Høyttalere Graham LS3/5a og Proac Tablette 10?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Noen som har erfaringer med disse to og hvordan de låter i forhold til hverandre?

Har lyst på en engelskbygget høyttaler i den størrelsen. Begge disse virker som gode alternativer.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Ingen som har tanker eller erfaringer rundt disse to kandidatene?
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har ikke hørt alle du nevner men Tablette og sc1 kjenner jeg godt.
Tablette signature syntes jeg var overlegent best.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.975
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har ikke hatt noen av disse, men hørt en del på Graham hos Stereofil, og synes personlig den nevnte modell er relativt kjedelig, men det kommer jo også an på hva slags musikk du hører på.
Synes det er betraktelig mer drag i Proac, mer gøy på musikk med rytmer IMO.

MEN, en HT som jeg er skikkelig fan av er den litt større boksen Graham LS6. Den bør du høre på, skikkelig drag i bassen og gir gøyfaktor som tillegg på det ellers korrekte fra Graham. Vi sammenlignet denne med store saker fra Tannoy og Klipsch hos Stereofil, og den gjorde ikke bort seg i sammenligningen:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
LS er ikonisk av flere grunner..det er Tablette og. Men, Soedal, du hadde da allerede en britiskbygd monitor? Fra selskapet hvis sjef engang var konsulent for BBC- oppdragsgiver til LS 3/5A.. Hvorfor ble egentlig PMCen solgt? Ta inn en av de igjen, så har tross alt ProAc liten sjanse…Alle disse låter alt annet enn kjedelig. Men de skal behandles forskjellig for å hente ut kvalitetene..
 

Okioki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2010
Innlegg
104
Antall liker
233
Har hatt sc1 og eldre Chartwell ls3/5, har beholdt Chartwell, først og fremst fordi jeg syntes s-lyden ble veldig fremtredende på sc1.
Er jo eldre eldre høyttalere, mulig det slår inn, vet ikke om andre har lignende erfaringer med sc1?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
LS er ikonisk av flere grunner..det er Tablette og. Men, Soedal, du hadde da allerede en britiskbygd monitor? Fra selskapet hvis sjef engang var konsulent for BBC- oppdragsgiver til LS 3/5A.. Hvorfor ble egentlig PMCen solgt? Ta inn en av de igjen, så har tross alt ProAc liten sjanse…Alle disse låter alt annet enn kjedelig. Men de skal behandles forskjellig for å hente ut kvalitetene..
PMC fungerte bra i et større rom, men ved kortere lytteavstand ble den ulinjære diskanten for fremtredende. De nye versjonene av Twenty er enda mer fremtredende i diskanten. Gjør dem uaktuelle for min del. Forøvrig hadde jeg mange gode tider med mine PMC Twenty22.

Jeg er litt lei av disse kinesiske oppkjøpene av engelske merkenavn og fabrikater. Jeg eier flere slike selv.
Har lenge hatt litt lyst på europeiskprodusert utstyr da slikt gir MEG litt mer eierglede.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har ikke hørt alle du nevner men Tablette og sc1 kjenner jeg godt.
Tablette signature syntes jeg var overlegent best.
Spennende. Kan du si noe om hvordan du opplevde Tablette Signature lydmessig?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Soedal: Kan se den..men PMCs diskant er alt annet enn ulineær. Prøvd DB1 Gold? Burde gå bra, selv på Quad.. Hvis du kan gå med på VESTLIG produksjon, hva med en Krix Equinox Mk5? Made in Australia..Min lille Atomix får amp fra Creek imorra..❤
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Soedal: Kan se den..men PMCs diskant er alt annet enn ulineær. Prøvd DB1 Gold? Burde gå bra, selv på Quad.. Hvis du kan gå med på VESTLIG produksjon, hva med en Krix Equinox Mk5? Made in Australia..Min lille Atomix får amp fra Creek imorra..❤
Ser pr nå kun på Proac Tablette eller LS3/5a som aktuelle alternativer.
Mine nåværende LS50 Meta er ekstremt gode og vil nok fortsatt forbli mine hovedhøyttalere, men jeg liker å ha litt alternativer å bytte mellom når det kommer til høyttalere.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Jeg har ikke prøvet Proac Tablette, men har mye erfaring med Proac D18, som jeg eide i ca tre år. Det var på mange måter en god høyttaler, men jeg ble fort sliten av å høre på dem. Det var noe med toppen som ikke falt i smak, uten at de fremsto som spesielt analytiske. Andre Proac jeg har hørt, har heller ikke falt helt i smak. Har selv Chartwell LS 3/5A, kjøpt nye hos Stereofil i april i år. Det er en fantastisk musikkformidler, med en egen nerve i lyden. Jeg prøvde både LS 3/5 og LS 3/5A inngående før kjøp. Foretrakk A med god margin.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har ikke prøvet Proac Tablette, men har mye erfaring med Proac D18, som jeg eide i ca tre år. Det var på mange måter en god høyttaler, men jeg ble fort sliten av å høre på dem. Det var noe med toppen som ikke falt i smak, uten at de fremsto som spesielt analytiske. Andre Proac jeg har hørt, har heller ikke falt helt i smak. Har selv Chartwell LS 3/5A, kjøpt nye hos Stereofil i april i år. Det er en fantastisk musikkformidler, med en egen nerve i lyden. Jeg prøvde både LS 3/5 og LS 3/5A inngående før kjøp. Foretrakk A med god margin.
Interessant!

Jeg hørte ls3/5 (ikke"a") opp mot Tannoy Autograph mini (siste versjon) på Stereofil for et par år siden.
Likte godt lyden fra LS3/5. Har etter dette stadig tenkt at jeg burde prøvd disse i eget oppsett en gang.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Soedal: Det burde alle her inne prøve. Ser den..Det er litt derfor jeg nå tar inn mini-bitte-Krix også..Variasjon. Men jeg kommer nok ikke selv til å ta inn passiv KEF igjen. Ekstremt god sammenheng, men dynamisk sløv kontra de jeg har. KEF er dog enkle å få til dersom forsterkeren er ultrakraftig..og nøytral. Aktive gir du bare nøytral pre, så..Jeg har dessuten et «samveldesystem« på blokka nå. Lizzie-luksus til Thatcherpris. Og alle viktige deler laget i Commonwealth-området. Bare for å se om det lot seg gjøre..
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Soedal: Det burde alle her inne prøve. Ser den..Det er litt derfor jeg nå tar inn mini-bitte-Krix også..Variasjon. Men jeg kommer nok ikke selv til å ta inn passiv KEF igjen. Ekstremt god sammenheng, men dynamisk sløv kontra de jeg har. KEF er dog enkle å få til dersom forsterkeren er ultrakraftig..og nøytral. Aktive gir du bare nøytral pre, så..Jeg har dessuten et «samveldesystem« på blokka nå. Lizzie-luksus til Thatcherpris. Og alle viktige deler laget i Commonwealth-området. Bare for å se om det lot seg gjøre..
Ja, det er vel det eneste ankepunktet jeg har mot KEF LS50 meta. Den kan fremstå som noe dynamisk dempet sett feks i forhold til en Dali Rubicon 2 som imponerte på det feltet.

Antar også at den modellen du nevner fra Krix er svært god. Er nok med god grunn at den nå har kommet i femte utgave.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Soedal: Finnes imo ikke en eneste Krix fra de siste femten år som ikke er verd penga sine. Men de krever MASSE av forsterkeren. Sånn rent tonalt er det enkelt: Funker det på Dynaudio, PMC eller Dali, funker det med Krix også😊 Australierne ligger midt imellom disse tre, sonisk..spesielt Equinox❤ Med min tankegang ang strøm, forsterkeri og høyttalerstørrelse er det uhyre morsomt når resultatene bekrefter teorien..hehe.. Atomix er BITTE LITEN, tricky driftsmessig og akkurat den type utfordring jeg liker å se nye rekrutter til våres hobby få til…Da lærer de fra riktig ende😎 Det gjelder den litt større Equinox og. Liten klasse D på den..forget it! Her trengs det mer. Derfor setter jeg IKKE Atomix på den lille Exposurepakka mi heller..der står det langt lettere Focal på. Mer klarer ikke forsyninga på 120VA AB..MEN gir du den pakka en liten, lettdreven passende høyttaler, får du ut resultater til fire ganger prisen❤ Likt det som skjer med Krix på riktig amp.. Som i min bok for eksempel er en Bladelius eller britisk… Creeken min er god i bass, litt på i toppen og svært god midt imellom. Brit Classic. Australieren har full fokus på mellomtonen, masse punch og har ringradiator i toppen. Altså vil den hjelpe forsterkerens diskant, mens forsterkeren hjelper Krix med resten. Balanse. En NAD 514 hjelper deretter begge med den siste dose dynamikk…Det er teorien..
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Jeg spilte på Super Tablette fra ca 1991-95. Og ser Tablette 10 har samme sizen, og midrange driveren ser jo klin lik ut.
Det er absolutt en god høyttaler innenfor oppgitt frekvensområde. Minimalt med kabinett resonanser. Men ingenting under 55hz…det merkes uansett musikk! Hvis du ser på Respons høyttaleren til Proac, så går den ned til 38hz. Og det oppleves som «en verden» av forskjell i spennet mellom 55hz og 38hz. Mye av fundamentet/kroppen til instrumentene ligger i dette frekvensområdet, f.eks et klaver.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg har Rogers LS3 5/A (15 ohm)og Celestion 3. Nøyatig samme størrelse på disse, og trykkammer. Rogers har et mere fokusert lydbide, Celestion har en mere lysere klang i diskanten pga. av titanium diskanten. Begge er veldig avslørende på forsterkere. Har ikke lyttet til disse på en stund, da jeg likere Vintage JBL aller best!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg spilte på Super Tablette fra ca 1991-95. Og ser Tablette 10 har samme sizen, og midrange driveren ser jo klin lik ut.
Det er absolutt en god høyttaler innenfor oppgitt frekvensområde. Minimalt med kabinett resonanser. Men ingenting under 55hz…det merkes uansett musikk! Hvis du ser på Respons høyttaleren til Proac, så går den ned til 38hz. Og det oppleves som «en verden» av forskjell i spennet mellom 55hz og 38hz. Mye av fundamentet/kroppen til instrumentene ligger i dette frekvensområdet, f.eks et klaver.
Ja, må nok ha en sub, eventuelt en romrelatert bassnode på 50-55Hz som jeg er så heldig å ha.

Interessant det du skriver om kabinettet. Tablette er vel også den en "thin wall" konstruksjon etter LS3/5A-tanken?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Interessant det du skriver om kabinettet. Tablette er vel også den en "thin wall" konstruksjon etter LS3/5A-tanken?
Nei. Tablette og Response SC1 har ikke tynne kabinett. Og begge spiller bedre en mine LS3/5A. Tablette har jeg solgt for lenge siden men Respone SC1 beholder jeg. Sammen med en god sub så spiller dem meget bra i større rom mens i et mindre rom spiller dem meget bra alene.

Cyrus og ProAc spiller lettbent og dynamisk i det lille TV rommet. Manley Pre og 500W Hypex og sub spiller fantastisk i stua. Da deler jeg på 80hz. En annen morsom sammenligning er ProAc SC1 mot Harbeth P3ESR. Den lille Harbethen har mer fylde i mellomtonene mens ProAc har noe mer energi oppover og virker til å være mer dynamisk.

5F41BDEC-C714-446C-9CB6-8832467615A6.jpeg


43FDE3A7-E795-4238-9530-121D3264C379.jpeg


35C83079-BDA1-4C9E-99B4-A4279512E1DC.jpeg
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
@BeetleBug , takk for at du ga ham et bedre svar enn jeg kunne gi. Proac er gode høyttalere :)

PS! Veldig skarpe og fine bilder du vartet opp med.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Takk for flott tilbakemelding.

En ting jeg glemte å nevne, gode stativ er utrolig viktig! Mine på bildene over er Target MR og dem er fylt med fin blåsesand og veier gode 20 kg stk. Biltema støtgummi istedenfor spikes.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
Selv om jeg også likte LS3/5A godt, foretrakk jeg totalt sett ProAc SC1 lydmessig, og har valgt å beholde dem. Den nevnte styrken i bassen i forhold til LS3/5A ble en viktig faktor her. En annen ting som jeg aldri tror har vært nevnt her er dybden på kabinettet. På stativ syns jeg nesten LS3/5A visuelt taper litt pga. sin begrensede dybde, noe som gjerne vil være motsatt i en reol eller lignende. På stativ derimot syns jeg ProAc er en langt mer elegant høyttaler. For øvrig er mine nøyaktig samme utgave som BB sine. Også de mint.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Takk for flott tilbakemelding.

En ting jeg glemte å nevne, gode stativ er utrolig viktig! Mine på bildene over er Target MR og dem er fylt med fin blåsesand og veier gode 20 kg stk. Biltema støtgummi istedenfor spikes.
Har nesten samme Target stativer. Bare mine ble originalt levert med blåsesand fra fabrikken. Bruker også spesielle harde støtgummi mellom stativ og gulv. Forskjellen er bare at jeg bruker spikes hvor det er en femkroning mellom spikes og støtgummi.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Flotte bilder av et flott anlegg. Husker godt de Proacene fra lytterommet på gamle Lyrichifi.
De spilte svært godt der.
"A British audiophile" på YouTube har disse som referansehøyttalere selv om han har testet mye annet spennende av nyere dato.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg er nok proac fan og ut fra dine alternativ så er tablette 10 signatur en sak som står øverst på min liste om jeg skal bygge meg et kontor oppsett.

Trives meget godt med mine db1 i hovedoppsettet. :)
 
Topp Bunn