God 12 tommer til diy

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Ønsker forslag på 12 tommere, som har lav mms, og fs under 30hz

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Hva er planen med denne 12"ern? Bass-bass/mellomtone? Deling mot horn @600-1000Hz? Ren bass i et 3-veis oppsett og XO rundt 3-400Hz? Begrenset med effekt og/eller EQ tilgjengelig? Stor kasse/volum?

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Hva er planen med denne 12"ern? Bass-bass/mellomtone? Deling mot horn @600-1000Hz? Ren bass i et 3-veis oppsett og XO rundt 3-400Hz? Begrenset med effekt og/eller EQ tilgjengelig? Stor kasse/volum?
Bass/sub, deling mellom 60-120hz, type basstårn som skal brukes sammens med Martin logan CLS

M

MarkusH

Gjest
Tatt fra løse lufta ettersom det ikke er spesifisert hva som er lav mms .... Dayton Ultimax UM12-22 eller RSS modellene, Scan Speak 32W ...

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.514
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
De 2 kriteriene sier så og si nada uten flere TS parametere.
Veldig lav MMS og lav FS vil dessuten si at du har ett element med lav QMS, dvs du har ett element med høyere mekanisk tap. (Personlig liker jeg elementer med høy QMS (lavt mekanisk tap) da det gir mer "punchy" bass etter min erfaring)
Sier du noe om kassestørrelse, type og tiltenkt frekvensområde så er det mye lettere å gi ett spesifikt råd.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Tatt fra løse lufta ettersom det ikke er spesifisert hva som er lav mms .... Dayton Ultimax UM12-22 eller RSS modellene, Scan Speak 32W ...
De er vel ikke noe ellementer med lav mms noen av de der, så di må du ha tatt fra løse lufta i hvertfall

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
De 2 kriteriene sier så og si nada uten flere TS parametere.
Veldig lav MMS og lav FS vil dessuten si at du har ett element med lav QMS, dvs du har ett element med høyere mekanisk tap. (Personlig liker jeg elementer med høy QMS (lavt mekanisk tap) da det gir mer "punchy" bass etter min erfaring)
Sier du noe om kassestørrelse, type og tiltenkt frekvensområde så er det mye lettere å gi ett spesifikt råd.
Jeg skal bruke 6 stk pr side, så jeg vil ikke ha trege elementer med lang slaglengde, og tungt membran, men vil gjerne ha så høy bl som mulig, og skal ikke stå i mange liter på hver…men vil ha lav mms

M

MarkusH

Gjest
De er vel ikke noe ellementer med lav mms noen av de der, så di må du ha tatt fra løse lufta i hvertfall
Du må sette begrensninger på kravene dine, uten det vil du ikke få noen konkrete svar ... Du oppgir INGEN preferanser, du spesifiserer ikke hva du er på jakt etter, da vil du bare få slike gjette-svar. Jeg gidder ikke gjetteleken, lykke til .... 🤷‍♂️

• Liker
Reaksjoner: ePi

Alfy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
125
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
12
masse ellementer som passer kravene da, ae speakers td12m, altec/GPA 414, phl har mye bra, supravox, jbl, b&C, beyma og mange fler i litt mer PA segmentet passer utmerket med lav mms og lett membran - er mye å spare om man sitter noen måneder å følger med på bruktbørsen - 15 tommere i samme segment kan også gjøre en svært god jobb i dette frekvensområdet, men er jo mye dette kommer an på - følsomhet? og membran matriale, passiv eller aktiv deling, hva skal brukes over og under! prøv å velge ting som passer godt sammen - har nogenlunde lik følsomhet og er laget av samme matriale - har egenskaper som passer hverandre! hva med OB?

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
masse ellementer som passer kravene da, ae speakers td12m, altec/GPA 414, phl har mye bra, supravox, jbl, b&C, beyma og mange fler i litt mer PA segmentet passer utmerket med lav mms og lett membran - er mye å spare om man sitter noen måneder å følger med på bruktbørsen - 15 tommere i samme segment kan også gjøre en svært god jobb i dette frekvensområdet, men er jo mye dette kommer an på - følsomhet? og membran matriale, passiv eller aktiv deling, hva skal brukes over og under! prøv å velge ting som passer godt sammen - har nogenlunde lik følsomhet og er laget av samme matriale - har egenskaper som passer hverandre! hva med OB?
Ok, skal se litt på di du nevner, men pro elementer, har ofte en fs høyere en 30hz, og 15 tommere er blir for store fysisk, skal bygge i høyden, og ha di på sidevegg, og da blir 15 fort for dyp, til mitt bruk, skal kjøre di aktivt, og følsomheten blir jo høyere en på Martin Logan Cls uansett vil jeg tro.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Du må sette begrensninger på kravene dine, uten det vil du ikke få noen konkrete svar ... Du oppgir INGEN preferanser, du spesifiserer ikke hva du er på jakt etter, da vil du bare få slike gjette-svar. Jeg gidder ikke gjetteleken, lykke til .... 🤷‍♂️
Jeg oppgir jo 12 tommer med lav mms, og fs på under 30hz, skal stå i lita trykkammer kasse, 6stk pr side, det ble vel litt bedre

Alfy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
125
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
12
Dayton Audio RSS315HFA-8
også bra alternativ! dayton har mye bra til gode priser!

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.411
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Størrelse på kasse og om du skal ha bassrefleks eller lukket setter kravet til hva slags driver du kan benytte.
Lav MMS og lav Fs krever fort store kasser og bassrefleks tuning.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Dayton Audio RSS315HFA-8
også bra alternativ! dayton har mye bra til gode priser!
Ja jeg har sett litt på det ellementet faktisk, og ja det ser interesangt ut, og regner med det går greit å få tak i 12 stk av di, til en grei pris.

Alfy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
125
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
12
har både 10 tommerene og 15 tommerene i hf serien i ob - men til sub - bra ellementer vs pris

Alfy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
125
Sted
Jevnaker
Torget vurderinger
12
midbass ville jeg valgt noe som er kjappere og har mindre membranvekt da! må vel ikke være 12"? kunne du hatt flere mindre enheter?

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
midbass ville jeg valgt noe som er kjappere og har mindre membranvekt da! må vel ikke være 12"? kunne du hatt flere mindre enheter?
Blir ikke bare til midbass, akkurat, da di skal fylle på i bunnen til Martin Logan Cls, og jeg har hørt basstårn, med 8 og 10, og ønsker derfor å bruke 12, i trykkammer, med aktiv deling og eq på grunn av lite volum pr enhet.
Men vil gjerne ha di lette, for å få di kjappe, og skal bruke 6 pr side.

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
1.603
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Du får gå igjennom databasen linket til under. Du må dessverre trykke deg gjennom hver enkelt element for å sjekke MMS.
Edit: Mulig det er bedre å velge "Type: Woofer" enn "Subwoofer" for å finne lettere elementer.

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
1.603
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.852
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg skal bruke 6 stk pr side, så jeg vil ikke ha trege elementer med lang slaglengde, og tungt membran, men vil gjerne ha så høy bl som mulig, og skal ikke stå i mange liter på hver…men vil ha lav mms
Trege elementer er ett erkelig begrep.
Men det finner amper som ikke klarer å kontrollere elementer.
Da får du en treg amp. Att ett element kan slå langt sier ikke att det er tregt.
Dayton UM er ikke et tregt element. Heller IKK RS serien.
Et stort element trenger ikke slå langt, mange store beveger seg nesten ikke å kan spille brutalt høyt uten forvrengning.
Skal du dele fra 100 og ned ta så store du kan.
Har du 240 takhøyde får du fint inn 4stk 15". Det er ganske mye mer en 6stk 12"
Kan ikke så lett få både i pose og sekk når det gjelder bass.
Bass som skal virke bra blir stort.

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Fysikken legger visse føringer for hva som er mulig å oppnå. Hvis MMS skal være lav og FS skal være lav, kan du glemme det som objektivt kan kalles "små kasser" for en 12".

Et forslag til 12" er Scan-Speak 30W/4558T00, men da snakker vi fort 50 liter per driver likevel.

I 10" er det flere alternativer med lav masse, men selv der må du regne med 30-40 liter per element under samme forutsetninger, altså lavest mulig FS og MMS.

Til syvende og sist vil jeg argumentere for at MMS alene slett ikke er utslagsgivende for hastighet eller presisjon, så personlig ville jeg ikke lagt noen vekt på det parameteret overhodet.

Dette er blant annet dokumentert ved Dan Wiggins i Adire Audio på midten av 2000-tallet, med måling av impulsresponsen til en Adire Extremis 6.8 midbass med ekstra masse vs ekstra induktans.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...0QFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1K-XWEH0e2H6zSLXBEUlPW

Videre er Rockford Fosgate sin 19" med ca. 1000g bevegelig masse også et eksempel på fremragende ytelser i bassen, også med god impulsrespons: https://data-bass.com/#/systems/5c3e19abd1981700042ab032?_k=54jux3

Noen dokumentert korrelasjon mellom masse og impulsrespons som tilsier det motsatte har jeg til gode å se.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.852
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Drivere i små kasser er vel Seas ROY.
Men de fyller vel ikke resten av kravene.
Men de tåler vel ned til 25 liter har jeg hørt rykter om.

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Trege elementer er ett erkelig begrep.
Men det finner amper som ikke klarer å kontrollere elementer.
Da får du en treg amp. Att ett element kan slå langt sier ikke att det er tregt.
Dayton UM er ikke et tregt element. Heller IKK RS serien.
Et stort element trenger ikke slå langt, mange store beveger seg nesten ikke å kan spille brutalt høyt uten forvrengning.
Skal du dele fra 100 og ned ta så store du kan.
Har du 240 takhøyde får du fint inn 4stk 15". Det er ganske mye mer en 6stk 12"
Kan ikke så lett få både i pose og sekk når det gjelder bass.
Bass som skal virke bra blir stort.
Vet jeg kunne brukt 15, men de er for store å ha i hus for meg, så det største jeg får til å bruke er 12, å derfor har jeg bestemt meg for det

Prodigy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2019
Antall liker
105
Drivere i små kasser er vel Seas ROY.
Men de fyller vel ikke resten av kravene.
Men de tåler vel ned til 25 liter har jeg hørt rykter om.
Har brukt, og har i bruk seas roy, og vet di egner seg i små kasser, men nå blir det 12 som skal brukes, og kommer til å bruke eq for å få di til å spille dypt nok, og er ikke redd for å bruke lita kasse, da jeg har hørt mange basstårn med lite volum pr element.

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
1.603
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Topp Bunn