Godt kjøp?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei, trenger tips om gode kjøp på platespiller.

Har ikke peiling på hvilke merker som finnes, eller hvilken pris de brukbare spillerene begynner på.

Budsjettet skal være så lite som mulig, men det må være kvalitet :-/

Har fått med meg at Rega har gode og billige avspillere.

Finnes det alternativer, og hvilke Rega modeller er bra?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Dual! Se alternativaudio.com og audiophile.no (omtaler - vinyl). En Dual i 1200 serien fra loppemarkedet/brukthandelen, som er i god stand, og med riktig nål vil spille ringer rundt de rimelige Goldring - NAD - Rega -spillerene (som alle stammer fra Rega), og også rundt de rimelige fra ProJect..

;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Hva ble prisen da?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det blir nok litt meir enn dei 2 kkr som eg trur er utgangspunktet for å pusse opp ein typisk Dual/Shure
Pickupen åleine er 3200. Og ein Rega P3 er vel knapt råd å finne under 2000.
Finn du ein pent brukt Technics SL 1200 og parrar denne med ein Denon DL 103, har lyden på mange måtar endå større potensiale, berre du ikkje er hekta på tredimensjonalitet, og at riaa-trinnet ditt er skikkeleg godt...

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Trompetnerd, hva er pristak?
Skal det inkludere riia også?

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Det blir nok litt meir enn dei 2 kkr som eg trur er utgangspunktet for å pusse opp ein typisk Dual/Shure
Pickupen åleine er 3200. Og ein Rega P3 er vel knapt råd å finne under 2000.
Finn du ein pent brukt Technics SL 1200 og parrar denne med ein Denon DL 103, har lyden på mange måtar endå større potensiale, berre du ikkje er hekta på tredimensjonalitet, og at riaa-trinnet ditt er skikkeleg godt...
Du får en Dynavector DV10x5 billigere hvis du bestiller fra http://www.vassagohifi.com/main.php?site=tilbud
Jeg betalte 273 euro via paypal for min, men da er vel budsjettet allerede sprengt, selv om du skulle få spiller og riaa gratis.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
En Dual 1224, 1225, 1226 eller 1228 kan du kjøpe for en hundrelapp på loppa eller i brukthandel. Noen ganger finnes disse montert i kombianlegg fra 70-tallet som du får kastet etter deg...Da må du lage kabinett, men det går. Ofte trenger de lite istandsetting, et par tre dråper motorolje på hvert av de to motorlagrene holder som regel. Det er lett å få til.
Så trenger du ny stift - om det står en Shure M75, M91 eller M95 der fra før. Kan hende det er en AT, men de er også gode (Linn presenterte sin "Basik" på 80-tallet som var en billig AT). Stiften kjøper du hos stereoneedles.com for ca 300,- kroner. Det er fine NOS stifter.
Du finner ikke bedre spiller under 6000,- i følge audiophile.no - og undertegnede. En 30 år gammel Dual i denne serien er dessuten mye mere pålitelig enn disse Regaproduktene.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
En Dual 1224, 1225, 1226 eller 1228 kan du kjøpe for en hundrelapp på loppa eller i brukthandel. Noen ganger finnes disse montert i kombianlegg fra 70-tallet som du får kastet etter deg...Da må du lage kabinett, men det går. Ofte trenger de lite istandsetting, et par tre dråper motorolje på hvert av de to motorlagrene holder som regel. Det er lett å få til.
Så trenger du ny stift - om det står en Shure M75, M91 eller M95 der fra før. Kan hende det er en AT, men de er også gode (Linn presenterte sin "Basik" på 80-tallet som var en billig AT). Stiften kjøper du hos stereoneedles.com for ca 300,- kroner. Det er fine NOS stifter.
Du finner ikke bedre spiller under 6000,- i følge audiophile.no - og undertegnede. En 30 år gammel Dual i denne serien er dessuten mye mere pålitelig enn disse Regaproduktene.
En hvilken som helst ny platespiller fra kr 2-3.000,- vil spille bedre enn slikt gammelt skrot. Det er heller ikke noen stort problem å få tak i en mer seriøs brukt spiller til et par tusenlapper som vil låte veldig mye bedre enn en gammel Dual hvis man har et kvalitetsanlegg, men regn med å bruke 500-1000 kroner i ny stift eller pickup.

Ellers er drifttsikkerheten og ikke minst deletilgangen svært god på eldre Rega-baserte spillere. Husk å sjekke at armen ikke er modifisert i stykker og at det er olje i lageret. Er spilleren i god stand, er det eneste vedlikeholdet som trengs bytte av rem og stift i ny og ne. Alt av deler er tilgjengelig til forholdvis fornuftige priser, men det kan fort bli kostbart hvis man må bytte arm.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Nja, ein Dual (plåstra og smurd) + Shure (med ny stift) spelar nok betre enn ein ny til 2000, vil eg påstå....du skal ha ein Audio Technica på ein passande arm, med fornuftig, ikkje utslitt, drivverk.
Kva kostar Goldringen for tida, forresten, og kva er effektiv masse på armen (det er vel ein RB 250 i fåreklede, tenkjer eg....)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
En ny Goldring GR 1.2 koster 2495,- En enklere verson av Rega's 250 arm sitter på. Men Goldring Elektra PU'n som følger med er ikke no' særlig,prøvde med min Ortofon MC30 Super og det låt MYE bedre!
Min er noe billigere. :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Set du på ein skikkeleg pickup, t.d. den du har (eg hadde supreme), vil ein RB250(/-klon) vere veldig grei. Dei fyrste GR 1.2. hadde tallerken i MDF, og sjølv om dette fungerte ok, var det ikkje heilt betryggande. Men dei nye skal ha anna materiale.
Elektra er OK for pengane, men heller ikkje noko meir. Har du dårleg råd, er Denon DL110 eit betre val.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
CBA: apropos gammelt skrot.
Husker jeg var på ryddesalg i et lydstudio i Oslo på begynnelsen av 80 tallet. Der stod det tre - fire Quad 33 +303 forsterkersett (Dette er legendariske rørforsterkere). Disse ble glatt oversett. Lokalet var fullt av folk som samlet seg rundt nyere transistor-studioutstyr. Lav bevissthet om hva som er noe verd.

En Dual i 1200 serien var respektert i vinylens storhetstid. Det var med god grunn, det var vanskelig å finne spillere som låt bedre på begynnelsen av 70 tallet. Skulle du sette en slik i produksjon i dag ville prislappen kommet på over 10000,-kroner.

All grunn til å vurdere en slik anskaffelse om du skal begynne med vinyl. Så kan du se hvor interessen bærer...du har uansett utfall ikke tapt stort.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
CBA: apropos gammelt skrot.
Husker jeg var på ryddesalg i et lydstudio i Oslo på begynnelsen av 80 tallet. Der stod det tre - fire Quad 33 +303 forsterkersett (Dette er legendariske rørforsterkere).
Der tar du feil. Quad 33 og 303 er transistor og ikke rør som Quad 22 og II. Jeg er enig i at det er synd at folk ikke alltid kjenner sitt eget beste og overser hva som er av verdi (noe er og kan være subjektivt).

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hvordan er byggekvaliteten på disse Goldring spillerene?
Har en test liggende, husker ikke hvor, der de stilte spørsmål rundt hvor solide de var. Tror det var Hifi News. Håper dette eventuellt er rettet på, eller at Hifi News fikk et "dagen derpå" produkt til test.

Håvard

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Etter å ha lest innlegg her på sentralen der Rega-eiere skriver om sine problemer er jeg skeptisk til platespillere som kommer fra denne fabrikken. Det er spillere merket Rega, Goldring og NAD og som ellers er like. Problemene er motorer som går i feil hastighet, går feil vei, remmer som slurer, remhjul som faller av, lim som ikke holder osv...Rega armene er tydeligvis bra, jeg har aldri sett noen klage på disse.

Det er nettopp slikt jeg forbinder med engelske produkter i konsum-klassen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Med såpass mange fungerande Rega-spelarar (har vore omsatt i fleire tusenvis sidan tidleg 70-tal, fyrst av Audioscan) skulle det vel berre mangle at det ikkje dukkar opp nokre tvilsame?
Sjølv har eg ikkje eigd eigen Rega, eller prøvd skikkeleg langtidstest, men garanti og kundeoppfylging er gode forsikringar om du kjøper nytt...brukthandel er alltid eit visst sjansespel i samanlikning (men difor er også prisen lågare)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Har du hørt særlige klager på Dual da? Det er jo mange flere av de...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Er det så mange Dual igjen her i verda då?
Dei som har noko å klage på over Dual, har for lengst kasta dei - små forventingar til ting som er over 30 år....og dei som har funne dei på søppelhaugen, har anten ikkje fått dei til, og deretter lagt dei attende, eller fiksa dei. Og har såleis ingenting å klage over......:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Torget vurderinger
0
Hei, trenger tips om gode kjøp på platespiller.

Har ikke peiling på hvilke merker som finnes, eller hvilken pris de brukbare spillerene begynner på.

Budsjettet skal være så lite som mulig, men det må være kvalitet  :-/

Har fått med meg at Rega har gode og billige avspillere.

Finnes det alternativer, og hvilke Rega modeller er bra?
Kor nøyen er du på lyd og musikkopplevingane, Trompetnerd..."så lite som mulig" er eit kriterium eg ALLTID går etter.......;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Er det så mange Dual igjen her i verda då?
Dei som har noko å klage på over Dual, har for lengst kasta dei - små forventingar til ting som er over 30 år....og dei som har funne dei på søppelhaugen, har anten ikkje fått dei til, og deretter lagt dei attende, eller fiksa dei. Og har såleis ingenting å klage over......:)
Du har et poeng der. Det er derfor det er så moro å finne disse godklumpene til en slikk eller ingenting! Vi som klør i fingrene har glede av å få disse opp og gå igjen.

:)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.953
Torget vurderinger
4
Arve, du kan få min 1209 for 1000 spenn, inkl. en løs fjær som jeg ikke vet hvor skal festes ;D
Men det kan sikkert Karl fortelle deg ;)
Ellers vil jeg tro at Goldringen til Donald, eller Rega p2/P3, er et trygt sted å starte hvis budsjettet er begrenset.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Takk for gode tips alle sammen! :)

Jeg undersøker for en kamerat. Tror pristaket hans helst ligger på 5000 med riia.

Det er viktigere med bra driftsikkerhet enn at en kan skvise ut noe som likner highend, men med dårlig holdbarhet. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for gode tips alle sammen!  :)

Jeg undersøker for en kamerat. Tror pristaket hans helst ligger på 5000 med riia.

Det er viktigere med bra driftsikkerhet enn at en kan skvise ut noe som likner highend, men med dårlig holdbarhet.   ;)
Tror ikke du skal høre på mer eller mindre feilinformerte debattanters tilfeldige "oppfatninger" om Rega'ers pålitelighet; Rega har i alle år hatt minst like bra pålitelighet som hvem som helst, og iallefall like bra som gamle fuglekasser fra Dual.

En ny Rega P3 med f.eks en Cambridge 640 riaa vil være en platespiller som vil henge med de aller fleste til prisen, og gi god musikkgjengivelse i mange år.

Når det gjelder råd om Dual fra loppemarkedet; det blir hevdet at de var så "store" på 70-tallet; jeg klarer ikke helt å forstå det, fordi de var jo danket ut lenge før den tid, og nær sagt ingen kan vise til noen som helst merittliste for disse spillerne. Jeg har jo fulgt med i internasjonal hifipresse omlag siden da, og har knapt noen gang sett disse spillerne nevnt; og når de har vært nevnt så har de ikke blitt omtalt særlig rosende. Så kan man jo velge å legge skyld på dårlig journalistikk...

I sannhet så må jeg si at jeg ikke akkurat blir imponert når jeg hører disse Dual-spillerne; og en moderne Goldring, Rega, Thorens, Clearaudio, Roksan eller hva det skal være er i mine ører uendelig mye bedre på alle musikalske parametre enn disse (med rette) glemte spillerne fra Dual. IMHO.

Når det så er sagt, så er det morsomt og bra at enkelte fortsatt bevarer og nyter disse klenodiene, og det respekterer jeg til fulle. Problemer oppstår kun når disse entusiastene mister bakkekontakt og "tror" sine spillere langt bedre musikalske egenskaper enn de virkelig har, og anbefaler andre spillerne på det grunnlag foran billige, overlegne spillere av idag. Ikke minst blir jeg nærmest svimmel når jeg hører at de sammenlikner sine Dual'er med toppspillere f.eks ala Linn LP12 (som jo alle ynder å måle seg med).

Mvh Vidar P

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Jeg tror gjerne at LP 12 er en god spiller, har bare hørt den en gang men da ble den spilt sammen med ellers så fint utstyr (Quad ESL og spesiallaget rør-linjetrinn, mm.) at jeg ikke vet hva som gjorde mest utslag. Men å sammenligne tilfeldige Dual'er funnet på loppis eller dynga med en oppgradert LP 12 syns jeg blir blir tøv.

Jeg syns i grunnen like mye at det er dumt at disse sammenligningene blir så enten-eller, så sort-hvitt. Verdens beste vs skrap.
Fikk meg nylig en feilfri og pent utseende Dual 1219 gjennom ebay til rundt tusenlappen. Har utstyrt medfølgende M 75 pickup med et knippe mer og mindre originale Shure nåler - både elliptiske og sfæriske.

Det var ikke vanskelig å pakke vekk min Thorens 160 super med Rega 250 arm og Grado pickup, Dual'en var bedre - sine 30 - 35 år til tross. Musikalsk så det holder. Av en eller annen grunn har det blitt mer vinylspilling siden Dualen kom i hus enn CD/SACD. Det er dessuten en nytelse å mate den med LP'er, - den tar imot, sier pent klikk-klakk, før og etter spilling, og that's it. Så Dual er ikke nødvendigvis bare søppel.
Men det finns sikkert også andre gode spillere der ute ...

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Når det gjelder råd om Dual fra loppemarkedet; det blir hevdet at de var så "store" på 70-tallet; jeg klarer ikke helt å forstå det, fordi de var jo danket ut lenge før den tid, og nær sagt ingen kan vise til noen som helst merittliste for disse spillerne. Jeg har jo fulgt med i internasjonal hifipresse omlag siden da, og har knapt noen gang sett disse spillerne nevnt; og når de har vært nevnt så har de ikke blitt omtalt særlig rosende. Så kan man jo velge å legge skyld på dårlig journalistikk...

Mvh Vidar P
Lærte du tidlig å lese? Jeg ser i din profil at du er 37 år og du har fulgt med i internasjonal hifipresse siden 70 tallet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lærte du tidlig å lese? Jeg ser i din profil at du er 37 år og du har fulgt med i internasjonal hifipresse siden 70 tallet.
Ikke at det har med saken å gjøre, men det har det jo sjelden med dine innlegg ;) .... jeg har fulgt med i hifipressen fra sent 70-tallet ja.
Skjønt; det er jo helt ubetydelig, saken er at jeg ikke liker disse spillerne særlig godt da jeg ikke synes de låter veldig bra ift det jeg selv oppfatter som langt bedre spillere, og det bør være helt greit som en motvekt til det (i mine øyne) overdrevne halleluja-koret som kommer disse spillerne til del blant noen få her.

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Nå har jo du Vidar skrevet at du aldri har hørt en Dual 1219 eller 1229. Det skrev du i et tidlig innlegg på sentralen. Så hvor du tar din kunnskap fra vet ikke jeg.

God pinse!

;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har jo du Vidar skrevet at du aldri har hørt en Dual 1219 eller 1229. Det skrev du  i et tidlig innlegg på sentralen. Så hvor du tar din kunnskap fra vet ikke jeg.

God pinse!

;D
Kan dessverre ikke huske akkurat hvilke av de jeg har hørt, det surrer seg dessverre litt sammen... jeg har da visserlig hørt flere av disse Dual'ene, 701 er vel den mest "moderne", men selv den (som antakelig er den beste?) er jo temmelig akterutseilt i ytelsesmessig forstand.

Men dette med skrantende husk vet jo du alt om, som kaller Quad 33/303 for legendariske rørforsterkere....  :D

God pinse likedan!

Mvh Vidar P

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Etter å ha lest innlegg her på sentralen der Rega-eiere skriver om sine problemer er jeg skeptisk til platespillere som kommer fra denne fabrikken. Det er spillere merket Rega, Goldring og NAD og som ellers er like. Problemene er motorer som går i feil hastighet, går feil vei, remmer som slurer, remhjul som faller av, lim som ikke holder osv...Rega armene er tydeligvis bra, jeg har aldri sett noen klage på disse.

Det er nettopp slikt jeg forbinder med engelske produkter i konsum-klassen.
Husk at de Rega-baserte spillerne er de desidert mest solgte platespillerne i Norge (og i resten av verden for den saks skyld) de siste 20 årene. Da er det kanskje ikke så rart at det skjer saker og ting. Veldig mange av feilene det raporteres om skyldes uhell under flytting og lagring eller mislykkede forsøk på modifisering. Heldigvis kan alt repareres og deler er godt tilgjengelig.

Kvaliteten på finishen er dessverre noe variabel, særlig på de rimeligste variantene av P2, P3, de første Goldringene og NAD, men det har ikke noe å si for lyden.

Skal man først kjøpe en "Vintage-" platespiller, ville jeg heller satset på en Thorens. Her får du både bedre lyd og mekanikk enn på Dual, men det er vanskelig å skaffe originaldeler.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Hvordan er byggekvaliteten på disse Goldring spillerene?
Har en test liggende, husker ikke hvor, der de stilte spørsmål rundt hvor solide de var. Tror det var Hifi News. Håper dette eventuellt er rettet på, eller at Hifi News fikk et "dagen derpå" produkt til test.

Håvard
Den første batchen av spilleren hadde skjev motoraksling, men ingen av disse har havnet i Norge på ordinær måte. Finishen var også ganske varialbel frem til mkII utgaven

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Kan dessverre ikke huske akkurat hvilke av de jeg har hørt, det surrer seg dessverre litt sammen... jeg har da visserlig hørt flere av disse Dual'ene, 701 er vel den mest "moderne", men selv den (som antakelig er den beste?) er jo temmelig akterutseilt i ytelsesmessig forstand.

Men dette med skrantende husk vet jo du alt om, som kaller Quad 33/303 for legendariske rørforsterkere....  :D

God pinse likedan!

Mvh Vidar P
Ja, hukommelsen min er ikke perfekt. Jeg uttaler meg ikke skråsikkert om Quad 33/303 heller. Du vet åpenbart mye om lyden av Dual 1219/1229 slik du skriver. Hva med å lytte først? ;D

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
men 303 er uansett eit ganske ok sluttrinn, iallfall i selskap med dei rette høgtalarane
Absolutt! Det er mange som mener at 303 er bedre enn 405.

Tilbake til emnet: Det ligger flere gode kjøp på bruktsidene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
Husk at de Rega-baserte spillerne er de desidert mest solgte platespillerne i Norge (og i resten av verden for den saks skyld) de siste 20 årene.
Det er vel ikke solgt så mange platespillere de siste 20 årene ;)

Topp Bunn