Høyttalere Gode gammeldagse subwoofere?

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
538
Sted
Flekkerøy
IMO så bør en god bassløsning kunne deles opp mot ca. 120 Hz. Den fleksibiliteten er vesentlig for det beste resultatet spesielt på grunn av muligheten til å få en jevnest mulig frekvensrespons. Ville derfor ikke ha valgt en typisk kommersiell subløsning som må deles ved 80 Hz eller lavere.
Har du noen konkrete forslag? Jeg er på jakt etter trøkk i mellomgulvet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
IMO så bør en god bassløsning kunne deles opp mot ca. 120 Hz. Den fleksibiliteten er vesentlig for det beste resultatet spesielt på grunn av muligheten til å få en jevnest mulig frekvensrespons. Ville derfor ikke ha valgt en typisk kommersiell subløsning som må deles ved 80 Hz eller lavere.
Har du noen konkrete forslag? Jeg er på jakt etter trøkk i mellomgulvet.
Kommer ann på budsjett, hva man kan leve av med størrelse, krav til utseendet osv. Men generelt vil jeg si hornlading ned til der hvor subbene skal overta er helt klart det med best kapasitet og trøkk. At mellombasshornet har kontrollert direktivitet langt ned i frekvens er også en klar fordel. Så enten bruke stor hornsub til de laveste frekvensene eller stackete større elementer med relativ høy følsomhet. Begge løsningene har fordeler og ulemper. Så tuner man ønsket trøkk og slam med riktig frekvensgang og behandler rommet forr resonanser og kort decay. Kombinasjonen av stor kapasitet, riktig frekvensgang, lav forvrengning og fravær av romresonanser gir både slam og plutselighet foruten stram og definert bass.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
538
Sted
Flekkerøy
Er det noen kommersielle aktører som selger de løsningene du skriver om Orso, eller blir det DIY?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det noen kommersielle aktører som selger de løsningene du skriver om Orso, eller blir det DIY?
Finnes nok kommersielt til en viss grad, men blir gjerne fort en form for DIY dersom strikken skal strekkes langt.

Klipsch Jubilee (toveis og som aktive) er vel en av de få ferdige hornhøyttalerne jeg kjenner til som jeg anser som gode. Men de er egentlig beregnet til hjørneplassering.
https://www.youtube.com/watch?v=AhCIvQAbwvw

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
538
Sted
Flekkerøy
Interessant! Tilfeldigvis skal jeg muligens høre et par Klipsch kpt-535 som ligger ute til salgs, men det er med tradisjonell bassrefleks i bunn.

Topp Bunn