Gjallarhorn Audio er ny importør av Harbeth

Harbeth-XD-Series-Banner-1-1536x864.jpg


Det er med stor interesse at vi overtar den norske importen av det velrenommerte og tradisjonsrike, engelske høyttalermerket Harbeth. Harbeth Audio | Harbeth

Hagto Audio annonserte her på HFS i februar (i Harbeths vennetråd) at de avsluttet importen av Harbeth, og en etterfølger er nå omsider utnevnt.

Harbeth ble grunnlagt av BBC ingeniøren H.D. Harwood i 1977 for å kommersialisere BBC sitt pionerarbeid innen høyttalerdesign (en avdeling han ledet gjennom 60- og 70-tallet). Gå hit for mere detaljer: The BBC Heritage | Harbeth og An introduction | Harbeth

Under ledelse av høyttalerkonstruktør Alan Shaw de seneste 35 år, så har Harbeth videreført BBC sin designfilosofi, og de har i årenes løp jobbet målrettet med å forbedre et allerede anerkjent design med stor tålmodighet, omtanke og suksess.

Harbeths varemerke er naturlig lyd, og sentralt i musikkformidlingen står deres internt utviklede RADIAL (TM) driver (en forkortelse for "Research And Development Into Advanced Loudspeaker"). Denne driveren er et resultat av et femårig forskningsprosjekt mellom industri og universitetsmiljø med bl.a. statlig støtte, og hvor det ble vist at et membrandesign basert på injeksjonsstøping gav langt mere naturlig lyd enn tradisjonelle metoder som f.eks. membranforming under vakuum. På den tiden var det en betydelig utfordring for Harbeth å få på plass en så avansert produksjonsprosess som injeksjonsstøping innebar, både med tanke på kompetanse og kostnad. Disse hindringene ble dog etter hvert overvunnet. Gå hit for mere detaljer: Harbeth Technology | Harbeth

RADIAL (TM) driveren er å finne i samtlige av Harbeth sine høyttalermodeller. I treveismodellen M40.3 XD benyttes RADIAL driveren som et rent mellomtoneelement, mens den i øvrige modeller inntar rollen som mellomtone/bass driver. Gå hit for mere detaljer: Loudspeakers | Harbeth

Harbeth er for øvrig klar på at en høyttalers akustiske oppløsning først og fremst er et resultat av membranmaterialet og hvordan dette er produsert. Men de er også oppmerksomme på at høyttalerkabinettet vil ha en viss innvirkning på lyden, dvs. at kabinettet til dels vil farge lyden. Tro mot BBC sin tidlige forskning innen høyttalerdesign, så er kabinettene til Harbeth bevisst tynne da dette (sammen med grundig demping internt i kabinettet) er med på å flytte kasseresonansen nedover i frekvens og bort fra det sensitive mellomtoneområdet.

Alle Harbeth sine høyttalere produseres i England ved deres Lindfield fabrikk. Som man burde kunne forvente av en seriøs høyttalerprodusent, så opererer Harbeth med "Matched serial number" for hvert eneste par som forlater fabrikken. Gå hit for mere detaljer: Making your Harbeth's | Harbeth

Høyttalere fra Harbeth vil i løpet av forholdsvis kort tid være å finne i showrommet til Gjallarhorn utenfor Asker, samt i butikkene til Norsk Audio Teknikk i Oslo og Renaissance Audio i Bergen.

Priser er allerede å finne i Gjallarhorn Audio sin nettbutikk. Ta ellers kontakt med en av oss for spørsmål rundt disse flotte produktene. Vi ønsker nye og gamle Harbeth eiere velkommen!

PS. Vi kommer til å operere med lave marginer på alt av reservedeler slik at du vil kunne holde din Harbeth investering ved lag til en overkommelig pris. Det vil være forholdsvis enkelt for vår elektronikkingeniør (eller deg) å utføre service på dine Harbeth høyttalere siden alt av drivere sitter på en avtagbar frontplate. Gå hit for mere detaljer: After Sales | Harbeth

ga_logo_154x54.png
 
Sist redigert:

Kommentarer

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
Gratulerer! Disse er de beste høyttalerne jeg har hatt med god margin
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Ad navnet Harbeth .... var ikke konen med også?
er det ikke herfra ”Beth” delen av navnet kommer? :unsure:
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Nesten dobling i pris sammenlignet med de forrige modellene...
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Vi kjenner ikke de offisielle prisene til tidligere generasjoner modellserier (Standard og Anniversary), men norske listepriser for den nye XD-serien er basert på Harbeths offisielle RRP (Recommended Retail Price) liste, kun momsjustert (fra 20% til 25%) og valutakonvertert med en kurs lik 11,5 NOK/GBP. Omregningsfaktor fra listepriser i GBP til NOK er således for tiden 12 (11,5*(1,25/1,20)). Intet påslag er brukt for frakt inn til Norge til tross for at vi også har forhandlere.
 
Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Hva er det med suffikset xd som over natten gjør alle modellene bedre/dyrere?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
XD-serien ble da ikke til over natten. :D

Det ligger nøysommelig arbeid bak lanseringen av en ny produktserie, spesielt med tanke på at XD-serien både er en konsolidering av 2 produktserier ned til 1 og en evolusjonsmessig forbedring.

XD står for eXtended Definition.

Prishistorikken kjenner vi som ny importør ikke til. Vi bruker de prisene vi får oppgitt av produsenten - uten påslag.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Sorry, men det der ble jeg ikke noe klokere av, men fint med et smilefjes. :)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Nesten dobling i pris sammenlignet med de forrige modellene...
Nå vet ikke jeg hva tidligere listepriser har vært i Norge, men basert på tilgjengelige priser online i pund, så får jeg ikke din påstand til å stemme om jeg f.eks. sammenligner prisen til forrige generasjon M30.2 Anniversary Edition (AE) med dagens generasjon M30.2 XD.

M30.2 AE hadde en RRP på £3895 i 2018: Harbeth Monitor 30.2 review | What Hi-Fi?
Mens M30.2 XD har en RRP på £4365.

Med en omregningsfaktor på 12, så blir dagens listeprisen til M30.2 AE NOK 46 740. Mens M30.2 XD får en listepris på NOK 52 380.

Dette tilsvarer en prisøkning på 12% fra 2018 til 2021 ifra Harbeth sin side, hvilket er fullstendig innenfor det akseptable. Øvrig prisøkning må da skyldes valutakursen. Men dette kan til sammen ikke forklare en prisøkning på nær 100% som det her påstås.

Dette gjelder M30.2. Jeg har så langt ikke sjekket øvrige modeller.
 
Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Gratulerer med spennende agentur.
Du kan selvfølgelig ikke gjøre noe med Harbeths prising Alan.
Siste Harbeth jeg kjøpte var 30.2, måtte kjøpes fra Danmark pga manglende norsk agentur(så det er noen år siden).
kostet 25k levert på døren inkl moms.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Nå vet ikke jeg hva tidligere listepriser har vært i Norge, men basert på tilgjengelige priser online i pund, så får jeg ikke din påstand til å stemme om jeg f.eks. sammenligner prisen til forrige generasjon M30.2 Anniversary Edition (AE) med dagens generasjon M30.2 XD.

M30.2 AE hadde en RRP på £3895 i 2018: Harbeth Monitor 30.2 review | What Hi-Fi?
Mens M30.2 XD har en RRP på £4365.

Med en omregningsfaktor på 12, så blir dagens listeprisen til M30.2 AE NOK 46 740. Mens M30.2 XD får en listepris på NOK 52 380.

Dette tilsvarer en prisøkning på 12% fra 2018 til 2021 ifra Harbeth sin side, hvilket er fullstendig innenfor det akseptable. Øvrig prisøkning må da skyldes valutakursen. Men dette kan til sammen ikke forklare en prisøkning på nær 100% som det her påstås.

Dette gjelder M30.2. Jeg har så langt ikke sjekket øvrige modeller.
Standard P3ESR lå på 17999 husker jeg.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, i forhold til den tidligere Standard serien, så utgjør nok den nye XD-serien et merkbart prishopp fordi den er en videreutvikling av den tidligere, og dyrere, Anniversary serien.

Harbeth bestemte seg på et tidspunkt for å konsolidere sine produksjonslinjer og XD-serien er resultatet av denne prosessen.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Gratulerer med agentur!

Jeg ville bare nevne at jeg flere ganger har lest annonsene deres, og prøvd å finne ut åssen jeg kommer til nettsida deres uten å lykkes. Nettadressen er noe med en x og noen tall og noen greier?

Anbefaler å ha lenke til butikken deres klart og tydelig i annonsen! :)
 
T

ThomasN

Gjest
Må si meg enig i vedlegget over. Tidenes dårligste hjemmeside etter min mening.
Men produktene de har, samt hvor vennlig Alan er å ha med å gjøre gjør opp for det :) Men det er utvilsomt mye å hente på og forbedre hjemmesiden.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
@hestepare: Godt poeng, og annonsen er nå oppdatert med peker til nettbutikken. Men det er i grunnen bare å skrive 'gjallarhorn.audio' i nettleseren, så tas du til vårt nettsted. Mere komplisert er det i grunnen ikke :)

@ThomasN: Formatet er utdatert, ja. Det ble laget i 2004 ved bruk av Adobe Creative Suite, og den gangen fantes ikke opsjoner for automatisk skalering av nettsider slik som i dag. Men strukturen i nettbutikken mener jeg er meget god, med et av markedets beste kategoriseringer og underkategoriseringer av produkter. Det ligger over 10 000 kodelinjer bak vårt nettsted som jeg selv har kodet i HTML, Javascript og PHP, så vis litt respekt 😅

Hos oss mottas du ikke av en haug med produktbilder av alle mulige varer når du velger nettbutikk, men tas strukturert igjennom handleprosessen trinn for trinn.

Her er navigasjonstrinnene for de to handlemåtene som er å finne i vår nettbutikk.

1) Gå til www.x3mhc.no
2) Velg ‘Nettbutikk’ fra hovedmenyen øverst
3) Velg ‘Handel etter Produkttype’
4) Velg aktuell produkttype
5) Velg aktuell underkategori
6) Velg produkt
7) Velg finish fra nedtrekksmeny (eller andre relevante opsjoner for aktuell vare)

1) Gå til www.x3mhc.no
2) Velg ‘Nettbutikk’ fra hovedmenyen øverst
3) Velg ‘Handel etter Varemerke’
4) Klikk på logoen til aktuelt varemerke
5) Velg produktkategori
6) Velg produkt
7) Velg finish fra nedtrekksmeny (eller andre relevante opsjoner for aktuell vare)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Gratulerer!

Nå må folk ta seg en pølse. Selv jeg som digitalt analfabet fant frem til sidene på enkelt vis.

Prisene er ikke i nærheten av doblet heller, Harbeth 40.2 kostet vel omtrent 160 000 kr da jeg kjøpte, det er ca 25% opp, ikke 100%.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
669
Antall liker
742
Hvorfor ikke legge alt under domenet gjallarhornaudio.no ? Det er ledig.... :)
 
T

ThomasN

Gjest
@hestepare: Godt poeng, og annonsen er nå oppdatert med peker til nettbutikken. Men det er i grunnen bare å skrive 'gjallarhorn.audio' i nettleseren, så tas du til vårt nettsted. Mere komplisert er det i grunnen ikke :)

@ThomasN: Formatet er utdatert, ja. Det ble laget i 2004 ved bruk av Adobe Creative Suite, og den gangen fantes ikke opsjoner for automatisk skalering av nettsider slik som i dag. Men strukturen i nettbutikken mener jeg er meget god, med et av markedets beste kategoriseringer og underkategoriseringer av produkter. Det ligger over 10 000 kodelinjer bak vårt nettsted som jeg selv har kodet i HTML, Javascript og PHP, så vis litt respekt 😅

Hos oss mottas du ikke av en haug med produktbilder av alle mulige varer når du velger nettbutikk, men tas strukturert igjennom handleprosessen trinn for trinn.

Her er navigasjonstrinnene for de to handlemåtene som er å finne i vår nettbutikk.

1) Gå til www.x3mhc.no
2) Velg ‘Nettbutikk’ fra hovedmenyen øverst
3) Velg ‘Handel etter Produkttype’
4) Velg aktuell produkttype
5) Velg aktuell underkategori
6) Velg produkt
7) Velg finish fra nedtrekksmeny (eller andre relevante opsjoner for aktuell vare)

1) Gå til www.x3mhc.no
2) Velg ‘Nettbutikk’ fra hovedmenyen øverst
3) Velg ‘Handel etter Varemerke’
4) Klikk på logoen til aktuelt varemerke
5) Velg produktkategori
6) Velg produkt
7) Velg finish fra nedtrekksmeny (eller andre relevante opsjoner for aktuell vare)
Jeg har ingen store planer om bruke denne tråden til å diskutere hjemmesiden deres :) All respekt til den jobben som ble gjort like over årtusenskifte :)

Men grattis med ennå ett flott agentur. Jeg aldri hørt bedre lyd i ett demorom enn hos deg, så det er bedre å ta turen enn å surfe på nettsiden :)
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
145
Antall liker
65
Torget vurderinger
12
Hei - har et par Harbeth C7ES-3 40th, fantastiske høytalere, fullt på høyde med 30.1 som jeg har hatt tidligere. Elektronikk spiller jo også en rolle (bruker Naim Nova nå), men hadde Primaluna Dialogue Premium mot 30.1).
Jeg har faktisk ikke hatt av frontdeksel påC7ES ennå. Noen som har godt tips til hvordan en får av disse uten å skade noe?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Jeg kan for øvrig nevne at vi kommer til å tilby gulvstativer til Harbeth fra Tonträger (Reference stands Übersicht) og da som forhandler under Hagto Audio (tidligere Harbeth importør). Tonträger stativer vil naturligvis også kunne kjøpes hos Hagto Audio og sannsynligvis også hos våre to forhandlere Norsk Audio Teknikk og Renaissance Audio.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Jeg har faktisk ikke hatt av frontdeksel påC7ES ennå. Noen som har godt tips til hvordan en får av disse uten å skade noe?
Siden dette gjelder samtlige Harbeth modeller så tillater jeg meg å svare. For å få av frontdekslene så bruker du en sterk magnet som du plasserer på hjørnet av dekselet. Rammen er av stål og du kan derfor trekke den ut med magneten. IKKE prøv med kniv/skrujern osv mellom ramme og kasse!

Jeg bruker disse magnetene fra Biltema:

 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
145
Antall liker
65
Torget vurderinger
12
Takk for tips - enklere kan det jo ikke bli! Glimrende løsning for sarte sjeler som er livredd for en skramme på Hifi-utstyret.
 

Informasjon om bruker

Gjallarhorn Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.623
Link til alle artikler
212
Gjallarhorn Audio sine annonser
Bransjenyheter
Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

  • 0
Vi har intet mindre enn 6 Norgeslanseringer under Oslo HiFi Show nå i helgen. Du finner oss på rom 106 og 108 i første etasje. Under kan du se hvilke produkter det er Norgespremiere på. Velkommen...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

  • 5
B.audio er et forholdsvis nystartet firma, men de har i løpet av kort tid blitt anerkjent for sitt gode design og høye lydkvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 2016 av brødrene Cédric og Sébastien...
Fortsett
Bransjenyheter
Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

  • 10
Varemerket Stenheim ble etablert i 2010 av fem elektronikkingeniører som tidligere hadde jobbet i det sveitsiske high-end firmaet Goldmund. Deres første høyttaler, Alumine, ble lansert i 2011...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

  • 6
Vi lar julefreden senke seg og holder vårt showroom stengt i romjulen. Men vår nettbutikk vil være betjent og det vil fremdeles være mulig å hente varer på vår adresse ved kjøp eller hjemlån i...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på Harbeth (-25%)

Juletilbud på Harbeth (-25%)

  • 0
Det blir juletilbud på Harbeth ut desember for å få ned vår lagerbeholdning. Alt av modeller, bortsett fra toppmodellen, er på lager i de fleste finisher. Merk at tilbudet om 25% rabatt på...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på SPEC (-25%)

Juletilbud på SPEC (-25%)

  • 0
Vi kjører juletilbud på SPEC i hele desember ved å tilby 25% rabatt på alle produktene som befinner seg på lager. SPEC sine integrerte forsterkere er unike klasse D forsterkere med lav effekt...
Fortsett
Topp Bunn