gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Einstein visket meg i øret i kveld.....jeg drømmer om disse damene jeg:cool:
    Nei nei gutten min, du får klare deg med de du har for det er ikke penger til disse i år ble svaret;);)

Vis vedlegget 230549 Vis vedlegget 230550

gismo

Har aldri fått høre de der, men de ser vannvittig pene ut. Det er kanskje de peneste høytalerene jeg noen gang har sett. Og jeg drømte en stund om de, før jeg havna på Triangle kjøret.
    Hei Retep.
    Ja helt enig, jeg har hatt den lenge selv og sliter med at drømmen ikke slipper:cool:

gismo

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Einstein visket meg i øret i kveld.....jeg drømmer om disse damene jeg:cool:
    Nei nei gutten min, du får klare deg med de du har for det er ikke penger til disse i år ble svaret;);)

Vis vedlegget 230549 Vis vedlegget 230550

gismo

Har aldri fått høre de der, men de ser vannvittig pene ut. Det er kanskje de peneste høytalerene jeg noen gang har sett. Og jeg drømte en stund om de, før jeg havna på Triangle kjøret.
    Hei Retep.
    Ja helt enig, jeg har hatt den lenge selv og sliter med at drømmen ikke slipper:cool:

gismo

Man skal ha noe å strekke seg etter med denne hobbyen. Og de damene der, er absolutt lekre.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Videre i hulen....

Her sett fra en av to bisitter plasser.

0027.jpg

Fra sweetspot ser det sånn ut...

0028.jpg

Og litt opp i høyden...

0029.jpg

Rommet er nå kjemisk rent for "håndfast" musikk (siste lass med sølvskiver blir sendt i dag):rolleyes:
    Det er 3 behagelige sitteplasser med fotpuffer på "andre siden" og et avlastningsbord på hver side.
    Det ene bordet rommer pc/harddisk/iPad mini etc :)
    Det er en god del akustikk tiltak rundt om i rommet. Mere er det vel ikke å si, håper dette bidrog litt til de som har savnet noen oversiktsbilder:cool:

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.094
    Videre i hulen....

Vis vedlegget 230578

Vis vedlegget 230579

Og litt opp i høyden...

Vis vedlegget 230580

Rommet er nå kjemisk rent for "håndfast" musikk (siste lass med sølvskiver blir sendt i dag):rolleyes:
    Det er 3 behagelige sitteplasser med fotpuffer på "andre siden" og et avlastningsbord på hver side.
    Det er en god del akustikk tiltak rundt om i rommet. Mere er det vel ikke å si, håper dette bidrog litt til de som har savnet noen oversiktsbilder:cool:

gismo
    LEKKERT brutter`n.
    Jeg skjønner at en våt drøm har kommet i hus, og bergtatt deg.
    Når du nå en gang er så flink med hus og kone, synes jeg "utskjeielsen" er vel fortjent.
    I tillegg er det vel i grunn bare å kjøre på med litt mer produkter fra Einstein, og det settet med høyttalere du sikler etter.
    Du bør selvsagt prøve dem hjemme før du flesker til.
    Det er nå vi lever Gismo.
    Man SKAL være snill med seg selv mens man har seg, for plutselig så har man seg ikke lenger :rolleyes:
    Gratulerer med godbiten :cool:

Avslutningsvis har Konemor og jeg "skumle" planer om en peisestue med 2 anlegg når jeg flytter inn for godt.
    Jeg har fått høre flere ganger i høst at hun vil at jeg flytter inn med alt mitt, og deretter ordet "treiging" hehehe...det er bare å bøye seg i støvet for ei utrolig dame.
    Da blir det altså ett anlegg med rør og hønn, og det andre som du "kjenner" fra før.
    Førstnevnte tenker vi også å koble til en 50" Panasonic plasma skjerm til.
    Dette kan bli et rom det blir MEGET vanskelig å komme seg ut av om kvelden :cool:

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    999
    Torget vurderinger
    6
    Du har fått et virkelig stilig oppsett Gismo!:cool:
    Skikkelig gjennomtenkt med diffusorer på de rette plassene også.

Men jeg må innrømme at jeg får litt vondt i magen når du skriver at du har fjernet alle CD-platene. Får bare håpe at du ikke kommer til å angre.

Ser at mange gjør som du akkurat nå......
    Jeg solgte alle LP-platene mine i 1990 fordi de var gått av moten, det var CD som var inn.
    Nå har pendelen snudd, men jeg kommer aldri til å gå på limpinnen en gang til, å selge de over 800 sølvplatene som jeg nå har i skapet.
    Jeg kjøper CD'er som aldri før. oppdaterer kartoteket på f.eks grupper som det viser seg at jeg burde utforsket bedre på 70-tallet. i tillegg til nye ting selvsagt.
    I tillegg samler jeg på signerte plater fra artister jeg har vært på konsert med. Det beste med dette er faktisk historien rundt. F.eks da pennen min ikke virket da jeg møtte Odd Børretzen i baren i pausen.... Eller da Kari Bremnes kastet alt i hendene og sprang ned i garderoben etter konserten for å finne en sort tusj, hun likte ikke min i sølv...

Jeg tipper at om en 5-10 års tid blir CD den nye vinylen.....

Videre i hulen....

Vis vedlegget 230578

Vis vedlegget 230579

Og litt opp i høyden...

Vis vedlegget 230580

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.823
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    gismo, - jeg leser du har planer om opppussing av lytterommet ditt en vakker dag.

Det ser bra ut nå også, men jeg har jo skjønt at estetikken teller mye hos deg.
    (Mange ville nok vært fornøyd om det så ut som hos deg,- etter opp-pussing;))

Det jeg i beste mening vil si i denne sammenheng, er at du aldri, aldri, aldri, må finne på å rive furupanelen av veggene (eller gran).
    Det går mange akustikk-remedier og dermed kroner på 40-50 kvadrat med skyggepanel eller annen profil slik du har.

Darling,-som jeg deler stue med, vil gjerne male vår granpanel i stuerommet hvor mitt anlegg står.
    Jeg er skeptisk, men har gått med på beis.
    Konsekvensen er at ingenting blir gjort...

Supermatt maling er visst i vinden for tida. Det må være bedre enn blank, men beis eller ittno er nok å foretrekke (?)

Fliser og gips er ikke forenlig med bra lyd.

De platene du har en av på midten over anlegget er fine. Har sett at bl.a. R.E.S. har slike.
    Kan du si noe om effekten? Evt av alle tre platene.
    Hva heter de, evt hvor er de å få kjøpt?

Mvh

PS; Har du panel i taket også? (En god ting:))

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker så mye FinnM:)

Oppsettet spiller veldig bra nå, mere liv, masse detaljer og oppløsning (enorm informasjon), mere dynamikk og en bedre mellomtone. Noe mindre kontroll i bassen på høyere nivå (men der spiller jeg nesten aldrig).
    I tillegg blomstrer det med alle ingredienser helt ned på lave lyttevolumer, noe som er bare helt herlig her hos meg og min bruk;)

Angående både vinyl (solgte alt rundt 90) og sølvskiver (solgt unna de 2 siste årene) så kan hende du får rett, men ennu har ikke angeren tatt meg i alle fall:cool:
    Stortrives med flac formatet, brukervennligheten og tilgjengeligheten er i høysetet:) Lyden er også meget akseptabel/god (kan spille helt opp til 24/192 nå) så vi får se.
    Men skal ikke si at du ikke for rett, så har jeg erkjent det på forhånd:cool:

gismo

Du har fått et virkelig stilig oppsett Gismo!:cool:
    Skikkelig gjennomtenkt med diffusorer på de rette plassene også.

Men jeg må innrømme at jeg får litt vondt i magen når du skriver at du har fjernet alle CD-platene. Får bare håpe at du ikke kommer til å angre.

Ser at mange gjør som du akkurat nå......
    Jeg solgte alle LP-platene mine i 1990 fordi de var gått av moten, det var CD som var inn.
    Nå har pendelen snudd, men jeg kommer aldri til å gå på limpinnen en gang til, å selge de over 800 sølvplatene som jeg nå har i skapet.
    Jeg kjøper CD'er som aldri før. oppdaterer kartoteket på f.eks grupper som det viser seg at jeg burde utforsket bedre på 70-tallet. i tillegg til nye ting selvsagt.
    I tillegg samler jeg på signerte plater fra artister jeg har vært på konsert med. Det beste med dette er faktisk historien rundt. F.eks da pennen min ikke virket da jeg møtte Odd Børretzen i baren i pausen.... Eller da Kari Bremnes kastet alt i hendene og sprang ned i garderoben etter konserten for å finne en sort tusj, hun likte ikke min i sølv...

Jeg tipper at om en 5-10 års tid blir CD den nye vinylen.....

Videre i hulen....

Vis vedlegget 230578

Vis vedlegget 230579

Og litt opp i høyden...

Vis vedlegget 230580

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    gismo, - jeg leser du har planer om opppussing av lytterommet ditt en vakker dag.

Det ser bra ut nå også, men jeg har jo skjønt at estetikken teller mye hos deg.
    (Mange ville nok vært fornøyd om det så ut som hos deg,- etter opp-pussing;))

Det jeg i beste mening vil si i denne sammenheng, er at du aldri, aldri, aldri, må finne på å rive furupanelen av veggene (eller gran).
    Det går mange akustikk-remedier og dermed kroner på 40-50 kvadrat med skyggepanel eller annen profil slik du har.

Darling,-som jeg deler stue med, vil gjerne male vår granpanel i stuerommet hvor mitt anlegg står.
    Jeg er skeptisk, men har gått med på beis.
    Konsekvensen er at ingenting blir gjort...

Supermatt maling er visst i vinden for tida. Det må være bedre enn blank, men beis eller ittno er nok å foretrekke (?)

Fliser og gips er ikke forenlig med bra lyd.

De platene du har en av på midten over anlegget er fine. Har sett at bl.a. R.E.S. har slike.
    Kan du si noe om effekten? Evt av alle tre platene.
    Hva heter de, evt hvor er de å få kjøpt?

Mvh

PS; Har du panel i taket også? (En god ting:))
    Takker for skryt og rosende ord bluesbreaker;)

Ja rommet skal ha seg en litt tiltalende estetikk, helt klart (og som du sier, du kjenner meg nå:cool:)
    Jeg har kun ekte treverk på alle flater der i dag, det skal det også være. Det er gran tregulv, furu krogskog panel på vegger og skyggepanel gran i tak.
    Dette skal overflatebehandles og jeg skal ikke bruke blank maling har jeg tenkt. Vet der er noen nye veldig matte malinger nå og har lyst på å prøve disse.
    Gulvet har tenkt skulle beises men ikke lakkes.

Akustikk tiltak er viktig (erfart dette og derfor bor jeg her jeg bor, i hulen min er jeg sjefen på godt å vondt.
    Som du ser har jeg tre stykker absorbentplater bak/mellom høytalerene. Den ene er er lik de R.E.S. har en hel rekke av hos seg (fikk tilbud på en ensom rest, men husker ikke i farta hvor det var), de to andre er like gode og kjøpt hos Accustic Tuning (Frode). Det mest vesentlige de kjør er å "rense" lyden og dempe klang/refleksjoner.
    I alle fire hjørner (du ser vel en på ene bildet) har jeg noen "traps" som forhindrer ståendebølger syns jeg. Disse er laget av RoDa, han brukte dem i sitt krypinn før han måtte flytte ut i stua. Veldig flott lagd og med god effekt her hos meg.:)
    På begge sidevegger (første refleksjonpunkt og litt til, som ikke syns på bilde) har jeg to plater på hver side, effekten er også "rensende" i lydbilde.
    På gulv foran hver høyttaler har jeg dempende matter. Felles for alle platene er at de sitter ikke rett på vegg, men med samme avstand fra vegg som tykkelsen på dempematerialet (fungere bedre her enn rett på vegg).
    Gjenstår litt testing på bakvegg og event tak, men kan jo ikke gjøre alt i en gang:cool:
    Men alt i alt har dette bidratt med meget gode effekter her i min hule bluesbreaker:)

gismo

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette ser utrolig lekkert ut! Og det virker som om det låter minst like bra som utseendet skulle tilsi.

Godt å se og lese om at digital lyd gjør jobben også i et såpass kresent lyttemiljø.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette ser utrolig lekkert ut! Og det virker som om det låter minst like bra som utseendet skulle tilsi.

Godt å se og lese om at digital lyd gjør jobben også i et såpass kresent lyttemiljø.
    Takker Ulf-B:)
    Ja pila peker oppover nå, det går "sæ tæll" som vi sier her i skogen;)
    Digital lyd funker meget bra for meg vil jeg si og om dette lyttemiljøet er så kresent vet jeg nå ikke, ser og skjønner at det mange kresne lyttemiljøer rundt omkring:rolleyes:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tenkte å sette med ned å la anlegget få spille disse to for meg nå i kveld.
    Litt artig å sjekke ut disse to her i 24/88,2 (SACD) mot 16/44,1. Kan jo hende at jeg har fått bedre og artigere forutsetninger nå;)
    Ikke alltid det går riktig vei heller, noen ganger syns jeg det kan gå den veien høna sparker :cool:

front.jpg

front.jpg

gismo

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.081
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Litt artig å sjekke ut disse to her i 24/88,2 (SACD) mot 16/44,1. Kan jo hende at jeg har fått bedre og artigere forutsetninger nå;)
    Ikke alltid det går riktig vei heller, noen ganger syns jeg det kan gå den veien høna sparker :cool:

Vis vedlegget 230655

Vis vedlegget 230656

gismo
    God aften!

Hæll har du krøpi i busua?

Spørsmål; jeg syns at "Feels like Home" er litt uoppløst og lukket i toppen her..
    Er det slik på væssia?

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 230655

Vis vedlegget 230656

gismo
    God aften!

Hæll har du krøpi i busua?

Spørsmål; jeg syns at "Feels like Home" er litt uoppløst og lukket i toppen her..
    Er det slik på væssia?

M
    Hepp.

Ja oppleves sånn her også M, i tillegg er det så enormt stor forskjell på gain fra 16/44 til SACD, så det er meget vanskelig, selv om jeg skrur opp til samme nivå oppleves SACD dårligere på flere områder. Toppen nevner du, enig, dynamikk og mer til sier jeg også;)
    Nei, her er det cd kvaliteten som gjelder:D

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så denne damen, en favoritt:)

Vis vedlegget 230716

flac 16/44
    gismo
    Favorittdamen min det der Gismo.
    Denne har jeg faktisk ikke hørt. Får skjerpe meg, og skaffe den.
    Stemmer det at du spilte en med engelske tekster for ca en uke siden, eller husker jeg feil?
    Hei, da bør du få den denne, en av hennes to beste dette;)
    Den andre er denne syns jeg.

cover.jpg

Ellers har hun vel 3 stk med engelsk tekst så vidt jeg husker.
    Jeg har 9 album i mitt arkiv.

gismo

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den benken din.. Hvor er en ifra? Ser meget flott ut.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Den benken din.. Hvor er en ifra? Ser meget flott ut.
    Hallo Retep.

Den er fra Skeidar, men jeg vet den har gått ut dessverre.
    Da jeg kjøpte den var det kun den i utstillinga igjen, de sjekket også i andre Skeidar butikker for meg den gangen og alle var tomme.
    Så da fikk jeg den i utstillinga til slutt:)

gismo

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den var fin skjønner du. Er på leting etter noe lignende selv. Men har ikke hastverk. Ender vel med at jeg bygger selv...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm ser du bor på/i Kirkenær. Er jo ikke veldig langt fra meg det. Kanskje jeg skulle tatt en tur over nyttår en gang? Om om du er i området mitt en gang så må du si ifra.. Synes det er spennende å høre nye oppsett. Og den ampen din er griselekker!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hmmm ser du bor på/i Kirkenær. Er jo ikke veldig langt fra meg det. Kanskje jeg skulle tatt en tur over nyttår en gang? Om om du er i området mitt en gang så må du si ifra.. Synes det er spennende å høre nye oppsett. Og den ampen din er griselekker!
    Hei igjen.
    Så det jeg også, Mogreina er jo ikke så evig langt unna nei;)
    Det hadde vært artig det ja, alltid moro med "nye ører" og inntrykk!
    Vi holder kontakten og satser på noe litt ut på nyåret:)

gismo

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei igjen.
    Så det jeg også, Mogreina er jo ikke så evig langt unna nei;)
    Det hadde vært artig det ja, alltid moro med "nye ører" og inntrykk!
    Vi holder kontakten og satser på noe litt ut på nyåret:)

gismo

Ja, det gjør vi. Om du ikke har noen andre planer så skal vi ha en liten sammenkomst her hos meg den 14 desember med god mat og noe vått til.... Har enda til overnattingsplass.

Og ja, vi er ikke spes farlige...;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da lå det pakke på postkontoret i dag;)
    Kom fra Bochum i Tyskland.

IMG_0217.JPG

Verktøy......

IMG_0219.JPG

Flott tøypose med logo...

IMG_0221.JPG

Liker det sånn...:)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Men vi får vel kle`an da....;)

IMG_0224.JPG

Frest inn i aluminiumen.

IMG_0227.JPG

Baksiden...

IMG_0230.JPG

The Remote betjener alle Einstein boksene, derfor litt mye knapper....

IMG_0232.JPG

Men på min The Absolute Tune er det kun disse som gjelder:)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Folder.jpg

flac 16/44
    gismo

Ennå blåser ikke flac-filene bort, men......det er nære på;)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    På en vindfull fri-fredag (det uler rundt hushjørnene, men heldigvis ikke så mye snø) så er det en knitrende godlyd fra vedovnen;)
    Kaffen smaker fortreffelig og litt musikk blir ikke feil:)

Folder.jpg

flac 16/44
    gismo

Denne var mitt første møte med Natalie og den holder godt nivå ennå!

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    999
    Torget vurderinger
    6
    Kos deg med Natalie mens det uler rundt hushjørnene, du Gismo.

Apropos vind så skal jeg fortelle ei historie ifra den vinteren jeg var i Vardø:
    En dag kom ikke sjefen på jobb, noen spekulerte i om hun var fyllesjuk, hun var nemlig sett på byen utpå natta.
    Neste dag slapp vi å spekulere lenger: Hun hadde stått opp som vanlig, spist frokost, men da hun skulle åpne ytterdøra satt den blegg fast. Det hadde fokke så mye snø at det låg langt opp på vinduene, men hun hadde ikke tenkt over det, fordi det å ikke kunne se ut fordi vinduet var dekket med snødrev er helt vanlig i Vardø i desember. Storm og orkan er det jo en gang i uka midtvinters.
    Det var ikke annet å gjøre, hun måtte klatre ut av et vindu på lesida av huset, måtte ikke komme for seint på jobb!
    Men da hun rundet hushjørnet og kom bort til bilen, låg garasjetaket til naboen midt i oppkjørselen....
    Ka du sei førr nokka..? Garasjetaket? Ja, ka farskjen, det var bare en teng å gjør: ho jekk inn å la sæ igjen...

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kos deg med Natalie mens det uler rundt hushjørnene, du Gismo.

Apropos vind så skal jeg fortelle ei historie ifra den vinteren jeg var i Vardø:
    En dag kom ikke sjefen på jobb, noen spekulerte i om hun var fyllesjuk, hun var nemlig sett på byen utpå natta.
    Neste dag slapp vi å spekulere lenger: Hun hadde stått opp som vanlig, spist frokost, men da hun skulle åpne ytterdøra satt den blegg fast. Det hadde fokke så mye snø at det låg langt opp på vinduene, men hun hadde ikke tenkt over det, fordi det å ikke kunne se ut fordi vinduet var dekket med snødrev er helt vanlig i Vardø i desember. Storm og orkan er det jo en gang i uka midtvinters.
    Det var ikke annet å gjøre, hun måtte klatre ut av et vindu på lesida av huset, måtte ikke komme for seint på jobb!
    Men da hun rundet hushjørnet og kom bort til bilen, låg garasjetaket til naboen midt i oppkjørselen....
    Ka du sei førr nokka..? Garasjetaket? Ja, ka farskjen, det var bare en teng å gjør: ho jekk inn å la sæ igjen...
    Ja da FinnM her er det høy kosefaktor om dagen, det er fyr i ovnen, kaffe på kanna og dagens gjøremål er nå avsluttet:)
    Artig historie fra der nord;)
    Får vel snart opp i hulen å nyte litt dynamisk, detaljert og engasjerende naturtro sound (også kalt Einstein):cool:

gismo

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Flere mindre vakre "remotes". Brukes ikke:

Remotes 001.jpg
    Einstein remoten er et design "ikon", og er disse alldeles overlegne:cool:.

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da har jeg hatt et meget hyggelig HiFi besøk i kveld, min gode venn RoDa måtte bare en tur for å beskue og lytte til The Absolute Tune:)
    Mannen er jo alltid blid å hyggelig, han smilte da han kom og han smilte da han dro;) Så da får jeg være meget godt fornøyd tror jeg:cool:
    Han hadde kamera og stativ med seg, så da håper jeg på en ny flott bildeserie etter at de "raw" -bildene har fått sin RoDa "makeover";)

gismo
    Einstein sammen med mine "damer" i hulen!

Som det er nevnt i eget innlegg over, så hadde jeg besøk av min meget gode HiFi-venn RoDa for en tid tilbake. Vi har utvekslet mange tanker og meninger om lyd, utstyr etc og vi har også vært på besøk hos hverandre opp til flere ganger. Vi kjenner hverandre preferanser godt og har utviklet en tillit med god takhøyde for å gi konstruktive ærlige tilbakemeldinger:) Ikke alltid vi er helt enige, men forståelsen for hverandre meninger har alltid vært klar, tydelig og med gjensidig tillit og respekt:) Vi snakker ikke her om at ting er enten sort/hvitt eller himmel/helvete, til det er vi alt for alt for like!! Vi er litt mer på små forskjeller og nyanser:cool: Som vi begge er helt enig om.....om man bare blir "smeika medhårs" og dytta full med ros, hadde vi ikke kommet noen vei, men stått på stedet hvil;)

Nå har det seg sånn at denne mannen har følgende på sin signatur: SelvpålagtInnleggSkrivestoppUtÅretTjuetretten så da blir det ikke noe direkte tilbakemelding fra besøket hos meg etter at Einstein kom til gismo og hans "damer" ;)
    Men jeg fikk en lang, godt skrevet PM fra min venn (men han brukte lang tid:cool:) som jeg har bedt om tillatelse til å "lime inn" her. Dette for at jeg syns det er lettere og mer næringsrikt enn å skrive om egne inntrykk fra "eget tastatur".
    Ser godt hva han mener, jeg hører godt hva RoDa hører og vet også at utfordringer alltid vil være der, men "flytter seg bare litt" når man endrer en komponent i en kjede. Så du kjære RoDa...... jeg vet veldig godt at "mine damer" har flere potente søstre nede i Italia og til å med noen fjernere kusiner på de Britiske øyer
    :cool::cool:

gismo

Hepp kamerat!

To tyskere på en gang
    Moro med test av Einstein kontra SAM.
    Jeg er ikke overrasket over utfallet, selv om jeg ikke har hørt SAM eller Audionet hos deg sammen med damene. Audionet for meg er og blir "understated" og komponenter som aldri kommer til å vinne AB-tester. Til det er spillestilen alt for bakpå, de trenger å stå på leeenge for å bli kvitt hardhet og de låter ikke "livat". G2 har blitt frodigere, mer detaljert, større lydbilde, kraftigere/mer/strammere bass enn V2, men er fortsatt fra samme skolebenk. Det er en oppdragelse og en væremåte man enten elsker eller hater. At Einstein koster tregangern av V2 gjør jo også at den bør låte et par klasser bedre om det er rettferdighet i verden.

Lyden i skogen
    Etter å ha kjørt forbi Snålroa, og Flisa, så var det som alltid godt å komme inn i varmen på Botilsrud! Der er folket verken snåle eller snur på flisa, tvert imot så har de spanderbukser på når de handler gromme, blanke, lekre forsterkere!
    Kaffe og deilig mat, rene smøringa. Hadde jeg vært skribent så kunne jeg ikke satt inntrykkene fra anlegget på papir, det hadde ført til enda verre korrupsjonsbeskyldninger enn hva som finnes fra før…

Tatt på senga av Einstein
    Neida, ikke på orntli, det ville vært komplisert på så veldig mange måter!
    Jeg hadde trodd og forventet at Einstein skulle være en varm og rolig bakpå lun karakter som fikk alt og alle til å fremstå som snille vesener. Rør-hybrid, smått med watt og et vakkert ytre. Skal bare låte vakkert og behagelig sånt no. I stedet er klumpen full av iboende faenskap og lidenskap, sånn at høyttalerne tvinges til å peise på ordentlig. Steintøff!
    Lekker og vakker boks med masse eierglede, ikke rart gismo falt for denne!

Plusser i kjapp stikkordsform
    Levende, fart i, lyden spruter og spretter. Mengder av kropp og bass, aldri kjedelig gjengivelse. Svært lydbilde, høyt og bredt, høyttalerne fullstendig forsvinner! Utagerende dynamikk. God på lavt volum og usannsynlig ekte på stemmer.

Stikkende minuser i stikkordsform
    Litt tjukkas i bassen, spesielt på noen frekvenser. Mengde kontra kontroll vipper over i førstnevntes favør. Dynamikken er vill, og kan tippe over til spinnvill når det går for heftig for seg. Får ikke helt tak på frekvensgangen, noen låter er så mye kropp på at det nesten blir i overkant, mens lydbildet totalt er litt opplyst med mest nivå på topp, mens andre låter kan låte generelt litt tynt/tørt, selv om det er massebass på noen frekvenser. Sliter’n litt likevel med sine 50w og utslaget er litt vinglete frekvensgang? Eller bare rå på å skille innspillinger.

Egentlig ikke Steinen, men anlegget
    Jeg kan jo late som jeg gir noen inntrykk av Einstein, men egentlig kan jeg jo ikke det uten å ha puttet den inn i eget anlegg og hørt på’n sammenlignet med egen referanse. Sånn sett er inntrykkene mine fra oppsettet totalt og med litt synsing om hva jeg tror Einstein bidrar med. Hi-End greier er ofte litt utfordrende, det kan låte for avslørende på dårlige opptak. Sånn at du blir sittende å høre på tidligmusikk tatt opp av 2L fordi det låter så digg. (..og så kan du si at det kun er siden du elsker musikk og ikke bryr deg om anlegg, som en ekte HFSer er programforpliktet til. Ikke rart det er så mye muselepper, biffstykker og sykkelfelger der inne, det er jo ingen som er hifi-interesserte!)
    Jeg lurer på om det er noe av det som skjer med Einstein hos deg, tolket av mine ører. Jeg har selv hatt utfordringer i starten med å høre gjennom bedrelyden av SAM G2 og inn i musikken, blir så distrahert av at den låter ”bedre” lydmessig og dermed kanskje ikke lar meg musikkfokusere før jeg har vent meg til all informasjonen. Sånn kan noen ”enklere” anlegg og komponenter låte mer musikkbefordrende, de presenterer kun det vesentligste og ikke alt fjaset som ligger innimellom i innspillingene. Naim Nait XS og Neat Motive 2 er sånne saker i mine ører. De gir deg ikke alt, men søkke ta som de får til det som de konsentrerer seg om. Tiden hjelper nok, og sånn som jeg ble satt ut av Einstein og spillestil så må jeg nok ha mer tid for å lytte meg inn på oppsettet ditt.

The sound of gismo and his italian babes!
    Har bare slengt ut litt skjitprat så langt, og tror ikke det er mer vettugt jeg klarer å komme med. Er redd ankepunktene mine sentrerer seg rundt damene, og deres egenskaper.
    Einstein gjør nok sitt for å fukte bassen til de tørre damene, og gi dem mer kropp på vokalgjengivelsen, men jeg er sånn smått usikker på om det er veien å gå. Men aller mest handler det nok om hva du liker og ikke. Jeg tror at vi liker damene våre litt forskjellige, bare. Jeg kom aldri helt på lag med tørrheten og den tidvise fremfusheten i øvre mellomtone til Sonus her hjemme, mens det virker som om det er noe av hva du liker best ved dem. En liten benchmarking her hjemme på kvelden var oppklarende. Hos meg er lyden noe mindre opplyst enn hos deg, og med et tyngre nivå i bassen blir ikke lyden like frempå og livat.
    Du har et jækla vellydende og bra sammensatt anlegg. De store styrkene er livathet fra lave volum og en stemmegjengivelse som er rent ut ekte. Mitt småpirk er stemmer som stakk av litt på høye volum og masse action i lydbildet, samt en bass som var litt lodden og kontursvak. Begge tingene kom frem på høyt volum, så jeg tror ikke du opplever det i hverdagslytting? Knallbra dynamikk og mye klang på instrumenter. Grisesvært lydbilde til langt oppå veggen og ut på sidene. Ikke så dypt, men det har med avstand til bakvegg å gjøre.

Til slutt
    Einstein har fått meg til å undres hvordan det ville vært med litt rør her hjemme, og den fikk virkelig tankene mine til å spinne rundt hvordan en Harbeth Super HL5 vill vært hos deg! Den tror jeg i større grad enn damene ville spilt på lag og dratt de vakre stemmene enda lengre enn i dag. Håper ikke dette ble for negativt, for det var ikke meningen. Skylder på at jeg jobber mye med kvalitetsavvik på jobben for tia og dermed har fokus på å pirke.

RoDa

Sist redigert:

oddemann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    137
    Torget vurderinger
    7
    Herlig tilbakemelding då. Endeleg ein som ikkje berre seier: Flott Flott.
    Alltid kjekt med ein second opinion.
    Litt å jobbe med må det vere. Hadde det vore for perfekt hadde det vore kjedleg.

Kjekt å lese så detaljerte lytteinntrykk.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bjørkeknitter fra peisen og en nybrygga kaffe er vel noe av det bedre man kan oppleve på en lørdagsmorgen;)
    Roen i huset er deilig, kun far og mine to "jentekatter" er oppe, mens sporten på TV`n står dempet på i bakgrunnen....
    Senere i dag er det varslet om smultring baking....:cool:

gismo

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 231027
    Frest inn i aluminiumen.

Vis vedlegget 231028
    Baksiden...

Vis vedlegget 231029

Vis vedlegget 231030

gismo
    Alle fjerniser skulle vært laget slik at de kan ligge med knappene ned. Stilig sak den der. Minner meg om tiden med Bryston pre/eff.

Ellers må jeg bare få gratulere med et nydelig og ryddig oppsett.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Fint om RoDa hadde underskrevet tilbakemeldingen. Jeg tipper det er han som har skrevet. Eller er jeg helt på bærtur;)?

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Vis vedlegget 231027
    Frest inn i aluminiumen.

Vis vedlegget 231028
    Baksiden...

Vis vedlegget 231029

Vis vedlegget 231030

gismo
    Alle fjerniser skulle vært laget slik at de kan ligge med knappene ned. Stilig sak den der. Minner meg om tiden med Bryston pre/eff.

Ellers må jeg bare få gratulere med et nydelig og ryddig oppsett.
    Takker for hyggelige ord emotikon:)

Ja veldig god løsning, byggkvalitet og design på denne fjernisen syns jeg.
    Oppsettet ble ennå "fattigere" på bokser og får vel fronte ordtaket.....Det enkle er ofte det beste:cool::cool:

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.277
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fint om RoDa hadde underskrevet tilbakemeldingen. Jeg tipper det er han som har skrevet. Eller er jeg helt på bærtur;)?

mvh
    Du har helt rett oct, ser jeg "limte det inn" uten hans underskrift, det er nå rettet opp;)

gismo

• Liker
    Reaksjoner: oct

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Alle fjerniser skulle vært laget slik at de kan ligge med knappene ned.
    Dette kan jo løses med hvilken som helst fjernkontroll, og hadde vært kjekt for WAF'n, og holdbarheten på fjernisene. Kjøpt noen knotter i en eller annen form, og limt på hvert hjørne, vips! Og man har en Einstein-replica!
    Forøvrig gromt anlegg du har, og den fjernkontrollen bør være standard kvalitet på fjerniser med alle produkter over en viss sum, spør du meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn