Grusomme mennesker eller bare tilbakestående?

De som ligger og sperrer i venstre fil på motorvei er:

  • gjennomført usympatiske og grusomme mennesker

    Stemmer: 0 0.0%
  • dysfunksjonelt tilbakestående

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
869
Antall liker
679
Sted
Oslo
Synes denne artikkelen passer utmerket i denne tråden:
http://www.cracked.com/blog/9-bad-drivers-nobody-complains-about/
#9. People Who Are Scared To Death Of Concrete Barriers
#8. People Who Think Bikes Are a Mile Wide
#7. People Who Time Things Just Right To Make You Miss The Light
#6. People Who Pass You For No Actual Advantage
#5. People Who Let EVERYBODY In
#4. People Who Camp Parking Spaces
#3. People Who Hang Out In Your Blind Spot
#2. Slow Drivers In Denial
#1. People Who Think Emergency Lights Make Them Invincible

Basert på amerikanske tilstander, men passer vel godt her i NOrge også.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.324
Spiralis skrev:
...........Danmark hadde en genial regel som på store deler av motorveinettet forbyr trailere og andre med tilhenger å kjøre forbi, ..........
Mulig denne regelen er fjernet, men er det noe trailersjåfører i Danmark gir beng i så er det denne regelen. Helt forferdelig å ligge bak to trailere side ved side hvorav den i venstre fil har 0,5 km/t høyere hastighet enn den andre.
Jeg kjørte endel på danske motorveier ifjor og dette var snarere regelen enn unntaket.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Når man skal inn på motorvei og kommer seg raskt opp i fart i aksellerasjonsfilen så opplever man ofte at bilen som ligger ved siden av i motorveiens høyre fil, på tross av ledig plass i venstre IKKE gir plass, så man må bremse hardt ned igjen rett før flettefeltets ende for å svinge inn bak den andres støtfanger. Umulig å forklare slik oppførsel med noe annet enn at man har med en grunnleggende ufyselig karakter å gjøre. Et genuint forskrekkelig menneske som ikke kan skylde på uvitenhet eller dårlig informasjon eller engang hensynet til egen tid. Det eneste svinet oppnår ved å ikke velge den åpenbare løsningen er å være i veien for den nyankomne, helt uten å tjene på det selv. Grusomt, grusomt menneske. Hvem avler slikt? Er det en annen art? Er det noen her som har en slik i nabolaget, og tør dere da gå alene i strøket etter at det har blitt mørkt? Et sitat fra åpningen av "No country for old men" renner meg i hu selv om det ikke er spot on i forhold til temaet her: "What do you say to a man who by his own admission has no soul, why would you say anything?"
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Jeh skjønner nå at jeg blir misforstått og mistolket når folk tror jeg leker politi når jeg får folk opp i ræva når jeg følge fartsgrensene. La meg utdype:

Jeg lar meg provosere av bøllene i traffikken som skal forbi i lave hastigheter og bynære strøk fordi de tror de eier veien og ikke trenger å følge traffikkreglene.
Ikke tro at jeg på noen som helst måte saboterer for folk som vil forbi meg på steder med fartsgrense på 30/40 og 50, men jeg ser det overhodet ikke som min plikt å blinke folk forbi eller legge meg inn på en busslomme for å slippe de forbi.
Jeg prater ikke om de som blinker og gir tydlige signaler på at de er i en nødssituasjon. Jeg er ikke dum.
Dette er jo tydelig tale da:

Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg følger trafikkregler, inkl fartsgrensen, får andre ta sjansen på å risikere sitt eget liv i trafikken hvis de på død og liv må forbi.
Med andre ord er det i dine øyne helt greit å fremprovosere livsfarlige situasjoner kun for at du insisterer på å tviholde på din rett på å ligge fremst i køen.

Det er ikke et utenkelig scenario at hvis folk ikke slipper forbi, at det fører til at de må ta en sjanse og kjøre forbi på en uegnet strekning. Hva hvis noen blir påkjørt eller dette forårsaker en kollisjon? Hva hvis noen blir drept? Folk er ikke alltid rasjonelle når de kjører bil. Kanskje de er sint, stresset eller kanskje kjæresten nettopp slo opp med dem. Skal ikke alltid så mye provokasjon til for at folk gjør noe dumt i trafikken, og for mange er det et stort irritasjonsmoment når noen ikke vil slippe dem forbi. Du har sikkert havnet bak en traktor på landeveien, en som ikke svinger inn til siden fordi det bare er to kilometer igjen til gården hans, og han har full rett til å kjøre som han gjør.

Man setter rett og slett andre menneskers liv i fare ved å kjøre på en slik egoistisk og selvgod måte, selv om man ikke har noen plikt å slippe folk forbi. Det tar i de fleste situasjoner ikke mange sekundene å slippe noen forbi hvis de signaliserer et ønske om det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.409
Antall liker
6.820
Det er to ting jeg ofte blir forundret over i trafikken.

Det ene er de som kjører som om førerkortet var noe de anskaffet fra finn.no.
Det andre er hvor sinte mange blir.

Særlig syklister og mopedister får gjennomgå. Jeg skjønner forsåvidt at det er irriterende at de beveger seg seint, men det er lite å hisse seg opp over. Jeg pleier å tenke at det kunne vært min sønn eller datter.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.363
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.363
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
BT skrev:
Særlig syklister og mopedister får gjennomgå. Jeg skjønner forsåvidt at det er irriterende at de beveger seg seint, men det er lite å hisse seg opp over. Jeg pleier å tenke at det kunne vært min sønn eller datter.
Eller bilister får gjennomgå av sinte syklister. Jeg fikk en gang gjennomgå av en syklist som var kledd slik at han gikk i ett med omgivelsene og brøt alle trafikkregler, men som mente at når han plutselig svingte til venstre og skar over veien rett foran nesen på bilen min, på tvers av alt trafikkreglene sier, slik at jeg bare så vidt rakk å stoppe så var det selvfølgelig min feil.
Eller syklister som "slipstreamer" ned bakkene ved å legge seg 30 cm bak støtfangeren min i 60 km/t og viser fingeren når man forsiktig prøver å signalisere om at dette kan være farlig ved å blinke med bremselysene.
 
O

Ole I

Gjest
epi skrev:
Her i Kristiansand er det fryktelig fristende å printe ut disse paragrafene og ha dem liggende i bilen... E18 fra Dyreparken til Baneheiatunellen er overbefolket av nevnte bilister ::)
Hvis du her snakker om rushtidstrafikk, så er det faktisk i overensstemmelse med vegtrafikklovens paragraf 3 at bilister velger å fordele seg i begge felt. På den måten blir køen halvparten så lang som om alle la seg i høyre felt.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.150
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Med andre ord er det i dine øyne helt greit å fremprovosere livsfarlige situasjoner kun for at du insisterer på å tviholde på din rett på å ligge fremst i køen.
Nå må du ta på deg tenkehatten din eller lesebrillene.
Hvis jeg ligger i 50 i 50 sonen, er det da virkelig mitt problem at noen ønsker på samme strekken å ligge i 80?
Hvorfor er det meg som ligger fremst i køen når jeg holder fartsgrensen?
Jeg ligger da ikke å skaper kø som jeg ville gjort om jeg hadde holdt 50 der det er 80.

jeg er på ingen måte interessert i å bli gjort til en lovbryter fordi det ligger en bak meg som kunne ønske at jeg lå i 80 der det ikke er lov til å kjøre fortere enn 50..
Er det virkelig vanskelig å forstå? eller at jeg ikke gidder å kjøre inn på nærmeste busslomme når jeg ligger i 50 og en dust på død og liv vil forbi i 50 sonen?

Man setter rett og slett andre menneskers liv i fare ved å kjøre på en slik egoistisk og selvgod måte, selv om man ikke har noen plikt å slippe folk forbi. Det tar i de fleste situasjoner ikke mange sekundene å slippe noen forbi hvis de signaliserer et ønske om det.
Har jeg ett eller annet sted skrevet at jeg hindrer folk i å passere meg? At jeg aksellererer opp til 80 i 50 sonen på en rettslette for så å bremse ned til 50 i svingene?

Er du en av de idiotene som MÅ forbi meg i en 40 sone når jeg ligger i 40 langs en skolevei, bare fordi du tviholder på din rett til å være hensynsløs og egoistisk?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Når man skal inn på motorvei og kommer seg raskt opp i fart i aksellerasjonsfilen så opplever man ofte at bilen som ligger ved siden av i motorveiens høyre fil, på tross av ledig plass i venstre IKKE gir plass, så man må bremse hardt ned igjen rett før flettefeltets ende for å svinge inn bak den andres støtfanger. Umulig å forklare slik oppførsel med noe annet enn at man har med en grunnleggende ufyselig karakter å gjøre. Et genuint forskrekkelig menneske som ikke kan skylde på uvitenhet eller dårlig informasjon eller engang hensynet til egen tid. Det eneste svinet oppnår ved å ikke velge den åpenbare løsningen er å være i veien for den nyankomne, helt uten å tjene på det selv. Grusomt, grusomt menneske. Hvem avler slikt? Er det en annen art? Er det noen her som har en slik i nabolaget, og tør dere da gå alene i strøket etter at det har blitt mørkt? Et sitat fra åpningen av "No country for old men" renner meg i hu selv om det ikke er spot on i forhold til temaet her: "What do you say to a man who by his own admission has no soul, why would you say anything?"
Jeg tror vanligvis det beste om folk, selv de som stemmer FrP eller Rødt, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg at de som irriterer deg Totte gjør det fordi de ikke forstår eller vet bedre. Kombinert med et særnorskt fenomen som er det at vi i dette landet er noe bortimot sykelig opptatt av hastighet i stedet for å bry oss om adferd i trafikken. Det er veldig mange som ikke bruker speil, de kjører rundt med "tunellsyn", dvs ser ikke til sidene, og de har i utgangspunktet null forståelse av hva andre sjåfører kan tenkes å gjøre.

Selv lærte jeg å kjøre bil i Sverige i begynnelsen av 70 tallet, og der var hele instillingen til samspill i trafikken en helt annen enn i Norge. Nå skal det sies at svensker har blitt mer lik oss nordmenn de senere årene slik at det ikke lenger er like avstressende å kjøre bil i Sverige som det var tidligere. I Sverige lærte jeg med en gang at fotgjengere i fortgjengerfelt var totalfredet, man stoppet ! Ventet rolig til de hadde krysset veien og kjørte så videre. De var flere år tidligere ute enn Norge med å gi kryssende fortgjengere "forkjørsrett"! Det neste man lærte var at om det kom noen bak som tok deg igjen så la man seg ut og slapp dem forbi. Nå skal sies at de svenske veiene på den tiden var av slik beskaffenhet at dette var gjennomførbart. Man hadde brede oversiktlige landeveier med bred veiskulder. Det var ikke stress med samtidige forbikjøringer begge veier, dvs 4 biler i bredden på tofelts vei. Dette var enkelt mulig uten å krysse midtlinjen på veien.

Så var det dette med hastighet, polisen brydde seg lite med hastighet så lenge du kjørte hensynsfullt og ikke tok sjanser. Rekorden i hastighet den gangen ble satt på motorveien mellom Stockholm og Arlanda. En Ford Capri 3500 GXL ble tatt av et helikopter tidlig en morgen i 175 kmt. I første halvpart av 70 tallet var det fort, veldig fort!! Få biler som gikk så fort faktisk. Sjefen for det svenske "UP" sa til media at selvsagt var det ulovlig og sjåføren fikk en bot for det, men han ville ikke være med på at det var uforsvarlig kjøring! Ingen vurderte et sekund å inndra førerkortet. Det hadde ikke vært annen trafikk av betydning på veien og veien var faktisk bygget for høy hastighet. MEN det var ulovlig og politiet hadde som jobb å skrive ut bøter for slikt. No sweat! Hadde han holdt seg til 139 kmt ville de aldri ha stoppet ham. Fartsgrensen på veien var 110kmt. Hadde dette kunnet skje i Norge?? Nei !

I Norge har man alltid lært bort at så lenge du holder deg under 80kmt vil det gå deg godt i trafikken! Det er lite eller ingen opplæring i samspill i trafikken, i å ta ansvar for egne handlinger eller i å se seg om og å bruke speilene aktivt. Holdt på å ta med meg en kjøreskolebil utenfor Tromsø forleden. De trente landeveiskjøring og lå i 80 sone i ca 60kmt. Jeg la meg ut og opplevde at skolebilen kom ut framfor meg helt klart uten å bruke speil. Man tenker ikke tanken på at det kan finnes noen som kjører fortere enn deg selv!! Og når jeg kjører forbi ligger ikke jeg i 80 kmt, da er det full gass som gjelder! Det lærte jeg også i Sverige. Disse skolebilene gav meg en god leksjon i hvordan man IKKE bør lære bort forbikjøring. Man skal tydeligvis ligge bak til man finner en laaang, riktig laaang rett strekning uten motgående trafikk, så blinker man og legger seg ut i en og samme bevegelse, viktig å ikke bruke speil, all oppmerksomhet må rettes forover!! Når man så ligger trygt i venstrefeltet gir man ikke for heftig gass ( gasspedalen er nok farlig !! ) slik at man kommer opp i 80 kmt og så kjører man forbi. Man legger seg ikke inn før det er 4-5 billengder mellom deg og den du kjører forbi. Dette er fan ikke fleip, det er det verste!

