gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Hvilke produsent som har laget høyttalerene minne er ikke så nøye så lenge de kan og spille musikk, men også ser bra ut;D
    Men det skal nok ganske mye til for at minne Elac byttes ut i noe annet8) Har større tro på at klumpen fra USA går før de og da mulig også det norske innslaget i systemet.

SF ser jeg for meg at er enklere og få til i en vanlig stue da de er tunet litt mot det fyldige mens Elac er mer nøytral.
    Etter min smak er det ikke mye som kan måle seg med designet og finish på SF, der er de helt råe.

roeng2

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvilke produsent som har laget høyttalerene minne er ikke så nøye så lenge de kan og spille musikk, men også ser bra ut;D
    Men det skal nok ganske mye til for at minne Elac byttes ut i noe annet8) Har større tro på at klumpen fra USA går før de og da mulig også det norske innslaget i systemet.

SF ser jeg for meg at er enklere og få til i en vanlig stue da de er tunet litt mot det fyldige mens Elac er mer nøytral.
    Etter min smak er det ikke mye som kan måle seg med designet og finish på SF, der er de helt råe.

roeng2
    Kom igjen, Roeng2, si det som det er, dette videreformidler du fra din kone :cool:

Hadde vært gøyalt å en gang få høre Elac. Har noen gamle Hadelands akevitt glass som trenger påfyll..... Håper det kan la seg ordne hvis jeg er i nærheten.

En riktig god påske til deler av Dal brødrene :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9

roeng2
    Kom igjen, Roeng2, si det som det er, dette videreformidler du fra din kone :cool:

Hadde vært gøyalt å en gang få høre Elac. Har noen gamle Hadelands akevitt glass som trenger påfyll..... Håper det kan la seg ordne hvis jeg er i nærheten.

Kona er nok veldig fornøyd med Elac så hun er nok ingen pådriver for SF.
    Om tilfeldighetene legger det til rette så er du så klart velkommen for og høre litt Elac;D

Fortsatt god påske der nede i landet fritt for fjell og daler:cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

roeng2

Kona er nok veldig fornøyd med Elac så hun er nok ingen pådriver for SF.
    Om tilfeldighetene legger det til rette så er du så klart velkommen for og høre litt Elac;D

Fortsatt god påske der nede i landet fritt for fjell og daler:cool:
    Takker, og det går selvføgelig begge veier :)
    Tenkte ikke så mye på høyttalerne, det var helst de andre greiene....
    Rub it in! Har akkurat lagt inn på FB hva jeg mener om å se snødekte vidder vidder hver gang jeg er innom :mad:;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, dakkar Tomz... Er du snill kan det fikses en livbøye som du kan henge etter i 50 knop + til sommeren... Men for ikke å skremme orgel-kafteinen får vi ta det som sist du prøvde dette... Lek og moro helt klart...

tomz2.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sigrid Moldestad...

Musikkanalen (NRK1) har på nytt bergtatt meg en times tid, mens dere strir med talere og sånt (heia SF)...;);)
    Sigrid Moldestad har gått meg hus forbi:mad: som den musikkelsker jeg er står jeg på flere enn et bein, dette var bare helt
    herlig etter gamle gismo sitt folkemusikkhjerte.
    Ei ven mjuk kvinne, med fele og en klokkefin stemme, at hun i tillegg tonesetter alt hun gjør selv og til 80-90 prosent også skriver sine tekster er jo ikke noe minus ved henne;) At hun også i 2014 ble kåret til Norges beste innen sin sjanger har jeg sansen for!!
    Fant på WiMP at hun har gitt ut 4 album (som jeg har gått glipp av:() er jo nesten en skandale:cool:
    Norge HAR jo sin Sofia Karlsson jo;);)

Fant hennes tekst "Vise til far" som meget sterk....(blant mange andre)

gismo

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.375
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    En god påske ønskes fra det glade nordland også!! :) håper dere får en fortreffelig påske!! :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Musikkanalen (NRK1) har på nytt bergtatt meg en times tid, mens dere strir med talere og sånt (heia SF)...;);)
    Sigrid Moldestad har gått meg hus forbi:mad: som den musikkelsker jeg er står jeg på flere enn et bein, dette var bare helt
    Ei ven mjuk kvinne, med fele og en klokkefin stemme, at hun i tillegg tonesetter alt hun gjør selv og til 80-90 prosent også skriver sine tekster er jo ikke noe minus ved henne;) At hun også i 2014 ble kåret til Norges beste innen sin sjanger har jeg sansen for!!
    Fant på WiMP at hun har gitt ut 4 album (som jeg har gått glipp av:() er jo nesten en skandale:cool:

gismo
    Sitter og ser på denne konserten nå jeg gismo, kjekt med opptaks muligheter:cool:
    Etter siste flytting av anlegg er tv nok en gang en del av opplevelsen. Det gjør at konserter på tv og filmer blir gøy og høre på;D

roeng2

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    Sitter og ser på denne konserten nå jeg gismo, kjekt med opptaks muligheter:cool:
    Etter siste flytting av anlegg er tv nok en gang en del av opplevelsen. Det gjør at konserter på tv og filmer blir gøy og høre på;D

roeng2
    Ja ikke sant, når vi kommer til musikk/konserter etc så blir det en ok opplevelse:)
    Vi kan vårt fag er på bjerget, så f.eks NRK1 HD - CD tuner - Rega DAC - Rega Brio-R og SF Venere blir meget bra her hjemme;);)

Tar nok Sigrid Moldestad en gang til i løpet av dagen selv:D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    I mellomtiden og litt innimellom får man vel prøve litt TAD 6922 i Einstein (renheten og detaljenes konge....:cool:;))!!

image.jpg

image.jpg

gismo

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Konge var vel å ta litt i :rolleyes: ? Men den ser utrolig lekker ut denne hybrid ampen din og spiller meget godt. Det som gjør at den er lett å like , for meg, er at den spiller litt i begge leire. Dvs at den har endel av rørforsterkernes finesse og transistorens kontroll. Artig å se hvor rent du holder det, selvom det er påske i olabukser.. ;)

Og kanskje har du rett og..At den er konge siden den sammenfatter ting ? Det er iallefall konge i ditt rike, konge over "småtøsene", som du kaller de .

Takk for gode musikk tips, mye fint med syngedamer. Tross alt :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Konge var vel å ta litt i :rolleyes: ? Men den ser utrolig lekker ut denne hybrid ampen din og spiller meget godt. Det som gjør at den er lett å like , for meg, er at den spiller litt i begge leire. Dvs at den har endel av rørforsterkernes finesse og transistorens kontroll. Artig å se hvor rent du holder det, selvom det er påske i olabukser.. ;)

Og kanskje har du rett og..At den er konge siden den sammenfatter ting ? Det er iallefall konge i ditt rike, konge over "småtøsene", som du kaller de .

Takker for hyggelige ord HC, hehe....ja tok vel litt i, men må jo det for å bli hørt:rolleyes: men selvfølgelig mener jeg "konge i eget rike", det er maaange gode amper der ute;)
    Men av de jeg har hatt hjemme og hørt litt rundt omkring, så den "konge i mine ører" på nettopp detaljer og renhet, sjelden jeg opplever renere lyd og mer dypt gravende gjengivelse på detaljer:)
    Kombinasjonen ( hybrid) rør/transer passer meg utmerket, rommet liker det og småfrøknene liker det også:D
    Gjeldende nettopp renhet, detaljering og match mot Guarneri Mementoene så er det mange "trolig mer kunnskapsrike og kjente" personer enn meg som har sagt noe om det:)
    Kan jo nevne Franco Serblin (om match mot SF GM), RoDa (om detaljering) og manne fra SoundStage som skrev dette om renhet...
    Sound
    "'Clean'" -- "it seemed to put as few artifacts between my ears and the recording as some of the best systems I've heard, regardless of price." "Rhythm and timing are vital components of involving music, and the Einstein excelled at both." "The bass range of The Absolute Tune was not only agile and articulate, but as powerful and as extended as my speakers allowed." "Did I enjoy my time with The Absolute Tune? Absolutely."

God fortsettelse på påsken;)

gismo

Edit: olabukser passer i alle anledninger og renslighet er en dyd og en verdibevaring!!!

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En flott live fremførelse av Lars Winnerbâck og Lisa Ekdahl denne her syns jeg, vi holder oss til nordisk
    lettfordøyelig og folkelig musikk i påsken;)
    Garasjerocken/punken får vente:cool:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vi har noe flotte syngedamer her i landet, dette er jo nydelig i mitt folkelige musikkhjerte;)
    Et nydelig dikt av Robert Burns, nydelig fremført av Sigrid Moldestad:)

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Når skal du teste ut rør all the way da?
    ;)
    Ja si det du...når skal vi det.....eller hvor skal vi dra:rolleyes:;)
    Er godt fornøyd med hybrid for øyeblikket, en kombo av rør/transer funker flott syns jeg.
    Kanskje da je blir ennå litt sløyere og ennå litt eldre....:cool::cool:
    Liker transers hurtighet og kontroll av sluttrinnet, hater bassister som itte speller i takt med musikken, Einstein henger godt med:D

gismo

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tja, det finnes nok rør som skulle fått fart i damene dine også.
    Kjører nå kombinert jeg også, så jeg skal vel ikke si så mye. ;)
    (Dog, det er rør og digitalt, så det er kanskje enda værre?)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.121
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Takker for hyggelige ord HC, hehe....ja tok vel litt i, men må jo det for å bli hørt:rolleyes: men selvfølgelig mener jeg "konge i eget rike", det er maaange gode amper der ute;)
    Men av de jeg har hatt hjemme og hørt litt rundt omkring, så den "konge i mine ører" på nettopp detaljer og renhet, sjelden jeg opplever renere lyd og mer dypt gravende gjengivelse på detaljer:)
    Kombinasjonen ( hybrid) rør/transer passer meg utmerket, rommet liker det og småfrøknene liker det også:D
    Gjeldende nettopp renhet, detaljering og match mot Guarneri Mementoene så er det mange "trolig mer kunnskapsrike og kjente" personer enn meg som har sagt noe om det:)
    Kan jo nevne Franco Serblin (om match mot SF GM), RoDa (om detaljering) og mannen fra SondStage som skrev dette om renhet...
    Sound "'Clean'" -- "it seemed to put as few artifacts between my ears and the recording as some of the best systems I've heard, regardless of price." "Rhythm and timing are vital components of involving music, and the Einstein excelled at both." "The bass range of The Absolute Tune was not only agile and articulate, but as powerful and as extended as my speakers allowed." "Did I enjoy my time with The Absolute Tune? Absolutely."

God fortsettelse på påsken;)

gismo

Edit: olabukser passer i alle anledninger og renslighet er en dyd og en verdibevaring!!!

Hehe, i fint selskap her :)
    God fortsettelse, snakkes ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En låt med stemning og micro detaljering som bare må nytes (for oppsett som får det med sæ da:cool:);)
    For de som mener dette er "to slow", har du ikke tid til å høre, finn på noe annet....:p

gismo

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    En låt med stemning og micro detaljering som bare må nytes (for oppsett som får det med sæ da:cool:);)
    For de som mener dette er "to slow", har du ikke tid til å høre, finn på noe annet....:p

gismo
    Lagt til i playlist. Takk. :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hjemme igjen etter et lite besøk hos Gismo. Ikke i "hulen" denne gang, men i dagligstuen som er nyoppusset og pen.

Stuen går i jordfarger samt svart og hvitt, og sentralt i det svarte og hvite står det noen svarte Rega-bokser og et par sjarmerende hvite Sonus Faber! :)

Etter en kort lytt vil jeg oppsummere som følger;
    Anlegget leverer en dynamisk, klangrik lyd som heller mer mot jordfager enn pastell.. Her var det potente basstoner som nyanserer godt over hele spekteret, en varm grunntone med rike klangfarger. Stemmer stod særdeles godt ut, for å være pirkete kunne en liten "innestengthet" høres i øvre mellomtone. Diskanten var relativt sømløs og behagelig, men likevel luftig og oppløst. Tror disse høyttalerne har potensiale til å parres med elektronikk over Rega Brio, men samspillet her var så behagelig at det virker svært godt til det tiltenkte formål.
    Gismo og jeg sliter med samme problem ift plassering. Mitt gutterom og hans stue lar ikke anlegget lett plasseres idealisk, men jeg syns han(og jeg) har kommet rimelig bra utav det.
    Stående bølger og en litt fyldig bass inn mot vegger lar seg bekjempe med akustiske tiltak, men her har vi både husfruer og barn og ta hensyn til :)

Gratulerer med stueanlegget Gismo, jeg ble positivt overrasket!

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.570
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    JORDFARGER! ROFL!
    Back again me too.
    Leven, leven, leven nå gismo.

En får vara som en er,-nårn itte vart som en sku:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jepp Blues!

Jeg syns det er relativt lett å forklare klang/lyd med farger. Lyst/pastell/mørkt/gul-oransje-rødt osv :)
    Husk, jeg er lærer med fordypning i sløyd og fargelære!

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hjemme igjen etter et lite besøk hos Gismo. Ikke i "hulen" denne gang, men i dagligstuen som er nyoppusset og pen.

Stuen går i jordfarger samt svart og hvitt, og sentralt i det svarte og hvite står det noen svarte Rega-bokser og et par sjarmerende hvite Sonus Faber! :)

Etter en kort lytt vil jeg oppsummere som følger;
    Anlegget leverer en dynamisk, klangrik lyd som heller mer mot jordfager enn pastell.. Her var det potente basstoner som nyanserer godt over hele spekteret, en varm grunntone med rike klangfarger. Stemmer stod særdeles godt ut, for å være pirkete kunne en liten "innestengthet" høres i øvre mellomtone. Diskanten var relativt sømløs og behagelig, men likevel luftig og oppløst. Tror disse høyttalerne har potensiale til å parres med elektronikk over Rega Brio, men samspillet her var så behagelig at det virker svært godt til det tiltenkte formål.
    Gismo og jeg sliter med samme problem ift plassering. Mitt gutterom og hans stue lar ikke anlegget lett plasseres idealisk, men jeg syns han(og jeg) har kommet rimelig bra utav det.
    Stående bølger og en litt fyldig bass inn mot vegger lar seg bekjempe med akustiske tiltak, men her har vi både husfruer og barn og ta hensyn til :)

Gratulerer med stueanlegget Gismo, jeg ble positivt overrasket!

M
    Hei M.

Takker så mye for en kjapp påsketur, du hadde jo itte sett hverken stuen (i ny drakt) eller hørt dette "stue-anlegget";)
    Enig i mye du skriver, en flott tilnærming av lyden via din kunnskap om farge syns jeg, er imponert!
    Var da ennå godt jeg hadde fått på plass "jumperne" mellom terminalene og itte hadde dissa "kobberskinnene" for det løftet lydbilde en god del:D
    Takker for fyldig omtale og et hyggelig besøk:)

Legger til for egen regning at jeg er godt fornøyd med stuelyden ut fra de forventninger og ambisjoner jeg hadde med dette oppsettet!
    Helene fikk jo også sine hvite talere, som jo er et pluss:)

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.570
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var litt morsomt å beskrive lyd utfra fargekartet. Varm/kald. Tjukt/tynt er vi ganske vant med.
    Jeg tror at en av grunnene til at hfs-folk snakker mye forbi hverandre er at det er mye begrepsforvirring rundt beskrivelse av lyd.
    Man legger ikke det samme i ordene som blir brukt.

Jordfarge var ny for meg, men tar gjerne en time med lærer`n!:)

Landskap i jordfarger,-Astrid Slettvold.

Mvh

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.075
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Synes det var litt morsomt å beskrive lyd utfra fargekartet. Varm/kald. Tjukt/tynt er vi ganske vant med.
    Jeg tror at en av grunnene til at hfs-folk snakker mye forbi hverandre er at det er mye begrepsforvirring rundt beskrivelse av lyd.
    Man legger ikke det samme i ordene som blir brukt.

Jordfarge var ny for meg, men tar gjerne en time med lærer`n!:)

Landskap i jordfarger,-Astrid Slettvold.

Mvh
    PS: noe her skjærer over i pastell.... :)

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.570
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke min skyld, for bildet heter "Landskap i jordfarger"!

Nå får vi det travelt for jeg har registrert at også sundkoien har debutert med egen tråd!
    Herligt!;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.108
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke min skyld, for bildet heter "Landskap i jordfarger"!

Nå får vi det travelt for jeg har registrert at også sundkoien har debutert med egen tråd!
    Herligt!;)

Du er jo godt bevandret på jordfarger du åsså ser je blues:cool:
    Ja nå har Sundkoien dratt i gang han også, flott med egne tråder i venne gjengen;)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis ikke dere snart slutter med disse fargene blir det trangt i garasjen i juni :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn