Den oppsummeringen over gjelder jo da kun hva som har skjedd i gismostua siden ca 2022 og til d.d.
Men man har jo en mye lenge Hifi fortid, om man rusler « the mamory lane» så går veien mange tiår bakover, ja helt tilbake til ungdomstiden
Men det er litt vagere i minne
Men siden jeg flyttet inn i mitt nåværende hus, ca 2001 så er det mulig å memorere litt
De ca 15-16 første årene ble jeg installert i et dedikert rom i 2. etg med både utfordringer på areal (14-15m2) delvis skråtak etc.
Masse akustikk tiltak ble testet, ble bedre og til slutt sånn passe akseptabelt
I starten var elektronikken mest Parasound bokser av ymse størrelser!
Det gikk i CD-plater og med både cdp, pre og både stereo og monoblokket som effekttrinn fra dette merke.
På taler siden var det vel mest Usher det gikk i den tiden.
Så etter hvert gikk øynene opp for Copland og nærmest hele racket ble fylt med bokser fra dem. Mens Usher fikk fortatt bli.
Så ettersom tiden går og kløen kommer fikk Usher vike for Audio Physic i flere varianter og størrelser. Under den tiden måtte også Copland vike for Audionet som fylte racket.
Og Audio Physic i diverse versjoner kom inn.
i denne perioden dukket REL opp også, diverse modeller som skulle bidra litt
Periode med Audionet og Audio Physic ble ganske langvarig der oppe men etter hvert kom det streaming, aller først en Node2 med diverse dac’er. Utenom Rega som var først ute som dac ble det også en Moon og etter hvert en Weiss som ble ganske lenge i oppsettet sammen med en Lumin Mini streamer.
Til slutt ble Audio Physic eventyret avsluttet
og Sonus faber kom inn. Et vennskap som varte lenge og senere ble med ned i stua
Så i 2017 ble jeg egen sjef i mitt hus og da havnet selvfølgelig hele oppsettet ned i stua
En endring i seg selv som gjorde like mye som alle elektronikk og høytaler bytter!
Dette med «plass, takhøyder, volum og avstander» betyr voldsomt mye for et lydbilde
Så da ble det ene enden av stua som ble «gismo sin musikkstue».
Først uten voldsomme akustikk tiltak men som gradvis er endret til det som er fasit i skrivende stund
Her ble det 2 stk REL Habitat veggmonterte sub’er. Fungerte over forventning i stua
En enkel historie om en musikk og lyd interessert mann
Og her er vi da i 2025
gismo