Grusomme mennesker eller bare tilbakestående?

De som ligger og sperrer i venstre fil på motorvei er:

• gjennomført usympatiske og grusomme mennesker

Stemmer: 0 0.0%
  • dysfunksjonelt tilbakestående

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0
G

Gjestemedlem

Gjest
Mr-T skrev:
Jeg elsker å ligge i venstrefila i eksakt fartsgrensen (med cruisecontrol) mens jeg lister meg forbi trailere og tar meg god tid med å legge meg i høyre igjen etterpå. Jeg ser i bakspeilet at blodtrykket øker på budbilsjåfører, slipsmafia i Audi eller BMW og annet avskum. Det er deilig å føle seg så ond, og samtidig ha loven på min side. Moohaaahahaha ;D
Alltid moro å kjøre forbi slike sjåfører, i høyre fil, som om de ikke skulle eksistert på veien. Å hisse seg opp over tullinger i trafikken er bare tøys.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er 2 typer i trafikken jeg misliker: Stressa småbarnsmødre med skylapper foran øyne og svetteperler i pannen, og de som på død og liv må ligge på støtfangeren min når jeg holder fartsgrensen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Det er 2 typer i trafikken jeg misliker: Stressa småbarnsmødre med skylapper foran øyne og svetteperler i pannen, og de som på død og liv må ligge på støtfangeren min når jeg holder fartsgrensen.
Løsningen på den andre bekymringen ligger hos deg selv. Slipp dem forbi deg, trafikken er ikke et bilspill på xbox.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Utrolig mange folk tror at speedometeret viser riktig fart også.. derfor går køen i 83 i 90 sona på motorveien og idioten i venstrefila som har lagt inn cruisecontrollen sin på 91 for å leve litt farlig kjører jo egentlig i 84 og det ER jævli irri for alle oss andre som skal rekke barnehage/skole/trening/hytta før det blir mørkt/whatever..

har du de som ligger i 65 i 80 sona på RV120 f.eks... DE er det mange av.. fy (#"(¤/&"(¤/&"(#"#¤(/"#) grusomt unødvendig ?? HVORFOR tar de ikke buss hvis de ikke klarer å kjøre i 80??

****OG**** hvorfor i #(¤/")#¤/ skal folk SYKLE på disse svingete håpløse veiene MIDT i rushen ??? ARRRRRGHHHH!!!!

(phuh) .. det gjorde godt! hvor sender jeg sjekken for denne terapitimen?

:D

O

Ole I

Gjest
erato skrev:
Husk å skille mellom firefeltsvei (hvor det kan forekomme avkjøringer til venstre) og ekte motorvei. Når det er ekte motorvei, hvor ALLE avkjøringer er til høyre og som vi vel har et par km av i Bergen, er spørsmålet legitimt (og jeg deler trådstarters frustrasjon), på ordinær 4 felts vei som vi har MYE av, er det legitimt å ligge i venstre fil. Feks om du skal til venstre i et kryss en del hundre meter fremme. Da er du faktisk pliktig å plassere deg slik i trafikkbildet at du tar høyde for fremtidig kjøremønster god tid i forveien.
RV159 er faktisk en motorvei, rund baut:
http://no.wikipedia.org/wiki/Riksvei_159

Men ellers i Akershus er det flere veier med 3-og 4 felt som ikke er motorvei og som da har flere avkjøringer mot venstre. Et svært viktig poeng du har her, erato. Jeg var i Akershus i helga og opplevde flere slike situasjoner hvor en bil skulle til venstre, forberedte avkjøringen ved å legge seg i venstre fil, brukte blinklys og kjørte på alle måter helt riktig (jeg lå bak, i høyre fil).
Men allikevel kom det biler bak i stor fart som blinket med fjernlysene, brukte lydhorn og gestikulerte på mange måter hvor håpløs bilisten foran dem var. Og når så bilisten foran bremset ned og svingte inn, var det mye ståhei i bakenforliggende bil og så full gass videre - og ofte så skulle disse bilistene av på neste avkjørsel - til venstre selvfølgelig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Hadde rett og slett bare så innmari lyst til å skrive i typisk sentralen-ånd for en gangs skyld. Totalt usaklig og politisk ukorrekt på en gang, skikkelig artig var det.

pstraums skrev:
Ler så jeg griner MaKi.. Eller bare griner jeg?

i dunno.. Hva tror du sjøl? gi oss flere slike skarpe betraktninger.. det er det sentralen trenger.
???

MaKi skrev:
Tenkte mer på at de generelt er tilbakestående, men det er fortsatt ett stygt ord å bruke ;)

Spiralis skrev:
MaKi skrev:
Jeg valgte "grusomme mennesker". Tilbakestående er litt å ta i. Man vet jo tross alt ikke om de stemmer Frp, kun at de ikke kan kjøre bil, ha ha. ;D
Tror ikke FrP'ere er de verste sinker i trafikken. Er redd både SV KrF og AP har flere syndere der.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Dette handler om en norsk særform for egoisme. Jeg var her først, ingen skal komme forbi meg. Dette fenomenet er spesielt tydelig på tofeltsveger med midtdeler og innlagte forbikjøringsstrekninger. Det er mer regelen enn unntaket at når du kommer fram til forbikjøringsstrekningen med en ekstra fil så gasser sinken foran deg på for ikke å bli forbikjørt. Når vegen igjen snevrer seg inn til to felt med midtdeler senker sinken igjen farten. Vi ser det også på svingete veger der køen hoper seg opp bak sinken. Når det endelig dukker opp en oversiktelig og egnet forbikjøringsstrekning så gasser han på i stedet for å slippe køen forbi. Det er ikke uvanlig at sinkene legger seg 20 km/h over fartsgrensen der det er mulig å kjøre forbi (bare på pur f....!?).

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
Griffenfeldt skrev:
Løsningen på den andre bekymringen ligger hos deg selv. Slipp dem forbi deg, trafikken er ikke et bilspill på xbox.
hehe. Du er seriøs nå eller? Det er da ingen bekymring. Det er et irritasjonsmoment. Enten så har du ikke sertifikatet, eller så er du usedvanlig høflig i trafikken. Tror du jeg ligger å kjører sikksakk for å hindre at bilistene bak meg ikke skal komme forbi?
For du mener ikke at jeg skal svinge inn på en holdeplass og slippe de forbi?

O

Ole I

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hvorfor ikke? Det hender jeg gjør det hvis han/hun bak er veldig aggressiv og det ikke er trygge forbikjøringsmuligheter av det jeg kjenner av vegen fremover.

Vil mye heller gjøre dette enn å være uforskyldt men indirekte årsak til en hasardiøs forbikjøring som igjen kan føre til ulykke og skade på en uskyldig bilist i motkjørende felt.
Jeg gjør altså ikke av hensyn til den aggressive bak meg, men for de som kommer imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
hehe. Du er seriøs nå eller? Det er da ingen bekymring. Det er et irritasjonsmoment. Enten så har du ikke sertifikatet, eller så er du usedvanlig høflig i trafikken. Tror du jeg ligger å kjører sikksakk for å hindre at bilistene bak meg ikke skal komme forbi?
Jo faktisk. Det gjør jeg ofte hvis jeg er på en enfelts vei og noen viser at de vil forbi. Tar ikke mange sekundene å slippe dem forbi. Skaper man irritasjon i trafikken så skaper man farlige situasjoner, og det er ikke til å spøke med.

Dessuten er det bare et stressmoment for meg å ha noen bak meg som åpenbart vil forbi.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
:) Ok, det er mye slikt her.. personlig så prøver jeg å unngå å bidra, for jeg synes ikke det har noe særlig nytte for noen.. (men har sikkert tråkka i salaten et par ganger) :D

MaKi skrev:
Hadde rett og slett bare så innmari lyst til å skrive i typisk sentralen-ånd for en gangs skyld. Totalt usaklig og politisk ukorrekt på en gang, skikkelig artig var det.

pstraums skrev:
Ler så jeg griner MaKi.. Eller bare griner jeg?

i dunno.. Hva tror du sjøl? gi oss flere slike skarpe betraktninger.. det er det sentralen trenger.
???

MaKi skrev:
Tenkte mer på at de generelt er tilbakestående, men det er fortsatt ett stygt ord å bruke ;)

Spiralis skrev:
MaKi skrev:
Jeg valgte "grusomme mennesker". Tilbakestående er litt å ta i. Man vet jo tross alt ikke om de stemmer Frp, kun at de ikke kan kjøre bil, ha ha. ;D
Tror ikke FrP'ere er de verste sinker i trafikken. Er redd både SV KrF og AP har flere syndere der.

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Forbauser meg at folk faktisk liker å kjøre slik at de irriterer andre (som å ligge i venstre felt uten å slippe forbi). Jeg har alltid trodd at de var idioter, noe de selvsagt også kan være, men så viser det seg at det er bevisste valgt. Helt utrolig. Jeg opplever daglig å komme bak folk i venstre felt som kjører saktere enn meg og jeg forventer selvsagt at de da blinker seg inn i høyre felt, noe jeg selvsagt gjør med en gang jeg får en bak meg.

De ovennevnte er vel de samme som ikke har skjønt poenget med fletting også og i andre sammenhenger ikke slipper andre biler inn foran seg når de kjører i kø.

Stikkord er smidighet og fleksibilitet. Poenget er vel at trafikkenavviklingen skal skje noenlunde effektivt. Kjører noen litt raskere enn en selv så slipp forbi. Hva er problemet?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis jeg følger trafikkregler, inkl fartsgrensen, får andre ta sjansen på å risikere sitt eget liv i trafikken hvis de på død og liv må forbi.
Klart, hvis det er noen som frakter ex noen til sykehuset eller lignende og gir et blink med lysene eller et tut, kan jeg godt følge ditt eksempel. Da har folk dårlig tid med god grunn. Andre kan kysse meg i ræva.
Bilspill du luringen. Hadde jeg trodd jeg satt bak rattet i et bilspill, hadde det vært MEG som tredde meg inn i ræva på andre billister, ikke motsatt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis jeg er på langtur på en enfeltsvei foretrekker jeg å slippe hissige bilister forbi, gjerne med å kjøre til siden. på motorvei med 2 kjørefelt ligger jeg i høyrefeltet og bruker venstrefeltet som forbikjøringsfelt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg følger trafikkregler, inkl fartsgrensen, får andre ta sjansen på å risikere sitt eget liv i trafikken hvis de på død og liv må forbi.
Du burde ikke hatt lov å kjøre bil. :-\

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Griffenfeldt skrev:
+1

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Hvis jeg er på langtur på en enfeltsvei foretrekker jeg å slippe hissige bilister forbi, gjerne med å kjøre til siden. på motorvei med 2 kjørefelt ligger jeg i høyrefeltet og bruker venstrefeltet som forbikjøringsfelt.
Ja det er jo elementær kunnskap når man skal ferdes i trafikken.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
Griffenfeldt skrev:
nå får du rulle inn. Hvis jeg ligger i 50 i en 50 sone og presser deg opp i fart, så synes du det er helt greit? Hvis jeg kjører langs en skolevei og holder 30 som er maks tillate fart og noen legger seg opp i ræva di, synes du det er greit?

Sånne folk ønsker jeg dit peppern gror! Og JEG skulle ikke hatt lov til å kjøre bil? Jeg har blitt flådd forbi i 40 soner av folk med dårlig tid som setter sitt eget og andres liv på spill.
Nå må du for en gangs skyld, bare denne ene gangen, tenke før du skriver noe.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
Griffenfeldt skrev:

enig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Gjestemedlem skrev:
Griffenfeldt skrev:
nå får du rulle inn. Hvis jeg ligger i 50 i en 50 sone og presser deg opp i fart, så synes du det er helt greit? Hvis jeg kjører langs en skolevei og holder 30 som er maks tillate fart og noen legger seg opp i ræva di, synes du det er greit?

Sånne folk ønsker jeg dit peppern gror! Og JEG skulle ikke hatt lov til å kjøre bil? Jeg har blitt flådd forbi i 40 soner av folk med dårlig tid som setter sitt eget og andres liv på spill.
Nå må du for en gangs skyld, bare denne ene gangen, tenke før du skriver noe.
Du kan ikke begynne å skulle kontrollere å styre hvordan andre oppfører seg i trafikken. Med slik oppførsel som du viser her så skaper du irritasjon hos disse sjåførene og kan være med på å fremprovosere en farlig situasjon. Farlig for dem, og ikke minst farlig for andre trafikanter. Man kan gjerne synes at folk kjører som tullinger, men man roer faktisk slike situasjoner ved at man slipper folk forbi. For din egen del også for den saks skyld. Hvis du må bråbremse så er det du som kan ende opp med nakkesleng. Du vet aldri hvilken sinnsstemning sjåføren bak er i.

Så helt alvorlig, la folk kjøre forbi hvis de absolutt vil, selv om du holder grenser og lover og alt det der. Det skal bare én uheldig situasjon til før noe kan gå alvorlig galt, og du vil ikke være den som har bidratt til dette gjennom å kverulere om trafikkregler med bilen din.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Så det du sier er at å irritere seg over at andre kliner seg opp i ræva mi for å demonstre, gjør meg til en lite skikket billist?
Hvis jeg må bråbremse og noen ligger så nærme at jeg får de inn i støtfangeren, så er det jeg som er dårlig billist?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Griffenfeldt skrev:
Så det du sier er at å irritere seg over at andre kliner seg opp i ræva mi for å demonstre, gjør meg til en lite skikket billist?
Nei, det er din manglende vilje til å være smidig i trafikken som gjør deg til en lite skikket bilist.

O

Ole I

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg må bråbremse og noen ligger så nærme at jeg får de inn i støtfangeren, så er det jeg som er dårlig billist?
Det er i bunn og grunn dette som gjelder:

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

At andre kjører som "griser" kan du ikke gjøre noe med, men indirekte kan du bidra til at disse "grisene" ikke forårsaker skade.

Jeg føler dere snakker forbi hverandre her.

C

Cyber

Gjest
Prøver å ikke irritere meg over slikt, men en ting jeg stusser veldig over er ungkarene med dress som typisk kjører VW Touran TDI varebil og ligger bakerst i en bilkø som er lengre enn øyet kan rekke og trafikken flyter ganske bra - si 76 i 80-en. Etterhvert som man kjører bortover må han som eneste bil i køen kjøre forbi en og en bil med livet som innsats hver gang det er 100 meter klaring i motsatt fil.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Birdman skrev:
Griffenfeldt skrev:
Nei, det er din manglende vilje til å være smidig i trafikken som gjør deg til en lite skikket bilist.
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Hvis jeg får en stresset mann med hatt bak meg som skal rekke hjem til fruens kjøttkaker som på død og liv må forbi meg i 50 sonen. Hvis jeg bremser ned og kjører inn på en busstopp for å slippe vedkommende forbi, må også nestmann som han skal forbi gjøre det samme.
Det er faktisk ikke meg som gjør at traffikken ikke er smidig. Det er ikke meg som gjør noe galt når jeg følger fartsgrensen v skoleveien.
Selvsagt slipper jeg folk forbi når jeg ikke er kjent på svingete veier i 80-90 og tilpasser min egen fart etter forholdene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Birdman skrev:
Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg får en stresset mann med hatt bak meg som skal rekke hjem til fruens kjøttkaker som på død og liv må forbi meg i 50 sonen. Hvis jeg bremser ned og kjører inn på en busstopp for å slippe vedkommende forbi, må også nestmann som han skal forbi gjøre det samme.
Det er faktisk ikke meg som gjør at traffikken ikke er smidig. Det er ikke meg som gjør noe galt når jeg følger fartsgrensen v skoleveien.
Selvsagt slipper jeg folk forbi når jeg ikke er kjent på svingete veier i 80-90 og tilpasser min egen fart etter forholdene.
Man slipper folk forbi ved å kjøre til siden hvis det er hensiktsmessig. Det er det sjelden i tettbygget strøk.

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Med den siste setningen din føler jeg du er mer på linje med undertegnede og flere her. Det er lett å snakke forbi hverandre. Hurtigkjøring forbi skoler er ikke det mest representative eksempel for saken i tråden. Uansett. Det viktigste er ikke å alltid følge trafikkreglene men å kjøre fornuftig og etter forholdene. Ofte kan det være helt kurrant å ligge både 10 og 20km/t over grensen og da er det irriterende å bli nektet å komme forbi fordi noen bestemmer seg for at du får ikke komme forbi meg. Det er da smidighet kommer inn i bildet. Ha en god kveld.

E

Griffenfeldt skrev:
Birdman skrev:
Griffenfeldt skrev:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.916
Jeg nekter å stryke bøller med hårene, basta. Mener man virkelig at jeg skal kjøre busslommer for å slippe idioter frem? Tull.
Når noen bøller med meg så bøller jeg med dem, eller noe i den duren.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.307
Torget vurderinger
0
Jeg er en av disse 45+ ( av og til i dress, men sjelden slik antrekk i bilen! ) som kjører i venstrefilen på motorvei. Sist langtur med bilen lå jeg i venstre hele veien fra Gävle til Gøteborg på en deilig ny motorvei! :D Men det skal sies at det ikke kom en eneste stresset Audi/BMW/MB som ble liggende bak meg og på noen som helst måte ble hindret av meg. Faktisk kom det ikke en eneste bil bakfra ::) Og svensker er meget vel oppragne i trafikkens mysterier så de som lå i venstre fil la seg pent inn til høyre når jeg kom putrende bakfra i 28-29 kmt over fartsgrensen. ( Man mister lappen i Sverige på 30 over grensen )

Danmark hadde en genial regel som på store deler av motorveinettet forbyr trailere og andre med tilhenger å kjøre forbi, der gikk det stort sett som i Sverige, venstrefil og aldri noen bak meg! De få som kom bakfra slapp forbi uten å måtte lette på gassen. Man har da speil for å bruke dem!

Tyskland derimot ble et mareritt. Man ligger i venstre fil i 160-170 kmt nå plutselig en liten Polo 1.2 som ligger bak en annen Polo bestemmer seg for ( uten å bruke blinklys ) å legge seg ut fra midtfeltet for å kjøre forbi den forankjørende Poloen. Disse Poloene hadde en ca fart på 100-110kmt og den forbikjørende presset bilen sin opp i 1-2kmt høyere hastighet enn den han kjører forbi. Speil bruker han ikke tyskeren så han vet ikke/ bryr seg ikke om at jeg kommer bakfra med en realtiv hastighetsforskjell på 70kmt. Jeg lærte noe nytt med Superben på denne turen, når man trykker fort på bremsepedalen kliper automatikk inn og bremser bilen maksimalt selv om ikke pedalen går i bånn. Samtidig begynner nødblinkers å blinke. facinerende! 8) Fullt lys i nakken på synderen medfører bare en finger! :mad: Ingen vilje til å legge seg inn. Et par ganger ble jeg så forbannet på slike at jeg pløyde fra venstre rett gjennom midtfeltet inn i høyre, dro forbi endel biler og så tilbake i venstre. ( Ja det var plass til det. ) Selvsagt meget forbudt!! ( Smekk på finger og "fy" i ansikt !! ) Normalt blir jeg ikke sint i trafikken men her ble jeg sint, virkelig sint et par ganger. Det man har hørt hjemmefra om at vansken med Autobahn var at man måtte passe seg for de som kom bakfra var bare "bullshit", problemet var de som la seg ut foran deg uten å ta hensyn til at du kom bakfra i mye høyere hastighet.

Forøvrig må jeg legge til at de som "leker politi" med å hindre andre å kjøre forbi når de ligger i fartsgrensen virkelig legger hodet på blokken. Man vet aldri hvorfor den bak har det travelt. Jeg kjørte forrige vinter i møte med en ambulanse etter en ulykke med en hest der jeg hadde en skadet jentunge i bilen. Brukte lyshorn og nødblink og de aller fleste la seg pent ut og slapp meg forbi, men selvsagt finnes det unntak. En "artigkar" som bremset i svinger og der det ville være uforsvarlig å kjøre forbi, samtidig som han gav jernet der det var oversiktlig. Det han ikke tenkte på er at det finnes mobiltelefoner. Jeg tror han tok tegninga da vi møtte "blåblå bæbu". Han angret antakelig litt da han så ambulansen, og ganske sikkert mye mer da "Onkel Blå" ventet litt lenger framme. :p Han sto og pratet med "onkel" da jeg kjørte forbi bak sykebilen på vei til sykehuset.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.307
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Jeg nekter å stryke bøller med hårene, basta. Mener man virkelig at jeg skal kjøre busslommer for å slippe idioter frem? Tull.
Når noen bøller med meg så bøller jeg med dem, eller noe i den duren.
Når folk kjører fortere enn meg og tar meg igjen slipper jeg dem fram hvis mulig. Det koster ingenting og de som oppleves som idioter i trafikken er folk du bare møter i noen få minutter av ditt liv, de må selv leve med seg selv hele livet! Hvem har det værst??

Nå skal det sies at å kjøre inn på busslommer ikke er hverdagskost, da må den bak virkelig gi klar beskjed om at han MÅ forbi, nødblink eller slik. Hvis de legger seg 2cm bak fangeren min slipper jeg dem i ren overlevelselyst forbi så snart som det går! Ikke artig om man må bremse og bilen bak flytter inn i bagasjerommet!

De som blir hysteriske fordi jeg kjører forbi dem, ja dem kjører jeg bare fra! Enkelt. ;D

Det viktisgste er å prøve å tøyle sinnet sitt, en sint sjåfør er ikke den tryggeste. Veldig sjelden jeg blir virkelig forbannet, men det har skjedd!! Dessverre!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.307
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Gikk det bra med jentungen?
Ja heldigvis. Hun var grundig forslått og fortuet både her og der samt en hjernerystelse og lette sjokksymptomer. Men det gikk bra. ;)

Det mest merksnodige er jo likevel at jentungen ikke tar tegninga og har vett til å gi seg med ridning!?? Farlig sport det der. :-\

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.072
Torget vurderinger
1
Jeg er ganske påpasselig med ikke å sperre for andre i venstrefila. Har gode sanser og lite behov for å moralisere over andre.
Men det er ganske irriterende når du får en utålmodig bil helt opp i ræva før du rekker legge over i høyre fil. Da er det fristende å sjokke han litt tilbake med å touche bremsedalen og flashe litt bremselys.

Her om dagen så lå jeg faktisk demonstrativt litt lenge i venstre fila på E18 inn til Oslo. Det var nedsatt fra 80 til 60 miljøfartsgrense pga den høye giftkonsentrasjonen i lufta. Veldig god oppslutning fra alle biler, som ellers ligger i 90-100 på dette strekket. Til og med drosjene satte ned farten. Jeg lå vel i 70, som de fleste. Det var dessuten ganske tett med biler i begge filer. Og så kom det en hissigpropp bakfra, helt uforsvarlig tett på. Da tok jeg meg gooood tid til å skifte fil. Han suste forbi i 100 før han måtte bremse opp litt lengre frem.

Det plager ikke meg noe særlig, men det er kanskje like mange idioter som ligger i ræva di og maser til ingen nytte (fordi trafikken foran er tett/jevn), som det er bremseklosser?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Pappan min er superflink til å kjøre bil. Han er alltid først i køen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.307
Torget vurderinger
0
Ahh, godt å lese innlegget ditt Pedal. Husker igjen hvorfor jeg er glad for å bo i periferien uten rushtrafikk og slikt pæs! :D

Når jeg er i Oslo følger jeg bare flyten, når det er masse trafikk blir det bare stress og lite effektivitet med å kjøre forbi. Dessuten er jeg ukjent og må følge nøye med for ikke å miste avkjøringer.

En annen artig gruppe bilister er de som alltid må kjøre forbi deg hvis du kjører for dem. Pussig reaksjon? ;D Lå i Finland, litt nord for Rovaniemi, og tok igjen en Audi A8 ( tror det må hatt noe med saken å gjøre ;D ). Når du på åpen landevei tar igjen en bil er det gjerne fordi du holder et generellt høyere hastighetsnivå enn den andre bilen, så da kjører jeg forbi ved første anledning, ( på prinsippilet grunnlag! ;) ). Denne Audisjåføren oppfattet nok dette som en personlig fornærmelse for ikke før jeg hadde lagt meg inn foran ham ga han gass og fliste forbi i en sky av svart dieseleksos ( chiptriming?? ). Etter et par mil tar jeg han igjen på ny for han har falt ned på "sin hastighet". Jeg kjører forbi på nytt og det samme gjentar seg. Det skjer et par ganger til og vi i vår bil finner dette ganske fornøyelig. :D Det plager ikke meg for han blir jo ikke liggende foran og bremse meg. Siste gang jeg kjører forbi gubben ser vi at kona "snakker med store bokstaver" ;D. Guttungen min vinker farvel til mannen i Audi A8 og jeg sjanser på at Suomin Poliisi ikke har kontroll den neste mila og gir SAAB turboen frie tøyler. Vi så ikke Audien igjen.

Finland er forøvrig et land der man bør begrense hastigheten til maks 19 kmt over grensen. Derover blir det DYRT, JÆVLIG DYRT!!! Forøvrig det samme i Sverige med tilhenger/campingvogn. Der koster hver kmt over 80 den nette sum av 1000,-SEK pr kilometer. Holder man følge med trafikken i 110 koster det 30.000,-SEK.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.072
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Ahh, godt å lese innlegget ditt Pedal. Husker igjen hvorfor jeg er glad for å bo i periferien uten rushtrafikk og slikt pæs! :D
Denne miljøfartsgrensen er liksom noe vi alle skulle slutte opp om her i Oslogryta. For å sette dette i perspektiv, så er alternativet kjørerestriksjoner/forbud, dersom forurensningsnivået ikke kommer ned på de mest utsatte dagene. Derfor irriterende når enkelte billister gir faen. Snakk om å ødelegge for seg selv og andre. Men det er selvsagt uholdbart å skulle leke trafikkpoliti ovenfor andre bilister. Altenrativt kunne man hatt et lysskilt i bakvinduet som sa sa: Respekter miljøfartsgrensen eller ta bussen neste år!

En annen artig gruppe bilister er de som alltid må kjøre forbi deg hvis du kjører for dem.
Med familie i vest og nord blir det en del langkjøring. Er glad i cruisekontrollen. Da blir det veldig påtakelig med disse rykk-og-napp bilistene du beskriver. På langkjøring merker man fort hvem som har cruisekontroll og ikke. Noen er så samstemte at man får lyst til å gå bort og hilse på hvis man tilfeldigvis treffer de på en rasteplass lenger frem. Spesielt hvis vi har hørt på Odd Børretzen.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.717
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trafikkreglene:

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre. (min uthevelse)
<snip>
<snip>
3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
<snip>
<snip>
<snip>
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Hva er uklart med dette?
Griffenfeldt: Det er ikke din oppgave å håndheve lover, regler og bestemmelser i trafikken. Som trafikant vet du ikke av hvilken årsak den bakenforkjørende ønsker å holde en høyere hastighet enn deg, og det er deg også fullstendig uvedkommende.

Bernt K

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.407
Her i Kristiansand er det fryktelig fristende å printe ut disse paragrafene og ha dem liggende i bilen... E18 fra Dyreparken til Baneheiatunellen er overbefolket av nevnte bilister ::)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeh skjønner nå at jeg blir misforstått og mistolket når folk tror jeg leker politi når jeg får folk opp i ræva når jeg følge fartsgrensene. La meg utdype:

Jeg lar meg provosere av bøllene i traffikken som skal forbi i lave hastigheter og bynære strøk fordi de tror de eier veien og ikke trenger å følge traffikkreglene.
Ikke tro at jeg på noen som helst måte saboterer for folk som vil forbi meg på steder med fartsgrense på 30/40 og 50, men jeg ser det overhodet ikke som min plikt å blinke folk forbi eller legge meg inn på en busslomme for å slippe de forbi.
Jeg prater ikke om de som blinker og gir tydlige signaler på at de er i en nødssituasjon. Jeg er ikke dum.

N

Nifelheim

Gjest
Folk som setter setter cruisecontrollen akkurat under der lappen ryker er noen egoistiske drittsekker.

Fartgrensene er satt der for en grunn, og folk som ligger 25km raskere enn fartsgrensa/flyten skaper unødvendige faremomenter. Du skal vise hensyn og aktsomhet i trafikken og det gjør du definitivt ikke ved å bryte fartsgrensene slik.

Når du følger fartsgrensene og gjerne ligger litt over på speedometere for å kompensere for feilmarginen så har du 0 ansvar for gærningen bak som vil forbi. Ligger han på støtfangeren din så ber han om å miste lappen. Du skal holde 3 sekunders avstand til bilen foran. Jeg har 0 sympati for slike folk som kun tenker på seg selv.

Topp Bunn