For meg ligger gleden ved å spille høyt at man kan oppleve musikken på en mest mulig naturtro måte, og noen ganger kanskje i enda litt større doser. Når det gjelder for eksempel enkle oppsett med få akustiske instrumenter så vil jeg noen ganger spille høyere enn det man som lytter på en konsert vil oppleve (litt større doser) for å kompensere for avstand til musikeren. Da kan man flytte seg nærmere musikeren, som ved en privat konsert. Dette kan også gjelde en del klassisk musikk, hvor man som lytter i en stor sal ikke alltid blir eksponert for musikken på en kroppslig og fysisk måte. I hvert fall ikke på samme måte som dirigenten vil oppleve det!
Når det gjelder rock, jazz eller musikk som bruker samme type instrumenter, så tenker jeg gjerne på slagverk eller saksofon som en referanse. Jeg vil noen ganger spille så høyt at slagverket eller saksofonen høres ut som om det står i rommet foran meg, gitt at kvaliteten på innspillingen er bra nok. For å få det til så kreves det at anlegget dekker hele frekvensspekteret (jeg kan begrense med til 20hz-20khz) og kan gjengi 100dB+ med god margin og uten at harmonisk forvrengning, dynamisk kompresjon med mer begynner å gjøre seg merkbart gjeldende. Som eksempel brukte jeg som mål når jeg bygget bass systemet mitt at det skulle kunne gjengi 20hz med circa 105dB i lytteposisjon og fremdeles ha 10dB headroom. Samtidig har jeg en preferanse for lukkede systemer - jeg tenker at de er lettere å integrere og har generelt lavere group delay enn for eksempel bassrefleks systemer. Litt forenklet så krevde det at systemet i praksis måtte kunne spille godt over 120dB på 1 meters avstand ved for eksempel 50hz (pga avrulling), gjerne 125dB+. Løsningen for meg ble 8 stk Scan Speak 13" basser (4 pr kanal) med lang lineær slaglengde (28mm lineær og 56mm maks).
Hvis man sammenligner en slik løsning med konvensjonelle kommersielle løsninger, så får man en ganske annerledes opplevelse av å spille "høyt", hva nå enn det betyr å spille høyt. Som eksempel fikk jeg nylig en god demonstrasjon av B&W 802d3 med variert musikk og på forskjellige lyttenivåer. Hvis jeg husker riktig så ble det spilt på 600w monoblokker. 802d3 spilte flott, transparant og fabelaktig på alle måter helt til det skulle spilles "høyt". Den ene sangen som ble spilt var Chris Jones' "thank you R.J. Reynolds". Mot slutten av denne sangen (ca 4 min 30 sek) kommer det inn noen dype og kraftige trommeslag. De to stakkars 8" pendlet inn og ut av kassene som en fisk på land, og den lydmessig responsen de genererte var like så. Oppover i frekvens klarte 802d3 seg fremdeles rimelig bra. Nå sier jeg dette ikke for å henge ut 802d3, som i mine ører er fabelaktige høyttalere, men for å illustrere ett eksempel på hvordan man diskuterer dette emnet med veldig forskjellige referanser. Teknisk sett er det enkelt å se hvorfor dette var "unfair competition": ett enkelt overslag over hvor mye luft bass systemene flytter gir en god pekepinn på styrkeforholdet. 802d3 (hvis vi antar at de har halvparten av den lineære slaglengden til 13tommerne) er: 10cm*10cm*3,14*1,4cm*2=879cm3. Mine egne basstårn gir ved samme overslag 16cm*16cm*3,14*2,8cm*4=9003cm3, altså over 10 ganger så stort volum per kanal. Her er det selvsagt andre faktorer som spiller inn, men "needless to say" så høres de samme trommeslagene langt mer mektige, fysiske og majestetiske ut på det store bass systemet. Det interessant er at det faktisk også gjør det, men selvsagt i mindre grad, på lavere volumer.
jeg tok denne tekniske omveien for å underbygge kommentaren som kom fra kona etter at vi gikk ut av demonstrasjonen: "Jeg tror ikke helt at han har hørt hvordan det er å spille høyt på et stort anlegg. Dette var høyt, men vondt, ikke høyt og behagelig som det er hjemme".
Nå håper jeg ikke at noen tolker dette som mistillit til 802d3 (som jeg synes var særdeles bra på de fleste områder) eller at jeg har behov for å fremme mitt eget bass system, men kun som en illustrasjon på at vi har forskjellige referanser (og preferanser) i forhold til hva som er høyt. Samtidig kan det være en tankeveekker i forhold til hvordan man allokerer penger når man bygger et anlegg i "high end verdenen".
Og selvsagt; sh*t inn = sh*t out. Storparten av dagens komprimerte musikk høres dessverre enda verre ut på høyt volum, men det blir i det minste bitte litt bedre hvis eget anlegg ikke legger til mer forvrengning enn det som allerede er mikset inn.
Så nyt dagen og spill så høyt som du selv ønsker