God cd-spillermatch med Adyton Opera?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Noen som har prøvd noen spillere som klaffer lydmessig? Foretrekker musikalitet framfor holografi, perspektiv og lignende hifiparametre. Men varm og oppløst kan den godt være. Ikke over 10k på brukmarkedet. Aller helst under. Den bør lydmessig stå seg til LP12`en også.
 
3

322_911

Gjest
Av spillere til den prisen - uten å ha erfaring med hverken Opera eller LP12 - vil jeg anbefale deg å sjekke ut fmj modellene til Arcam (23, 33 og 36), mine favoritter i klassen, om bruktkjøp er et alternativ.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Skal ikke "matche" i den forstand at den skal spille like godt, men matche lydmessig. Ikke kald og klinisk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Noen som har prøvd noen spillere som klaffer lydmessig? Foretrekker musikalitet framfor holografi, perspektiv og lignende hifiparametre. Men varm og oppløst kan den godt være. Ikke over 10k på brukmarkedet. Aller helst under. Den bør lydmessig stå seg til LP12`en også.
Har en Opera selv i oppsettet og har prøvd med litt ymse CD spillere. Har nå en MUSE nine sig. som jeg synest passer svært godt sammen med denne. Har også nylig skaffet meg en Adyton DAC til bruk med Squeezen som også har fungert bra, ikke fult så organisk som MUSEn men riktig bra oppløsning og luftighet.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er ikke akkurat noen stor Hofi-fan, men Muse høres interessantt ut. Lydsignaturen? Pros og contras?
 

gaseby

Medlem
Ble medlem
11.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Jeg har en Opera selv der jeg bruker en Electrocompaniet DAC (og en "gammel" Thule CD spiller som drev) og er meget fornøyd med lyden. Diskanten er luftig, ikke skarp, bra med dynamikk (bruker Klipsh høyttalere) og (passe) stram i bassen for mitt bruk. Svarte ikke helt på spørsmålet ditt, siden det gjalt en CD spiller, men jeg kunne ikke dy meg. :)
 
J

Jurassic

Gjest
Av spillere til den prisen - uten å ha erfaring med hverken Opera eller LP12 - vil jeg anbefale deg å sjekke ut fmj modellene til Arcam (23, 33 og 36), mine favoritter i klassen, om bruktkjøp er et alternativ.
Har ikke prøvd med opera med har brukt CD33 sammen med Modus og Cordis 1.6 og det ga et stort lydbilde.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Se her Tori:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=cd;action=display;num=1173640634

Det er noe for deg, cd-spiller med rør som spiller musikk!
Har jeg fortalt deg om de 14 lange dagene i mitt liv da jeg eide en Cayin 252B? Det var en fryktelig opplevelse. Etter å ha solgt den videre, til en som merkelig nok ble fornøyd, svor jeg til hinmannen at det ikke kom til å komme NOE fra Cayin her i huset så lenge jeg puster ved egen hjelp. Men takk for forslaget likevel :)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har ikke prøvd med opera med har brukt CD33 sammen med Modus og Cordis 1.6 og det ga et stort lydbilde.
Jeg mener å ha hørt (med egne ører) at storhet i lydbilde kan være omvendt proporsjonalt med nærhet. Er litt svak for store imponerende lydbilder, men i det lange løp vil jeg har muskk som kommer krypende nedover nakken. Arcam har jeg ikke hørt i det hele tatt, men har notert meg noen tester som har vært litt både og.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har jeg fortalt deg om de 14 lange dagene i mitt liv da jeg eide en Cayin 252B? Det var en fryktelig opplevelse. Etter å ha solgt den videre, til en som merkelig nok ble fornøyd, svor jeg til hinmannen at det ikke kom til å komme NOE fra Cayin her i huset så lenge jeg puster ved egen hjelp. Men takk for forslaget likevel :)
Jo, bare hyggelig! :)
Vil bare legge til at 252B kan være fryktelig i feil oppsett, den er litt flisete i toppen.
Nøkkelord: Matching!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Med et så utsøkt oppsett, Hva med å prøve en Audio Note 1.1x dac med et godt drivverk? Burde passe kriteriene dine som hånd i hanske og kan oppgraderes nærmest in absurdum når behovet melder seg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke "matche" i den forstand at den skal spille like godt, men matche lydmessig. Ikke kald og klinisk.
Med to hovedlydkilder bør man søke å ha to som har nogenlunde samme styrker og spillestil, nettopp for å få utnyttet begge ift nedstrøms elektronikk og oppsett. Det har vi diskutert før.

Jeg vil fortsatt råde deg til å fokusere på LP12's egenskaper, og i første rekke velge en cd-spiller som gjør mye av det samme som LP12; noe du også er inne på.

Da er det veldig lett å tenke i retning av Linn eller Naim cdp'er; spillere som Linn Karik og Naim CD5 (evt 5x) vil kunne fungere godt parallelt med LP12, og begge er oppgraderbare i form av hhv Numerik og div Cap'er.

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er postiv til Audio Note, Linn og Naim. Kanskje litt forsiktig tilbakeholden ift Naim og deres påståtte mulige mismatch-problematikk ift andre merker.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er postiv til Audio Note, Linn og Naim. Kanskje litt forsiktig tilbakeholden ift Naim og deres påståtte mulige mismatch-problematikk ift andre merker.
Skal ikke bekymre deg for CD5 og CD5x ift matching med Adyton.
Tvert om så er de blant de mest analog-lydende (om man kan si noe så flåsete) spillerne i prisklassen, og passer tradisjonelt godt i systemer som LP12 fungerer godt i... ja, faktisk så er kombinasjonen av LP12 vinyl og Naim cdp i et tokildesystem temmelig utbredt.

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Skal ikke bekymre deg for CD5 og CD5x ift matching med Adyton.
Tvert om så er de blant de mest analog-lydende (om man kan si noe så flåsete) spillerne i prisklassen, og passer tradisjonelt godt i systemer som LP12 fungerer godt i... ja, faktisk så er kombinasjonen av LP12 vinyl og Naim cdp i et tokildesystem temmelig utbredt.

Mvh Vidar P
OK! - ellers så finner jeg noen Linn Karik på Ebay, ingen CD5 for tiden. Må uansett bestemme meg for Linn eller Naim på forhånd. Alle opplysninger som kan gjøre valget enklere ønskes. - Hva med en Genki forresten? Eller AUDIO NOTE AN-CD1 som jeg finner brukt ser jeg.
 
J

Jurassic

Gjest
Jeg mener å ha hørt (med egne ører) at storhet i lydbilde kan være omvendt proporsjonalt med nærhet. Er litt svak for store imponerende lydbilder, men i det lange løp vil jeg har muskk som kommer krypende nedover nakken. Arcam har jeg ikke hørt i det hele tatt, men har notert meg noen tester som har vært litt både og.
Tror nok ikke Arcam er det du er ute etter. Kommenterte bare 322's anbefaling da jeg har brukt og bruker gamle Adyton produkter selv (bruker bare Modus nå).
Har forresten ganske lunken erfaring med Cayin's cd spillere (hatt cd a6 som er identisk med 251).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med en Transporter fra Slimdevices? DACen i denne skal jo ikke stå tilbake for mange ordinære spillere. Så hvis du har et ok CD/DVD drivverk så kan du jo bruke denne og samtidig ha glede over de andre mulighetene en slik spiller gir.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hva med en Transporter fra Slimdevices? DACen i denne skal jo ikke stå tilbake for mange ordinære spillere. Så hvis du har et ok CD/DVD drivverk så kan du jo bruke denne og samtidig ha glede over de andre mulighetene en slik spiller gir.
Mja mjo, og denne er en god match til Adyton Opera?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mja mjo, og denne er en god match til Adyton Opera?
Jeg har desverre ikke prøvd denne hjemme og vet ikke om noen som har både Opera og Transporter. (Bruker Squeezebox med Adyton DAC selv) men intrykket etter å ha lest om den, f.eks. her: http://www.stereophile.com/mediaservers/207slim/ er at den absolutt burde holde mål.

