Tar med et par gedigne skuffelser også
Positivt å si om utgivelsene er at de har et 96/24 bit pcm stereo lydspor, ganske uvanlig. Men hva hjelper det....
Begge utgivelsene har høyt innspillingsnivå og laber DR, DR9 for Supertramp (med låter nede i DR6) og DR7 for Dire Straits.
Cd-utgavene fullstendig knuser disse blu rayene.
Ville ha litt live Dire Straits i går og satte på Alchemy - klok av skade valgte jeg surround lydsporet, som har både ok DR og fint innspillingsnivå. Men det låter ikke bra. Bestemte meg for å se litt nærmere på innspillingene.
Tall for Alchemy - stereospor: DR7 - Surroundspor: DR11. Surroundlydsporet har innspillingsnivå som ligger 5.45 dB lavere enn stereo. Alt taler for at stereosporet låter labert, mens tallene legger grunn for fine muligheter for surroundsporet.
Åpner opp spor 9 Telegraph Road i Audacity - først stereo som har DR6:
Ikke noe overaskelse her, brickwalled, dynamikk er borte osv.
Så surround, samme sang, har DR10:
Frontene øverst, så senter, sub, surround - hvor kun den ene fikk plass på bildet. Ser at nivået er lavere, masse headroom, som man liker, men de 3 øverste ser jo nesten like brickwalled ut som stereosporet.
Og det viser seg å stemme ganske bra, fjerner jeg de andre kanalene og kun kjører DR på frontene får jeg DR8. Blir litt lurt av DR algoritmen her som lager et snitt for alle kanalene. De har vel ikke regnet med at noen til de grader går inn for å sabotere kvaliteten på lyden på denne måten.
Omtrent det samme gjelder for Supertramp.