Diverse Gratis lønsj-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mirage

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Antall liker
    79
    Å være uttalt gjerrigknark kan være et skalkeskjul for å egentlig være blakk som ei kirkerotte. :rolleyes:
    Ganske mye verre er de som opererer omvendt; utgir seg for å være blakk for å slippe utgifter.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men igjen forsøpler vi stakkars Olavs (den) herlige tråder.

Jeg tenker at mange slike tips som kommer frem i en tråd som dette ville gjort livet mitt i starten av hifi-verdenen langt mer oversiktlig, enkel og oppnåelig. La oss huske på at det er ca 10-20 ganger så mange lesere av tråder her inne som det er deltakere i dem, og mange av dem er gjerne interesserte i det trådene egentlig handler om.

Så hvilke komponenter føler dere gjør tilsvarende jobb som langt dyrere og mer ettertraktede saker, eller eventuelt en sjokkerende god jobb til prisen?

For nysgjerrige nybegynnere som bare vil ha vellydende saker til tv'en og litt musikk er dette et godt tips;
    dynaudio_emit_m10_satin_white_loudspeaker.jpg

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Starten på mitt hifi-eventyr var 4000 kr, bruktbørsen og en god venn med peiling på hva han skulle se etter. Det er mulig å få det til for en billig penge, og på grunn av det blomstret også min interesse for hifi som har utviklet seg veldig de siste 2 årene. Det er klart at hadde jeg blitt møtt med å måtte kjøpe det som trengtes for å komme i gang (DAC, høyttalere, forsterker og kabler) med at 4000 kroner var altfor lite og umulig å gjøre noe med, så hadde jeg heller ikke hatt denne hobbyen i dag. Dessverre så er det ikke alltid så enkelt for alle å svi av kroner til komponenter som "bare" koster 5000 kr. Og et sted må vi alle begynne.

Jeg synes dette er en fin tråd, og hvem vet, kanskje er dens innhold også det lille som skal til for å komme i gang og få fart på hobbyen som det ble for meg :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men igjen forsøpler vi stakkars Olavs (den) herlige tråder.

Jeg tenker at mange slike tips som kommer frem i en tråd som dette ville gjort livet mitt i starten av hifi-verdenen langt mer oversiktlig, enkel og oppnåelig. La oss huske på at det er ca 10-20 ganger så mange lesere av tråder her inne som det er deltakere i dem, og mange av dem er gjerne interesserte i det trådene egentlig handler om.

Så hvilke komponenter føler dere gjør tilsvarende jobb som langt dyrere og mer ettertraktede saker, eller eventuelt en sjokkerende god jobb til prisen?

For nysgjerrige nybegynnere som bare vil ha vellydende saker til tv'en og litt musikk er dette et godt tips;
    Vis vedlegget 443198
    Ser ut som mye høyttaler for pengene!

Men apropos Dynaudio: For ca. en uke siden hørte jeg et sett med aktive monitorer som jeg trodde var en gratis lunsj. Dreide seg om Lyd 7. Aktive, DSP-styrte, fasekoherente osv. Og ikke alt for dyre. What's not to like, liksom. Men... jeg ble faktisk ganske skuffet. Syntes de hadde en klangkarakter jeg vil beskrive som "tynn", og det var som om lyden ikke frigjorde seg fra høyttalerne. Men så kan det selvfølgelig være at andre vil oppleve dem annerledes.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men for å fortsette tråden... Høyttalere er det vanskelig å si absolutte ting om. Jeg tror faktisk at preferansene delvis er forskjellige hos folk. Pluss at plassering og romakustikk er avgjørende for hvordan det høres ut i et gitt rom. La meg likevel trekke fram det jeg har hørt som jeg mener er mest bang for the bucks i høyttalerveien for mine ører.

JBL LSR 308: 4800 for paret. Aktive monitorer. Koble til en chromecast og man er good to go. Latterlig mye for prisen. Lillebroren LSR 305 har kommet i stuevennlig hvit!

LSR308-large.jpeg

Og et lite stykke opp i pris: Eve SC208.

9791063_800.jpeg

13600 paret. Også aktive. Disse har jeg hørt et par ganger nå, og jeg synes de spiller fantastisk. Produsenten har publisert målinger som er veldig gode. Jeg synes noen ganger budsjetthøyttalere kan høres litt spisse ut, men denne klarer kunststykket å være detaljert og oppløst samtidig som den er behagelig og myk. Kanskje det er bånddiskanten som gjør det. Sammen med en chromecast blir det mye lyd for en overkommelig sum penger.

Sist redigert:

St3ffaN

Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    "there is no such thing as a free lunch" uttrykket beskriver slik jeg har forstått det at den som spanderer gjør det for å få noe tilbake senere. Dermed kan det hende du vil betale for lunsjen mange ganger når du gjør forretning med vedkommende senere.
    Uttrykket har vel ikke noe med billig anskaffelser av HiFi utstyr.
    Hvis man fjerner luftfiltret på motoren og får kortvarig høyere effekt, kan man kanskje bruke uttrykket fordi man må betale for å fikse motoren senere.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    "there is no such thing as a free lunch" uttrykket beskriver slik jeg har forstått det at den som spanderer gjør det for å få noe tilbake senere. Dermed kan det hende du vil betale for lunsjen mange ganger når du gjør forretning med vedkommende senere.
    Uttrykket har vel ikke noe med billig anskaffelser av HiFi utstyr.
    Hvis man fjerner luftfiltret på motoren og får kortvarig høyere effekt, kan man kanskje bruke uttrykket fordi man må betale for å fikse motoren senere.
    Det kan vel enkelt sies at ingenting kommer gratis, hverken gratis luncher uten forventning om gjentjenester eller at man kan kjøpe hifi til tusenlappen som tar innersvingen på cost no object grom high end.

Plodder57

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Antall liker
    46
    Ikke helt gratis men jeg synes jeg har fått veldig mye godlyd for lite penger. Trengte ny CD-spiller fordi loppemarkedsspilleren min ikke ville mer. Fant en Teac VRDS 25 fra 97 for 1200,- på Finn og bruker den som transport til DAC'en i XTZ 100D3. I mine ikke alt for erfarne ører låter det veldig veldig bra på gamle Castle Chester-høyttalere. Mykt og luftig, nesten analogt. Sjansespill hvor mange år den har igjen før laseren dør men den skal jo ikke vare så lenge før jeg har fått god valuta for utlegget. Han her sier mye pent om den gamle Cd-spilleren.
    TEAC VRDS25

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.407
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Aktimate aktive høyttalere - pris ytelse som få

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    AKTIVE KOAKSIALHØYTTALERE

Med Genelecs "The Ones" og Geithains 801k og 901k kommer den seriøst lydinteresserte fort i mål. Ingen Via Dolorosa eller hjelp fra Jesus trengs:

1) https://www.genelec.com/theones
    2) RL 801K

Alternativ 1 trenger bare en AES-EBU breakout-boks. Alternativ 2 trenger en DAC.

Pris? Fra 50k til 250k for full pakke.

Dyrt? Husk at "gratis lønsj" ikke har noe med pris isolert sett å gjøre.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.563
    Problemet med disse gratis EQ programmene er at de har alt for få bånd. 64 bånd bør være minimum, og gjerne parametriske. Finnes noe slikt tro?
    Denis Sbragion sin DRC er gratis. Og mye bedre enn all verdens parametriske eq-er. Men brukervennligheten er ikke helt i verdenseliten for å si det forsiktig.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med disse gratis EQ programmene er at de har alt for få bånd. 64 bånd bør være minimum, og gjerne parametriske. Finnes noe slikt tro?
    Det jeg linket til har parametrisk eq og ubegrenset antall bånd.
    Det er vel mulig å kjøre VST-plugins i Jriver, for eksempel? Da jeg jobbet i studio brukte vi VST-plugins, personlig brukte jeg hovedsaklig plugger fra Waves. Som også ble brukt i produksjon av Michael Jackson-plater. Hvis ikke det tilfredsstiller Polka sine ønske om pro-muligheter så vet ikke jeg. Alt slikt er jo enklere i det digitale domenet, og trenger ikke ha noen særlige begrensninger. Analoge equalizere har den ulempen at de eksisterer IRL, og er dermed begrenset av fysiske lover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn