Ble en del hyggelige hifi-timer i går, først hos General8 og så hos 2m.
General 8 hadde lekt seg litt videre med DEQX'en siden jeg var der sist med litt konstruktiv kritikk mht mine preferanser. En liten økning på 40 og 45hz, samt 180 og litt heeeeelt der oppe for å gi litt mer "luft".
Joggu, der satt det for min del. Utrolig moro å kunne switche fra oppsett til oppsett, slik at jeg kunne sammenligne mens musikken spilte. Forandringen fra sist var at anlegget ble litt snillere med tynne opptak, og på bedre opptak ble lydbildet mye varmere, dynamisk og litt lettere å få rockefot. Tror dette passer meg hakket bedre, mens General8 nok fortsatt har en tommel på sitt orginale oppsett. Forståelig nok, det er utrolig detaljert og gjennomsiktig.
Vi dro ned til 2m etter et par timer for å høre på hans oppsett som verken meg eller General8 hadde hørt før. Vi er jo begge vant til dempet rom i en eller annen forstand, og her fikk vi oss et lite sjokk. Hans Respons-høyttalere står relativt tett i en L-formet stue, den ene ganske nærme sidevegg, og forventningne til lineæritet, korrekt lydbilde og stram bass ble litt vage.
Der tok vi feil, jeg kan med hånda på hjertet si at dette var noe av det bedre jeg har hørt. Både meg og Generalen lurte på hva han skulle med sine akustikkplater (som enda ikke var montert i rommet), da dette spilte med dybde, bredde, pinlig nyaktig plassering, varme og dynamikk. Da jeg hørte på litt "slitne" innspillinger ble det aldri hardt, men presentert på musikalsk måte.
Og bassen! Joda, det er mulig det er en liten "pupp" på rundt 60hz som 2m beskrev selv, men på et par skiver som fort lager problemer også i dyre anlegg hørtes det her lineært og ikke minst stramt ut, og timingen var spot on. Kontrabass-solo var nydelig og artikulert. Kommer gjerne tilbake hit! Anbefales.
Takk til begge to for en fin lørdags formiddag!