Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    OB er fullstendig fritatt for kasselyd/resonanser, og gir delig og ren smekk i midbass/nedre mellomtone.
    Typisk 100-500 Hz.

Det kan sikkert gjøres like godt med lukkede kasser, men utfordrende for amatører som eks. meg.
    Det er enklere å lage lage lukkede dypbass kasser enn det er å lage midbass kasser som ikke resonerer.

Med dypbass er det bare å lage det stivt nok med x antall avstivninger.
    Midbass derimot krever mer enn bare avstivning for å ikke resonere.
    Klar over den biten med resonanser. Thohaug lagde jo kasser til sine 12" de var totalt døde.

M

MarkusH

Gjest
    OB er fullstendig fritatt for kasselyd/resonanser, og gir delig og ren smekk i midbass/nedre mellomtone.
    Typisk 100-500 Hz.

Det kan sikkert gjøres like godt med lukkede kasser, men utfordrende for amatører som eks. meg.
    Det er enklere å lage lage lukkede dypbass kasser enn det er å lage midbass kasser som ikke resonerer.

Med dypbass er det bare å lage det stivt nok med x antall avstivninger.
    Midbass derimot krever mer enn bare avstivning for å ikke resonere.
    Spennende, IB er vel egentlig bare trykkammer med veldig stort internt volum? Hørte jo på IB-systemet til @SRM der bassene hadde magneten inn i garasjen. Det spilte rått det. :)

OB har jeg lite erfaring med, er vel en fordel å ha mange elementer da hvis man f.eks skal sammenligne med trykkammer/bassrefleks?

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    13.260
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Spennende, IB er vel egentlig bare trykkammer med veldig stort internt volum? Hørte jo på IB-systemet til @SRM der bassene hadde magneten inn i garasjen. Det spilte rått det. :)

OB har jeg lite erfaring med, er vel en fordel å ha mange elementer da hvis man f.eks skal sammenligne med trykkammer/bassrefleks?
    Tror ikke OB er noe for en slik bassfreak som deg😅😉. Husker hvordan du allerede gjespet etter kun en halvspilt sang oppe hos meg.. Der var det tross alt 4 stk AE18" , med AEtd10m og Beyma tpl200.. Skal du ha OB bør du ha ca 24 stk 18" på front og bakvegg 🎶🎵🥳

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøver mest sansynlig med ei fjøl først😃
    Stabel med gulvspo så er jeg jo der.

M

MarkusH

Gjest
    Tror ikke OB er noe for en slik bassfreak som deg😅😉. Husker hvordan du allerede gjespet etter kun en halvspilt sang oppe hos meg.. Der var det tross alt 4 stk AE18" , med AEtd10m og Beyma tpl200.. Skal du ha OB bør du ha ca 24 stk 18" på front og bakvegg 🎶🎵🥳
    Det er ikke sikkert, lurte litt på om jeg måtte ha noe mer i midbassen hjemme og tenkte kanskje ob hadde vært noe, men med det lille jeg har hørt så er jeg usikker. :unsure:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.110
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Smell opp en vegg med et sjau lukket alu 8" med høy q og la deg piskes ferdig :eek:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.369
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sikkert, lurte litt på om jeg måtte ha noe mer i midbassen hjemme og tenkte kanskje ob hadde vært noe, men med det lille jeg har hørt så er jeg usikker. :unsure:
    Ta deg en tur til Shy så får du hørt midtbass i øvre divisjon.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Tja, nypris for alle inkl frakt og mva blir vel ca 54.000,-
    Pris per enhet er da ca 13.500,- og parpris 27.000,-. Så 5000 for et par blir ca 19% av nypris. Det ville jeg tatt som et skambud.

Hva "riktig" bruktpris er, er vanskelig å si. Kommer jo an på marked/etterspørsel etc, men et utgangspunkt rundt halv pris og så rundes av nedover?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.952
    Torget vurderinger
    1
    Tja, nypris for alle inkl frakt og mva blir vel ca 54.000,-
    Pris per enhet er da ca 13.500,- og parpris 27.000,-. Så 5000 for et par blir ca 19% av nypris. Det ville jeg tatt som et skambud.

Hva "riktig" bruktpris er, er vanskelig å si. Kommer jo an på marked/etterspørsel etc, men et utgangspunkt rundt halv pris og så rundes av nedover?
    Hifishark sier 2500,- pr stk. Markedet bestemmer prisen, disse tommelfinger reglene og halv pris etc. Kan man bare se bort ifra idag. Noe holder seg også bedre i pris enn andre ting, brukt DIY er vel heller ikke det som holder seg best i pris.
    I utlandet er det også gjerne bedre marked enn i Norge for hifi og ikke minst DIY..

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.251
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Dette er dyre drivere, og er produksjon fremdeles som den alltid er vært, så er det ikke flust av disse i markedet.
    Fremdeles gode drivere som definitivt er verdt mer enn 2500.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.952
    Torget vurderinger
    1
    Hvor ser du det? Jeg ser en 18H+ som var til salgs for halv pris i sept 2024.
    Jeg skal ikke blande meg mer om pris for disse, dere som er i markedet for disse driverne får betale hva dere ønsker. :)

Sjelden er ikke alltid tilsvarende med høy pris det heller.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.251
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke blande meg mer om pris for disse, dere som er i markedet for disse driverne får betale hva dere ønsker. :)

Sjelden er ikke alltid tilsvarende med høy pris det heller.
    Hvis du ikke vet noe om disse, er jeg enig med deg !! Og ikke og blande deg... ;)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.438
    Torget vurderinger
    75
    Det er veldig bra elementer, men det er endel av disse AE i Norge og 2 hånd markedet i Norge vedr diy er helt for jævlig bedritent.
    Må selge gull for grå sten pris, gir bedre valuta å ha de i skapet.
    Legges de ut på Finn vil man garantert bli kontaktet av interessenter utenfor grensen, hvis man orker slikt

s911dg

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar, tenker å legge ut alle for hbo 16.000.- så får jeg se hva markedet sier..Høres det greit ut ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn