Jeg skal ikke kjøpe noe jeg........ som jeg har nevnt i tråden en del ganger så "jaktet" jeg ny tv til en nabo og ønsket å finne best mulig tilbud på en bra tv til ham....... han har bestilt den 65" til Samsung som er satt ned til 15k...... tipper han blir fornøyd med........ og hvis ikke kan han jo selge den rimelig til naboen sin
Jada det er en kjempe god tv. Når det kommer til hva du burde valgt så er det ingen fasit her som mange skal ha det til. QLED er ikke verdens beste tv og det er ikke OLED heller. Begge har fordeler og ulemper og det koker ned til hva du bruker tven til og hvordan stua di ser ut. JEg forklarer dette nærmere nedenfor.
QLED
Er du den typiske kunden med store vinduer i en lyssterk stue som skal ha tv for det aller meste og verdsetter smart-tv muligheter så er absolutt QLED veien å gå.
Fordelene: er overlegen lysstyrke. Samsung har også en svært god smart-tv som bla. jeg mener er den beste (unntaket er jo Apple TV).
Ulempene: er at TVen IKKE har ett overlegent sort nivå og i mange scener vil du kunne se at dette blør litt ut i større deler av bildet. Til gjengjeld har du ingen fare for innbrenning, så du kan se på TV og nyhetskanaler dagen lang uten å stresse over statiske logoer. Samsung sine modeller har heller ikke det utbredte Dolby Vision formatet og vil derfor ikke kunne prestere 100% på filmer med dette formatet.
Alt i alt en veldig allsidig TV. Toppmodellene viser seg virkelig fram i rom med store vinduer og mye lys/sol. Der har TVen solid kontroll.
OLED
Er du den kunden som hovedsakelig ser på film og serier og vil ha det aller beste bildet i ett rom hvor du har god kontroll på belysningen, så er aldri OLED feil.
Fordelene: OLED har perfekt sortnivå og du vil ikke oppleve noen lyslekkasje. Hver eneste pixel lager sitt eget lys og på grunn av dette kan det lages svært tynne skjermer, uten at det går utover bildekvaliteten. Skjermene har upåklagelig innsynsvinkel og viser også ett svært godt bilde fra siden.
Ulempene: Dessverre er ikke OLED skjermene like lyssterke som QLED. OLED egner seg derfor mindre i rom hvor du har dårlig lyskontroll, og plages med gjenskinn. Lystette gardiner er absolutt anbefalt. Skjermene har også en viss fare for skjerminnbrenning men det skal sies at de fleste ikke har like store problemer med dette som først fryktet. Men du bør absolutt begrense nyhetskanaler og god morgen norge over lang tid. I dag har også alle OLED skjermer bred formatstøtte og støtter bla Dolby Vision.
OLED vil gi deg det beste bilde per dagsdato, men de fleste må gjøre tiltak da den ikke gjør en like god jobb under krevende lysforhold.