Graham 2.0 til LP12

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Vurderer å kjøpe en brukt Graham 2.0 de luxe til min LP12. Har nå påmontert en ny Rega RB700 som jeg opplever spiller svært bra, men har lest at disse Graham skal være svært gode. Dessuten er det enkelt med tanke på pickupbytte, siden armen er utstyrt med avtagbare armrør Er derfor fristet til å prøve.

Er det noen her på forumet som har synspunkter på dette, eventuelt erfaringer med Graham 2.0 på LP12?

Ketil Hansen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Graham lagde en spesiell versjon av 1.5 til LP12. Den var noe lettere enn standardversjonen for å passe til det flytende opphenget. De leverte også armbrett til LP12 for bruk med 1.5.
Jeg var også tidligere interessert i å prøve 2.0 på min LP12, men av det jeg fant ut på nettet er 2.0 ikke så godt egnet til LP12. Sannsynligvis har dette med vekten å gjøre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Samme har jeg hørt; 2.0 passer ikke fordi den er for tung, og Graham har laget en egen (lettere) modell til LP12, som riktignok ikke har funnet et stort publikum på denne siden av dammen.

Det er helt avgjørende for lyden i en LP12 at arma passer opphenget; om ikke så får du den aldri til å låte bra.

Om du vil ha bedre lyd fra din LP12, så er Cirkus og Lingo 2 (evt Armaggedon) vesentlig for ytelsen imho, men antar at du har det siden du ser på så dyre armer. Hvorfor ikke skue an mot en Linn Ekos (ny modell nå!) eller Naim Aro? Fins det bedre armer til LP12? Jeg tror ikke det.

Mvh Vidar P
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Takk for svar FZ og Vidar P. Ser ut til at det er klokest å beholde Rega, foreløpig. Skulle gjerne hatt en Ekos, men synes den blir for dyr for meg.

Når det gjelder nevnte oppgraderinger så har jeg Cirkus, men bruker fortsatt Valhalla. Prøvde en Armageddon clone og i begynnelsen syns jeg det innebar en liten forbedring, men så koblet jeg tilbake igjen og da syntes jeg faktisk ikke Valhalla var noe dårligere. Valgte derfor å holde på den og slippe en ekstra utvendig boks. Det er mulig denne opplevelsen har sammenheng med at jeg i utg.pkt. stiller meg litt tvilende til verdien av slike motorstyringer. Har litt vanskelig for å forstå at 4 kg platetallerken satt i bevegelse og avkoblet fra motoren med en elastisk gummirem ikke skal sikre tilstrekkelig gangkonstans.

mvh.
Ketil
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for svar FZ og Vidar P. Ser ut til at det er klokest å beholde Rega, foreløpig. Skulle gjerne hatt en Ekos, men synes den blir for dyr for meg.  
Det kommer nye modeller nå; Kontrapunkt kanskje tar inn noen pent brukte Ekos i innbytte.

Du burde ikke være skeptisk til Lingo på et teknisk grunnlag; hør selv og se hva du synes. Det er musikken som teller.

Lingo gjør en superb jobb i det rette systemet, transformerer LP12 opp i en annen liga, og er med rette berømt for sin ytelse gjennom snart 15 år.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Når det gjelder nevnte oppgraderinger så har jeg Cirkus, men bruker fortsatt Valhalla. Prøvde en Armageddon clone og i begynnelsen syns jeg det innebar en liten forbedring, men så koblet jeg tilbake igjen og da syntes jeg faktisk ikke Valhalla var noe dårligere.  
Jeg gikk fra Valhalla til Armageddon (ekte vare) og Geddon er helt klart bedre IMO. Kjøpte senere en Lingo 1 brukt, men foretrakk helt klart Geddon.
Da Geddon kom på markedet var det mange brukte Lingo'er å få kjøpt i England og jeg har enda til gode å høre om noen som har byttet andre veien....
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Jeg gikk fra Valhalla til Armageddon (ekte vare) og Geddon er helt klart bedre IMO. Kjøpte senere en Lingo 1 brukt, men foretrakk helt klart Geddon.
Da Geddon kom på markedet var det mange brukte Lingo'er å få kjøpt i England og jeg har enda til gode å høre om noen som har byttet andre veien....
Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at min skepsis til verdien av disse motorstyringene kanskje har noe for seg likevel... Jeg har som sagt prøvd en Armageddon clone, uten å bli overbevist. Din vurdering av Lingo 1, sammenlignet med Armageddon (ekte vare), tilsier også at det neppe kan være mye å hente på å gå fra Valhalla til Lingo 1.

mvh.
Ketil
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at min skepsis til verdien av disse motorstyringene kanskje har noe for seg likevel... Jeg har som sagt prøvd en Armageddon clone, uten å bli overbevist. Din vurdering av Lingo 1, sammenlignet med Armageddon (ekte vare), tilsier også at det neppe kan være mye å hente på å gå fra Valhalla til Lingo 1.

mvh.
Ketil  
Dette er i beste fall helt riv ruskende galt. I et ellers velfungerende system; Valhalla -> Lingo er et digert steg fremover kvalitativt.

Men for all del, kjøp deg en Graham 2.0 om det er det du ønsker.. whatever floats your boat. Det er dine penger.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at min skepsis til verdien av disse motorstyringene kanskje har noe for seg likevel... Jeg har som sagt prøvd en Armageddon clone, uten å bli overbevist. Din vurdering av Lingo 1, sammenlignet med Armageddon (ekte vare), tilsier også at det neppe kan være mye å hente på å gå fra Valhalla til Lingo 1.

mvh.
Ketil  
Nei, der drar du'n litt for langt. Armageddon er IMO klart bedre enn Valhalla. At jeg mener at Lingo1 ikke er like bra som Armageddon betyr ikke at Lingo1 ikke er bedre enn Valhalla. Jeg hadde solgt Valhalla PSU'en et par år før jeg kjøpte Lingo1 og kan derfor ikke si noe fornuftig om forskjellene der.
Det jeg opplevde med Lingo1 vs. Armageddon er at lyden ble noe "gråere" og grovkornet med Lingo'en. Det finnes en mod av Lingo1 som går ut på å fjerne strømfilteret i enheten. Iflg. uttalelser på nettet skal dette fjerne nettop denne "gråheten" i lyden. Forklaringen skal være at dette filteret sender støy tilbake på lysnettet som igjen fører til degradert lyd fra forsterkerne...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Har noen sammenlignet denne clonen mot ekte vare. Er du sikker på at den er noe tess?

Brukte du clonen på Valhalla-kortet eller hva satt du inn i spilleren??
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har noen sammenlignet denne clonen mot ekte vare?
Jeg har ikke søkt selv, men et søk på n-forum på temaet kunne vel vært interessant for deg? Vil tippe at det fins mange der som har prøvd..?

Mvh Vidar P
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Vidar og FZ; jeg forstår det er "å trykke på feil knapp" å antyde at Valhalla ikke er vesentlig dårligere enn f.eks Lingo 1. Jeg synes bare min Valhalla spiller svært bra og kan vanskelig skjønne at det kan bli så mye bedre. Når jeg i tillegg har prøvd en Armageddon clone, som etter hva jeg har forstått skal gi tilnærmet samme ytelse som orginalen, uten at jeg fant denne noe bedre, synes jeg kanskje det er på sin plass med litt sunn skepsis.

Vidar; som sagt tidligere i denne tråden så er planene om kjøp av Graham 2.0 skrinlagt. Forstår derfor ikke hensikten med å trekke fram dette med armen i diskusjonen rundt motorstyringer.

mvh.
Ketil
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke søkt selv, men et søk på n-forum på temaet kunne vel vært interessant for deg? Vil tippe at det fins mange der som har prøvd..?

Mvh Vidar P
Nei, jeg er ikke så interessert at jeg gidder det, men hvis den ikke er særlig bedre enn Valhalla er den ihvertfall langt unna ytelsene til originalen.
Er litt nyskjerrig på hvilket kort K.H. hadde i sin LP12 da han prøvde klonen.

FZ
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
FZ; Valhalla var koblet helt ut og demontert. Brukte bare Armageddon clonen.

mvh.
Ketil
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
OK. Grunnen til at jeg spurte er at jeg tidligere har hørt om forsøk på å kombinere Armageddon-kloner med Valhalla og dette var temmelig mislykket.

Men at strømforsyningen er viktig er ihvertfall hevet over tvil i mitt tilfelle. Jeg opplevde at lydbildet ble klarere og roligere, bassen ble dypere, fastere og mer frigjort fra resten av lydbildet og generelt ble oppløsningen langt bedre med Armageddon. Med Valhalla fløt instrumentene mer sammen, 3-dimensjonaliteten ble svekket og det lå et slør over det hele.
Har du sjansen så prøv igjen med en annen PSU, her kan det være mye å hente.

FZ

Edit: Jeg var også skeptisk til at PSU'en kunne ha noe særlig effekt før jeg prøvde selv på egen spiller. Nå er det ingen vei tilbake ;)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Men at strømforsyningen er viktig er ihvertfall hevet over tvil i mitt tilfelle. Jeg opplevde at lydbildet ble klarere og roligere, bassen ble dypere, fastere og mer frigjort fra resten av lydbildet og generelt ble oppløsningen langt bedre med Armageddon. Med Valhalla fløt instrumentene mer sammen, 3-dimensjonaliteten ble svekket og det lå et slør over det hele.
Har du sjansen så prøv igjen med en annen PSU, her kan det være mye å hente.

FZ

Edit: Jeg var også skeptisk til at PSU'en kunne ha noe særlig effekt før jeg prøvde selv på egen spiller. Nå er det ingen vei tilbake  ;)
Ok, kommer kanskje til å prøve med ekte varer senere, siden dere er så påståelige. ;)

mvh.
Ketil
 
B

break_out

Gjest
Min kjennskap til strømforsyninger på en LP12 strekker seg fra basic, valhalla, amageddon (clone), og nå Hercules II (med og uten skilletrafo) Halleluja ;D, og ja det har en betydelig innvirning på kvaliteten av signal ut. Vinylavspilling er å blir en mekanisk prosess så en stabil gange av platen er i mitt hode det viktigste i systemet. Jeg jobbet en del med den amageddon clonen som skulle iht. byggetegninger være eksakt lik.. ikke samme boks eller eksakt samme størrelse på ringkjernetrafo, men i forhold til tester som er gjort av andre (samt jordens regelverk, da utelater jeg eventuell voodo etc.) har ikke dette noe innvirkning (min var på 500 VA for ordensskyld, originalt i amageddon er det 430VA). Øvrige deler (fase skift nettverk) hadde i utgangspunktet samme verdi som amageddon, men jeg la inn en variabel motstand etter en tid for å simulere det som Lingo gjør med å kjøre høyere motstand når platen har fått fart. Dette fungerte bra det, men lite brukervennlig.. men jeg er nå en lykkelig eier av Hercules II (med 45 og 33) og i mine ører er denne bedre en tidligere PS’er, igjen en personlig preferanse som skal respekteres ;). Vil du et hakk videre uten å operere for mye på spilleren så kan en skilletrafo gjøre jobben, og da helst en som transformerer ned til 115 V, så slipper du å bruke transformeringen på Valhalla kortet, dette gjorde forbedringer ved bruk av Hercules kortet.


Jeg oppfatter dette som en bekreftelse på at min skepsis til verdien av disse motorstyringene kanskje har noe for seg likevel... Jeg har som sagt prøvd en Armageddon clone, uten å bli overbevist. Din vurdering av Lingo 1, sammenlignet med Armageddon (ekte vare), tilsier også at det neppe kan være mye å hente på å gå fra Valhalla til Lingo 1.

mvh.
Ketil  
 
Topp Bunn