Ønsker anbefaling Grøtete lyd ved "komplekst" lydbilde

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
FSF: Vil du ha den enkle forklaringen? Forsterkeren er for liten:cool:

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jeg er veldig fornøyd med oppsettet og det låter helt fantastisk! Klar og ren lyd, masse dynamikk og moro (hvem skulle trodd to høyttalere på størrelser med melkekartonger kunne lage så mye bra lyd?!). MEN: Når jeg spiller musikk med komplekst lydbilde (mye på engang) blir det fort en stor grøt hvor det er umulig å høre hvert enkelt instrument isolert. For eksempel - Fleshgod Apocalypse - The Fool. Når orkester, blastbeats og hele sulamitten kicker igang på engang blir det fort veldig grøtete og udefinerbart. Akustisk musikk med enkle instrumenter, stemmer, etc. låter kanon.

Mitt spørsmål er hva dette kan komme av. Har tenkt det kanskje kan være resonnans i rommet (har murvegger i en relativt liten stue), men problemet gjelder også ved nokså lavt volum. Noen forslag til hva dette kan komme av?
I og med at du eksperimenterer en del med kabler, så kan jeg i hvert fall fortelle deg én ting: Hvis du bruker flere "multistrand"-kabler i oppsettet ditt, så bør du prøve å bytte om i hvert fall en av de til en "solid core"-kabel. Dette for å unngå et velkjent problem innen hifi med kaotiske magnetfelt og tilgrøtning av lyd ("strand interaction"). Det er nok av sånne kabler rundt omkring som både butikker og private er villige til å låne bort for testing. Du kan f.eks. prøve en kabel fra AudioQuest eller Nordost.

Takker for tips, dette skal jeg teste! Har en sølvkabel liggende som jeg mistenker er solid core. Testet med den og det oppleves som noe strammere og mer definert, ja. Men nå er de to kablene i to forskjellige klasser (Transparent Ultra vs. Infinite Resolution fra Vadsø, hehe), men skal prøve meg litt frem! Takk for tips! :)
Ignorer tips om kabler, det er det siste du burde bruke tid og/eller penger på.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.047
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trådstarter får heller si fra når han går lei av å bruke penger på homeopatiske kabelbytter, så er det sikkert flere her inne som kan bidra om de tingene som har langt større betydning.

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Trådstarter får heller si fra når han går lei av å bruke penger på homeopatiske kabelbytter, så er det sikkert flere her inne som kan bidra om de tingene som har langt større betydning.
Men er ikke homeopati litt risikosport når det kommer til hifi? - Med tanke på risiko for kortslutning..? :p

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
2x150w i 4ohm er vel ikke for lite til to, små melkekartonger av noen høyttalere (Piega Premium 1.2)?

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Siste oppdatering:

Gikk over innstillingene på DACen igjen og endret litt på instillingene der (les: cranka alt opp på full pupp), og det virker å ha hatt en effekt her! Det er klarere, mer punch, og mindre grøt, selv på Dødsmetallåta :) - Virker som om innstillingen DACen stod på var en form for forvrenging, mens det nå er fullstendig ren gjengivelse av signalet, om jeg har forstått manualen rikti :)

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Høyttalera dine er oppgitt til 89dB følsomhet og 4ohm, med kanskje enda lavere dipper ved enkelte frekvenser? Absolutt ikke en enkel last for foresterkeren din, som strengt tatt er i grenseland.

Jeg tror også rombehandling burde være første bud, men jeg ville også prøvd en litt heftigere forsterker.

Ironisk nok har ofte små høyttalere lav følsomhet og trenger mer graut for å våkne til liv enn store høyttalere. Det finnes selvfølelig unntak.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.685
Sted
Smurfeland
2x150w i 4ohm er vel ikke for lite til to, små melkekartonger av noen høyttalere (Piega Premium 1.2)?
Nei. Det er høyttalerne dine som er altfor små og ineffektive til forsterkeren din.

På høyttalere som ikke er feilkonstruerte vil f.eks. 50 watt i 8 Ohm holde i ganske så lange baner til å spille både høyt og heftig på kompleks musikk, så lenge strømforsyningen er stiv nok. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.047
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høyttalernes jernharde lov er at du kan få hvilke to du vil av dyp bass, høy effektivitet og små kasser, men aldri alle tre på en gang. Små høyttalere som skal gjengi bass vil bli tungdrevne og ineffektive. Dine gir seg klokelig ved 39 Hz for å bevare såpass høy følsomhet som 89 dB @ 1 W, men ofrer en del bass på veien. Det burde egentlig funke ganske bra så lenge musikken ikke blir for basstung og volumet for høyt. 150 W (i 4 ohm) og 89 dB @ 1 W skulle tilsi at det hele gir seg rundt 110 dB, og det burde jo være høyt nok til husbruk.

Det er selvsagt mulig å sette en kilowatts klasse-D-forsterker på dem, men det vil likevel aldri bli det samme som større og mer lettdrevne høyttalere. Min erfaring er at store forsterkere på ineffektive høyttalere ikke gir samme dynamikk som mer moderate forsterkere på effektive høyttalere. Jeg har ikke en fullgod forklaring på årsakene, men en faktor er dynamisk og termisk kompresjon som følge av begrensninger i slaglengde og oppvarming av talespolen i elementene.

Så mine tips er fortsatt rommet, høyttalerne og forsterkeren - i den rekkefølgen. Om det er vanskelig å gjøre noe drastisk med rommet foreslår jeg DSP-basert romkorreksjon. Å avlaste høyttalerne i dypbassen med en sub eller to kan også være en idé. Og drit i kablingen. Den har ikke noe med saken å gjøre så lenge ledningene er lange nok.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.074
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Til trådstarter: Du har kanskje fått nok innspill allerede, men om det skulle være av interesse har jeg en miniDSP nanoDIGI og en UMIK-1 målemic liggende som du kan få låne for å teste. https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanodigi-2x8-b

Justeringene gjøres via en plug-in for pc/mac (gratis programvare) og du kan laste ned REW (også gratis) for å gjøre målinger med mic-en.

Av interesse? Bare send meg en PM :)

U

Utgatt11378

Gjest
Spørs om ikke noen i studioet har et "øreproblem"...en ting er sikkert,grøtete er det, men stort sett bare når trommissen trør 32dels og 64dels noter på pedalene. Her skulle det nok vært justert litt på mikrofoner + + +. Rart at det ikke er blitt utført da dette kunne vært så mye bedre. Er ikke fan av slik musikk selv, men potensialet kan man høre....hysj ikke si mere... :)...men at høyttalerne dine sliter skjønner man jo, ikke noe negativt ment, men det var dette med fysikken da...hysj sa jeg ... ikke si mere... ok ok ok :)
Vh
S ( stikken )

Topp Bunn