Grado headset vs resten??

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ingen anelse, men skal følge den tråden her. Driv med en liten walkabout innen headfiens verden.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.357
Antall liker
9.619
Torget vurderinger
2
Google litt , det er flere nettsteder med objektive målinger av hodetelefoner og de viser tydelige forskjeller . Grado har/ hadde lys lyd med mye detaljer og lite bass. Jeg har SR125 selv og er man tilvendt dem kan mye annet høres mørkt og ullent ut , spesielt om man er oppe i åra (60+) . Jeg hørte meg gjennom markedet og prøvde 10-15 ulike i alle prisklasser for å finne noen lukkede jeg likte, de var aldri så bra som de åpne uansett pris. Så jeg gav opp headfi greia og fortsatte med Grado SR125 men la til EQ i Roon for å korrigere de værste skavankene ( lite bass, skrikende diskant) .

Personlig syns jeg Gradoene er enkle og kjipe i utførelsen og har endret seg lite de siste 20 åra , bortsett fra varianter i tre er nok utviklingen liten. Og innmaten er den samme - see det ut som…Men man må høre det er veldig store forskjeller og selv iPhone plugger og Sony til 50kr kan låte vel så bra som en til 20 000 fant jeg ut. Så jeg bare fortsatte med Gradoene fordi de er meget lette og Roon lar meg korrigere lyden etter min smak . Det er heller ikke sikkert du vil like de som måler mest korrekt eller hva andre liker så du må ut og prøve selv,
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Hvordan stiller Grado sine headset lydmessig i forhold til andre merker i dagens market? da tenker jeg mest på Grado sine mer dyrere saker Gradi RS1 og oppover. Noen formening?
RS1 er det rimeligste som nesten fungerer av Grado, men her får man andre merker til både definitivt bedre pris, bedre komfort og bedre lyd.
Skal man kjøpe Grado så er det først toppmodellene GS og PS man går for, disse står seg i kvalitet men prisen for toppmodellene er dobbelte av hva tidligere GS1000 og PS1000 kostet for 10 år siden. GS har bedre komfort, PS har bedre lyd. Problemet er at PS blir for tunge etter noen timer og det føles som man gradvis utvikler gnagsår og belastningsskade etter bøylen midt på hodet om man bruker de timesvis i flere dager.

Personlig så ville jeg heller sett på noen rimeligere alternativer fra Sennheiser, ikke nødvendigvis like gode lydmessig som toppmodellene GS og PS men her får man ihvertfall god komfort så de kan brukes lenge uten å få skavanker i skjelettet og hodeskalle ifølge bruk. Kort sagt, Grado kan lyd men dessverre ikke komfort. Og alle har bare økt prisene, men ikke kvaliteten de siste årene. Mest bare fordi man ikke blir tatt seriøst med for lav pris sammenlignet med konkurrentene.
Hilsen ex-PS1000 eier..
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.716
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Har altid likt Grado sin style, har bare prøvd de billigste, men er nyskjerrig. Har har sennheiser men der har jeg altid slitt med att pluggene blir løse og mister lyd.
Har pr i dag Sure se 846 med formstøpte propper, gode disse men har lyst å prøve større saker
 

buffalobill

Medlem
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
30
Antall liker
4
Jeg tenker at Grado hodetelefoner er i samme ånd som Klipsch Heritage høyttalere. De er ikke pinlig nøyaktige, men du vil kose deg med musikken. Grado er ikke typisk Hi-Fi og har fått kritikk for det de siste årene, særlig av dem som studerer grafer om frekvensrespons for å avgjør om lyden er god.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.384
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
Jeg tenker at Grado hodetelefoner er i samme ånd som Klipsch Heritage høyttalere. De er ikke pinlig nøyaktige, men du vil kose deg med musikken. Grado er ikke typisk Hi-Fi og har fått kritikk for det de siste årene, særlig av dem som studerer grafer om frekvensrespons for å avgjør om lyden er god.
Kommer an på hvilken modell man velger å kjøpe, de dyrere har en tendens til å være mer nøyaktige med en flatere frekvensrespons enn de rimeligere modellene.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
Grado er musikalske, de kan minne om Klipsch Heritage som nevnt lenger opp her. Du har fokus på musikken og ikke utstyret når du hører på Grado. Et godt kjennetegn til Grado er at foten begynner å gå, skikkelig rasp i fremtoningen. Det er også derfor Grado er et populært merke blandt ikke-hifi-entusiaster/hipstere, de som kun vil nyte musikk uten fokus på utstyr. Dessuten fungerer de med alt, dvs du kan koble de fleste av de rett i tlf og det funker. Har hatt mange Grado opp gjennom og faller alltid tilbake til de, -akkurat som Klipsch Heritage, kall det et referanse punkt. Forrige Grado jeg hadde var RS2e som er det beste kompromisset i Grado sin Lineup, brukte disse rett i iPad uten ekstern forsterkning og funket som bare det, med mine LCD-3 kan jeg ikke det. Kjøpte også fidelio x2hr (tilbud 999,-) som ipadtelefoner og går nå til anskaffelse av ett eller annet billig Grado da jeg vet det funker, og er milevis bedre enn Phillips sine når jeg kun skal sitte i godstolen og gå gjennom nyhetene.
Rs1 og oppover krever litt mer forsterkeri (Litt mer high-end), men da er det andre merker som bør vurderes (Audeze)..
 
Topp Bunn