God streamer/Dac/analogdel i èn boks, eller billig streamer + god, separat Dac?

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
God kveld, godtfolk. Jeg håper en av dere kan la bestikket hvile et lite minutt og taste ned et kjapt svar på et banalt spørsmål.

Vi har Spotify Premium familiepakke som jeg sporadisk brukte med hodetelefonene fra laptopen, samt at jeg wifi-streamet Spotify trådløst til en rimelig Sangean WFT-3 Dab-radio/mediespiller med analog utgang som står i anlegget i stuen. Problemet var at jeg ikke trivdes med lydkvaliteten, hverken i hodetelefonene eller i anlegget. Det låt skarpt, blodfattig og slitsomt, mye likt CD-spillere for 30 år siden.

Jeg valgte derfor å rippe alle CDene mine til WAV med dBpoweramp, og avspiller nå musikk med JRiver fra laptopen i stedet, og det låter aldeles fortreffelig på hodetelefonene, mens det på anlegget låt nesten like ille som med Spotify. Så koblet jeg en Hegel HD-11 mellom Sangean'en og forsterkeren, og endelig kom det ut skikkelig feit, deilig, saftig musikk også fra anlegget.

Nå skal datteren min oppgradere hybelanlegget, og hun har kopiert alle WAV-filene mine og har også JRiver, trådløs wifi og laptop som utgangspunkt, og hun er kresen på lydkvalitet. Så da blir spørsmålet: Bør hun kjøpe en billig streamer + en god separat dac, eller en kostbar streamer som har en vellydende dac/analogdel? Hvilken av de to variantene (eller andre) gir best JRiver-WAV-wifi-lyd for lånekassepengene?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.719
Antall liker
11.202
Torget vurderinger
2
Jeg holder på billig streamer + god DAC.

Årsaken er at om du skal ha Spotify som utgangspunkt, vil disse uansett ha enkelte, mindre begrensninger. Det sagt; Spotify Connect gjennom en god DAC er overraskende flott, jeg opplever at dette ofte er såpass bra at det er svært vanskelig å skille fra filer med høyere oppløsning. Og påkostede streamere låter ikke bedre enn en rimelig streamer gjennom en god DAC. Dessuten er sistnevnte mer fleksibel.

Topping er solide, måler godt, og er fint bygget.

Men er du ute etter mer moro og feel-good, sjekk ut R2R-Dac, f.eks. Denafrips.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.304
Antall liker
3.105
Torget vurderinger
4
For lånekassepengene hadde jeg absolutt gått for en integrert løsning. Vet at Håkon her liker Spotify (noe jeg ikke kan forstå), men skift til Tidal eller Qobuz som virker å komme til Norge snart, det vil sannsynligvis gi større løft i lydkvalitet en dyrere dac. Nå har jo også Tidal connect kommet så argumentet med at Spotify er enklere å bruke faller bort. Kan forstå at noen foretrekker Spotify fremfor Tidal, men det var lydkvalitet som var poenget her og da er jeg ikke i tvil.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Spotify er mye mer brukervennlig enn alt annet. Hjelpe ikke med en streamer til 20.000 der en hater appen.. Den ble solgt kjapt kan du si..
Ja, det er bedre lydkvalitet på Tidal HiFi, men at den er like brukervennlig? Nope
Spotify låter bra det med en god dac.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.283
Antall liker
6.477
Sted
Under stjernene
Jeg er i alle fall i mål med Nucleus+ med alle CD'er rippet på en SSD montert i nevnte enhet, SOtM sMS 200 Ultra NEO streamer og Mola Mola DAC. Det hele styrt fra Roon App på mobilen. Da har jeg sømløs tilgang til Tidal, Qobuz og egne CD'er (rippet) 🎼 🙏
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.719
Antall liker
11.202
Torget vurderinger
2
For lånekassepengene hadde jeg absolutt gått for en integrert løsning. Vet at Håkon her liker Spotify (noe jeg ikke kan forstå), men skift til Tidal eller Qobuz som virker å komme til Norge snart, det vil sannsynligvis gi større løft i lydkvalitet en dyrere dac. Nå har jo også Tidal connect kommet så argumentet med at Spotify er enklere å bruke faller bort. Kan forstå at noen foretrekker Spotify fremfor Tidal, men det var lydkvalitet som var poenget her og da er jeg ikke i tvil.
Jeg liker Spotify Connect fordi det banker livskiten ut av konkurrentene på brukervennlighet. Dernest fordi at om du sender signalet gjennom en vellydende DAC, låter det urovekkende bra.
Ja, Tidal kablet til DAC låter bedre. Litt.

Men jeg har CD-spiller og platespiller. :)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.620
Antall liker
27.901
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bruker en MacMini som streamer + en god DAC. Låter veldig bra, så det er mine 5 cent.

mvh
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.304
Antall liker
3.105
Torget vurderinger
4
Jeg liker Spotify Connect fordi det banker livskiten ut av konkurrentene på brukervennlighet. Dernest fordi at om du sender signalet gjennom en vellydende DAC, låter det urovekkende bra.
idal
Men med Tidal connect så har du samme funksjonalitet. Skal du ha enda bedre brukervennlighet så har vi Roon, men da er det litt høyere kostnad. Kan jeg tolke det som cder er bedre en Tidal hos deg?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.719
Antall liker
11.202
Torget vurderinger
2
Men med Tidal connect så har du samme funksjonalitet. Skal du ha enda bedre brukervennlighet så har vi Roon, men da er det litt høyere kostnad. Kan jeg tolke det som cder er bedre en Tidal hos deg?
Nja, det varierer litt. Tidal holder stort sett CD-kvalitet.
Jeg er av den oppfatning at Spotify har et (mye) bedre brukergrensesnitt enn tidal, ganske enkelt. Men det begynner å bli en stund siden jeg sjekket ut Tidal veldig nøye, så kanskje det er på tide igjen. Men det betyr i så fall at jeg må finne meg en ny streamer, og det gidder jeg i grunn ikke akkurat nå. Som sagt har jeg både LP og CD. :)
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så da blir spørsmålet: Bør hun kjøpe en billig streamer + en god separat dac, eller en kostbar streamer som har en vellydende dac/analogdel? Hvilken av de to variantene (eller andre) gir best JRiver-WAV-wifi-lyd for lånekassepengene?
Jeg er enig med Alexander, Bluesound node 2i, ypperlig til streaming med innebygget dac. Til laptopen trenger hun en ekstern dac men den kan være enkel og rimelig, evnt brukt integrert med innebygget dac.
Jeg har tidligere hatt Spotify men nå Tidal hifi. Enig at Spotify har bedre plattform men Tidal har kommet seg og lyden ER bedre, ikke mye men nok til å forsvare en ekstra hundrings i måneden. Siden dere allerede har Spotify familie er det bare å bruke den. Mvh Erik
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Stadig mer på Tidal Hifi er MQA. Og cluet er nok Roon for å få den ultimate brukeropplevelsen og alle de ekstra mulighetene som kommer med det som er langt utover hva Spotify kan tilby. Og så kombinerer du Tidal, Spotify, Qobuz, heimebrent akkurat som du vil. For min del er det leenge siden jeg gadd å sette på en CD etter at jeg fikk Tidal + Roon.
For øvrig, det er kanskje ikke alle som er fan av MQA men jeg synes nok det har noe for seg sammenliknet med "CD-kvalitet", hvis du har en kompatibel DAC vel å merke...

Hvis du kjøper en streamer med USB output og har en DAC med USB-inputs trenger ikke streameren være så fryktelig dyr. En microRendu/SOtM eller tilsvarende er plenty. Da er det asynkront uansett og DACen har masterklokka og det meste annet. Da hadde jeg lagt mesteparten av pengene i DAC. Alternativt kjøp en kombinert Roon&MQA kompatibel streamer+DAC og dropp hele streamerboksen:)

EDIT: Hvis budsjettet er litt begrenset og MQA ikke er kritisk, ta en titt på denne boksen, den hadde nok jeg vurdert i mange sammenhenger: Roon-ready, inkludert Dirac romkorreksjon og masse DSP-funksjoner, veldig grei DAC basert på 2xAK4490, 4 utkanaler for sub+mains. https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Eller, hva med en alt-i-ett boks, den er også et spennende alternativ hvis man ikke trenger kjempekrefter, med Spotify connect, Roon Ready, RoomPerfect, ++: https://lyngdorf.steinwaylyngdorf.com/lyngdorf-tdai-1120/
 
Sist redigert:

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Takker for alle innspillende. Alltid like lærerikt og betryggende (og trivelig) å få være en del av Sentral-miljøet.

Så vidt jeg forstår(?), så bruker vi i huset allerede Spotify Connect når vi streamer Spotify Premium fra laptop til Sangean/HD11/anlegget, i hvertfall sier brukerveiledningen at streameren henter musikken direkte fra Spotify-serveren i skyen, ikke via laptopen.

Så vi er altså godt kjent med lydkvaliteten til Spotify Premium/Connect, og etter vårt skjønn låter ikke det på langt nær like bra som WAV-filene rippet fra CD med dBpoweramp til laptop og avspilt med JRiver (som også er en ganske fleksibelt og brukervennlig app).

Datteren min har en gammel Adyton Opera og et par Dynaudio Excite X14 stativhøyttalere (overraskende god lyd fra den comboen i et 14m2 lytterom), og hun spiller elgitar og lytter til Slash og JPage og Mick Taylor og Opeth og gudvethva døgnet rundt, og den slags musikk på høyt lydnivå er rimelig sårbar for støy og digitalis, så det er nok derfor vi er litt pirkete på lydkvaliteten.

Jeg har lest gjennom tilbakemeldingene noen ganger, og dette er ikke enkelt. Jeg tror vi går for rimelig streamer + god dac, slik vi har i stuen i dag, altså løsning av typen Bluesound Node 2i+ SMSL SU-9 DAC som ALarsen foreslår, eller kanskje en litt rimeligere kombinasjon som for eksempel en Yamaha WXC-50 streamer + en brukt Hegel HD10/11 fra Finn.

Datteren min og jeg fortsetter da med dBpoweramp/WAV/JRiver (som utvilsomt gir best lydkvalitet), mens resten av huset fortsetter med Spotify (som de bruker mye og er godt fornøyde med).
 
Ble medlem
02.07.2018
Innlegg
26
Antall liker
12
Takker for alle innspillende. Alltid like lærerikt og betryggende (og trivelig) å få være en del av Sentral-miljøet.

Så vidt jeg forstår(?), så bruker vi i huset allerede Spotify Connect når vi streamer Spotify Premium fra laptop til Sangean/HD11/anlegget, i hvertfall sier brukerveiledningen at streameren henter musikken direkte fra Spotify-serveren i skyen, ikke via laptopen.

Så vi er altså godt kjent med lydkvaliteten til Spotify Premium/Connect, og etter vårt skjønn låter ikke det på langt nær like bra som WAV-filene rippet fra CD med dBpoweramp til laptop og avspilt med JRiver (som også er en ganske fleksibelt og brukervennlig app).

Datteren min har en gammel Adyton Opera og et par Dynaudio Excite X14 stativhøyttalere (overraskende god lyd fra den comboen i et 14m2 lytterom), og hun spiller elgitar og lytter til Slash og JPage og Mick Taylor og Opeth og gudvethva døgnet rundt, og den slags musikk på høyt lydnivå er rimelig sårbar for støy og digitalis, så det er nok derfor vi er litt pirkete på lydkvaliteten.

Jeg har lest gjennom tilbakemeldingene noen ganger, og dette er ikke enkelt. Jeg tror vi går for rimelig streamer + god dac, slik vi har i stuen i dag, altså løsning av typen Bluesound Node 2i+ SMSL SU-9 DAC som ALarsen foreslår, eller kanskje en litt rimeligere kombinasjon som for eksempel en Yamaha WXC-50 streamer + en brukt Hegel HD10/11 fra Finn.

Datteren min og jeg fortsetter da med dBpoweramp/WAV/JRiver (som utvilsomt gir best lydkvalitet), mens resten av huset fortsetter med Spotify (som de bruker mye og er godt fornøyde med).
En fordel med Bluesound vs Yamaha er dersom dere vil bytte til Tidal på noe tidspunkt så støtter Bluesound Tidal Connect. Jeg har vært ihuga Spotify tilhenger i mange år pga brukervennlighet og har aldri likt hverken BS appen eller native Tidal. Nå derimot syntes jeg Tidal har et mye bedre brukergrensesnitt enn tidligere og Connect funksjonen fungerer svært bra.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Jeg har nylig begynt å eksperimentere med streamer og digitalt og har ikke peiling. Men jeg gjorde samme vurdering som dere gjør.

For mitt vedkommende var det vesentlig å kunne spille CD-er, altså separat dac. Nå er det meget mulig ikke relevant for din datter. Uansett så koster dac-delen. Altså blir det typisk dyrere eller dårligere kvalitet med integrert dac (generelt). I resonnementet forutsetter jeg nå at man har en dac allerede, eller finner en brukt. Og her er poenget, jeg opplever at det skjer mye mer på streamingfronten enn på dacfronten, og det betyr at en god dac kan anskaffes billig brukt. Dessuten så innebærer utviklingen at du vil ønske å bytte steamer før dacen er foreldet, og da kan det være klokt å ha splittet i flere komponenter.Hva som regnes for billig og dyrt vet jeg ikke, men Lindemann sin Bridge funker som ei kule her. Men, på Tidal så må du bruke egen app, den er ikke god.
 

SyverSyver

Medlem
Ble medlem
18.08.2013
Innlegg
20
Antall liker
26
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ut fra min ringe erfaring, slutter jeg meg til det «erk» nevner over om asynkron usb og pengebruk mellom streamer og dac.

Jeg brukte før en Bluesound node 2 som streamer via coaxial-kabel til en Marantz NA-11S1 dac. Låt absolutt bra, men har nå byttet ut bluesound med en en raspberry pi som er koblet via usb til samme Marantz NA-11S1.

Endringen ble en tydelig oppgradering i mine ører. Antar dette skyldes bruk av asynkron USB der Marantzen har «full kontroll» selv. At raspberry’n egentlig er en bitteliten datamaskin bygget for noe annet en ren hifi kommer da i andre rekke.

Raspberry’n kjører RoPieeeXL og har spotify connect og Roon bridge.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Ut fra min ringe erfaring, slutter jeg meg til det «erk» nevner over om asynkron usb og pengebruk mellom streamer og dac.

Jeg brukte før en Bluesound node 2 som streamer via coaxial-kabel til en Marantz NA-11S1 dac. Låt absolutt bra, men har nå byttet ut bluesound med en en raspberry pi som er koblet via usb til samme Marantz NA-11S1.

Endringen ble en tydelig oppgradering i mine ører. Antar dette skyldes bruk av asynkron USB der Marantzen har «full kontroll» selv. At raspberry’n egentlig er en bitteliten datamaskin bygget for noe annet en ren hifi kommer da i andre rekke.

Raspberry’n kjører RoPieeeXL og har spotify connect og Roon bridge.
Ja, med asynkron USB-output fra streameren er lydkvalitet i svært stor grad bestemt ut fra kvaliteten på DACen: jitter er da primært avhenging av klokken i DAC + dens løsning for intern bufring og senere oppsampling av mottatte bits. I tillegg vil en god DAC ha (bortimot) galvanisk isolasjon mot støy over USB. Da trenger altså ikke streameren være dyr i det hele tatt, selv om selvsagt folk gjerne skal selge deg en kjempedyr streamer og påstår lydkvaliteten vil bli bedre mens det du får er i praksis et bedre display og finere innpakning... Ja kvalitet på streamer er mye viktigere hvis man benytter AES og SPDIF til DAC, men i mye mindre grad med USB. Så sånn sett synes jeg ikke en billig Bluesound via coax/SPDIF er helt optimalt.... (og ja, jeg har hatt en Node2 selv og kan bekrefte at det ble merkbart bedre med asynkront via microRendu til samme DAC).
Med andre ord: bedre med en billig streamer med USB-output og legg tilsvarende mer penger i DAC :) En relativt rimelig DAC som funker brilliant mot USB-streamer er NAD M51, koster ikke mye brukt og var class A+ i Stereophile i mange år.. I tillegg har den HDMI-inputs som er greit for blueray/TV..
Selv måtte jeg kjøpe dCS for å få noe som er merkbart bedre enn kombinasjonen microRendu + NAD. Raspberry will også funke helt brilliant :cool:
 
Sist redigert:

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
erk, jeg har en node 2i koblet til RME Adi-2 dac med coax. Hvis jeg kobler laptop direkte til dac med usb er det kanskje litt bedre lyd. Jeg bruker Tidal og skulle hatt en bedre streamer. Vil da en SotM eller Limetree fungere eller må jeg i så fall ha Roon for å kontrollere det med android app?
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
erk, jeg har en node 2i koblet til RME Adi-2 dac med coax. Hvis jeg kobler laptop direkte til dac med usb er det kanskje litt bedre lyd. Jeg bruker Tidal og skulle hatt en bedre streamer. Vil da en SotM eller Limetree fungere eller må jeg i så fall ha Roon for å kontrollere det med android app?
Heisann, ikke helt enkelt å svare superbra på det og det jeg sier i tidligere posts er jo litt mer på prinsipielt grunnlag. Nå er jeg ihuga Roon-fan så for meg er det enkelt, bare å velge en god Roon ready streamer og da vet jeg at overføringen er uproblematisk og lossless og uten en teit protokoll som absolutt skal endre litt på formatet (som for eksempel Airplay gjør). Og da har jeg mulighet til romkorreksjon/convolution og mye annet artig som Roon tilbyr...
Men et alternativ til Roon er Tidal Connect, da streamer du i originalformat og lossless direkte fra Tidal via en android/iOS app som ren kontrollenhet uten en PC/core som du trenger med Roon, og uten ekstraprisen for Roon. Har prøvd det på min Lyngdorf på kinoloftet som akkurat fikk Tidal connect støtte og det funker veldig fint selv om jeg også der foretrekker Roon av gammel vane... Men jeg TROR at verken SotM eller Limetree (som jeg ikke kjenner til) har støtte for Tidal Connect (foreløpig), så i så fall tror jeg du bør kjøpe Roon i tillegg, noe du neppe vil angre på selv om det er litt mere kjas involvert.
 
Sist redigert:
Topp Bunn