GLASSklar lyd?

JTM45

Fersking
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
0
Hei!
Er ny her(vel, ikke helt,men jeg har aldri postet noe før)men jeg synes jeg må dele dette med andre vinylelskere.... Emnet er rensevæske.
Jeg har,gjennom noen tiår, prøvd et stort utvalg av det som har vært å få kjøpt,og har også prøvd det meste av DIY blandinger.Har også prøvd produkter som ikke i utgangspunktet er laget for å rense vinyl,og det var sånn jeg fant det som jeg IMHO mener er den beste rensevæsken,som gjør mest grundig rent,og gir minst overflatestøy:
HERDINS KLAR SIKT FØNSTERPUTS.Fåes kjøpt BILLIG på OBS!bygg i hendige 0,4l spruteflasker(Da jeg hadde funnet ut hvor effektivt det var,gikk jeg tilbake og kjøpte 5 flasker til,kr 10,- pr stk (på tilbud),man vet jo aldri hvor lenge det forblir "in stock")
Inneholder iflg. deklarasjonen:vann,ethylalkohol 12%,tensider 0,2%,ph 6,5. Altså mye det samme som veldig mange av de typer platerens(både DIY og ferdige) som jeg har brukt før.Jeg tror at hemmeligheten antagelig skjuler seg bak ordet "tensider".......
Jeg har forsøkt å rense platene èn gang til,med bare destillert vann,for å sjekke om noe blir etterlatt på platen;men det er absolutt intet som tyder på det.
Jeg har kun prøvd i forbindelse med vacuumrensing,men det skulle ikke forundre om samme gode resultat kan oppnås ved håndvask,men da må nok platen skylles før tørking,for å påpeke det selvfølgelige.........

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
kjører du på med ublanda eller blader du ut i dest. vann?...står kanskje på pakka?7boksen,flaska eller hva det er for noe,,,,skal stikke innom å dra med ei flaske.

B

break_out

Gjest
ixos_76 skrev:
kjører du på med ublanda eller blader du ut i dest. vann?...står kanskje på pakka?7boksen,flaska eller hva det er for noe,,,,skal stikke innom å dra med ei flaske.
Er ny i dette med rens av plater (fikk renesemaskin til Jul) men skal teste med en flaske på nyåret.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøpte 5 bruktskiver i går,de var møkkete,etter en tur i vaskern,ble de vakre som fy,var nedpriset da de så for jæ...ut.

Men det er første gangen jeg har vært i ei bruktplatesjappe,kommet til disken,og ekspeditøren tar av noe slitte plastcovere på platene,ved salgfullprisplatene)---noe smålig,jeg kommenterte det,og han sa,vi har for lite av de,for å få satt ut ny vinyl""

Hva med å stte ut uten plast da......eremuli :( :( :(

de var slettes ikke pene,og hadde bedtre selv,ikke det,men når en betaler 90 spenn plata,syntes jeg coveret bør få sitte på,.....hva mener dere?.---

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man skal gjerne utvise noe forsiktighet mht langtidskonsekvenser på vinyloverflaten når man eksperimenterer med rensevæsker; endel substanser kan faktisk starte en nedbrytingsprosess av vinyloverflaten, og det er lurt å teste på mindre verdifulle plater man kan unnvære. Deretter se om de taper seg i kvalitet over noe tid, før man våger seg på de dyre samleobjektene.

Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Vidar P skrev:
Man skal gjerne utvise noe forsiktighet mht langtidskonsekvenser på vinyloverflaten når man eksperimenterer med rensevæsker; endel substanser kan faktisk starte en nedbrytingsprosess av vinyloverflaten, og det er lurt å teste på mindre verdifulle plater man kan unnvære. Deretter se om de taper seg i kvalitet over noe tid, før man våger seg på de dyre samleobjektene.

Mvh Vidar P
Enig!
Er ikke gull alt som glittrer, men for all del det kan jo være bra saker. Når det diskuteres rensevæsker så blir det ofte fokusert på prisen vi klarer og få den til og bli, da særlig på "hjemmelagede" væske, det forundrer meg litt at vi bruker tusenvis av kroner på plater mens rensevæsken skal være så billig som mulig, gjerne t.o.m. noe som ikke er laget til formålet. Bruk noe som er utprøvd så slipper en den ubehagelige overraskelsen.

J

jukes

Gjest
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

:)
Dette som Vidar sier her støtter jeg 100%. Jeg liker ikke ordet tensidier. Dette er ofte et problem på gummivalser og legger seg som et belegg på valsene. Dette er ikke lett og fjerne,det vet jeg som jobber med dette ukentlig. :)

Mvh Roar

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Må si meg enig med rico her. Ser ikke helt poenget med å spare så mye på hundrelappene i denne sammenheng. Selv har jeg ikke prøvd annet enn VPI sin rensevæske som vel koster et par hundrelapper for konsentratet (blandes ut i ca 4 liter destillert vann). Kommer nok til å gå for den igjen jeg, for jeg er strålende godt fornøyd :) Tar rett og slett ikke sjansen på å starte skumle nedbrytningsprosesser som Vidar P er inne på..

JTM45

Fersking
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
0
Først en rettelse:produktet heter Herdins Självklart Fønsterputs Beklager,korttidsminnet er ikke det det aldri har værtJ

Ixos_76: Jeg har brukt det ublandet,siden blandingen er veldig lik mange kommersielle og (anerkjente)DIY produkter.Du kan sjekke her: http://www.tnt-audio.com/clinica/fluids.html Her vil du se at mange blandinger inneholder noe desinfeksjonsmiddel i tillegg til det som Herdins inneholder,så vidt jeg skjønner for å hindre soppvekst(mugg) i rillene(!)Dette er et helt ukjent problem for meg og jeg antar at dette kanskje er et større problem jo mer tropisk klima(varmt&fuktig)man bor i.
Dette med plastcoverne er kanskje en trend?I alle fall er det akkurat slik hos min platepusher ogs充.

Vidar P: Jeg må vel si at jeg er enig, når det gjelder eksperimentering med væsker (børster også).Jeg har en håndfull dubletter(les:plater jeg har gitt opp og kjøpt et eksemplar til)som jeg bruker til slikt..Dette har jeg imidlertid brukt såpass lenge at jeg regner eksperimentstadiet for tilbakelagt,ellers hadde jeg ikke tipset om det,heller.

Rico:Face it,vi hadde ikke investert titusener i plater heller,hvis vi kunne fått dem for en slikk og ingenting.I hvert fall ikke de av oss som holder på med dette for det musikalske utbyttets skyld.De gangene det dyreste er det beste har jeg normalt ikke noe problem med å akseptere det.Det er likevel et faktum at det dyreste ikke alltid er det beste,og å gi avkall på noe som er virkelig bra fordi det synes ”for billig” eller fordi det ikke er produsert med formålet for øye, synes ikke veldig gjennomtenkt,for å si det litt forsiktig.Man er vel ute etter ”det beste”,ikke ”det billigste” eller ”det dyreste”?J

T

tjn

Gjest
JTM45 skrev:
Rico:Face it,vi hadde ikke investert titusener i plater heller,hvis vi kunne fått dem for en slikk og ingenting.I hvert fall ikke de av oss som holder på med dette for det musikalske utbyttets skyld.De gangene det dyreste er det beste har jeg normalt ikke noe problem med å akseptere det.Det er likevel et faktum at det dyreste ikke alltid er det beste,og å gi avkall på noe som er virkelig bra fordi det synes ”for billig” eller fordi det ikke er produsert med formålet for øye, synes ikke veldig gjennomtenkt,for å si det litt forsiktig.Man er vel ute etter ”det beste”,ikke ”det billigste” eller ”det dyreste”?J
Siden du ikke forstod hva jeg mente; Dere som holder på med dette for det musikalske utbyttes skyld, bruk noe som er utprøvd og som virker, pris irrelevant. Vi andre fortsetter og kjøper det som er dyrest. Det er haug med tråder om dette emne, de fleste med oppskrifter av "hjemmelagde" produkter som virker, og med fornøyde brukere av komersielle produkter. Det er mer enn en vei til rene plater. Som så mange andre her så har jeg samlet vinyl i noen tiår nå, mange plater er blitt samleobjekter, når disse trenger en vask stopper jeg ikke på OBS for og kjøpe vaskemiddel, hvis ikke OBS kan dokumentere virkningen da, til det er jeg rett og slett for redd for dem, men det er meg, andre gjør det på sin måte. Det jeg mente var at i denne sammenhengen så betyr det ikke noe om vi betaler 200,- mer for 2 års bruk av rensevæske, jeg vil bruke noe som er utprøvd og ansett til bruken, at noen stopper på OBS eller apoteket er selvfølgelig greit for meg.

Topp Bunn