Hva jeg har lest eller erfart vet du vel kanskje lite om, eller ? Jeg er klar over at gjenngivelsen av slagværk krever at høytaleren kan klare voldsomme lydnivåer, så det hadde vært artig å hørt en "skikkelig" hornkonstruskjon som kunne mestre høye effekter, men.... med 8 watt ?pengesluk skrev:Alle skjønner vel at dynamikken ikke "skapes" i høyttaleren, høyttaleren omsetter det elekriske signalet til de lydbølger vi vitterligen hører.up skrev:pengesluk skrev:Skaff dere "fullrange" alt. god hornløsning hvor tids- og faseaspektene er i orden så skal jeg love dere "smekk" på slagverktøyet!! Noenlunde anstendig elektronikk også da, selvsagt, men den dynamikken som etterlyses skapes i høyttalerne. Så enkelt og dog så vanskelig..
Det er mulig det finnes hornkonstruksjoner som kan spille svært høyt, men kjære dere, dette gjelder dynamikk ! Man skal ikke nødvendigvis høre på høyt rabalder via et hifi-anlegg
som en i tråden skrev. Vi skulle gjerne gjennskapt dynamikken.
Flere av de som har svart i denne tråden kan umulig ha
opplevet de voldsomme slag som kan komme fra et slagværk f.eks på en jazzkonsert i små lokaler.
Dynamikken skapes vel heller ikke i høytaleren ? Den omsetter signalet i begrenset grad. Dynamikken mener jeg ligger i signalet i samtlige ledd fra mikrofon til høytaler. Kanskje er det mikrofonene som er det svakeste ledd allikevel ?
Les innlegget til Imperial.
Jeg våger den påstand at det i første rekke er høyttalerne som hindrer oss i å høre den dynamikken som trådstarter etterlyser.
Hvor har jeg nevnt med et ord dette om å skulle spille så jævlig høyt?? Tvert i mot, hjemme hos meg spilles det ofte på et nivå som ligger mellom 48-55dB, og med glimrende dynamikk.
Hva hornhøyttalere angår så er det ingen annen høyttalerteknologi som så til de grader evner å gjengi dynamikk på en skikkelig måte, BÅDE ved ekstremt lave volum og dersom man ønsker å dra på.
Jeg kan godt forklare hvorfor, men det blir en lengre historie og det er bedre at du selv leser deg opp på / erfarer det på en skikkelig måte selv.
Jeg har hørt Orishorn og Hedlundhorn begge med Lowther enheter, som forøvrig ikke akkurat var det mest nøytrale jeg har hørt. Om dynamikken var god, var forskjelllen ubetydelig i forhold til det jeg selv har hatt i stua gjennom de 35 åra jeg har holdt på med denne galskapen.
Men for å utrykke meg bedre hva jeg mener kan vi ta for oss et slagverk som er plassert mellom 5 og 10 m fra lytteren. Et slaginstrument innehar muligheten for et voldsomt dynamikk omåde.Ved "normale" slag som tilpasses de andre instrumentene( m/el.forsterkning) i f.eks. I en jazz-triogruppe, vil nivået vanligvis mikses med et moderat volum, men selvsagt høyere enn det som velges hjemme i stua. Viss nå trommeslageren i visse partier eller i en trommesolo( skarptromme eller symbaler ) slår til det han klarer, og tro meg det gjøres av og til, kan lydnivået i slaget bli utrolig høyt, ja så høyt at nivået ligger langt over faregrensen. Etter en slik konsert blir hjemmeutstyret noe tamme greier, du ! Ikke det at det er et mål i seg selv å spille så høyt, men av og til er det nå herlig å nærmere seg konsertnivået da. Til trommedemo bruker jeg ( en og annen sjelden gang ) Manrilyn Mazur,s tromme innspilling fra Kongsberg 92 på High Fidelity Reference plate nr.8.
Er det virkelig mulig å opnå denne dynamikken fullt ut med dagens mikrofoner og innspillingsutstyr ? Vi vet jo også at vinylmediet ikke kan komme i nærheten av disse verdiene, men har f.eks. CD-mediet mulighetene til å åpne for dette, viss vi ser bort fra lovbestemte parametere ? Hvorfor plasseres operasangere ofte 5-10 m fra miskrofonene ved opptak ?