Du kan lage en halvbølge antenne tunet til 98 mhz med formelen 150*0.95/f, du for da at den blir 1.45 Meter lang, i praksis bruker du istedet 2 tråder på 72.7 cm hver koblet slik..Ene på skjerm, andre på senter av koaks.
72.7 cm
IKoples på senter..
I
I 90 grader
-----------koaks...
IKobles på skjerm
I
I
72.7cm
Om du henger den horsisontalt eller vertikalt er ikke så farlig, men det blir ingen retningsvirkning om du henger antenna vertikalt, henger du den horisontalt for du retningsvirkning i retning koaksen på tengning, antenna vil bli elendig i den retning trådene peker.., husk og mat inn koaksen med en 90 grader vinkel i forhold til trådene på antenna uansett hvordan du henger den..
Ved hjelp av noen trelister, og litt tråd, har du ei billig antenne.
Trådantennene biltema med flere selger er bra (bedre enn denne dipolen jeg beregna nå, og ihvertfall mye bedre enn den jeg leste om lenger opp her..).., og de selger vel sin til ingenting ;D, montering er det avgjørende moment, koaks kan brukes mellom antenna og radio.. Da disse billig-tråd-antennene er 75 ohm..
Trådantenne fra biltema på balkongen, og koaks inn gjør susen..Koaks tap er ikke veldig kritisk på fm båndet, men lønner seg og bruke skikkelig kabel (kjøpes løs, og plugger ved siden av), ikke slik ferdig kabel, som har plugger påloddet...
Biltema med flere har runde antenner, som virker fint på FM signaler, jeg mener FM signaler har sirkulær polarisasjon stort sett...Sikkert ymse næradioer med vertikal og horisontal..
Retningvirkende, store antenner slik den vi har på taket funker dårlig for oss, til tross for antenne, og full pakke.. da den bare virker fint i en retning, vi for inn mye bedre på e trådantenne nede i stua..Skulle nok hatt en rotor. ;D
I trehus passerer Fm signaler greit rett inn, i Murhus, er det gjerne elendig, samme med kjellere..
Derfor fungerer trådantenne stort sett greit inne i trehus..
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=14846
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=20183
Ble mye og skrive på liten tid, men håper det ikke ble altfor feil.