Gratulerer Elvis!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5
    The King is dead! Long live the King:

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Elvis var død og begravet når jeg fikk interesse for musikk, men det kunne vært kjekt å ha et par plater. Jeg har en samling med no.1 hits som kom for noen år siden.

Noen som har tips om gode Elvis plater på CD. Helst noen med god innspilling/god lyd.

EndreS

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på samme plate av kongen selv, nr 1 hits, dras frem ganske så jevnlig.

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    129
    En plate som anbefales både pga av innhold (flott beatles cover!!)og lydkvalitet;

Også et bra livealbum (cd2) i kanon kvalitet fra 69 (det året han rocket hardest)

Og verdens beste konsert DVD (med perfekt bilde 1970 til tross!!!)

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    EndreS skrev:
    Noen som har tips om gode Elvis plater på CD. Helst noen med god innspilling/god lyd.

EndreS
    Elvis er en kunstner som preget hele den vestlige sivilisasjon og som vi aldri blir ferdige med. Med premissene CD og god lyd kan denne være det du søker:

Har til dels veldig god lyd (rør, Ampex 3-spors) og et fornuftig utvalg. På LP er den bare fabelaktig og DCC hadde den i begge format.

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.683
    Torget vurderinger
    2
    Det går da ikke an og komme utenom disse. Fra dengang Elvis var Elvis.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Trond Granlund skrev kanskje en av de beste sangene om Elvis:
    [video]rAZu7GsnV6I[/video]
    (Advarsel til de sensitive: lyden er dårligere enn mange klassiskinnspillinger jeg har fra tidlig 30-tall. Men det er ingen grunn til å la det ødelegge moroa.)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Aloha from Hawaii via satellite" er ofte undervurdert av musikkpolitisk korrekte Elvis-fans. Men ikke av meg. :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.563
    room skrev:
    Kan jo ikke være tilfeldig det der.

Den første har jeg ikke så mye forhold til. Men den andre - den bare oser av ekte rocke-energi! Når der er sagt - Elvis var en stor sanger med en helt unik stemme.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    room skrev:
    Kan jo ikke være tilfeldig det der.

Den første har jeg ikke så mye forhold til. Men den andre - den bare oser av ekte rocke-energi! Når der er sagt - Elvis var en stor sanger med en helt unik stemme.
    Enig i absolutt alt du skriver her!

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Var ute i bilen en tur i dag. Vidar Lønn Arnesen ( :p) presenterte en Elvis-spesial av "alle tiders blinkskudd". Normalt slår en ny-kanal-refleks inn når VLA dukker opp, men musikken fikk meg til å bli på p1. Interessant å høre den kronologiske utviklingen. Frem til 1960 var gutten steinrå! Han hadde en stemmebruk som var helt unik og med en utrolig energi og tilstedeværelse i musikken. En annen dimensjon med de tidligere kuttene var spillerommet musikerne hans fikk. De begår etter mitt skjønn en utmerket og i sin tid banebrytende innsats. Det være seg i sound, soli og komp. Herlig, egentlig

Mvh
    Sniff

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er beskrivelsen av den eksplosjonen som startet i 1954 og fortsatt smeller innimellom fra mannens som skrev og fremførte den første låten som gikk til nummer 1 både på C&W, pop og R&B-listene, "Blue Suede Shoes". Denne fortellingen om rockens fødsel slo rett inn i hjernebarken min da jeg hørte platen "Class of '55" i 1985. Da jeg fikk tilbud om å jobbe med CP et halvt år senere trodde jeg hjertet hadde tatt kvelden og at jeg var kommet til himmelen. Bless your soul, guitarman.

Låten inneholder den kontroversielle tekstlinjen "Lord, the white boy had the rythm" som førte til beskyldninger om rasisme. Det er rart hvordan paranoia kan gjøre døv, for det er jo en svært presis beskrivelse. For hvilken rytme er det som er grunnlaget for rockabilly? Det er ikke OT å ta med Perkins "Birth of Rock'n'roll" i en tråd som hyller Elvis, eller...?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ellers er det jo litt trist, at vi er i gang med å gratulere mannen med at han aldri ble 75...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn