Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg er litt mer enn forvirret av produktspektret til topping. jeg har prøvd å orientere meg litt, men personlig må jeg si at de bør rydde litt opp…

    det sagt; jeg har/hadde en emotiva dc 1 dac med forforsterker/forsterker til hodetelefoner. den har tjent meg vel i tv-/filmanlegget, men har nå nektet å gi mer lyd fra seg. anser at det er lite regningssvarende å sette et menneske på jobben med feilsøk og rep.

    derfor tanken på en ny; og topping ser ut som en god kandidat i et prissegment som synes regningssvarende for hva en får igjen.

    primært skal den kobles opp mot en hel del digitale kilder som også inngår i tv-/filmoppsettet mitt. (ikke det såkalte hovedanlegget hvor alle ting er som de skal være.) et skundæranlegg, men ikke dermed nødvendigvis sekunda lyd.

    nå består det av et par focal cms 50 aktive småhøyttalere og en aktiv audio physic luna sub. et par sennheiser hd 800 er med i stallen. på den andre enden har vi tv av nyere dato, altiboxen, apple tv-en, oppo spilleren og mac mini.

    i tillegg ble jeg litt fasinert av at topping nå har bluetooth.

    jeg har vel ramlet ned på to av de mange variantene: topping DX5 og den nye som kommer; topping dx 7 pro+. siste blir vel dobbel i pris, vil jeg anta.

    frage: men er det noen særlig forskjell på de? lyden er vel like grei på begge.
    ingen som har meninger om dx5 vs dx7 pro+ gitt settingen?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Litt dumt spørsmål muligens, men det står at det er 3 innganger på min E50. Jeg bruker digital kabel fra bluesound node 2 til E50 og balansert utgang til forsterker. Fungerer supert. Jeg vil også gjerne kjøre min Tandberg cd 4035 til E50, men ser ingen annen inngang til flere digitalkabler?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Litt dumt spørsmål muligens, men det står at det er 3 innganger på min E50. Jeg bruker digital kabel fra bluesound node 2 til E50 og balansert utgang til forsterker. Fungerer supert. Jeg vil også gjerne kjøre min Tandberg cd 4035 til E50, men ser ingen annen inngang til flere digitalkabler?
    Coax og usb er de to andre digitale inngangene.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.185
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takk det var jo oppklarende. Kan jeg bruke Coax til node'n 🤔 det funka nemlig veldig bra med digital kabel til Tandberg'n
    Ja, det kan du. Du kan jo prøve begge deler på begge kilder og finne ut hva du synes låter best
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    ingen som har meninger om dx5 vs dx7 pro+ gitt settingen?
    DX7Pro+ kommer ikke før i slutten av september, så tror ikke det er så mange som kan si noe om forskjellen ennå. Den har vært sendt ut til enkelte "reviewers", men det er kun de som har hørt på den så langt.

    Forskjellen fra DX5 er nok ikke markant, men den vil heller ikke koste mer enn kr. 2000-25000 mer enn DX5.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jo, men han har benyttet coax allerede, så da må han tilkoble Tanbergen med optisk. Den er for gammel for USB
    Det finnes vel ingen CD spiller med USB digital utgang uansett alder ;)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    ingen som har meninger om dx5 vs dx7 pro+ gitt settingen?
    Selv har jeg ingen erfaring med- eller oppfatning om de kandidatene du nevner, men her sammenligner Joshua Valour DX3 Pro+, DX5 og DX7 Pro+:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    takker for den!

    litt lite forklaring på «hvorfor dx7 pro+ fremfor dx5», så der ble jeg hengende litt i løs luft. dx3 pro+ går ut siden den ikke har balansert ut til høyttalere, men eller hadde jo det vært et supert valg.

    greit å få visualisert størrelsen også; der jeg skal ha den stående, så er nok dx5 det beste valget akkurat der; jo mindre jo bedre.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    litt lite forklaring på «hvorfor dx7 pro+ fremfor dx5», så der ble jeg hengende litt i løs luft. dx3 pro+ går ut siden den ikke har balansert ut til høyttalere, men eller hadde jo det vært et supert valg.
    Enig i det, og som @Høvdingen antyder er det vel heller ikke så stor forskjell på dem.

    Personlig ville jeg kanskje blitt veldig fristet til å se i en litt annen retning med separate komponenter, hvis budsjettet likevel kommer opp i 7-7,5k. Kombinasjonen en av DACene D50s eller E50 og den nyeste hodetelefonforsterkeren A90D virker umåtelig fristende, ikke minst med sistnevnte sine muligheter som forforsterker med ekspansjonsmodulen. Og med D50s som DAC er også Bluetooth med LDAC på plass, selv om jeg personlig syns E50 spiller et ørlite hakk bedre. Men den løsningen ruver selvfølgelig mer i terrenget.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    forstår hangen til mangfoldiggjøring av komponenter, men dette er stue-/tvanlegg, så her råder «dess færre dess bedre». hifien med mange komponenter skal i et annet rom.

    (takker for input.)

    51C62516-18E4-4E7C-A210-9FFE547F0DD6.jpeg

    under konstruksjon.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Har jo tidligere gitt en god omtale (10/8-2022) av Topping DX7 Pro . Har nå kjøpt meg Topping D70s på Finn og den er
    bedre som DAC en Topping DX7 Pro. Den har bedre dynamikk, fremfor alt i bassen og den har en større og dypere
    holografi. Den er litt varmere i lydsignaturen en Topping DX7 Pro. Dette nok på grunn av at den benytter 2x AKM4497
    vs Sabre ESS9038Pro
    chip set. Bakgrunnen er tyst som graven.

    thumbnail_20220911_151159.jpg


    CD spiller benyttet Pro-Ject CD BOX RS inn AES på Topping D70s. Ut fra Topping med XLR og inn på Pro-Ject Pre Box RS2 Digital (se bilde)
    Hodetelefon benyttet Denon AH-D7100 inn på Pro-Ject Pre Box RS2 Digital. Se bilde. Dette låter meget bra.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Har jo tidligere gitt en god omtale (10/8-2022) av Topping DX7 Pro . Har nå kjøpt meg Topping D70s på Finn og den er
    bedre som DAC en Topping DX7 Pro. Den har bedre dynamikk, fremfor alt i bassen og den har en større og dypere
    holografi. Den er litt varmere i lydsignaturen en Topping DX7 Pro. Dette nok på grunn av at den benytter 2x AKM4497
    vs Sabre ESS9038Pro
    chip set. Bakgrunnen er tyst som graven.

    Vis vedlegget 848408

    CD spiller benyttet Pro-Ject CD BOX RS inn AES på Topping D70s. Ut fra Topping med XLR og inn på Pro-Ject Pre Box RS2 Digital (se bilde)
    Hodetelefon benyttet Denon AH-D7100 inn på Pro-Ject Pre Box RS2 Digital. Se bilde. Dette låter meget bra.
    Heisan. Godt oppsummert. Har den samme auditive opplevelsen selv. Mvh Jarl
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Topping DX5 fungere alldeles glittrende på hjemmekontoret. Kjapt å justere volumet etter dagsform og ikke minst musikk. ;)
    Balansert utgang, viktig når en har 10m kabling til amp'en.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg inn med nok et Topping produkt, Pre90! Utrolig bra service da jeg fikk låne en sølv extender da de var fri for sort. Når de får inn sort så sender jeg tilbake den sølvfargede med en gang den er kommet til meg.
    Og lyden: Imponert! Åpent, stort lydbilde og glassklart.
    IMG_1562.jpg
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Trenger en ny DAC til stua, tror fort det blir en topping, spørsmålet er hvilken. I utganspunktet hadde jeg tenkt E30ii. Men, den har litt begrenset med tilkoblingsmuligheter. Trenger koble til streamer, CD spiller og TV. En mulighet er kanskje en switch av et eller annet slag. Det ideelle hadde vært en DAC/headphone amp kombo, som også har analoge innganger og fjernkontroll (og som måler bra), men da blir det en helt annen prislapp. Noen tanker fra Topping friends?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Begrensning i tilkoblingsmuligheter for digitale kilder gjelder vel for de fleste av Topping sine dacer, tror jeg. Men jeg bruker selv en toslink-switch og det fungerer helt strålende. For øvrig har jeg også en E30, og den er rett og slett bare helt usannsynlig god til den prisen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    ^ Begrensning i tilkoblingsmuligheter for digitale kilder gjelder vel for de fleste av Topping sine dacer, tror jeg. Men jeg bruker selv en toslink-switch og det fungerer helt strålende. For øvrig har jeg også en E30, og den er rett og slett bare helt usannsynlig god til den prisen :)
    Ja, det er nok det jeg kommer til å gjøre. Takk for link til produktet!
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er nok det jeg kommer til å gjøre. Takk for link til produktet!
    Hos meg står det ein D70S. Streameren (NUC) er kobla til med USB og Tv’en med tos-link.

    Og det er då ledig coax (RCA) og aes/ebu (XLR), I2S/LVDS (HDMI), og Bluetooth. Coax er/var jo ofte å finne på cd-spillere/-drivverk, så om eg skulle finne på å kjøpe noke slikt, så er eg ikkje opprådd.

    Men ein switch er jo også ei muligheit.

    Mvh Arild 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.464
    Antall liker
    84.185
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fikk min tredje Topping E30 i går og den skal jobbe sammen med en Bluesound Node 2 som de to andre jeg allerede har. Liten, enkel og har god lyd. Anbefales!

    DB65A0A6-573D-4086-A053-2F9CDBAC48B0.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Trenger en ny DAC til stua, tror fort det blir en topping, spørsmålet er hvilken. I utganspunktet hadde jeg tenkt E30ii. Men, den har litt begrenset med tilkoblingsmuligheter. Trenger koble til streamer, CD spiller og TV. En mulighet er kanskje en switch av et eller annet slag. Det ideelle hadde vært en DAC/headphone amp kombo, som også har analoge innganger og fjernkontroll (og som måler bra), men da blir det en helt annen prislapp. Noen tanker fra Topping friends?
    E30 er såpass rimelig, at du kunne kjøpt to kanskje?

    Eller en brukt Rega dac på torget til 3000. Den har nok med innganger i alle fall. Og fint lyder den også.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Trenger en ny DAC til stua, tror fort det blir en topping, spørsmålet er hvilken. I utganspunktet hadde jeg tenkt E30ii. Men, den har litt begrenset med tilkoblingsmuligheter. Trenger koble til streamer, CD spiller og TV. En mulighet er kanskje en switch av et eller annet slag. Det ideelle hadde vært en DAC/headphone amp kombo, som også har analoge innganger og fjernkontroll (og som måler bra), men da blir det en helt annen prislapp. Noen tanker fra Topping friends?
    Topping DX3 Pro+ har vel det du trenger I basis.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Topping HS01 USB Isolator
    denne har jeg store problemer nå med ,at denne kobler ut når denne blir for varm,trodde det var pc ,men etter om og men ,med da fått denne kall igjen,så begynte den og virke igjen? Har noen andre fått noe problemer med denne ? 🤬
    Tønnes
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Topping HS01 USB Isolator
    denne har jeg store problemer nå med ,at denne kobler ut når denne blir for varm,trodde det var pc ,men etter om og men ,med da fått denne kall igjen,så begynte den og virke igjen? Har noen andre fått noe problemer med denne ? 🤬
    Tønnes
    Du har nok kun vært uheldig med ditt eksemplar, og dette fikser vi enkelt :) Email sendt...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.378
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Topping HS01 USB Isolator
    denne har jeg store problemer nå med ,at denne kobler ut når denne blir for varm,trodde det var pc ,men etter om og men ,med da fått denne kall igjen,så begynte den og virke igjen? Har noen andre fått noe problemer med denne ? 🤬
    Tønnes
    Hmmm, jeg har sluttet å bruke min. Har hatt den mellom streamer og DAC, og innimellom mister jeg forbindelsen mellom DAC og streamer. Når jeg kobler den av finner streameren tilbake til utgangen. Har tenkt at det er noe surr med komponenentene, men det er kanskje isolatoren 🤔
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hmmm, jeg har sluttet å bruke min. Har hatt den mellom streamer og DAC, og innimellom mister jeg forbindelsen mellom DAC og streamer. Når jeg kobler den av finner streameren tilbake til utgangen. Har tenkt at det er noe surr med komponenentene, men det er kanskje isolatoren 🤔
    Ja samme her ,men nå er det en ny på veg ,så får jeg prøve denne ,om det mulig kan bli bedre .😕
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn