Gresk prog på hjernen

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.869
Kjørte først gjennom den medfølgende progsamleren til Uncut på fredag, og den platen har sannelig snurret gjevnt og trutt gjennom hele helgen. Mye kjente jeg fra før, som Van der Graaf Generator, men en del var altså helt nye bekjentskap. Aphrodite's Child var et slikt bekjenskap, om jeg enn mener å ha hørt bandnavnet nevnt i en eller annen sammenheng før. Låten de hadde med på Uncut-samleren var "Four Horsemen" fra 666-platen deres fra 1972; - og det er denne som har har limt seg fast på hjernen de siste dagene!

Er de noen som har 666-platen og si noe om denne er verdt å bestille?

noruego

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Kjørte først gjennom den medfølgende progsamleren til Uncut på fredag, og den platen har sannelig snurret gjevnt og trutt gjennom hele helgen. Mye kjente jeg fra før, som Van der Graaf Generator, men en del var altså helt nye bekjentskap. Aphrodite's Child var et slikt bekjenskap, om jeg enn mener å ha hørt bandnavnet nevnt i en eller annen sammenheng før. Låten de hadde med på Uncut-samleren var "Four Horsemen" fra 666-platen deres fra 1972; - og det er denne som har har limt seg fast på hjernen de siste dagene!

noruego
666 er ukjent for meg - men det har vel i Aphrodites Child Demis Roussos slo gjennom. Var han fortsatt med i 72?

PS mener å huske at gruppa vant en eller annen europop finale. Den samme konkurransen som Saft vant ved (tror jeg) en noe senere anledning.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.869
erato skrev:
noruego skrev:

noruego
666 er ukjent for meg - men det har vel i Aphrodites Child Demis Roussos slo gjennom. Var han fortsatt med i 72?

PS mener å huske at gruppa vant en eller annen europop finale. Den samme konkurransen som Saft vant ved (tror jeg) en noe senere anledning.
Joda, Roussos var med. Det samme med han som senere skulle få æren/skylden for mye av New Age sin popularitet: - Vangelis.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Aphrodites Child hadde en ganske stor hit på 60tallet. Rain and Tears. Men det kan ikke kalles prog den låten. Demis Roussos var vokalist. Men i 72 var han nok i gang med solokarrieren. Kanskje det var etter han slutta de ble et progband.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Aphrodites Child hadde en ganske stor hit på 60tallet. Rain and Tears. Men det kan ikke kalles prog den låten. Demis Roussos var vokalist. Men i 72 var han nok i gang med solokarrieren. Kanskje det var etter han slutta de ble et progband.
Rain and tears er en versjon av Pachelbels berømte (beryktede?) Kanon i D, for de som måtte finne det interessant å spore den opp. De har bare lagt en vokallinje på toppen. Det var den de vant europop finalen med også.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.869
rolfozzy skrev:
I følge Wikipedia så var visstnok spørsmålet om hvilken musikalsk retning bandet skulle bevege seg mot, samt konflikt med plateselskapet, mye av grunnen til at Aphrodite's Child brøt opp.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lite å gjøre på jobben i dag. Alle er på ferie, men du verden som jeg drar opp antall poster!!!!! ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei. Denne plata har jeg på vinyl. Den er ikke lett å få tak i, og du må nok beregne å punge ut skal du ha den på vinyl. Four horsemen er det absolutte høydepunktet på plata, om den er verdt å kjøpe... Tja, tror ikke jeg hadde bladd opp prisen den koster på vinyl i dag, men får du tak i den på cd til normal pris, er den et greit kjøp.

T

tjn

Gjest
666 plata ble vel gitt ut på Vertigo med spiral label og greier og det er det mange som samler på og da blir det dyrt, for dyrt i forhold til det musikalske spør du meg men er du en samler så...var den ikke dbl. også tro? Synes og huske at den godeste Demis også spilte bass...?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Plata har enkelte gode låter, men er meget ugjevn.
Får assosiasjoner til Zappas 200 Motels.
Kunne med fordel vært forkortet til enkel LP.

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
0
Det er helt riktig at Demis var vokalist men det ville vel også være på sin plass å nevne at Vangelis var keyboardist i bandet. 666 the acopalypse of John er en meget variert plate, men mye godsaker, bla en noe over 7 minutter lang orgasme. Var så heldig å finne denne på cd for noen år siden. Demis har gjort en plate senere sammen med Vangelis som er litt tilbake til den gamle stilen. Ellers er jo Vangelis verd å sjekke ut både som solo og i samarbeid med Jon Anderson fra Yes som også har samarbeidet med Kitaro. Vangelis prøvespilte forresten for Yes, noe som førte til kontakten med JA, men problemet var at han likte seg for godt for seg selv.

Topp Bunn