Det skal fint lite til å få musikken til å høres ut som man sitter med dotter i ørene, en tre-fire absorbenter i for liten tykkelse på førsterefleksjonspunkter og man har degradert anlegget til en dyr boombox.
Litt på siden, men er bare nysjerrig.
Når du forleden prøvde en 10 absorbent i siderefleksjonen og opplevde at det låt som tilsvarende å få dotter i ørene, var det med Dirac korrigering over bassområdet? Eller bruk av annen EQ? Måler det noenlunde linært? Jeg får nemlig ikke den opplevelsen til å stemme. En enkel 10 cm absorbent plassert i førsterefleksjonen bør absolutt ikke gi en slik opplevelse. Tvert imot bør det låte klarerer og tydeligere og med bedre lokalisering og pint-pointing. Absorbenten er for det første relativt bredbåndet (og enda mer hvis det var luftrom bak) og det er dessuten veldig lite total demping på siden. Jeg ville ikke ha forventet et slikt resultat med selv en 5 cm absorbent, selv om det riktig nok ikke fungerer like bra.
Min erfaring er at problemet slik du beskrev lyden, er mer relatert til bruk av flere tynne plater. Spesielt 2,5 til 4 cm absorbenter. Men også for mange 5-7,5 cm absorbenter kan gi en vel ulinær absorpsjon med resultat av innesluttet lyd. Det er også avhengig av høyttalere man har og plassering av absorbentene. En enkel domediskant med lav følsomhet får f.eks problemet i større grad. Og mye demping av spesielt bakvegg kan også gjøre ting for dødt og innesluttet.