Grusomme mennesker eller bare tilbakestående?

De som ligger og sperrer i venstre fil på motorvei er:

• gjennomført usympatiske og grusomme mennesker

Stemmer: 0 0.0%
  • dysfunksjonelt tilbakestående

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vi har sett dem alle sammem:

http://www.nettavisen.no/motor/article3274167.ece

I artikkelen er forklaringen som gis på oppførselen at folk ikke har blitt så flinke til å kjøre på motorvei ennå ( ::)). At så store deler av befolkningen skal være plaget av så tunge lærevansker og ha klart å ta førerkort er lite troverdig. Min forklaring er at når man for sin egen del like gjerne kan ligge i høyre som i venstre fil så impliserer sperreplassering i venstre fil at respekteren for andres rett til å komme frem=0. Ikke 0.000001 (for da hadde man havnet i høyre fil), men 0. Altså: De er grusomme mennesker som burde bo i hule og er ikke egnet til å omgås folk.

Hva mener andre?

(Dere som ligger i venstre fil får ikke svare. Enten kommer dere av ren ondskap til å ødelegge pollen med vilje, eller så skjønner dere ikke spørsmålet. Ett av to.)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jeg har en teori om at det er vanskeligere å få fartsbot ved hyppige feltskifter enn ved å kjøre for fort i venstre feltet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.080
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke forbudt og bruke venstre fil?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Ikke til forbikjøring, men det er forbudt å ligge i venstre fil og sperre veien for trafikken bak (som ikke har lov til å kjøre forbi i høyre fil).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.080
Torget vurderinger
2
totte skrev:
rolfozzy skrev:
Ikke til forbikjøring, men det er forbudt å ligge i venstre fil og sperre veien for trafikken bak (som ikke har lov til å kjøre forbi i høyre fil).
Nå tror jeg disse venstrefilbilistene hverken er grusomme eller tilbakestående, bare uvitende.

Men som det står i artikkelen så er det en bedre kultur når det gjelder dette i Sverige. De uvitende bør ta seg en tur dit for og lære.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Det er noe med rv 159 som gjør at ingen vil ut av venstre felt.
Menneskene som skal til Rælingen,Fetsund,Lillestrøm eller videre har tydeligvis spesielle oppfatninger av hvordan smidig trafikkavvikling foregår.

Dette er ikke informasjon som fremgår av Wiki-siden dedikert veistrekningen, noe det definitivt burde gjøres noe med.
http://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_159

N

nb

Gjest
En brite jeg kjenner slutter aldri å sjokkeres over hvor usedvanlig dårlige nordmenn er til å kjøre på flerfeltsvei. Når jeg og samboeren kjører på flerfeltsvei og noen som har sperret venstre fil i en evighet endelig skjønner tegningen og legger seg inn har vi en "dame eller eldre mann med hatt?" - konkurranse, men ofte stemmer ingen av delene.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
682
Send disse menneskene til Tyskland, da blir de overkjørt bakfra og myrdet!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg valgte "grusomme mennesker". Tilbakestående er litt å ta i. Man vet jo tross alt ikke om de stemmer Frp, kun at de ikke kan kjøre bil, ha ha. ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Nå tror jeg disse venstrefilbilistene hverken er grusomme eller tilbakestående, bare uvitende.
At de år etter år ligger i venstre fil, med høyre fil ledig ved siden av og med en liten kø av blinkende bilister bak seg kan vanskelig forklares med at de sitter der med normal forstand og nogenlunde utviklede sjelsevner, men bare ikke visste bedre.

Tidligere pleide jeg å tørke meg bak først og skjite etterpå. Etter noen år med luktplager tipset noen kolleger meg om å endre på rekkefølgen. "Å, faen", sa jeg, "er'e deffor det stinker". Informasjonsarbeid er viktig.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Når jeg og samboeren kjører på flerfeltsvei og noen som har sperret venstre fil i en evighet endelig skjønner tegningen og legger seg inn har vi en "dame eller eldre mann med hatt?" - konkurranse, men ofte stemmer ingen av delene.
Enig. Når det gjelder en del annen trafikal udugelighet er det gjerne dame eller gammel gubbe*, men venstrefilfolket består av alt mulig rask.

*Jeg har blitt ganske flink til å skille mellom dame- og gubbekjøring. Det er subtile forskjeller det ikke er lett å forklare. Jeg gruer meg til 68'er-pensjonistdamene kommer opp i 80-årsalderen. Da får vi kjerring med hatt, og de lever lenge...

Jaja, hver dag har nok med sin egen plage.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.601
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tyskerne er flinke. Italienerne har sin egen vri, de ligger midt i veibanen til de blir innkjørt eller kjører inn noen. Men de kan bruke speil.
Nordmenn er flinkere enn amerikanere, men litt flinkere enn totalt elendig er fremdeles elendig.

Jeg valgte Dysfunksjonelt tilbakestående siden jeg oppfatter en språklig finurlighet der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis de ikke vil flytte seg er det bare å fløyte og kjøre forbi dem i høyre fil. Så lengen man overholder fartsgrensene når man gjør dette er det ikke noe problem.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Hvis de ikke vil flytte seg er det bare å fløyte og kjøre forbi dem i høyre fil. Så lengen man overholder fartsgrensene når man gjør dette er det ikke noe problem.
bortsett fra kr 4200 (tror jeg) i forenklet forelegg om Onkel ser det. Dessuten gir et kaotisk trafikkbilde mer risiko en et ordnet og ryddig et.

G

Gjestemedlem

Gjest
totte skrev:
Gjestemedlem skrev:
bortsett fra kr 4200 (tror jeg) i forenklet forelegg om Onkel ser det. Dessuten gir et kaotisk trafikkbilde mer risiko en et ordnet og ryddig et.
Kommer an på hvordan du gjør det. Hvis du kjører opp på siden av den andre bilen er det ikke ditt problem om den sakker på farten og havner bak deg. Hvis bilen hadde ålt seg frem i 20kmt kan jo ikke all annen trafikk stoppe opp.

Stort sett flytter jo biler seg hvis det kommer noen bak og det er plass i krabbefeltet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Stort sett flytter jo biler seg hvis det kommer noen bak og det er plass i krabbefeltet.
Denne byen Bergen som du bor i, er det den samme Bergen som jeg bodde i fra 2002 til 2010? Den som ligger 10 mil vest for Voss og på innsiden av Askøy?

:eek:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ØivindJ skrev:
Hvorfor kan en bare velge et svaralternativ?
Det er sikkert noen som er begge deler, men siden en av delene er nok for å gi nevnte oppførsel ligger det nær å anta at brorparten er enten avstumpede eller tilbakestående. Man er ute etter hovedkomponenten. Høyst legitimt spørsmål, dog.

G

Gjestemedlem

Gjest
totte skrev:
Gjestemedlem skrev:
Denne byen Bergen som du bor i, er det den samme Bergen som jeg bodde i fra 2002 til 2010? Den som ligger 10 mil vest for Voss og på innsiden av Askøy?

:eek:
Det er vel ca 200m med motorvei i bergensområdet, så det er ikke så ofte man er på en slik. Men en og annen tofeltsvei er det nok. Opplever det ikke som et problem med biler som sperrer trafikken. Verre er det når man skal ut på landet og det ligger en sinke midt i veien og lager kø og nekter å slippe biler forbi.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
totte skrev:
ØivindJ skrev:
Hvorfor kan en bare velge et svaralternativ?
Det er sikkert noen som er begge deler, men siden en av delene er nok for å gi nevnte oppførsel ligger det nær å anta at brorparten er enten avstumpede eller tilbakestående. Man er ute etter hovedkomponenten. Høyst legitimt spørsmål, dog.
Haha ;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.106
Torget vurderinger
16
Sinkene i venstre fil er ikke de som irriterer meg mest. Den tvilsomme ære går til de som ikke kjører når bilen foran kjører etter at lyset skifter til grønt. Da skal brekket av, bilen skal settes i gir og så skal man ta ut en passende 50 meter med sikkerhetsmargin før man kan kreke seg over på gult lys mens du står igjen og banner. Her er kvinnene i overtall mens menn regjerer blant de som på død og liv skal kjøre i kø med bilen i første gir og på tomgang uten å bruke bremsen og uten noengang å stoppe. Disse svina tar ut 40-50 meter til bilen foran slik at de kan lunke fremover, er det ikke nok kø??

En siste ting, slå av det helvetes tåkebaklyset!! Det er så og si aldri behov for dritten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
Barbaresco skrev:
Send disse menneskene til Tyskland, da blir de overkjørt bakfra og myrdet!
Det er kun en meget overdreven myte at det er så meget bedre på Autoban. Etter at østtyskerne slapp til er motorvei i Tyskland stressende og "interessant"!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
MaKi skrev:
Jeg valgte "grusomme mennesker". Tilbakestående er litt å ta i. Man vet jo tross alt ikke om de stemmer Frp, kun at de ikke kan kjøre bil, ha ha. ;D
Tror ikke FrP'ere er de verste sinker i trafikken. Er redd både SV KrF og AP har flere syndere der.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
HC skrev:
Sinkene i venstre fil er ikke de som irriterer meg mest. Den tvilsomme ære går til de som ikke kjører når bilen foran kjører etter at lyset skifter til grønt.
De samme meneskene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
totte skrev:
rolfozzy skrev:
At de år etter år ligger i venstre fil, med høyre fil ledig ved siden av og med en liten kø av blinkende bilister bak seg kan vanskelig forklares med at de sitter der med normal forstand og nogenlunde utviklede sjelsevner, men bare ikke visste bedre.

Tidligere pleide jeg å tørke meg bak først og skjite etterpå. Etter noen år med luktplager tipset noen kolleger meg om å endre på rekkefølgen. "Å, faen", sa jeg, "er'e deffor det stinker". Informasjonsarbeid er viktig.

Problemet er gjerne at folk IKKE bruker speil! Mange vet rett og slett ikke at de har noen bak seg. Jeg har kjørt så mye med blålys på taket og i høy hastighet at dette VET jeg med sikkerhet !

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.913
Jeg trodde alle visste at venstrefilen er forbeholdt tyske premiumbiler som har tillatelse til å ligge 30-40 km/t over fartsgrensen.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Tyske + Alfa.

Hvilken kjøreskole er det forresten som har lært disse å unngå alle muligheter til fletting, for så å til slutt måtte tvinge 10-20 andre til full stans, når det er (litt mer) kø i det ene feltet.

De påstår jo å ha blitt lært det.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Tenkte mer på at de generelt er tilbakestående, men det er fortsatt ett stygt ord å bruke ;)

Spiralis skrev:
MaKi skrev:
Tror ikke FrP'ere er de verste sinker i trafikken. Er redd både SV KrF og AP har flere syndere der.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg mistenker at problemer omkring dårlig kjørekultur i Norge muligens skyldes to forhold, dårlige kjørelærere som mangler talent for det pedagogiske og det at bilsjåfører kanskje lever et liv med fordummende stress, mas og en generell negativ holdning til diverse ting.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Kan jeg inkludere dem som aldri bruker blinklyset i svar på undersøkelsen?

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
noen skrev:
Det er noe med rv 159 som gjør at ingen vil ut av venstre felt.
Menneskene som skal til Rælingen,Fetsund,Lillestrøm eller videre har tydeligvis spesielle oppfatninger av hvordan smidig trafikkavvikling foregår.

Dette er ikke informasjon som fremgår av Wiki-siden dedikert veistrekningen, noe det definitivt burde gjøres noe med.
http://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_159
Jeg ville bare takke eieren av en blå kia rio for å bekrefte fordommene mine om rv 159.
150m til bilen foran, totalt uinteressert i flytte seg over i høyre felt til tross for god plass, med tilhørende fingervisning og gestikulering når han endelig flyttet seg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.560
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Husk å skille mellom firefeltsvei (hvor det kan forekomme avkjøringer til venstre) og ekte motorvei. Når det er ekte motorvei, hvor ALLE avkjøringer er til høyre og som vi vel har et par km av i Bergen, er spørsmålet legitimt (og jeg deler trådstarters frustrasjon), på ordinær 4 felts vei som vi har MYE av, er det legitimt å ligge i venstre fil. Feks om du skal til venstre i et kryss en del hundre meter fremme. Da er du faktisk pliktig å plassere deg slik i trafikkbildet at du tar høyde for fremtidig kjøremønster god tid i forveien.

M

Mr-T

Gjest
Jeg elsker å ligge i venstrefila i eksakt fartsgrensen (med cruisecontrol) mens jeg lister meg forbi trailere og tar meg god tid med å legge meg i høyre igjen etterpå. Jeg ser i bakspeilet at blodtrykket øker på budbilsjåfører, slipsmafia i Audi eller BMW og annet avskum. Det er deilig å føle seg så ond, og samtidig ha loven på min side. Moohaaahahaha ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.913
Mr-T skrev:
Jeg elsker å ligge i venstrefila i eksakt fartsgrensen (med cruisecontrol) mens jeg lister meg forbi trailere og tar meg god tid med å legge meg i høyre igjen etterpå. Jeg ser i bakspeilet at blodtrykket øker på budbilsjåfører, slipsmafia i Audi eller BMW og annet avskum. Det er deilig å føle seg så ond, og samtidig ha loven på min side. Moohaaahahaha ;D
Tiltredes. ;D

Tor

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.11.2002
Antall liker
603
Mr-T skrev:
Men har du loven på din side?

"Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen."

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mr-T skrev:
Dette er jo faenskap til å bli glad av, og noe helt annet enn det siklepakket jeg refererer til driver med.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.913
Tor skrev:
Mr-T skrev:

"Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen."
Det er ikke snakk om å føle at man holder fartsgrensen. Cruisekontrollen er selvfølgelig sjekket opp mot GPS. Da har man loven på sin side.
En fjott i en tysk premiumbil kan ikke tvinge deg til å holde fartsgrensen og alle vet at skal man kjøre forbi en trailer på en forsvarlig måte så må man legge seg tidlig ut i venstrefilen og vente lenge med å legge seg inn igjen.
Noe annet som er gøy er å finne et sted uten forbikjøringsmuligheter når man har ett suppehode, det være seg premiumbil eller øst-europeisk trailer, på bakstøtfangeren din. Når rette forhold er tilstede så sakker man ned til 30 km/t eller helst stopper.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ler så jeg griner MaKi.. Eller bare griner jeg?

i dunno.. Hva tror du sjøl? gi oss flere slike skarpe betraktninger.. det er det sentralen trenger.
???

MaKi skrev:
Tenkte mer på at de generelt er tilbakestående, men det er fortsatt ett stygt ord å bruke ;)

Spiralis skrev:
MaKi skrev:

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Det er bare synd personer som nærer seg på skadefryd. God tur da gutta.

M

Mr-T

Gjest
Tor skrev:
Mr-T skrev:

Jeg hindrer ikke trafikken hvis jeg ligger i fartsgrensa siden det jo ikke er lov å kjøre fortere enn fartsgrensa uansett. Unntaket er hvis man har har et utrykningskjøretøy og har blålysa på. Så jeg har loven på min side.... hehe ;D

Topp Bunn