Gjenoppliving?: er transistorforsterkere mere Umusikalske enn rørforsterkere?

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Rojoh

Gjest
Tja? Jeg merker at jeg finner en slags ro i lyttestolen når rørforsterkeren tennes. Et godt argument for min del.

Mvh. Johan

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Rojoh skrev:
Tja? Jeg merker at jeg finner en slags ro i lyttestolen når rørforsterkeren tennes. Et godt argument for min del.

Mvh. Johan
Selv tenner jeg noen stearinlys.

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
645
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Leif
Du er riktig i godlynne idag ? Skikkelig uskikkelig?
Mvh
Morten

Z

Zomby_Woof

Gjest
net2 skrev:
Rojoh skrev:

Mvh. Johan
Selv tenner jeg noen stearinlys.
En malt her. Vil jeg ha rørlyd, så tømmer jeg flaska... ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ved ikke hvorfor moderator lukkede den tråd ! Kan ikke se at personangreb var udbredt. Hvis det skal være så pænt altsammen så kommer der ikke ordentlig gang i diskussionen. ::)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.925
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Fali tråd dette her, men vil nå likevel kommentere og synse; ;D

Av alle de vellydende oppsett jeg har hørt, svinedyre som rimelige, har det så godt som ALLTÌD vært rør inkludert i en eller flere av komponentene i de mest vellydende oppsettene.

I hvilken grad det har vært cd-spillere, for-forsterkere og/eller effekttrinn, varierer. Den kanskje aller beste prestasjonen kom med rør i kun pre, men her stilte oppsettet i en ganske egen og, for de flestes vedkommende, i en utopisk prisklasse. Likevel, jeg er fortsatt litt i tvil om det var den "morsomste", mest god-fot-skapende kombinasjonen jeg har hørt................. :eek:

Kun ved et tilfelle spilte det til direkte imponerende STÅPELS uten rør, og da mistenker jeg høytalerne (Gradient Revolution) for å ha hovedæren for prestasjonen!

mvh
Proffen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gradientene er nok hovedaktøren hjemme hos meg og. Hadde jeg bare hatt et større rom, og større frihet til å gjøre noe med akustikken.....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
JA!!!!

;D ;D :p :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er da en saklig debatt, herr Ramos. Fete typer er juks. ;)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Trodde at det var musikere som var musikalske eller umusikalske..... ??? ??? ???

Lurer egentlig på hva man mener med "musikalsk" i denne sammenheng? Musikalsk = troverdighet = High-end?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Musikalsk er i mine ører det samme som å få musikken levende, høre stemmer får et liv og en glød, få frem klangfarger, få frem stemning, lettere forstå budskapet til musikerene og mye mer..
Umusikalsk er mer rett frem og mer "syntetisk" i forhold, litt mer følelsesløs fremstilling av musikken..
Men det er ikke så lett å sette fingren på dette, for de som ikke har opplevd dette selv, så kan det være vanskelig å forstå..
Dette har ikke noe med hvilken "end" vi snakker om, prisklasse har nesten ingen betydning, men for å få frem det musikalske så trenger man nok å legge noen kroner i anlegget..

N

nb

Gjest
Det hadde vært tøft om noen lagde litt plug-ins til en avspiller som emulerte forskjellige forsterkertyper sine "typiske" forvrengningsspektre for å se hvor mange som lot seg lure. Tipper det hadde vært ganske mange;)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Nope, mista! Jeg synes rørforsterkere kan være meget gode på klang, men veldig mye av det sliter med grunnrytmen, det er ikke sammenheng nok. Men, det kan godt være at det er flere ss'ere som har dette fenomenet enn rørforsterkere, men ikke kategorisk.
Jeg har hørt plenty av kald og unaturlig mellomtone på begge deler, uansett teknologi.

Æ kjør no nejm æ sjø, æ skjit væll i tækknolågin ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
folks oppfatning av typisk rørlyd er nok i stor utstrekning preget av dårlig kretsløsninger og puslete powersupply
"svampete,romantisk,creamy,tilgivende" etc
slik trenger det IKKE være
imo
mvh

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Antall liker
2
Dreier ikke det hele seg om hva som gjengir kilden riktigst?
Får nesten inntrykk av at det heller dreier seg om hvilket utstyr som fargelegger på en mest iørefallende måte......
Som å ta på seg solbriller for å slippe å få dagslyset inn på øyet.

Skulle ikke forundre meg om det faktisk er en målbar forskjell i avvik fra originalsignalet mellom rør og transistor.

fhe

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
DEN måle riggen skulle jeg gjerne sett! :eek:
mvh

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Mener at under ca 75000 kroner spiller rør best, mens over 75000 kroner spiller transistor best!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hadde du enda sagt 7,5mill 8)
mvh

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
LMC skrev:
hadde du enda sagt 7,5mill 8)
mvh
Seriøst så tror jeg selv at rør har hatt et overtak, men at transistor nærmer seg, kanskje spesiellt i litt høyere prisklasser.
Tror jeg da.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn