grenuttak - strømfordeler - padde 16A 2.5 kvadrat?

L

larkus!

Gjest
HiFi-folket innbiller seg de merkeligste ting og har mange sære nevroser. Spesiellt når det gjelder det som går igjenom ledningene som er koblet til anlegget.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
448
Antall liker
281
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Du bør velge noe annet enn Brennenstuhl ja! Beste er Nordost sin QB8 uten filter og med stjernejord. Har sammenlignet direkte mot Brennenstuhl hos en venn av meg som hadde et rimelig oppsett, og QB8 var svært mye bedre, mye større og renere lyd. En rimelig variant er Wireworld sin Matrix 2 til 1 199 kr hos Stereofil, den kan sikkert passe deg bra! :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.058
Antall liker
91.618
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
For meg er det helt ubegripelig at man kan høre forskjell på 1,8m 220V strømkabel med X antall uttak, så lenge man ikke er plaget med støy. Enten det er 1,5 eller 2,5 kvadrat kabel. Hva med de ca 20-30m fra vegguttaket og til sikringsskapet?
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Den siste meteren er visst like viktig som den første watten :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.690
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Den siste meteren er nok bare like viktig som resten av metrene, om man måler på det så utgjør den siste meteren veldig lite og de 20 foregående metrene utgjør mye mer (ca. 20 ganger mer :) ).
Om det er 2kvmm kabel i veggene, så hjelper det ikke med 50kvmm siste meteren. Om den siste meteren avgjør så mye spenningsfall så ville jeg seriøst vurdert å fått elektriker på besøk for å måle og bytte ut kobber/sikringer og få sjekket om trafoen i nærheten er frisk. De peakene man snakker om på strøm skjer i forsterker og inn imot høyttalere, det er ingen kondensatorer som bufrer strøm på 230V i Norge i strømnettet (men i endel bygg så finnes det jo UPS som fungerer litt som en kondensator på den måten). Man vil ha stabil spenning fra strømnettet og inn til forsterker, og ikke peaks. Om man klarer å få spenningsfall fra strømnettet med hjelp av en forsterker så kan det jo bare være at man bor langt unna en trafo, og da hjelper nok den siste meteren veldig lite når den er en passiv komponent.
 
Topp Bunn