Om det er riktig for deg kan jeg jo ikke si, men selv ville jeg absolutt vurdert en slik fremfor en tradisjonell spiller.

Jeg siterer litt fra artikkelen i Stereophile:

"It's far from original to observe that a satisfying audio component will send you scrambling through your record collection with a huge grin on your face, but that's what the Transporter did—only, thanks to how easy it made searching through my organized digital archive, I didn't have much scrambling to do. There was barely a slip between thought and deed.

Of course, as a hardworking audiophile, being merely content wasn't on the agenda—at least not for long—so I compared the files I'd ripped to my Apple G5 PowerMac, played through my network and the Transporter, with the CDs I'd ripped them from, played on my reference Ayre C-5xe universal player. Hardworking indeed—I could distinguish small differences between the Transporter and the Ayre, but we're not talking night and day, just different shades of ahhhh.

The Ayre had a tad more shimmer in the upper registers, a slightly more physical presence, if you will, and noticeably more dynamic contrast than the Transporter. Was it a big difference? Until I attempted a side-by-side comparison with the Ayre, I wouldn't have anticipated much difference—nor, I suppose, would I have noticed much if I'd rested a few minutes between the A and B portions of the comparison.

Because the Ayre C-5xe provides higher resolution than the Transporter and I make my living comparing components, I'll continue to use the Ayre as my reference. But when I'm just hanging out and relaxing, I think I'd rather spend my time listening than searching for a skootch more resolution."



CD spilleren han nevner er omtalt av samme gubbe her: http://www.stereophile.com/hirezplayers/705ayre/



Men det er som sagt bare et forslag, og kanskje et dårlig et også siden jeg ikke har hørt på Transporteren selv...
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
25k eller noe på de billige høyttalerene? equinox er gode til prisen, og vil selfølgelig spille bedre. men de blir en stor knute på signalet fra elektronikken
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Koster Transporter 25K? Det er nok noe over budsjett ja.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Med to hovedlydkilder bør man søke å ha to som har nogenlunde samme styrker og spillestil, nettopp for å få utnyttet begge ift nedstrøms elektronikk og oppsett. Det har vi diskutert før.

Jeg vil fortsatt råde deg til å fokusere på LP12's egenskaper, og i første rekke velge en cd-spiller som gjør mye av det samme som LP12; noe du også er inne på.

Da er det veldig lett å tenke i retning av Linn eller Naim cdp'er; spillere som Linn Karik og Naim CD5 (evt 5x) vil kunne fungere godt parallelt med LP12, og begge er oppgraderbare i form av hhv Numerik og div Cap'er.

Mvh Vidar P
Hva med Naim CD5i? Er å få kjøpt på børsen ser jeg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den er god til en rimelig penge ja. Det er Naims billigste cdp ever, og svært populær. Men ikke oppgraderbar.

Mvh Vidar P
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Den er god til en rimelig penge ja. Det er Naims billigste cdp ever, og svært populær. Men ikke oppgraderbar.

Mvh Vidar P
Mangel på oppgraderingsmuligheter er ikke nødvendigvis en ulempe. I alle fall ikke økonomisk. Ser en Rega Apollo på Ebay. Har litt lyst på begge.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gratulerer. Nå kan du jo delta i Naim-tråden også :)

Bare spør vedr bruk etterhvert, men først og fremst husk at den låter rart i mange dager etter å ha vært avslått. Dernest; husk å deaktivere den utgang du ikke bruker (se manual).

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn