Ønsker anbefaling GODE KJØP PÅ NETTET AKKURAT NÅ!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg betaler aldri så mye, iallefall ikke for en Sony... Det der er DRS810G total mint-pris...Med tresidene!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Baluba: Jeg betaler aldri så mye, iallefall ikke for en Sony... Det der er DRS810G total mint-pris...Med tresidene!
    Jeg lurer på hva det er med deg og Sony, du rakker ned på dette merket ved enhver anledning.......
    Det er da ikke nødvendig å provosere de av oss som har brukt mye tid og penger på dette?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør jeg da ikke, Terje.. Jeg har dog oppdaget at det er flere merker tilstede i "skogen" . Verden ER større enn Sony. Igjen..
    5200 er mer enn det både jeg- og flere enn meg- er villige til å betale- uansett hvor ikonisk denne er. Kjenner også den godt fra tidligere tider. Det betyr IKKE at jeg ikke forstår deg hvis DU er villig til det.. Jeg- og hele Sentralen- har skjønt at du er svært glad i Sony, og himmelen kan - for din del- nås via Sony. Respekt. Du kalles ikke Mr. Sony for ingenting.. Kvaliteten er der for den som er villig til å betale prisen... også her. Såpass er vi enige om.. Men den prisen er- i min bok- noget drøy- det sier jeg fra om..No hard feelings.:cool:

Kassettene fra Sony , feks, ER gode, men det er lite formålstjenlig å stikke under stol at de fungerer best på Sonys egne decks. Det er og blir Sonys eget valg. Og de skal ha for å kunne sin matching..hehe.. Selv Denon er ikke så kresen som Sony på akkurat det. Se heller positivt på det: Du unngår- i motsetning til bla.Baluba og meg- båndtørke, da Sony er det mest utbredte blanks-merket i kassetthobbyen. Og det ikonet av en WM kunne ikke havnet hos en bedre Sonymann enn deg. Sånn hvis du lurer på det: Jeg teller på knappene om jeg skal hente inn 180 stk SONY HF90er her..Ville du ha??

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det gjør jeg da ikke, Terje.. Jeg har dog oppdaget at det er flere merker tilstede i "skogen" . Verden ER større enn Sony. Igjen..
    5200 er mer enn det både jeg- og flere enn meg- er villige til å betale- uansett hvor ikonisk denne er. Kjenner også den godt fra tidligere tider. Det betyr IKKE at jeg ikke forstår deg hvis DU er villig til det.. Jeg- og hele Sentralen- har skjønt at du er svært glad i Sony, og himmelen kan - for din del- nås via Sony. Respekt. Du kalles ikke Mr. Sony for ingenting.. Kvaliteten er der for den som er villig til å betale prisen... også her. Såpass er vi enige om.. Men prisen er- i min bok- noget drøy..No hard feelings.:cool:
    Jeg har da ikke bare Sony, jeg har en Rotel DAC, Technics Elcaset spiller, Pioneer høyttalere, har hatt både Icon Audio,Pioneer RT-909, SA-9500 og CT-F950 inntil ganske nylig. Men jeg har lagt merke til at du rakker ned på Sony så ofte du kan. Walkmans, kassetter, o.l. Du er i din fulle rett til det men jeg synes det virker litt merkelig. Og jeg har sansen for mye forskjellig, så lenge det er bygd med stil og ikke er overpriset rip-off. Men det er mulig du gjør det for å erte meg?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg gjør er å respektere Sony og dets tilhengere, Terje. Men å samtidig poengtere at de ikke er aleine. Intet annet. Jeg vet hva du har hatt før, men har allerede satt opp ei skisse på hvilket anlegg jeg tror du ville hatt hvis det ikke var visse begrensninger ute og gikk...og I det-komplette- anlegget er det to bokstaver som går igjen: ES. Det gjør jeg kun med- og for- folk jeg anser som venner. Bare så du vet det til en annen gang. En ting til: Jeg har anbefalt å bruke Sony i hundrevis av tilfeller. Med god grunn Men bruker ikke Sonyboka som bibel- det gjør nok ikke du heller. Eneste grunn til at jeg har lagt ut Metal XR nå er at jeg helst ønsker meg flere 90s som er bedre tilpassa 810.

Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Det er utrolig hva middelaldrende menn vil betale for uoppfylte drømmer fra tenårene. Men denne tror jeg blir for drøy.
    Sony WM DC-2 er den fineste vil jeg påstå, mer kompakt enn DC-6 og flott byggekvalitet. Jobbet i HI-FI butikk i 1987 og vi hadde tilnærmet alle Walkman modellene som var i handelen, slik at jeg fikk prøvd dem jeg ville. DC/DD modellene hadde helt stabil drift. Ellers var DD-100 Bodo Kahn settet kult, DOL (mega bass) ble vel introdusert her.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er utrolig hva middelaldrende menn vil betale for uoppfylte drømmer fra tenårene. Men denne tror jeg blir for drøy.
    Sony WM DC-2 er den fineste vil jeg påstå, mer kompakt enn DC-6 og flott byggekvalitet. Jobbet i HI-FI butikk i 1987 og vi hadde tilnærmet alle Walkman modellene som var i handelen, slik at jeg fikk prøvd dem jeg ville. DC/DD modellene hadde helt stabil drift. Ellers var DD-100 Bodo Kahn settet kult, DOL (mega bass) ble vel introdusert her.
    Den har til og med Dolby C, men siden det ofte er slik at Dolby C ikke er kalibrert likt fra merke til merke så bør det nesten være Sony på opptakssiden hvis det skal utnyttes. Men uansett så er en så drøy pris for en Walkman vanskelig å forklare, selv om den var det beste og fortsatt er det. For til den prisen er det mulig å kjøpe en Nakamichi eller Sony ES av de bedre. Når det kommer til fanboyism så synes jeg ikke det bør være et tema i denne tråden, eller i noen tråd IMHO. Selv har jeg ikke noen merker jeg er fanboy for, med et mulig unntak for Monopulse siden jeg ikke kommer til å få råd til noe som låter bedre i oversiktlig framtid. Å omtale andre merker enn sine egne foretrukne som noe man ikke ville velge er unødvendig, i alle fall når det gjentas.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    HoJ: Se litt lenger oppi her, så vil du se at det er akkurat det vi gjør. Den WMen ble tross alt ansett som et "godt kjøp på nettet nå" av enkelte.. Eller skjønte du ikke det?

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ett godt kjøp i mine øyne, selv om det er ett nytt produkt fra butikk, må være nettopp ett Sony produkt. Nærmere bestemt MDX1000 støykansellerende blåtann hodetelefoner, det er iallefall det beste hifikjøpet jeg har gjort på en stund.

Jeg ville ha noe til å erstatte de gamle Peltor fm klokkene mine da de ble tyste, og Peltor dab er jo kjapt ett par lapper.

Jeg gikk til Hifiklubben da jeg så de hadde ett par Denon klokker på tilbud men likte ikke lyden i de i det hele tatt, da dro de frem Sonyene som jeg må innrømme jeg var skeptisk til (aldri sett på Sony som nye godt merke innen lyd) men ble skikkelig overrasket over lyden.

Jeg har nå hatt de ett par uker, og støydempingen funker utrolig bra, jeg har da brukt de til sirkelsag, gjæringssag, fres (i mdf) vinkelsliper i betong (9") og til plenklipperen, virkelig fornøyd med de :)

De ligger på 2690,- de fleste steder.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.403
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    HoJ: Se litt lenger oppi her, så vil du se at det er akkurat det vi gjør. Den WMen ble tross alt ansett som et "godt kjøp på nettet nå" av enkelte.. Eller skjønte du ikke det?

Jo'a, men da isteden for at tråden blir lang med mange tanker om produktet så kunne en bare sagt, ikke godt kjøp... og ferdig med det så kunne tråden brukes til det den skal - linker og tips til gode kjøp..

Men nå er jeg med på å gjøre tråden lenger av off topic.. så da gir jeg meg..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    HoJ: Et godt kjøp og et godt kjøp er to vidt forskjellige ting. Jeg har helt andre krav enn deg, for eksempel. Og de er satt opp fordi de skal følges hvis jeg skal anse et gitt produkt for et bra kjøp. Hvis jeg ikke gjør det, vil det være feilinformasjon å ikke nevne det/skrive det motsatte. Enkelte ser på sine valgte merker med det man i UK kaller Rose Tinted Glasses. Det er lov, og de får betale akkurat det de vil for meg. Men et anstrøk av realisme har sjelden skadet. Visse selgere bør imo underkastes en aldri så liten realitetssjekk, dog.. Overvurdering er en - dessverre- svært utbredt faktor på Finn..For å kunne sette riktig pris, kjenn ditt marked. Vit hvor kjøperne dine er, hvor mange de er og ikke minst HVA DU HAR TIL SALGS:..

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Å argumentere om hva som er gode kjøp og ikke er bare pissprat. Les tråden og gjør din egen vurdering, det som er gull for meg kan være gråstein for deg. Les og hold kjeft !

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi bør kunne si ifra hvis vi mener at et kjøp ikke er spesielt godt men fremstilles som det. For eksempel har det vært flere tilfeller av overprisede produkter siden det finnes identiske produkter på markedet til en lavere pris. Eller fordi et produkt har kjente svakheter som vil føre til høye reparasjonskostnader, nevnte defekte Krell er et godt eksempel på det. Så Auditor er ikke helt på feil jorde.

Men å hevde at noe er et dårlig kjøp fordi det er feil merke i egne øyne, men verdsatt i andres, er kverulerende. Men denslags har vi vel sett lite av her?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir kverulerende. Når noe framstilles som et godt kjøp på grunn av mangel på kunnskaper hos den som poster rådet kombinert med grådighet hos selger så bør andre si i fra, vi trenger ingen egen tråd for slikt. Du/dere som opplever at deres favorittmerker omtales negativt får suck it up og slutte med sutringen. Hvis noen prøver å selge en NAD 3020A for 3000 kroner så kommer jeg til å brøle høyt i denne tråden, uansett hvor lite fanboys kommer til å like det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.744
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg vet tilfeldigvis hva som var trådstarters intensjon med denne tråden :D
    med gode kjøp mente jeg ikke bare utfra et prisperspektiv...
    det er også andre forhold som kan gjøre at noe fremstår som et godt kjøp
    intensjonen med tråden var/er fortsatt at den som legger ut noe som et godt kjøp, gjerne kan være en subjektiv vurdering, som andre er uenige i
    da er det jo bare å la være å slå til, og ikke rakke ned på andres vurdering av hva som defineres som godt kjøp
    surmuling er det nok av i andre tråder her på HFS
    mvh
    Leif

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke surmuling når overpris påpekes, tvert imot. Men å protestere på priser som er gjennomsnittlige er selvfølgelig surmuling, men litt som ikke er 100% saklig må det være mulig å tåle for å ta vare på hele spekteret. Denne tråden blir helt ubrukelig og potensielt enøyd positiv omtale av alt mulig rask hvis det ikke skal være lov å være uenig. Det er ikke til det gode for noen, hverken for de erfarne bruktmarkedjegerne eller nye i faget som ikke har nok kunnskaper til å skille klinten fra hveten.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.202
    Torget vurderinger
    96
    Har selv kommentert et par ting, og da har det vært basert på at jeg selv har eid det. Synes det er for ille om en fersking kjøper noe dritt han har sett som godt kjøp her inne. I en tråd hvor folk påstår helt subjektivt at noe er et godt kjøp, og så forventer man ikke noe diskusjon rundt dette? Rimelig naivt å tro at det er mulig. Er ikke dette et forum? Det funker ikke å lage tråder annetsteds, da ødelegger man oversikt og flyt og det blir bare surr. Hadde folk lagt ut det som virkelig er bargains, i stedet for å linke i fleng til gjennomsnittlig greie kjøp av Sony, REL, Sonus Faber etc. så hadde "problemet" også vært mindre. Det kan vel ikke være trådstarters intensjon at alle annonser som inneholder "Sony ES" skal postes her?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Lovemusikk, Baluba: Ang, de Dynaudioene: Det finnes betaalbare forsterkere som kan drive dem ordentlig. Blant annet hos meg. Har man forsterker og rom til dem, kjør på!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.202
    Torget vurderinger
    96
    Lovemusikk, Baluba: Ang, de Dynaudioene: Det finnes betaalbare forsterkere som kan drive dem ordentlig. Blant annet hos meg. Har man forsterker og rom til dem, kjør på!
    Dynaudio har fortsatt noe info om disse på sine sider, og det oppgis ekstreme 83 dB følsomhet. Det er en seriøs bakdel med disse. Heldigvis dykker de aldri lengre ned enn 4,6 Ohm i impedansen. Se nederste link. Har man forsterker til dem og de spiller helt som de skal, må dette være et røverkjøp av de helt sjeldne. Skal du spille noe i nærheten av realistiske volum, ville jeg sagt minimum 300 watt med solid strømforsyning og høy dempefaktor. De tåler 250 watt kontinuerlig, og det betyr ca. det tredoble i peak. Skulle jeg hatt dem selv, ville jeg ikke hatt noe mindre enn 4-500 watt til dem.

https://www.dynaudio.com/discontinued-models/confidence/confidence-5

https://www.dynaudio.com/media/2372/confidence5.pdf

Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Det ble solgt et strøkent par (I følge annonse) av disse på hifisentralen for 21k I 2014. De ser ut til å gå for mellom 15 og 20k i utlandet.

Tatt skadene og krav til forsterker i betraktning, vil jeg si dette er et greit kjøp, ikke noe mer. :p

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.202
    Torget vurderinger
    96
    Det ble solgt et strøkent par (I følge annonse) av disse på hifisentralen for 21k I 2014. De ser ut til å gå for mellom 15 og 20k i utlandet.

