Gjør-Det-Selv-Rørforforsterker - Anbefaling og Bygging

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Skal ha meg en riktig god rørforforsterker og tenker på å plage min elektriske nabo som har kjøpt seg ny loddebolt. Men jeg virrer og klarer ikke å bestemme med for om jeg skal velge Trancendent eller Bottlehead - og så finnes det massevis der ute som jeg ennå ikke har funnet.
Tenker å bruke inntil fem Luringer på prosjektet. Kabinett lager jeg selv av akryl eller tre.
Noen som har erfart noe der ute?
Med venleg helsing frå BBBJ
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Hei!

Ser på sida til Bottlehead at Foreplay´en er gått ut, men det finnes vel tegninger på nettet skulle jeg tro. Trancendent ser virkelig bra ut og har fått masse god kritikk så hadde nok gått for den hvis jeg skulle valgt. Høres ut som en skikkelig "giantkiller". Går den an å kjøpe kit´et uten kabinett så skulle vel det være en bankers til 5000,-. NB! Husk 240V nettrafo og pass på eventuell modifikasjon hvis du skal bruke den til en transistorbasert effektforsterker (se på internettsiden deres).

Vennlig hilsen
Vidar
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei og Hå
Har snakket med Bruce Rosenblit, og han leverer kun komplette varer - greit nok det - forsterkeren er innenfor budsjett. Regner med at du mener tidsforsinkelseskretsen, og det er en nok en god ide. Lurer litt på fjernstyring av volum og noen flere innganger til, men vet ikke om det forstyrrer/korruperer noe ved forfosterkeren. Noen synspunkter, forslag og linker?
Med venleg helsing frå BBBJ
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Blir sikkert bra. Bare husk at kabinett av tre eller akryl ikke stopper mye elektrisk støy.
En kopperplate på innsiden av et trekabinett stopper mye og vises ikke utenfra. Eventuelt Aluminium. VH. Bernt
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Burde vel gå an å få inn et motorstyrt volumpotmeter, men anbefaler at du først bygger kit´et som det er for å se at alt virker som det skal. Skulle det oppstå noen feil så vil det være mye lettere å finne ut av, og enklere å forklare og beskrive hvis du eventuelt må spørre herr Rosenblit. Sjekk ut denne webadressen: The Grounded Grid preamplifier

V
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei
Kopper skal bli. Hvis det blir akryl, får det vel bli mørk/sotet. Hvor anbefales det å skaffe tynt kopper fra - Kina eller ELFA?
Var innom Truls' side - var faktisk denne artikkelen som fikk meg til å lukte på Trancendent. Jeg lurer på om Rosenbilt har fulgt rådet hans ang de to kondenstorene - er det de samme som Trancendent nå bruker? Tenkte å spørre amerikaneren om dette, men turte ikke ifall han ble fornærmet og ikke ville være venn med meg mer.
Fikk forresten proformafaktura fra ham nettopp (mutekrets inkludert) - tror jeg iler til og bestiller.
Videre har jeg lyst til å skryte av at jeg har rør - tror derfor at jeg krymper kabinettet i bredden i forhold til originalen og bamker de opp gjennom kabinettet.
Og så venter vi med motor slik VB har bestemt.
Takk for all hjelp så langt.
Med venleg helsing frå BBBJ
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei Stefan. Lykke til med hus og byggeprosjekt. Først en advarsel:
Tror at det er ulurt av deg å signalisere her på forumet at noe som helst kommer foran audio. I alle fall bør du ikke nevne noe som helst om el-kabling i den nye boligen din - det FÅR forferdelige konsekvenser for deg.
Var innom Trancendent/the BEAST og leste fort gjennom det som stod der og jeg må medgi at det ser rått ut. Et ønskeprosjekt - og selvfølgelig står spørsmålene i kø. Her kommer et-par:
1) Hvor mye varme utvikler egentlig 32 rør av denne størrelsen?
2) Hvilke forhåndsregler må man ta ved bruk av OTL-forsterkere i forhold til høyttalerimpedans og DC over utgangene - er det noen problemer her eller noe annet?
Lukter selv på The Mini Beast eller SE OTL for bruk i mid/top i en aktiv løsning - bruker elementer med forholdsvis høy følsomhet og bruker transistor eller klasse D i kjelleren.
Sendte penger til Amerika nettopp, så da er det bare å smøre seg.
Med venleg helsing frå BBBJ
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Elfa har kopper, men platene er dyre.
48-463-21
Kanskje Biltema, Clas eller Jula har. VH. Bernt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Blikkenslagere har blikk. Kobberslagere har........:)
Med litt flaks får du kappet og bøyd slik du vil ha det.
I stedet for å bruke masse penger på kobber (som ikke er noe bedre enn andre metaller i denne sammenhengen) vil jeg heller kjøpt noen "HighEnd" komponenter.
V-Cap's for eksempel.
 

Hultan47

Medlem
Ble medlem
19.11.2008
Innlegg
29
Antall liker
1
"1) Hvor mye varme utvikler egentlig 32 rør av denne størrelsen?"

Tillsammans med 50" plasma TV så behöver jag nog inte ha värmepannan på alls! ;)

"2) Hvilke forhåndsregler må man ta ved bruk av OTL-forsterkere i forhold til høyttalerimpedans og DC over utgangene - er det noen problemer her eller noe annet?"

Jag kommer att spela på Maggie 1,6 och det kommer inte vara några som helst problem enligt Bruce, har provat en annan OTL med 12 rör per kanal och det gick bra. Det var då jag bestämde mig för att bygga eget! Min dåvarande sambo sa det bäst när hon lyssnat en stund! "Det låter ju som live!!" :)
Mätte lite mindre än 1 volt på utgången på den jag lånade.

Får se om jag kan komma igång med byggandet snart!
Jag har i alla fall sveriges största lager av JJ rör!! :)

/Stefan
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Sjekk VinylSavor
Han har flere veldig seriøse amps og preamps som leveres som ferdigbygget, som kit eller kun de delene du ønsker.

Jeg har handla med ham og han er super dyktig og seriøs.

Puma
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Med "5 luringer" burde du kunne få til noe bra med en 12B4/12B4a preamp. (Det sistnevnte har "forsinket" oppvaring.)
Passe gain, og MEGET enkel å bygge... og etter sigende svært vellydende. Skjemaet til Eli Duttman nedenfor er et typisk eksempel.
(Gunnar Brekke har også en variant som han kaller KISS. Denne er basert på en slaktet MingDa, men kan enkelt bygges opp fra bunnen av.)


12b4_preamp_eliduttman5.jpg
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei
Takk så masse for forslagene - har samlet de til senere. Trancendenten er bestilt og betalt så jeg får gå for den i denne omgangen. Hvis jeg har mot til det, legger jeg ut en fortsettelse i selve byggingen.
Har som sagt ikke allverdens peiling på kolbesvinging - høyttalerbygging er liksom min greie. Lenger oppe i tråden anbefalte VB meg å vente med å installere fjernstyrt inngangsvelger og volumpot til etter at ampen er oppe og går. Dette tror jeg er et meget godt råd som jeg kommer til å følge. Likevel trenger jeg disse stumpene.
For å illustrere hva jeg mener, tenker jeg meg funksjonalitet som dette: ALPS IR Remote Control Volume & Input Selector & LCD Kit (100K, 5 Channels & 4 to 1 Way)_Volume Control_Accessories Kit_Analog Metric - DIY Audio Kit .
Noen som har brukt slike eller tilsvarende?
Vet ikke hvor vidt slike kretser påvirker lyden eller ikke - synspunkter?
Hvis så er tilfelle, tror jeg vi dropper dingsene.

Med venleg helsing frå BBBJ
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.379
Gratulerer med bestillinga. Tviler vel egentlig på at en slik fjernstyrt affære skulle kunne ødelegge lyden på noen måte, men på den annen side så blir den jo ikke noe bedre av det heller. Du må jo også fikse den nødvendige spenninga for å drive hele sulamitten. Er målsetninga å få best mulig lyd for en gitt sum så er det nok bedre i første omgang å bruke pengene på nye kondensatorer og rør. Lykke til!

Vidar
 
N

nysjerrigper

Gjest
noen som har peiling på hvorfor rørforsterkere nesten bare har R-kjerne trafoer? ser at den ene der benytter ringekjerne, hvilke evt. bakdeler kan det gi? bare lurte :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
R-kjerne = ringkjerne?
Tradisjonelt er det benyttet EI kjerner til nett trafoer og utgangstrafoer.
Slik er det fortsatt. Noen sier det kun er på grunn av at det finnes utallige maskiner for produksjon av slike trafoer og kun et lite antall for produksjon av ringkjerner.
Ringkjernetrafoer har lite tap og har en del av markedet for nett trafoer. Ingenting i veien for å benytte de til utgangstrafoer. Kun få lager slike og de er ikke spesielt billige. Plitron bl.a.
 
N

nysjerrigper

Gjest
siktet til denne som jeg antok var den vanlig typen ;) https://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=r-core+transformer
sjeldent jeg ser transistorbasert stereoutstyr uten ringekjerner lenger, mens jeg knapt kan huske sist jeg såg en rørforsterker med sådan. eneste jeg kommer på er et eldre kit fra Velleman og en liten rimelig Mingda. :)
kan utgangen trafokobles på samme vis med en ringekjerne? isåfall bare plasshensyn som er argumentet da. :) tenkte spenningsnivået i en rørforsterker var et problem for kontruksjonen til sistnevnte.
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Mange kinesiske rørpreamper har r-kjerne trafoer i strømforsyningen. Audio Research bruker også r-kjerne i noen av sine produkter.
Det finnes mengder av ny-produserte rørpreamper med ringkjerne, men C-kjerne blir vel av mange regnet som det optimale.

Forsterkere med ringkjerner på utgangen er ikke vanlig, men det finnes.
Når det gjelder utgangstrafoer basert på R-kjerne, er det kun ett japansk firma som leverer dette ( i alle fall som hyllevare).

Utgangstrafoer til rørpreamper er nomalt E-kjerne eller C-kjerne.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Cary bruker også r-kjerne har jeg sett.
Man har både dobbel c-kjerne og faktisk trippel c-kjerne

Her et eks. på r-kjerne

R-Core-Transformer.jpg
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei
Er det noen her som kan gi en enkel forklaring på hva som er froskjellen (sonisk og prinsipiellt) på en OT- og en OTL-forsterker samt en enda eklere forklaring på Push-pull og Single ended. Og om man må ta spesielle hensyn ved valg av høyttalere og tilkobling av disse. Er det noen av disse prinsippene som fordrer høyttalerlast før de slås på?
BBBJ
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Med en OTL forsterker arbeider de fleste rør med svært høy strøm i forehold til hva de er beregnet til. De leverer strøm direkte til høyttaleren uten å bruke en trafo imellom som gjør om høy spenning/lav strøm ( naturlig for rør ) til lav spenning/høy strøm ( naturlig for dagens høyttalere ).
Det værste å kople til en OTL forsterker er en lavohmig høyttaler da denne trekker mest strøm. Elementer med over 8 ohm er å foretrekke.
Forskjellen på Singel Ended og Push Pull er at på Single Ended er det et rør/Transistor som behandler hele signalet i klasse A, mens på Push Pull vil du vanligvis fordele signalet på 2 rør/Transistorer i klasse AB for å få høyere effekt. Push Pull kan også jobbe i klasse A. VH. Bernt
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
siktet til denne som jeg antok var den vanlig typen ;) https://www.google.no/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=r-core+transformer
sjeldent jeg ser transistorbasert stereoutstyr uten ringekjerner lenger, mens jeg knapt kan huske sist jeg såg en rørforsterker med sådan. eneste jeg kommer på er et eldre kit fra Velleman og en liten rimelig Mingda. :)
kan utgangen trafokobles på samme vis med en ringekjerne? isåfall bare plasshensyn som er argumentet da. :) tenkte spenningsnivået i en rørforsterker var et problem for kontruksjonen til sistnevnte.
Jeg tror Noratel har en grense på ca 1000V på sine "smultringer". Det holder ganske lenge til rør det også. Nå lager ikke Noratel audiotrafoer, men mht isolasjon etc blir det vel hipp som happ.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei
Er det noen her som kan gi en enkel forklaring på hva som er froskjellen (sonisk og prinsipiellt) på en OT- og en OTL-forsterker samt en enda eklere forklaring på Push-pull og Single ended. Og om man må ta spesielle hensyn ved valg av høyttalere og tilkobling av disse. Er det noen av disse prinsippene som fordrer høyttalerlast før de slås på?
BBBJ
GOOGLE.
Da har du for resten av kvelden.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei
Til BerntJ: Tusen takk.
Til Audiomix: Tusen takk, du også - bin there done that - surrehuer som meg - fra Troms går seg forferdelig fort bort i granskauen.
BBBJ
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Tja. Veit ikkje d. Nå er grounded Grid den vanskeligste av de 3 grunnkoplingene å få med seg. Mest brukt til høyfrekvens grunnet noe Millerkapasitans eller hva det var. Ikke vært borti denne siden jeg gikk på elektrofag på 80 tallet i Breivika nord på "øya". Da med transistorer. VH. Bernt
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.267
Antall liker
9.500
Torget vurderinger
2
Velger du å bygge noe fra Bottlehead er du garantert et godt velprøvd produkt som har en nøyaktig og god byggebok med fotografier, samt et forumm som gir uovertruffen assstansee. Mange poster sin egen byggeprosess så du kan se ulike vinklinger på byggingen.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei Gubber
Siden forforsterkeren er bestilt og på vei til sitt nye hjem og at det blir et vakum (vacum/vacuum?) før den kommer, stiller jeg med åpent sinn og stor forventning til hva skriveføre her på forumet kan bidra med i forhold til valg av framtidig rørbestykket sluttrinn. Grusomt lang setning!
Har luktet på et-par fra Trancendent og Danske Audio Note. Har imidlertid litt problem med å trykke danske Peter Q's historie til brystet, men sterk overtalelse kan nok bote på dette.
Ser for meg at jeg klarer å skvise sju til ti luringer til til kjøp ut av felleskassa, men etter det er jeg ganske nærme ytterdøra.
Skal ikke kjøre særlig krevende elementer over denne forsterkeren - øvre bass og oppover med elementerfølsomheter godt over 90 og middels lydtrykk.
Spill inn, please - og begrunn gjerne ut fra egne erfaringer.
BBBJ
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Det bør nevnes at Audio Note i utgangspunktet var Japansk extreme High End, men Peter Q overtok navnet da han visstnok hadde brukt mye penger på navnet.
Utgangsforsterker: Kan du klare deg med en Single Ended kan disse ha egenskaper du blir veldig glad i og sliter å finne på Push Pull. De fleste Single Ender er vel 300B, men riktig bruk av tetroder gir kontroll og dynamikk jeg mener 300B faktisk mangler. Lydbildet til 300B er flott, da.
De fleste bruker Push Pull forsterkere med greit resultat, og disse gir mye effekt om du bruker KT88 eller den nye KT120.
VH. Bernt
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg ville definitivt sjekka ut denne her nøyere Audio Catalog
Kjenner ikke firmaet, men hvis de holder det de lover så finner du ikke billigere interstage kobla 300B monoblokker på denne planeten. $999 inkl.
alle rør.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
BerntJ;
Det er sikkert noen hunder begravd på begge sider i den konflikten, og det er jo folk som tar betalt for å være dommere, så jeg skal ikke legge meg ut med den yrkesgruppen. Så enkelt var det å gi slipp på den motforestillingen. Forresten så har jeg drevet utstrakt boikott mot Freia etter at produksjonen av en eller annen sjokolade ble flyttet fra Oslo til et eller annet land østover. Nå er det boikott av disse store rekene fra asia som gjelder.....
Generelt snakket, så skulle man ønske seg det beste av både SE og Push-pull? Varm klangkarakter fra den første og atakkvillighet fra den siste - er det sånn?

Nightpuma;
Ampen fra vt4c ser jo uhyre spennende ut. Skal bruke litt tid på å sjekke de opp. Har ikke greie på sånne rørgreier selv om jeg eide fire 300B-rør for 20 år tilbake i tid til jeg bytta de i et-eller-annet. Er det noen som har handlet pryl derfra eller har visdom å komme med?

Til slutt vil jeg takke de som har tid til å overse til svaring og sånt.

BBBJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BerntJ;
Forresten så har jeg drevet utstrakt boikott mot Freia etter at produksjonen av en eller annen sjokolade ble flyttet fra Oslo til et eller annet land østover. Nå er det boikott av disse store rekene fra asia som gjelder.....
BBBJ
Kjøp norsk da vel:)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
"Varm klangkarakter fra den første og atakkvillighet fra den siste - er det sånn?"
Ofte, men ikke alltid. Kommer an på rørene og komponentene. At Push Pull gir mer dynamikk er som regel rett. At Single Ended alltid er varm og pyntelig vil jeg si er opp til valg av deler. Jeg har også bygget det motsatte under testing. Rør som ECC83 og 6SN7 gir ofte en varm karakter. Spesielt NOS Mullard og NOS Tung-sol. Rør av typen ECC88 kan variere litt mer.
Bruk av Interstage trafo kan være bra, men da må trafoen være av god kvalitet. Ellers er det like greit å bruke en kondensator av god kvalitet og evt. en grid choke.
Enig at det finnes merker man ikke støtter økonomisk. VH. Bernt
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Audiomix;
Helt enig, H. - MaeSet-en jo absolutt et alternativ. Har god tid på meg, så jeg skal grine noen krokodilletårer til vår felles venn i et forsøk på å få lånt hans.

BerntJ;
Skudd fra hofta: NOS-rør - har dette noe i det hele tatt med lystgass å gjøre? Interstate-trafo - hva gjør den og er dette en av disse som vikles av sølv?


OM det skulle bli kinesisk, lurer jeg på om det er lurt å kjøpe uten rør, og heller handle disse her hjemme . eller?

BBBJ
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg ville definitivt sjekka ut denne her nøyere Audio Catalog
Kjenner ikke firmaet, men hvis de holder det de lover så finner du ikke billigere interstage kobla 300B monoblokker på denne planeten. $999 inkl.
alle rør.
Tror 999dollar er pr monoblokk.Jeg burde forsåvidt huske det siden jeg har et par liggende...
Har hatt de liggende i et par år,men ikke bygget de ferdig enda.Kan sikkert overtales til å selge mine siden jeg bruker høytalere som trenger mer guffe;-)
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Når det gjelder NOS i denne bransjen står det for New Old Stock. Dette er rør som er produsert i "gamle dager" og har ligget på lager siden dengang.
Det produseres idag rør som er merket Mullard og Tungsol, men disse her svært lite med de gamle å gjøre.

Når det gjelder Interstage transformers kan disse vikles med sølvtråd, men dette koster. Det vanligste er koppertråd. Oppgaven til disse trafoene er å overføre signalet fra et forsterkertrinn til neste. De fleste bruker kondensatorer til dette. VH Bernt
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg ville definitivt sjekka ut denne her nøyere Audio Catalog
Kjenner ikke firmaet, men hvis de holder det de lover så finner du ikke billigere interstage kobla 300B monoblokker på denne planeten. $999 inkl.
alle rør.
Tror 999dollar er pr monoblokk.Jeg burde forsåvidt huske det siden jeg har et par liggende...
Har hatt de liggende i et par år,men ikke bygget de ferdig enda.Kan sikkert overtales til å selge mine siden jeg bruker høytalere som trenger mer guffe;-)
Nå ja det endrer jo saken litt.....selv om det fortsatt ser ut til å være en god pris.

Puma
 
Topp Bunn