Bass/sub, deling mellom 60-120hz, type basstårn som skal brukes sammens med Martin logan CLSHva er planen med denne 12"ern? Bass-bass/mellomtone? Deling mot horn @600-1000Hz? Ren bass i et 3-veis oppsett og XO rundt 3-400Hz? Begrenset med effekt og/eller EQ tilgjengelig? Stor kasse/volum?
Lav mms, er lav moving mass, har ikke satt noen pris, for se hva som kommer opp av forslagOg hva mener du er lav mms? Budsjett?
De er vel ikke noe ellementer med lav mms noen av de der, så di må du ha tatt fra løse lufta i hvertfallTatt fra løse lufta ettersom det ikke er spesifisert hva som er lav mms .... Dayton Ultimax UM12-22 eller RSS modellene, Scan Speak 32W ...
Jeg skal bruke 6 stk pr side, så jeg vil ikke ha trege elementer med lang slaglengde, og tungt membran, men vil gjerne ha så høy bl som mulig, og skal ikke stå i mange liter på hver…men vil ha lav mmsDe 2 kriteriene sier så og si nada uten flere TS parametere.
Veldig lav MMS og lav FS vil dessuten si at du har ett element med lav QMS, dvs du har ett element med høyere mekanisk tap. (Personlig liker jeg elementer med høy QMS (lavt mekanisk tap) da det gir mer "punchy" bass etter min erfaring)
Sier du noe om kassestørrelse, type og tiltenkt frekvensområde så er det mye lettere å gi ett spesifikt råd.
Du må sette begrensninger på kravene dine, uten det vil du ikke få noen konkrete svar ... Du oppgir INGEN preferanser, du spesifiserer ikke hva du er på jakt etter, da vil du bare få slike gjette-svar. Jeg gidder ikke gjetteleken, lykke til ....De er vel ikke noe ellementer med lav mms noen av de der, så di må du ha tatt fra løse lufta i hvertfall
Ok, skal se litt på di du nevner, men pro elementer, har ofte en fs høyere en 30hz, og 15 tommere er blir for store fysisk, skal bygge i høyden, og ha di på sidevegg, og da blir 15 fort for dyp, til mitt bruk, skal kjøre di aktivt, og følsomheten blir jo høyere en på Martin Logan Cls uansett vil jeg tro.masse ellementer som passer kravene da, ae speakers td12m, altec/GPA 414, phl har mye bra, supravox, jbl, b&C, beyma og mange fler i litt mer PA segmentet passer utmerket med lav mms og lett membran - er mye å spare om man sitter noen måneder å følger med på bruktbørsen - 15 tommere i samme segment kan også gjøre en svært god jobb i dette frekvensområdet, men er jo mye dette kommer an på - følsomhet? og membran matriale, passiv eller aktiv deling, hva skal brukes over og under! prøv å velge ting som passer godt sammen - har nogenlunde lik følsomhet og er laget av samme matriale - har egenskaper som passer hverandre! hva med OB?
Jeg oppgir jo 12 tommer med lav mms, og fs på under 30hz, skal stå i lita trykkammer kasse, 6stk pr side, det ble vel litt bedreDu må sette begrensninger på kravene dine, uten det vil du ikke få noen konkrete svar ... Du oppgir INGEN preferanser, du spesifiserer ikke hva du er på jakt etter, da vil du bare få slike gjette-svar. Jeg gidder ikke gjetteleken, lykke til ....
Ja jeg har sett litt på det ellementet faktisk, og ja det ser interesangt ut, og regner med det går greit å få tak i 12 stk av di, til en grei pris.Dayton Audio RSS315HFA-8
også bra alternativ! dayton har mye bra til gode priser!
Blir ikke bare til midbass, akkurat, da di skal fylle på i bunnen til Martin Logan Cls, og jeg har hørt basstårn, med 8 og 10, og ønsker derfor å bruke 12, i trykkammer, med aktiv deling og eq på grunn av lite volum pr enhet.midbass ville jeg valgt noe som er kjappere og har mindre membranvekt da! må vel ikke være 12"? kunne du hatt flere mindre enheter?
Skal se litt mer på di, og hva di har av data på dihar både 10 tommerene og 15 tommerene i hf serien i ob - men til sub - bra ellementer vs pris
Det blir nok for mye Sub for vår trådstarter med en MMS på 127gramDenne kanskje?
Takk for typset, skal se hva jeg finnerDu får gå igjennom databasen linket til under. Du må dessverre trykke deg gjennom hver enkelt element for å sjekke MMS.
Edit: Mulig det er bedre å velge "Type: Woofer" enn "Subwoofer" for å finne lettere elementer.
Skal se på denDenne kanskje?
Der fant du et interesangt ellement jaDet blir nok for mye Sub for vår trådstarter med en MMS på 127gram
Tenker han må se mer i denne retningen som er på 72 gram
SB Acoustics SB34NRX75-6 - 12″ Woofer
12″ Woofer, 19 Hz, 400 W, 87 dB, 6 Ωwww.loudspeakerdatabase.com
Trege elementer er ett erkelig begrep.Jeg skal bruke 6 stk pr side, så jeg vil ikke ha trege elementer med lang slaglengde, og tungt membran, men vil gjerne ha så høy bl som mulig, og skal ikke stå i mange liter på hver…men vil ha lav mms
Vet jeg kunne brukt 15, men de er for store å ha i hus for meg, så det største jeg får til å bruke er 12, å derfor har jeg bestemt meg for detTrege elementer er ett erkelig begrep.
Men det finner amper som ikke klarer å kontrollere elementer.
Da får du en treg amp. Att ett element kan slå langt sier ikke att det er tregt.
Dayton UM er ikke et tregt element. Heller IKK RS serien.
Et stort element trenger ikke slå langt, mange store beveger seg nesten ikke å kan spille brutalt høyt uten forvrengning.
Skal du dele fra 100 og ned ta så store du kan.
Har du 240 takhøyde får du fint inn 4stk 15". Det er ganske mye mer en 6stk 12"
Kan ikke så lett få både i pose og sekk når det gjelder bass.
Bass som skal virke bra blir stort.
Har brukt, og har i bruk seas roy, og vet di egner seg i små kasser, men nå blir det 12 som skal brukes, og kommer til å bruke eq for å få di til å spille dypt nok, og er ikke redd for å bruke lita kasse, da jeg har hørt mange basstårn med lite volum pr element.Drivere i små kasser er vel Seas ROY.
Men de fyller vel ikke resten av kravene.
Men de tåler vel ned til 25 liter har jeg hørt rykter om.
Kast ut de digre ampene, så får du plassVet jeg kunne brukt 15, men de er for store å ha i hus for meg, så det største jeg får til å bruke er 12, å derfor har jeg bestemt meg for det
Hehe, CLS vil jo ha diger amp, for å åpne opp og spille braKast ut de digre ampene, så får du plass
DIY hele veien så får du plassHehe, CLS vil jo ha diger amp, for å åpne opp og spille bra
Cls blir nok beholdt, men i bass blir det diy, og forsterker har jeg diy, og Dp 6.4 å velge iDIY hele veien så får du plass
Vilket prisnivå ligger di på, og hvem selger di?Beste 12" jeg har prøvd i en kompakt portet kasse, er uten tvil BMS 12S330
Vilket prisnivå ligger di på, og hvem selger di?