Hadde det ikke vært for at du heter Jan og liker horn - så hadde jeg grillet deg levende på den elektriske grillen på svak varme..... ;Dslowmotion skrev:vedr. grilltyper, jeg var på besøk hos noen som hadde en elektrisk Weber grill.
Jeg ble utpekt til grilllærling, og det var den beste grillen jeg noen gang har vært borti.
Maten smakte godt også.
Er klar over at jeg banner i kirka .... ;D
Helt klart .... Er det en regel ?? 8)slowmotion skrev:Rart det der med Jan og horn .....
Jeg har også et Weber med probe, men synes det er så upraktisk med denne ledningen. Bruker simpelthen bare et vanlig steketermometer jeg, av typen (avbildet under) som koster fra noen tiere til en hundrelapp. Går smellbra så langt det.nb skrev:Noen som vet om det finnes spesialtermometer som tåler å være inne i en kullgrill en stund?
Rema 1000 selger søramerikansk, fersk entrecote for 165 kroner kiloen. Latterlig billig for kjøtt fra Hereford eller Angus - dyr. Må være fullstendig nedsnødd for å kjøpe den udefinerbare pakken norsk kjøtt som ligger ved siden av til en tier mer pr kg. Porsjonene er 600g pr. pakke - perfekt for en 400-450g til far og en 150-200g til mor. Eller 600g til far om far er sulten.jan#jan skrev:Jeg sier bare vel unt nb - så får du heller få restskatt om staten mener du får i deg for mye rødt kjøtt ;D
Takk for tips !!!!nb skrev:Rema 1000 selger søramerikansk, fersk entrecote for 165 kroner kiloen. Latterlig billig for kjøtt fra Hereford eller Angus - dyr. Må være fullstendig nedsnødd for å kjøpe den udefinerbare pakken norsk kjøtt som ligger ved siden av til en tier mer pr kg. Porsjonene er 600g pr. pakke - perfekt for en 400-450g til far og en 150-200g til mor. Eller 600g til far om far er sulten.jan#jan skrev:Jeg sier bare vel unt nb - så får du heller få restskatt om staten mener du får i deg for mye rødt kjøtt ;D
Garantert kvotekjøtt siden tollen på storfekjøtt i Norge er godt over 100-lappen pr. kg. Får nyte det så lenge det varer.
Versågod, det er de pakkene i den Barbecue-serien deres.jan#jan skrev:Takk for tips !!!!
Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[nb skrev:jan#jan skrev:Takk for tips !!!!
Slik skal en biff se ut (et eksemplar av den nevnte typen)
Edit: Aberet med de er dog at emballasjen gjør at man ikke kan inspisere fettmarmoreringen før kjøp. Det er en bakdel, men jeg har fortært en del av disse og de har vært ypperlige alle som en.
Om du bor i Oslo så ordner Strøm-Larsen på Torshov T-bone i korrekt tykkelse for deg. Du får det muligens også på velassorterte dagligvareforretninger om du spør. Om han/hun i kjøttdisken har et snev av yrkesstolthet setter vedkommende sikkert stor pris på at du spør.jan#jan skrev:Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[
På Vestbredden (Vestfold) ... 8)nb skrev:Om du bor i Oslo så ordner Strøm-Larsen på Torshov T-bone i korrekt tykkelse for deg. Du får det muligens også på velassorterte dagligvareforretninger om du spør. Om han/hun i kjøttdisken har et snev av yrkesstolthet setter det sikkert stor pris på at du spør.jan#jan skrev:Jepp !! Når jeg går og kikker på kjøtt som er skjært - så er det stort sett bare tynne slintrer .. T-bone steak på 1,5 cm .... :'( :-[
Det gleder meg å se at en østlandsborger skjønner at det er mulig å spise svineribbe i andre måneder enn desember. Eneste forklaring jeg finner er at du ikke er innfødt. Dette er så absolutt high-end-kjøtt, faktisk noe av det beste jeg vet og det koster kun 29,90 pr. kilo også om man hamstrer på dumpingsalget før jul. Kan brukes til svært mye - for eksempel er det utmerket å lage pølser av siden fettmengden er noenlunde riktig for vellykkede pølser. Det kan lages masse asiatisk snadder av svineribbe, det er fett kjøtt og fett betyr smak.Ikke akkurat highend-kjøtt, men likevel.
Har et par ribber liggende i frysa, ett av de skal til pers ila helga. Sous Vide eller grill? Gode forslag til kremering på gass mottas med takk.
Synes den så meg godt stekt ut jeg.....Ikke grilling, men røyking!
Nå straks 10 timer
Var får jag tag på en sån?