    Takker for en god øl!

UW.jpg

gismo

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.743
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde vi var enig om at det er mange veier gismo?
    Ikke bare Via A. Meucci, 10 36057 Arcugnano

Bra sundkoien!
    Fin amp!

Nå gjelder det å komme i form til juni.
    Det vil komme noen utfordringer. Merk mine ord.
    :cool:
    Mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Trodde vi var enig om at det er mange veier gismo?
    Ikke bare Via A. Meucci, 10 36057 Arcugnano

Bra sundkoien!
    Fin amp!

Nå gjelder det å komme i form til juni.
    Det vil komme noen utfordringer. Merk mine ord.
    :cool:
    Mvh
    Det er alltid flere enn en vei vettu blues, det er vi helt enige om;)
    Og som du sier, det vil og skal komme mange utfordringer, så herlig er dette livet vårt!!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dared Mars Tube dac/amp på kontoret.

Litt musikk på kontoret, kaffe og overraskende god lyd fra mine små Dali Fazon Mikro høytalere.
    Det som bidrar til dette er en Dared Mars Tube dac/amp som fores med flac rett fra PC.
    Denne har jeg vært så heldig å få låne av Beyond Resolution/Moet Audio AS en ukes tid nå!
    Min XTZ A-800 med usb inn, dac og 2x40W klasse D ut må nå stå ved siden av å lytte;)

Dared_Mars_Saturn.jpg

Denne Dared Mars har en innebygd DAC som oppleves som meget god, kablet usb inn, som brukes her, men også en trådløs mulighet for de som skulle ønske dette. Den har rør på inngangen og 2x25W power ut. Kan nok her i dette oppsettet lett "tømmes" da mine Fazon Mikro ikke er noen lett last for denne grabaten, men da spiller det mer enn høyt nok for min del her på kontoret;)
    Det som overrasker mer er nok hva den byr på av lydkvaliteter, den har en meget god DAC som nevnt, oppløst, sound-messig musikalsk og lettflytende og med en flott touch av varme.

Toppen oppleves ikke slitsom eller spiss samtidig som den er full av liv og detaljer!
    Mellomtonen er ren og klar, byr på evnen til å detaljere og finne frem nyanser i musikken, godt driv og en flott dynamikk.
    Bass spiller den også med renhet, gode detaljer og et flott hurtig anslag, men her må det sies at mine Dali Fazon Mikro stopper ved ca 85 HZ, så dette må nok utforskes noe mere i et av mine andre oppsett:p

Litt kort om opplevelsen her på kontoret, Dared Mars har jeg ikke noe problemer å likes, likes lett mye bedre enn min XTZ A-800, men så er den jo også 2,5 ganger dyrere bare så det er sagt:)
    Ønsker man en musikalsk, lettflytende lyd med en touch av varme og litt "rør-feeling" rett fra PC, så kan dette absolutt anbefales, matchet med et sett gode småhøytalere kan det bli veldig bra!:)
    Skal teste den i et av mine andre oppsett nå tenkte jeg, forventer nok ikke å kunne blåse ut lysene på bordet i stueanlegget, men det å få hørt den på høytalere som spiller lenger ned skulle ikke forundre meg om den byr på ytterlige gode lydkvaliteter:rolleyes:

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Stakkars Einstein.
    Tilsidesatt nok en gang til fordel for noe småtteri fra leketøysavdelingen.:rolleyes:

Hehe blues, itte noe synd på`n, han får så mye omsorg at du skulle bare vist.....:rolleyes:
    Nå f.eks står`n oppe å varmer seg og 4 stk "nye" Telefunken E88CC rør for at han "far" skal lytte/nyte disse senere i dag;)
    Blir spennende å høre hva disse kan som itte Tesla kan eller motsatt:p

gismo

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Stakkars Einstein.
    Tilsidesatt nok en gang til fordel for noe småtteri fra leketøysavdelingen.:rolleyes:
    Du har en fantastisk evne til og ordlegge deg samt finne biledlige illustrasjoner til dine innlegg.
    Har dog ingen tro på at Darad gjør Einstein skjelven i kne'a, men vil heller gjøre han beroliget. Han forstår nok fort at her må tyngre saker til, noe Gismo sikkert ikke har i tankene med det første☺

roeng2

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.399
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Gleder meg til å høre hva den klarer med Venere :) Den dreiv faktisk Mantra 50 her på et helt akseptabelt nivå.. og veldi lettvint med Blåtann :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Full fart skjønner jeg :) Blir spennende om småkaren leverer nå når den får litt mer å tygge på.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dared Mars Tube dac/amp i stua.

Ja så fikk jeg koblet opp Mars`n i stua da, Rega boksene fikk hvile og flac rett fra PC inn i Dared som
    ble koblet opp mot mine SF Venere 1,5.
    Disse er ikke akkurat den letteste ballasten man kan henge på, så jeg fryktet litt bråstopp her, spesielt grunnet begrensning på strøm.
    Mine antagelser ble fort bekreftet, Dared kunne lett "tømmes" med SF`ene tilkoblet, men spilte dog over normalt høyt før volumknappen ikke gikk lenger:p

image.jpg

Kort oppsummert:
    Bassen er ikke like kontrollert som med Rega (selv om den heller ikke er noe kraftverk) manglet også litt fylde før den mistet litt av kontrollen på mellomtone/bass elementet. Men spilte ok på lavere volum syns jeg.
    Mellomtonen fungerte mye bedre, her viser den fortsatt frem en klarhet og renhet som er meget god, detaljer og nyanser er også flotte.
    Men det mangler litt fylde i grunntonen, spesialt på vokaler syns jeg.
    Toppen derimot glitret litt mer her, flotte oppløsninger og detaljeringer og fremstod faktisk som litt mer livaktig uten at det gikk feil vei.
    Sonus Faber is dark som Harry på Rhapsody så fint sa og det er litt sånn jeg opplever SF Venere i kombo med Rega her i stua, så det lille og litt mere livaktige i toppen kunne jeg meget godt like!

Men totalt sett så ble det litt mye mangel på strøm og kontroll i de nedre oktaver over et vist volum, men dette var vel også som forventet;)
    Men Dared Mars er en veldig kjekk, god og anvendelig liten boks og den overasket meg derimot mye mer da jeg i ettermiddag prøvde den med et av mine headsett:) Så jeg skal også prøve den litt mere som headamp, har en meget god referanse i min Weiss her mener jeg:rolleyes:;)

gismo

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Finnes mange fine, rimelige rør-amper på EL34 ol å få tak i.... ;)

Btw, nå må du snart oppsummere gårkvelden. Før den går i glemmeboken.
    Husk, du er en godt voksen mann :D

M

V

vinyl-jønki

Gjest
    Lekker amp
    Om det blir dyrt ? Voldsom inflasjon på kost og losji i
    hovedstadsområdet vettu;)
    Vi får bare avvente sjåfør,n å se når han har anledning til
    en tur???
    Eneste jeg er litt redd for er om jeg har noe musikk for din
    smak,spiller mye bråkete musikk :rolleyes:;)
    Uansett, skal bli hyggelig å treffe deg, blues snakker pent om
    deg og sier du er ren og pen i tøyet, så det går vel helst bra!!;)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.399
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det er jo faktisk Pre out på denne, så den kan jo funke som en kjekk liten preamp.. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er jo faktisk Pre out på denne, så den kan jo funke som en kjekk liten preamp.. :)
    Ja ser det er det og et godt poeng X-Cell, for den spiller flott i signatur, oppløsning og detaljering og opplever dac-delen som god også;)
    Så ja, med tyngre last kan den fungere godt som dac, pre og headamp:)
    Med lettere byrder står det faktisk godt på egne bein også!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekker amp

en tur???
    Var det je frykta for ser du:cool:
    Nei tenkte heller at den VSi 75 kan være så god at kværna begynner å male je...:p
    Vi støtter øss på mannen fra blåskogen, så får vi se hva det blir til, men artig hadde det vøri veit du;)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Finnes mange fine, rimelige rør-amper på EL34 ol å få tak i.... ;)

Btw, nå må du snart oppsummere gårkvelden. Før den går i glemmeboken.
    Husk, du er en godt voksen mann :D

M
    Hæææ...å sier du, var je noen plasser i går sier du....hmmm:rolleyes:
    Nei detta skjønner je itte noe tå asså.....:p

gismo

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.399
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja ser det er det og et godt poeng X-Cell, for den spiller flott i signatur, oppløsning og detaljering og opplever dac-delen som god også;)
    Så ja, med tyngre last kan den fungere godt som dac, pre og headamp:)
    Med lettere byrder står det faktisk godt på egne bein også!

gismo
    Ja den har en veldig fin lyd i seg, og DAC'en henger nok godt med :) Blir spennede og høre hva du syns om den som headamp :)

Til prisen så kan man jo faktisk kalle den et aldri så lite kinderegg :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekkert oppsett Gismo. Du har alltid estetikken på din side, det skal sant sies. Gleder meg til å høre dette når den værste telehiven er borte.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.743
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lekker amp

en tur???
    Nei tenkte heller at den VSi 75 kan være så god at kværna begynner å male je...:p
    Vi støtter øss på mannen fra blåskogen, så får vi se hva det blir til, men artig hadde det vøri veit du;)

gismo
    Vi må ha et møte.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekkert oppsett Gismo. Du har alltid estetikken på din side, det skal sant sies. Gleder meg til å høre dette når den værste telehiven er borte.
    Takker og bukker HC, ja vi får ta det litt lenger utpå, kosligere da det tørker opp og blir litt bedre i været;)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekker amp

en tur???

gismo
    Vi må ha et møte.
    Tid, sted og agenda blues...:rolleyes:;)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekker amp
    en tur???

Hehe...ikke noe problem vinyl-jønki, damer og rolig musikk kan je høre på hjemme, hører på mye rart som je holder før mæ sjøl je serru:cool::cool:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Forandring i ett oppsett, forvandling i det andre....

Hjemme etter en lytt på to "nye" anlegg hos Sundkoien.
    Disse to anleggene hørte jeg på i kveld:

Hovedanlegg: Cary CD 303/300 - Wireworld Eclipse5 - Rogue Audio Tempest II - Soundstring Biwire - ProAc D38
    Gutterommet: Exposure CD2010S - Kimber Timbre - Rogue Audio Chronus - Soundstring - ProAc Studio 130

Må si at her har det endret seg, både i hovedanlegget og på gutterommet, dette var noe hyggelige timer med særs musikalske anlegg på
    begge plasser;);)
    Skal skrive litt om endringene i begge anlegg bare jeg får latt det synke inn litt, men kan vel hurtig nevne at det er lenge siden jeg har hørt Unni
    på en så overbevisende musikalsk måte som oppe i hovedanlegget i kveld:)
    Takker for en god øl!

Vis vedlegget 310015

gismo
    Litt om opplevelsene hos Sundkoien på søndagskvelden.
    Den største forandringen, gutterommet, her har skjedd mye, ikke bare en forandring men en forvandling;)
    Etter å ha sparket ut AE1 og Creek Classic 5350se og satt inn ProAc Studio 130 og Rogue Audio Chronus ble dette helt enorm forskjell!
    Nå har du godlyd, kose lyd, organisk og musikalsk sound i hulen din der nede M:D
    Der får du sikkert mange kosestunder fremover!

I stue anlegget er kun ampen byttet, Rogue Audio Chronus har fått plass nede og Rogue Audio Tempest II har kommet inn.
    Mere effekt og bedre kontroll, ja kort sagt bedre på alt i mine ører!
    Toppen glitrer litt mere nå, bedre detaljer og oppløsning og litt mere livaktig, alt på rette siden av den berømte eggen:)
    Mellomtonen din har jeg alltid likt og den liker jeg ennå bedre nå, den er renere med ennå bedre detaljer og evner å fremkalle nyanser i musikken helt fremdragende! Unni, Kari osv som jeg nevnte har flotte stemmer, nå er de om mulig ennå mer naturlige, grunnet mere detaljer/nyanser i tonene står de ennå "nærmere" meg og synger;) Han kulørte brumlebassen som jeg ikke husker navnet på i farta ble faretruende virkelig...:cool::cool:
    Bassen din er jo helt rå, spiller lagt ned på 20-tallet, men nå renere, mer detaljert og nyansert og oppsettet virker ikke "så basstungt" som før. Balansen i oppsettet føles mer riktig nå syns jeg.
    Du har ikke mindre bass nå M, men i mine ører mer riktig og jeg tror faktisk ennå dypere!!

To meget musikalske anlegg, men med helt klart kremlyden oppe i stua;)
    Takker for en hyggelig kveld med god øl og god lyd!!

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.195
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Anne Bisson - Blue Mind..!

Et kvalitets album, både musikalsk og lydmessig, enkelte spor på dette er bare en fryd og nyte;)
    En stemme som går rett i hjerterota på en gammal skognisse, et must album for musikk og lyd elskere:rolleyes::D

Front.jpg

Back.jpg

flac

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn