gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Har dere ikke fulgt med i timen. Konserten i Hamar blir nedskalert og "naken". Kun to gitarer med nylonstrenger og ho Kari

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har dere ikke fulgt med i timen. Konserten i Hamar blir nedskalert og "naken". Kun to gitarer med nylonstrenger og ho Kari
    Gledesdreperen er løs...:cool::cool:;)
    Der ho Kari kommer fra kaller dem sånne " hestkuk"......;);)

gismo

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Det er vel ikke bare størrelsen det kommer an på. Aner jeg en viss misunnelse her:cool:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rett det meste på bildet der, bortsett ifra ølet. Det er Mack som gjelder , ikke "piss ifra byen mellom de syv fjell" 8):)

gismo.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Musikk på kontoret er umulig å klare seg uten viste det seg..:cool:
    Så da er et par skoesker på test, nærfelt og litt morro detta da;)
    XTZ A800 digital ampen stod jo der, så dette smeller greit med 2x40 watt på disse Dali Zensor 1.
    Utrolig hvor dypt disse rakkerne går, litt hissige i toppen med digital forsterker, men man får jo itte alt for en vekslepenge:D

image.jpg

Fått mye skryt disse og det kan jeg faktisk skjønne:)

image.jpg

Om de får bli må dem kanskje henges på veggen....

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.690
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke dere med på "ølkurs" i nederlandene?

På tide med repetisjon tror jeg.

Dere vet begge hvor polet er på Hamar.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa blues. Men skal en høre på musikk nordfra må en ha rett øl. Og da er Mack et godt alternativ. Ikke Bergen, og ikke andre varianter. Hvis en vil være hel ved, og ikke en wannabe.. :cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kari skuffet ikke....

Da var årets konsertstart med Kari Bremnes i Hamar Kulturhus i havn. Meget god konsert og lyden må betegnes som i særklasse god, ikke ofte man hører konsertlyd på dette nivået;);)

image.jpg

image.jpg

Hyggelig selskap på konserten var blues m/kone, Sundkoien og roeng2;)
    Og ikke nok med det, men der traff man jo også Trondmeg og RBN med sine respektive:)

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Et album jeg kun har hørt enkelte låter fra tidligere, men i dag har jeg hørt litt mere på dette sammen med morgenkaffen;)
    Et knippe herlige "vuggesanger" for voksne mannfolk:cool: Ta gjerne en lytt på dette:) (Tidal HiFi)

320x320.jpg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Selv om ting nå begynner å falle på plass i gismostua etter nytt hjem for anlegget, må det fortsatt noen småjusteringer til;)
    Blir mest trolig farvel til denne sorte boksen etter meget trofast og god tjeneste....

image.jpeg

En arvtager er på vei i posten, må vite om denne vil være like trofast og pålitelig....;)

image.jpg

gismo

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Dette blir spennende gismo, logitech'en har jo vært trofast i mange år nå. Den lever nok på litt lånt tid her hjemme også. Dine erfaringer vil bli eterlengtet for utdypning her.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.690
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Attpåtil 6 års garanti;)

Helt legitimt.
    HiFi-klubben er dessuten springbrett for mange som tar hifi og musikk til seg som hobby.
    En vesentlig kilde til smitte av Hifidelitis Nervosa. A good thing.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har nok rett blues. Men som den dinosaur jeg er blåser jeg en lang en i både streaming og hifiklubben. Begge deler forekommer meg litt for pubertalt ;). Når det er sagt er det et meget potent verktøy med stor tilgjengelighet for mye musikk. Og lett å søke i. Det er bra ting.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du har nok rett blues. Men som den dinosaur jeg er blåser jeg en lang en i både streaming og hifiklubben. Begge deler forekommer meg litt for pubertalt ;). Når det er sagt er det et meget potent verktøy med stor tilgjengelighet for mye musikk. Og lett å søke i. Det er bra ting.
    Begynner å bli seriøst bekymret for deg HC, skulle tro du var 10 år eldre enn gismo....:p:cool::cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du kan så si gismo.. ;D. Hifiklubben har jeg ikke satt mine ben i på 15 år, og det blir neppe med det nærmeste. Men tror sannheten er at jeg er litt selvplager. Dette DIY er oppskrytt. Gleder meg til å bli ferdig. Da skal jeg bli lat. Og begynne å streame og drikke IPA. Som gamle gubber gjør ;D

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Milva:

Tenkte denne italienske damen kunne passe i denne tråden:confused:. Mulig du kjenner henne.

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    By the way.....
    Unge Sundkoien var innom her på onsdagen for å hente meg da vi skulle på Bremnes, vi rakk 3 låter i stua før vi måtte haste videre...
    Med Habitat på plass og sånn nogenlunde integrert spilte vi Markus Miller, Musica Nuda og Inger Marie Gundersen.
    Det har blitt stille....ble han helt stum av begeistring...:rolleyes::cool::cool::p

Ha en detaljert, ren, og klar weekend folkens;);)

gismo

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.690
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke sagt noe om lyden i den "nye " blåstua (grønn).
    Minner på at det er kotyme etter besøk hos folk hvor man har inntatt smøring i form av middag og Ortegakjeks til kaffen.:rolleyes:

roeng førstereis i blåskogen viste folkeskikk og gjorde det som var krevet. du så vel det?

Samme med kameraten over elva som ikke har vært her siden før RELens morgen.

En litt følsom slakt er jaggu du minste man kan forlange i gjengjeld!

Blir pulverkaffe på trappa neste gang hvis dere ikke skjerper dere.:cool:

Have Nice Week-End i habitatet:) Talas.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du har ikke sagt noe om lyden i den "nye " blåstua (grønn).
    Minner på at det er kotyme etter besøk hos folk hvor man har inntatt smøring i form av middag og Ortegakjeks til kaffen.:rolleyes:

roeng førstereis i blåskogen viste folkeskikk og gjorde det som var krevet. du så vel det?

Samme med kameraten over elva som ikke har vært her siden før RELens morgen.

En litt følsom slakt er jaggu du minste man kan forlange i gjengjeld!

Blir pulverkaffe på trappa neste gang hvis dere ikke skjerper dere.:cool:

Have Nice Week-End i habitatet:) Talas.
    Hehe....pulverkaffe drikkes daglig blues, så det er itte noen trussel, trusselen her er nok mer for besøkende enn fastboende:cool:
    Å bare sitte på trappa vil derimot svi litt mere, for det er alltid koselig å komme inn og opp i stua di, nå ennå triveligere med total forandring av farger, møblering og panorama utsikt, det ble rett og slett lekkert hos dere blues;)

Lyden din kjenner jeg godt fra før og med litt ettertanke flyttet jeg resten av innlegget over i din tråd blues:)
    Takker igjen for en fin tur innom hos deg, herlig suppe/brød og alkoholfritt;)

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Delvis fridag, litt arkiv leting er alltid spennende, mye man nesten aldri spiller;)
    Kona kommer hjem senere så veldig tidlig på' n med pølser, lompe, rekesalat og sprøstekt løk:cool:
    Tilbehør ble en iskald gammeldags Frudenlund Bayer, mørk og god fylde.....

Litt eldre musikk har man også lyttet til, herlig "ny giv" i oppsettet etter innføring av Habitat;)
    Enig med Tanita her...vil itte ha smørbrød, je vil ha pølse og øl....:D

gismo

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Snarvisitt innom Gismo's lydstue før Kari Bremnes;

Som kjent fra før har Gismo hatt flere, relativt kortfattede forhold med sub'er..
    Det virker som om han ikke helt blir venn med dem. For oss som kjenner Gismo har vi lært at denne karen setter renheten, klarheten og detaljene høyt.
    Det skal liksom ikke være for MYE av noe, alt må balansere ytterst nøyaktig på naturlighetens skarpe knivsegg.

Mange basskasser har derfor blitt veiet og funnet for TUNGE. Det blir sidrompet, på etterkant og for bløtt. Og oftest for mye.
    Mange ganger har jeg tenkt; hva skal karen md sub, den står jo liksom ikke på allikevel..?

Nå er det endring. Det måtte en veggboks til. En litt kraftig panelovn, eller en liten varmepumpe. Ser det ut som.

Rett på sak; dette spiller ikke sub-bass. Det spiller så integrert og sømløst som jeg aldri har hørt en sub spille før!
    Det spiller rett og slett som en forlengelse av det lille 5,5 toms elementet i SF GM.
    Nå låter det større, behageligere, mer avslappet og med en større scene enn jeg noengang har hørt i dette huset.
    Tror Gismo endelig har fått en ekstrabass han kan leve med. Ikke kan jeg skjønne hva han skal med en til?
    Det er ikke mulig å retningsbestemme de dypeste oktavene her nå, ei heller mulig å si hvor GM gir seg og Habitat kommer inn.

For å si det på utenlandsk; Me like!

Fra WIKI;
    Habitat, levested, brukes i økologien om den områdetypen en art helst velger å holde til i. Det vil si det området der de fysiske og biologiske forholda er best i samsvar med artens spesifikke krav til livsmiljø.
    Mens et habitat er stedet der en art fins, er biotop stedet der et samfunn av arter fins. Tap av habitat er en vanlig årsak til at arter dør ut. Mange arter er nå utrydningstruet fordi habitatene går tapt. Eksempler er blomsterenger som erstattes av kornåkre, byggefelt og veier.. - eller at tropisk regnskog erstattes med oljepalmeplantasjer.
    Innenfor et biotop kan en art ha flere habitater.

Gismo er arten. Biotopen er huset. Men du kan se bort fra siste setning :)

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Litt stemning må man jo skape når man sitter her og nyter både drikke og musikk;)
    I mørket er alle katter sorte, ingen ser meg nå....så da kan jeg vel si høyt til meg selv....fytte rakkern hvor bra det spiller her nå...:cool::cool:

image.jpg

Den tidligere positur fra i dag gjelder itte lenger HC og blues:cool:

image.gif

gismo

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Tiden er vel snart inne for et besøk, virker som om gismo har funnet sitt rette habitat.

roeng2

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Snarvisitt innom Gismo's lydstue før Kari Bremnes;

Som kjent fra før har Gismo hatt flere, relativt kortfattede forhold med sub'er..
    Det virker som om han ikke helt blir venn med dem. For oss som kjenner Gismo har vi lært at denne karen setter renheten, klarheten og detaljene høyt.
    Det skal liksom ikke være for MYE av noe, alt må balansere ytterst nøyaktig på naturlighetens skarpe knivsegg.

Mange basskasser har derfor blitt veiet og funnet for TUNGE. Det blir sidrompet, på etterkant og for bløtt. Og oftest for mye.
    Mange ganger har jeg tenkt; hva skal karen md sub, den står jo liksom ikke på allikevel..?

Nå er det endring. Det måtte en veggboks til. En litt kraftig panelovn, eller en liten varmepumpe. Ser det ut som.

Rett på sak; dette spiller ikke sub-bass. Det spiller så integrert og sømløst som jeg aldri har hørt en sub spille før!
    Det spiller rett og slett som en forlengelse av det lille 5,5 toms elementet i SF GM.
    Nå låter det større, behageligere, mer avslappet og med en større scene enn jeg noengang har hørt i dette huset.
    Tror Gismo endelig har fått en ekstrabass han kan leve med. Ikke kan jeg skjønne hva han skal med en til?
    Det er ikke mulig å retningsbestemme de dypeste oktavene her nå, ei heller mulig å si hvor GM gir seg og Habitat kommer inn.

For å si det på utenlandsk; Me like!

Fra WIKI;
    Habitat, levested, brukes i økologien om den områdetypen en art helst velger å holde til i. Det vil si det området der de fysiske og biologiske forholda er best i samsvar med artens spesifikke krav til livsmiljø.
    Mens et habitat er stedet der en art fins, er biotop stedet der et samfunn av arter fins. Tap av habitat er en vanlig årsak til at arter dør ut. Mange arter er nå utrydningstruet fordi habitatene går tapt. Eksempler er blomsterenger som erstattes av kornåkre, byggefelt og veier.. - eller at tropisk regnskog erstattes med oljepalmeplantasjer.
    Innenfor et biotop kan en art ha flere habitater.

Gismo er arten. Biotopen er huset. Men du kan se bort fra siste setning :)

M
    Takker for en hurtig tur innom og ditto lytt her om dagen og takk for meget hyggelig ord nå, ETTER lytten;);)
    Som du nevner har veien til god bass vært både lang og kronglete, når man er et petimeter blir den nærmest uendelig:cool:
    Men jeg så smilet, selv når du lukket øynene, så da fikk jeg egentlig bekreftelsen av egne opplevelser allerede da...:p....flytting, justeringer, synsing og test av masse musikk av forskjellig karakter var itte bortkasta;)
    Men fint å få det skriftlig også M:cool::cool:......trur jaggu je tar en øl til je........

gismo

Sist redigert:

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tror nesten jeg må få komme innom en gang til, ser sundkoien mener det spiller enda større hos deg.. :rolleyes:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tror du snart må sette opp gjesteliste.
    :)

Burde ha tatt en tur igjen jeg også. Hadde vært spennende å hørt hva du har fått til :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tror du snart må sette opp gjesteliste.
    :)

Burde ha tatt en tur igjen jeg også. Hadde vært spennende å hørt hva du har fått til :)
    Hei yosh81. Lenge siden du var her (oppe sist vel?), så ja her er en del forandring;)
    Du er hjertelig velkommen en tur innom veit du...:)

gismo

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Tiden er vel snart inne for et besøk, virker som om gismo har funnet sitt rette habitat.

roeng2
    Det må vi få til igjen vet du Ronny;)
    Skulle vært en tur hos deg også....:rolleyes:

gismo
    Ja du er velkommen inn i min stue Dag, på tide at du kommer en tur nå;D
    Jeg kan ikke varte opp med rørmagi og italienske små piker, men har troa på at det ikke er helt utenfor din smak:rolleyes:
    Blir spennende og høre oppsettet i større rom og med sub:cool:

roeng2

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her en Habitat trimlåt, sett på denne og dra på litt, sjekk utslagene på bassene deres;)
    Høres ikke så voldsomt ut, men her er masse energi, sjekk elementene!

gismo
    Låter rimelig greit her den der nå; 8 stk. 10" i to lukkede bokser, 12 stk. 8" dipol og 2m bånddiskant/mellomtone..... nesten ikke bevegelse i elementene her. :cool:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.161
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her en Habitat trimlåt, sett på denne og dra på litt, sjekk utslagene på bassene deres;)

gismo
    Låter rimelig greit her den der nå; 8 stk. 10" i to lukkede bokser, 12 stk. 8" dipol og 2m bånddiskant/mellomtone..... nesten ikke bevegelse i elementene her. :cool:
    Hehe....du trenger kanskje ikke noe bevegelse med det membran arealet...:cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

gismo
    Hehe....du trenger kanskje ikke noe bevegelse med det membran arealet...:cool:

gismo
    Smått er godt, enig i det emotikon 8)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.690
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Han var god til å skrive Sundkoien da !;)

Kjøpte noen dyre vinylplater i Oslo i dag.
    Bl.a. denne til 90 kr på Platekompaniet.

Går passe fort på 45rpm.

Har dessuten funnet en bedre butikk-IPA til deg
    :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn