Takk for gode tips alle sammen!
Jeg undersøker for en kamerat. Tror pristaket hans helst ligger på 5000 med riia.
Det er viktigere med bra driftsikkerhet enn at en kan skvise ut noe som likner highend, men med dårlig holdbarhet.
Tror ikke du skal høre på mer eller mindre feilinformerte debattanters tilfeldige "oppfatninger" om Rega'ers pålitelighet; Rega har i alle år hatt minst like bra pålitelighet som hvem som helst, og iallefall like bra som gamle fuglekasser fra Dual.
En ny Rega P3 med f.eks en Cambridge 640 riaa vil være en platespiller som vil henge med de aller fleste til prisen, og gi god musikkgjengivelse i mange år.
Når det gjelder råd om Dual fra loppemarkedet; det blir hevdet at de var så "store" på 70-tallet; jeg klarer ikke helt å forstå det, fordi de var jo danket ut lenge før den tid, og nær sagt ingen kan vise til noen som helst merittliste for disse spillerne. Jeg har jo fulgt med i internasjonal hifipresse omlag siden da, og har knapt noen gang sett disse spillerne nevnt; og når de har vært nevnt så har de ikke blitt omtalt særlig rosende. Så kan man jo velge å legge skyld på dårlig journalistikk...
I sannhet så må jeg si at jeg ikke akkurat blir imponert når jeg hører disse Dual-spillerne; og en moderne Goldring, Rega, Thorens, Clearaudio, Roksan eller hva det skal være er i mine ører uendelig mye bedre på alle musikalske parametre enn disse (med rette) glemte spillerne fra Dual. IMHO.
Når det så er sagt, så er det morsomt og bra at enkelte fortsatt bevarer og nyter disse klenodiene, og det respekterer jeg til fulle. Problemer oppstår kun når disse entusiastene mister bakkekontakt og "tror" sine spillere langt bedre musikalske egenskaper enn de virkelig har, og anbefaler andre spillerne på det grunnlag foran billige, overlegne spillere av idag. Ikke minst blir jeg nærmest svimmel når jeg hører at de sammenlikner sine Dual'er med toppspillere f.eks ala Linn LP12 (som jo alle ynder å måle seg med).
Mvh Vidar P