Tatt skadene og krav til forsterker i betraktning, vil jeg si dette er et greit kjøp, ikke noe mer. :p
    Da var det også et godt kjøp. Du tar helt feil om utenlandspriser. De annonseres for mye mer enn det. I japan et par til 36000, flere solgte par på canuck mellom 25-35000. ebay 2016 4600 usd osv osv. Gode kjøp er det jo overalt i verden, men du finner ikke disse på noen seriøs salgside utenlands for 15000. Men enig i at tilstanden på dem trekker noe ned. + er at de er veldig sjeldent til salgs her hjemme, og aldri til denne prisen.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er forsterker til dem. DP PA-400. Virker som et knallkjøp dette.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100587069&fks=100587069
    Er ikke dette en PA ? Eller for "sanganlegg" på litt mer folkelig ?
    Jo, det er PA. Ville ikke vært mitt førstevalg, og det finnes da mange forsterkere som kan drive selv så tungdrevne høyttalere som disse danskene. Hverken denne forsterkeren eller de høyttalerne er noe for meg, men jeg vil ikke kalle høyttalerne et dårlig kjøp fordi de har egenskaper jeg liker dårlig. For de som har en passende forsterker er de et kjempekjøp. Spesielt hvis det er en person som ikke bryr seg om realistisk volum, noe de færreste bryr seg om.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ragwo: Tøff, den. Fortjener nye reimer og full rensing. Er folk her inne som gjør slike operasjoner på noen timer. Enkelte har spesialisert seg på Sony.
    Lovemusikk: Det er fordelen med så ekstreme forsyninger som feks Bladelius har. Ikke bare er de en gullmatch til Dynaudio, de driver alle også.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    T2000: To av de der har fortsatt potensial i Norge, ja..Stikkord: Reimer.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Gult er kult. Hadde jeg ikke vært 1200 km unna og ikke eid en eneste kassett hadde denne glatt vært på ønskelista.
    Sony Walkman Sports WM35 til 500 kr.
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100669126
    Funker den så forsvinner den kjapt.
    Nja. Den modellen der er mildt sagt ingen høydare. Han får kanskje gitt den vekk gratis. For Walkman-entusiaster har den null verdi.

Her er derimot en grei pris for en grei forsterker: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100780333

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    NMA: Er du Walkman-entusiast? Da skal du heller ikke glemme at Hi-Fi og dens fanbase er avhengig av noe som heter rekruttering. Ett sted skal de blivende entusiastene begynne, det er der denne klassisk gule Sonyen kommer inn. Selgeren har fulgt med, og lagt prisen helt riktig. Etter reimskifte og full service, derimot..Kunnskapen om den og dens historie/vedlikehold er der, men kun så lenge det er folk som trenger den. Dyrere modeller- som den jeg kommenterte her oppe, til lett astronomiske NOK 5200,00- faller ikke innunder det akseptable for de fleste, men får man tak i maskiner til den prisen WM35 har er det meste sikra for å SKAPE entusiasmen hos nye grupper. Og i så måte redde formatet. Både maskiner og tape. På den annen side behøver det ikke alltid dreie seg om Sony. De skapte begrepet Walkman, men både Fisher og ikke minst Aiwa laget MEGET habile , bærbare tapedecks- eller Walkmen, om du vil.

Sistnevnte merke ligger det flere NOS av på Ebay. Og blant dem finner du ekte entusiastmaskiner til samme- eller lavere - pris enn WM35 her. Denne WM35en er en fin maskin, fra merket som - for mange- er den eneste riktige lommediscoen- det er et åttitallsbegrep, om du husker. Så den fortjener full overhaling og et videre liv. Faktisk vurderer jeg den selv:cool: Fordi akkurat den knall gule finishen skriker 80-tall, og jeg savner det tiåret. Men nekter å betale ei standard norsk husleie for en reise tilbake dit. Om den låter bedre enn en Aiwa? Jeg sier nei, det gjør den ikke. Jeg verdsetter personlig Aiwa G35, feks, langt høyere. Men disse Sonyene er ikoniske av andre grunner. Blant annet tåler de en noe røffere behandling enn Aiwaen. Det kan flere enn meg like.

Reimskiftet er også enkelt: Ut med fire skruer i overkant av transporten + en på sia, ta ut hele mekken. Løsne fra hovedkontakten innvendig.Snu opp ned, fjern tre skruer i kretskortet, vekk med gammal reim. Bytt ut med ny, reverser ovennevnte steps. Rens lydhoder, avmagnetiser. Ferdig. Prosessen er, grunnet størrelsen på det hele, vanskelig for meg å gjennomføre selv, men bør være greit for de fleste som er litt fingernemme.

Sist redigert:

kablang

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.06.2007
    Antall liker
    258
    Torget vurderinger
    1
    Krell KAV-300IL, kraftverk, 2x200w
    8000 kr
    finnkode=100671443