Brukt er brukt, okke som ...
I utgangspunktet vil jeg ikke betale mer enn 60% av dagens nypris for noe som helst. Som kjøper har jeg liten viten om hva gjenstanden har vært utsatt for. Om selgeren sier de har vært i bruk i 10/15 timer, hvordan kan man sjekke det. La oss si ny høytalere, som selgeren sier har vært i brukt i 10/15 timer, men kjørt på full guffe, og vel så det. Som kjøper kan jeg ikke vite hvordan de er behandlet og må ta selgerens ord som god fisk.
... så brukt er brukt, okke som ...
Men hva er rett bruktpris. Er 60% av prisen som kjøperen har betalt den rette prisen?
Kjøpte nettopp ett par Quad Z-3 høytalere. I følge tester verden rundt, er prisen på de i NOK nær 40K. I Norge har de vært prissatt til 38K, men fikk kjøpt de fra DK via deres norske nettside til en pris på 17K inkl frakt og alt. En som har kjøpt de til fullpris, altså til 38K vil nødig selge de til under 23K, som er ca 60% av nyprisen + frakt.
Jeg er gammel hifi nerd og fikk faktisk min hifi oppvåkning med nettopp Quad sine Elektrostatiske høytalere og forsterkere i hine hårde dager, men det er snart en mannsalder siden og jeg har ikke vært så opptatt med å følge med på markedet, så jeg er faktisk grønn innen dagens hifi merker om hva som er bra, eller ikke bra. Jeg er dog opptatt av god lyd, og ikke så opptatt av at det skal være det ultimate, for jeg vet at den største begrensningen hos meg for å oppnå den musikalske nirvana er faktisk rommet. "Slangeolje" rister jeg på hue av. Det vil jeg ikke kjøpe, men hva er godt nok for meg?
Det er det jeg ikke vet, jeg må stole på tester, og at de som skriver de kan beskrive produktene godt nok til at jeg kan vite om de er noe for meg, og at prisen står i forhold til det faktiske kravet jeg har for produktet.
Jeg kjøpte i sin tid de kritikerroster høytalerne, XTZ 99.26. De skulle være så h....... bra, men det var de ikke. Ikke før de kom med et nytt delefilter og de fikk da nytt navn, XTZ 99.26 Mk II. Da ble de bra, til prisen, og jeg slapp å kjøpe Sub. Gikk ikke bedre enn at jeg både brente og sprengte de, og i høst kom høytalerne i en enda ny versjon. Nemlig XTZ 99.26 Berryllium. De skal lyde som himmelriket til en nypris på 20K. For meg ville kostnaden bli 9,5K for delefilter og Berryllium, + bass/mellomtone høytaler enda til 3K, slik at totaltprisen med alt ville kommet på nær 13K for å få de i stand igjen. Det er da man begynner å se seg rundt i markedet, for å finne noe vel så bra eller bedre, og derfor endte jeg opp med Quad Z-3.
Nå har jeg noen nydelig høytaler kasser som står i fare for å bli brensel på fjernvarmeanlegget. Tviler på at noen vil gi en pris for de, siden det vil koste 13K for å få lyd i de. Så er mitt spørsmål, hva er verdien for brukt utstyr, når man vet at det forringes kjapt etter bruk. Elektronikk er ikke laget for å vare evig, ei heller høytalere eller noe innen Hifi. Det er meget dyrt å reparere, om man i det hele tatt finner nødvendig kompetanse for det, om man da selv ikke innehar nødvendig kompetanse. Jeg er bare en jevn forbruker som ikke innehar den kompetansen, men vil ha god lyd og hvem skal jeg tro på?