K.H: Da spør jeg deg: Kan du avgjøre om et produkt er et godt kjøp- både for deg selv og andre- hvis du ikke kjenner det- både på lyd og marked- fra før??? Tenkte ikke det. Det er nemlig alfa og omega for å kunne avgjøre det hele denne tråden handler om. Det å finne gode produkter til riktig pris- ift en gitt tilstand- på gitt markedsplass. Det KAN man ikke avgjøre dersom kjennskap til produkt og dets marked ikke foreligger..Uten det kan markedet blåse opp prisene på linje med det "bilpartiet" FRP gjør med en Tesla...og komme unna med det..Altså: Vit hva du gjør, følg formatene og kjenn ditt marked. Hva man i seinere tid ANSER som godt anvendte penger SKAL og MÅ bygge på den personlige erfaringen. Sånn gjøres det iallefall her.
Eksempel: Jeg, for eksempel, kunne ikke tenkt meg å betale 14000 for ovennevnte Luxman dac. For meg er den minst tre tusen for dyr, og jeg velger heller en Regadac R. .. Det avgjør jeg fordi jeg kjenner begge. Og Rega leverer mer for min del. Men derimot anser jeg en Bladelius Brage til 13000 som årets beste forsterkerkjøp. Fordi den- i mine ører- er så tett på en komplett integrert femtiwatter som det er mulig for betalbare penger..Det betyr ikke at Evo2 ikke kan anse den Lux-dacen som et regelrett varp- det er nettopp det den er for riktig eier. Det faktum berettiger i sin tur tråden.Og at den kommer til å levere svært overraskende resultater.
Historisk signifikans har en god del med bruktpris å gjøre. Det merker vi som holder på med BÅDE digitalt OG analogt. for eksempel kassetter. Når man da- som jeg gjorde for ei uke sia- kommer over en bortimot strøken , østtysk RFT SK3000 tapedeck for etpar økonomiske blåresepter, - slår man til. Fordi den faktisk KAN låte bra, men også fordi den ble produsert i et land som ikke eksisterer lenger, med begrensede midler til rådighet. Den tida formet meg og mitt liv, så som kassettbruker er disse for min del som en hellig gral å regne. På linje med Denon DRS810, Nakamichi og Aiwa...Den østtyske maskinen er full av "firsts" i DDRs elektronikkproduksjon også: To motorer, "vestlige" LEDer for opptaksnivå++..Det hele dreier seg altså også om å samtidig ville utvide erfaringsbanken, men ta godt vare på kunnskapen du allerede har..Jeg tør nesten garantere at den RFTen er EN av i Norge når den kommer
Og at den nok leverer svært overraskende resultater. Det gleder seg meg stort til. Sjekk "Ukens Vintagekjøp", så forstår du...