Den svenske metoden var å følge med på veien slik at man var forberedt når muligheten kom, hold oversikt med hva som skjer bak deg HELE tiden, oversiktlig bit vei, motgående vil passere mens det er tilstrekkelig oversiktlig vei tilstede etterpå? Hvis ja, venstre blink på, gi gass, "Pelle i bånn", aksellerere bak den bilen du skal forbi, når du er nært nok titter du en ekstra gang i speilet for å se at ingen prøver å kjøre forbi deg, bør ikke være det for du har blinket venstre en tid nå, legger deg over i venstre felt og fliser fobi. Når du er en til to bilengder foran legger du deg inn. Dette er ikke farlig for du har så mye større hastighet at avstanden øker mye og fort. Under hele prosessen skal du være forberedt på å avbryte forbikjøringen. Det kan finnes en million gode grunner til å bremse og legge seg inn igjen bak den du hadde tenkt å kjøre forbi. I Norge virker det som om en påbegynt forbikjøring MÅ fullføres! Det var i allefall intrykket etter å ha ligget bak et dusin skolebiler ut fra Tromsø en fredag formiddag.

Men uansett er fokus utefor egen bil det viktigste og der flest nordmenn svikter. Speilene er ikke til pynt og det er faktisk lov til både på bruke hodet og til å se seg til sidene! Har så ofte opplevd å ligge bak biler mens mine blålys ( 2 tusenmetre med blå strobelys i grillen og to strober på taket ) lyste opp hele veien i blått diskolys ikke har gjort inntrykk i det hele tatt på den som ligger foran. Reaksjone kommer først når jeg ligger på siden litt foran og de ser blålysene i øyekroken, da holder de på å kjøre av veien i ren overaskelse!! Kan ha ligget bak i flere kilometer før dette skjer! Den "beste" var midt på natten i Oppdal der vi kom gjennom sentrum på E6 blinkende blått. En bil kommer ned mot E6 fra høyre, vi ser ham i lang tid, han burde også ha sett oss, men joda han legger seg rett ut på E6 foran oss. På grunn av noen refuger og greier er det bare å stå på bremsen. Vi ligger bak en tid uten å komme forbi og når vi gjør det kjører han av veien når jeg ligger på siden litt foran ham. Vi må selvsagt stoppe, han var til min store overaskelse edru, luktet ikke i allefall. Gubben hadde ikke sett blålysene før de kom i sidesynet langt framme i øyekroken. Da hadde han trodd det var politiet og at han ville miste lappen!! Hvofor skulle politiet ta førerkortet fra deg? Nei det visste han ikke!! Han er nok ikke alene om slik tenking. Blålys=Politi=Miste lappen!! Snodig......? Men jeg har mange eksempler på slik "ulogisk" oppførsel i trafikken. Og det meste dreier seg om folk som ikke "ser". Når du i utrykking legger deg midt på gulstripa for å "brøyte vei" kan man forstå at det finnes de som ikke ser deg i speilet, for det bruker de jo ikke, men at de som kommer i mot ikke ser at det kommer et blått lysorgel imot midt på veien det er mere uforståelig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
otare skrev:
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
Den rapporten leste jeg også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Er du en av de idiotene som MÅ forbi meg i en 40 sone når jeg ligger i 40 langs en skolevei, bare fordi du tviholder på din rett til å være hensynsløs og egoistisk?
Jeg er en av dem som slipper folk forbi hvis de signaliserer et ønske om det. Tar ikke mange sekundene å slippe en annen bil forbi. Det er jo ikke slik at man svinger inn til siden hver gang det kommer en bil bak. Stort sett så finner jo folk egnede strekninger for forbikjøring eller blir liggende bak, men er det uoversiktlig så er det bedre for alle parter å bare svinge inn til siden og slippe folk forbi. Trafikken er ikke et bilspill, og det bør ikke være et personlig nederlag om noen kjører forbi.

Dette bør da være helt grunnleggende trafikkoppførsel.

Irritasjon er noe av det farligste i trafikken. Hastverk også for den saks skyld, men kombinerer man disse to faktorene begynner det å bli farlig for andre mennesker.

Det aller viktigste man kan bidra med er å fokusere på egen kjøring, og ikke ase seg opp over alle andre som ikke kjører helt ideelt til enhver tid, og i alle fall ikke prøve å straffe eller provosere dem.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.020
Antall liker
4.150
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg er en av dem som slipper folk forbi hvis de signaliserer et ønske om det.
Det gjør jeg også, men ikke når "signalet" er å legge seg tett opp i min støtfanger. Da er det kun for å provosere, og det er det som er sakens kjerne for min del. Jeg blir altså irritert når noen legger seg bak på min støtfanger for å vise sin misnøye.
Men nå ønsker ikke jeg å diskutere med deg mer for jeg tror du forstår hva jeg mener selv om jeg ikke er skikket til å ha sertifikatet ( selvom jeg har kjørt skadefritt i 17 år )

Trafikken er ikke et bilspill, og det bør ikke være et personlig nederlag om noen kjører forbi.
Nei det er det ikke, men jeg har da aldri gitt deg noen indikasjoner på at jeg mener det bare v å være ekstra nøye på fartsgrensene i 30-40 og 50 soner.

Ha en flott dag videre.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.436
Antall liker
25.185
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
gwh skrev:
Synes denne artikkelen passer utmerket i denne tråden:
http://www.cracked.com/blog/9-bad-drivers-nobody-complains-about/
#9. People Who Are Scared To Death Of Concrete Barriers
#8. People Who Think Bikes Are a Mile Wide
#7. People Who Time Things Just Right To Make You Miss The Light
#6. People Who Pass You For No Actual Advantage
#5. People Who Let EVERYBODY In
#4. People Who Camp Parking Spaces
#3. People Who Hang Out In Your Blind Spot
#2. Slow Drivers In Denial
#1. People Who Think Emergency Lights Make Them Invincible

Basert på amerikanske tilstander, men passer vel godt her i NOrge også.
Den åtteren der... Som syklist gjør jeg meg så bred jeg bare kan, slik at jeg blir forbikjørt på ordentlig vis og ikke som om jeg skulle være ordinært veimøblement. Aktiv sikkerhet, m.a.o.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Spiralis skrev:
totte skrev:
rolfozzy skrev:
Nå tror jeg disse venstrefilbilistene hverken er grusomme eller tilbakestående, bare uvitende.
At de år etter år ligger i venstre fil, med høyre fil ledig ved siden av og med en liten kø av blinkende bilister bak seg kan vanskelig forklares med at de sitter der med normal forstand og nogenlunde utviklede sjelsevner, men bare ikke visste bedre.

Tidligere pleide jeg å tørke meg bak først og skjite etterpå. Etter noen år med luktplager tipset noen kolleger meg om å endre på rekkefølgen. "Å, faen", sa jeg, "er'e deffor det stinker". Informasjonsarbeid er viktig.

Problemet er gjerne at folk IKKE bruker speil! Mange vet rett og slett ikke at de har noen bak seg. Jeg har kjørt så mye med blålys på taket og i høy hastighet at dette VET jeg med sikkerhet !
Hvor får man kjøpt blålys?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ca 80% heller mot idiotforklaringen, og det er jo oppløftende. Velmenende tomsinger er tross alt bedre enn begavede fullskalapsykopater.

totte, mildere stemt nå
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
totte skrev:
Ca 80% heller mot idiotforklaringen, og det er jo oppløftende. Velmenende tomsinger er tross alt bedre enn begavede fullskalapsykopater.

totte, mildere stemt nå
Jepp, de er de sistnevnte en må virkelig passe seg for. Folk med alvorlig empatimangel. Mange er på et sted midt i mellom de motpolene, er mitt inntrykk.
Mener å huske at det kom en endring i folks kjørestil i ca midten av nittitallet, folk begynte å kjøre som svin. "Full fres, meg først", liksom.
Gjennom 2000-tallet kom for alvor "jeg driter vel i deg, jeg skifter fil når det passer meg og uten å blinke, bare se hvordan jeg faktisk driter i deg"-holdingen.

Min lille minihypotese dreier seg om at dette gjenspeiler samfunnet og hvilke verdier som gjør seg gjeldende i praksis. M.a.o. en mer sosiologisk rettet forklaring enn den som handler om "velmenende tomsinger". Tror de fleste av oss oppdager (eller har potensiale til det?) hvordan sider ved en selv kommer til uttrykk gjennom bilkjøringen, på godt og vondt...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.409
Antall liker
6.820
Spiralis skrev:
otare skrev:
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
Den rapporten leste jeg også.
Trafikkreglene handler ikke bare om flyt, men også om trafikksikkerhet.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Trafikkreglene handler ikke bare om flyt, men også om trafikksikkerhet.
Flyt er heldigvis viktigst. Hadde sikkerhet faktisk vært viktigst kunne ma jo bare blitt hjemme.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.363
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
BT skrev:
Trafikkreglene handler ikke bare om flyt, men også om trafikksikkerhet.
Absolutt. Og derfor skal man ikke ligge og sperre andre (selv om du mener at du kjører fort nok - kanskje du holder fartsgrensen på ditt speedometer), men slippe dem forbi (ved å f.eks. bruke høyre felt der det er mulig, eller å slippe dem forbi når det kommer en mulighet ved å signalisere at de kan kjøre forbi og så senke farten slik at de trenger kortere forbikjøringsstrekning). Ved å sperre andre vil disse etter hvert komme til å ta sjanser for å komme fram, og dermed skape farlige situasjoner.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
toriamos skrev:
Hvor får man kjøpt blålys?
Flere som selger slikt. Saken er i midlertid at man må ha en bil som er registret som utrykkingskjøretøy for å ha slikt.

Jeg har en storebror som en gang i verden jobbet som distriktslege. Han hadde en slik bil, og når det var mulig var jeg sjåfør for broderen!
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Et fenomen man ofte kan observere på motorveier er de som kjører i 80 km/t inn på veien der trafikken ligger i 100 km/t. Er disse krabatene så åndsvake at de ikke greier å operere glidelåsen i buksesmekken sin selv siden de ikke forstår et såre enkelt prinsipp som fletting? Eller skal vi heller skylde på de tanketomme idiotene som står for skiltingen? For muligens hadde det vært et poeng å sette opp fartsgrensen før flettingen og ikke på tilfeldig valgt punkt lenger fremme? I Sverige setter de ihvertfall opp fartsskilt før flettingen.

Den andre gruppen man kan tenke på er tvillingbremseklossene. Dette er parhestene der en ligger foran og bremser ned, mens den andre ligger bak og trykker. Etter lengre tids kjøring siger den første sakte over i høyre felt mens den andre siger sakte opp på siden av den første. Side om side sklir de så avgårde mot neste trailer og når de tar den igjen kaster høyrefelteren seg inn etter den andre ekvipasjen og "stjeler" av det som var en passe avstand for bakenforkjørende bil slik at denne må bremse ned. Deretter ligger tvillingbremseklossene og puger like tett på hverandre, gjerne 10 km/t saktere nå enn da de lå side om side. Og slik ligger de så lenge en trailer kan skimtes i horisonten.

Og så har du "kjør sakte til venstre og fort til høyre"-folket. Dette er de som av ukjente årsaker kjører saktere når de kjører forbi traileren enn det de gjør når du vil kjøre forbi dem rett etterpå. Hemmes foten på gasspedalen av angsten for det store kjøretøyet de er på siden av eller er dette for det meste folk som er spesielt opptatt av å telle trailerhjul?

En fjerde gruppe er "sneie inn foran"-dustene. Med bare to biler på en 4-felts vei greier disse gutta å kjøre kloss opptil bak, kaste bilen ut i venstre felt, gasse på og sneie inn ca. 30 cm foran din støtfanger før de raser avgårde, antagelig for å vise sin virilitet. Spesielt ivrige er disse folkene når det regner. Hvorfor i all verden legger de seg ikke ut i god tid bak og kjører godt forbi før de legger seg inn igjen når det allikevel ikke er andre biler tilstede? Har de hormonell ubalanse eller er kjøringen bare en autonom prosess løskoplet fra den begrensede hjerneaktiviteten de mest sannsynlig må ha siden de mest sannsynlig både har låst opp og startet en bil?

Noen flere som har møtt disse arketypene? ;D ;D ;D
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.350
Antall liker
1.028
zorry skrev:
En fjerde gruppe er "sneie inn foran"-dustene. Med bare to biler på en 4-felts vei greier disse gutta å kjøre kloss opptil bak, kaste bilen ut i venstre felt, gasse på og sneie inn ca. 30 cm foran din støtfanger før de raser avgårde, antagelig for å vise sin virilitet. Spesielt ivrige er disse folkene når det regner. Hvorfor i all verden legger de seg ikke ut i god tid bak og kjører godt forbi før de legger seg inn igjen når det allikevel ikke er andre biler tilstede? Har de hormonell ubalanse eller er kjøringen bare en autonom prosess løskoplet fra den begrensede hjerneaktiviteten de mest sannsynlig må ha både låst opp og startet en bil?

Noen flere som har møtt disse arketypene? ;D ;D ;D
Hrmpf...hi, hi.. he, he, hee.. ;D ;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.324
"Sneierene" skal bare gjøre det lettere for deg å se hva slags bil de har. Typebetegnelsen bak på bilen har så forbasket små tall/bokstaver nå for tiden.
 

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Pink_Panther skrev:
"Sneierene" skal bare gjøre det lettere for deg å se hva slags bil de har. Typebetegnelsen bak på bilen har så forbasket små tall/bokstaver nå for tiden.
Har ofte sett 4 små ringer på dem når jeg tenker meg om... ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.324
zorry skrev:
Pink_Panther skrev:
"Sneierene" skal bare gjøre det lettere for deg å se hva slags bil de har. Typebetegnelsen bak på bilen har så forbasket små tall/bokstaver nå for tiden.
Har ofte sett 4 små ringer på dem når jeg tenker meg om... ;)
Nææhhh...! :eek:
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg ganske stor tiltro til denne underøkelsen. ;D
Skal vel ikke underslå at dette også gjelder meg selv, bare slik at det er sagt. :p
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.004
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er som med vettet; det må være godt fordelt siden ingen anser seg dummere enn nesten. (Objektivt sett er det jo en voldsom mengde selvbedrag ute og går; men det er ikke lett å få øye på.) Vi er kanskje komplette idioter hele hurven.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.409
Antall liker
6.820
totte skrev:
BT skrev:
Trafikkreglene handler ikke bare om flyt, men også om trafikksikkerhet.
Flyt er heldigvis viktigst. Hadde sikkerhet faktisk vært viktigst kunne ma jo bare blitt hjemme.
Øh....
Akkurat.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.409
Antall liker
6.820
otare skrev:
BT skrev:
Trafikkreglene handler ikke bare om flyt, men også om trafikksikkerhet.
Absolutt. Og derfor skal man ikke ligge og sperre andre (selv om du mener at du kjører fort nok - kanskje du holder fartsgrensen på ditt speedometer), men slippe dem forbi (ved å f.eks. bruke høyre felt der det er mulig, eller å slippe dem forbi når det kommer en mulighet ved å signalisere at de kan kjøre forbi og så senke farten slik at de trenger kortere forbikjøringsstrekning). Ved å sperre andre vil disse etter hvert komme til å ta sjanser for å komme fram, og dermed skape farlige situasjoner.
Noen må ta ansvar og sørge for at de andre holder seg under fartsgrensene.
Jeg pleier å finne den verste sinka som kjører i høyre felt og så legger jeg meg på venstre side av den og sperrer.
Utrolig morsomt å se hvor hissige de bak blir. Så når det blir ett felt sklir jeg rolig inn foran den andre og akselererer i fra med en god latter for dagen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Noen må ta ansvar og sørge for at de andre holder seg under fartsgrensene.
Jeg pleier å finne den verste sinka som kjører i høyre felt og så legger jeg meg på venstre side av den og sperrer.
Utrolig morsomt å se hvor hissige de bak blir. Så når det blir ett felt sklir jeg rolig inn foran den andre og akselererer i fra med en god latter for dagen.
Du er OND !!! :eek:

Det finnes en helt spesiell avdeling nede i Helvete for slike som deg! Der blir du tvunget til å kjøre rundt i en rusten Peugeot sugediesel fra 1967, mens alle andre kjører moderne biler og gjør narr av deg! Så det så! ;D ;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.324
Spiralis skrev:
Det finnes en helt spesiell avdeling nede i Helvete for slike som deg! Der blir du tvunget til å kjøre rundt i en rusten Peugeot sugediesel fra 1967, mens alle andre kjører moderne biler og gjør narr av deg! Så det så! ;D ;D
Kaller du det straff? 404 Berlina diesel er jo en kul bil.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
Best flyt? Kanskje. Men oppstår det flere farlige situasjoner dersom 60%, kontra 0%, følger trafikkreglene? Ganske garantert. Men det er klart, i eksemplet ditt, så må jo noen ta ansvar og kjøre først for å løse opp.

Eg husker forresten da vi var russ, da var politiet og holdt foredrag. Det handlet veldig mye om promillekjøring, og de kunne fortelle om kor utrolig farlig det var:

"40% av alle trafikkulykker skyldes promillekjøring".

Da rakk eg opp hånden og sa at da måtte jo 60% skyldes folk som kjørte edru, og at det dermed kanskje var tryggest å ha en pjolter eller to innabords før man satte seg bak rattet. Det syntes ikke onkel politi var noe som helst morsomt...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.363
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Townes skrev:
otare skrev:
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
Best flyt? Kanskje. Men oppstår det flere farlige situasjoner dersom 60%, kontra 0%, følger trafikkreglene? Ganske garantert. Men det er klart, i eksemplet ditt, så må jo noen ta ansvar og kjøre først for å løse opp.
Nå svarte jeg på et utsagn som sa at man fikk mest smidighet (altså flyt) i trafikken hvis alle fulgte trafikkreglene. Jeg bare påpekte at det ikke var riktig og ga et eksempel på en situasjon der det å følge trafikkreglene fører til at all trafikk låser seg. Jeg har ikke tatt stilling til om det oppstår flere farlige situasjoner eller ikke.
Personlig tror jeg at mange farlige situasjoner oppstår fordi man irriterer seg over andre som kjører "firkantet", f.eks. ligger konstant 5-10 km under fartsgrensen, venter med å kjøre inn i et kryss til det er 150 m fram til neste bil (med det resultatet at bare 2 biler kommer over på grønt) osv. Oppførsel som helt sikkert er i tråd med trafikkreglene, men som fører til masse irritasjon, som igjen fører til farlige situasjoner.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Townes skrev:
otare skrev:
Griffenfeldt skrev:
smidighet i traffikken oppnår man best hvis alle følger traffikkreglene.
Dette er faktisk feil. Jeg leste en forskningsrapport fra Sverige for noen måneder tilbake (orker ikke finne fram referansen) der man konkluderte med at man fikk best flyt i trafikken hvis 60% fulgte trafikkreglene.

Hvordan kan man få flyt i trafikken i et tilfelle der 4 biler kommer til et kryss samtidig og dermed alle har vikeplikt? Hvis alle følger trafikkreglene skal alle bli stående og ingen kjøre.
Best flyt? Kanskje. Men oppstår det flere farlige situasjoner dersom 60%, kontra 0%, følger trafikkreglene? Ganske garantert. Men det er klart, i eksemplet ditt, så må jo noen ta ansvar og kjøre først for å løse opp.
Nå svarte jeg på et utsagn som sa at man fikk mest smidighet (altså flyt) i trafikken hvis alle fulgte trafikkreglene. Jeg bare påpekte at det ikke var riktig og ga et eksempel på en situasjon der det å følge trafikkreglene fører til at all trafikk låser seg. Jeg har ikke tatt stilling til om det oppstår flere farlige situasjoner eller ikke.
Personlig tror jeg at mange farlige situasjoner oppstår fordi man irriterer seg over andre som kjører "firkantet", f.eks. ligger konstant 5-10 km under fartsgrensen, venter med å kjøre inn i et kryss til det er 150 m fram til neste bil (med det resultatet at bare 2 biler kommer over på grønt) osv. Oppførsel som helt sikkert er i tråd med trafikkreglene, men som fører til masse irritasjon, som igjen fører til farlige situasjoner.
Joda, eg er for så vidt enig. Dersom alle skal følge trafikkreglene til punkt og prikke til enhver tid, vil det nok oppstå mange rare situasjoner, samt (veldig( mye irritasjon. Men syns uansett at rapporten har en noe underlig konklusjon dersom den fastslår at best flyt oppstår ved at fire av 10 bilister ikke overholder trafikkreglene. Sjøl om det kanskje stemmer i praksis :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Noen er ikke helt gode i trafikken. For andre gang denne uken, og på samme plass har jeg sett svært tvilsom oppførsel. På vei opp fra sandviken deler veien seg i to, en i tunnel mot Åsane og en avkjørsel opp til Fløyfjellstunnellen retning syd.

I dag kom det pinadø en bil kjørende ut av Åsanetunellen i feil retning, kjørte tilbake og svingte opp mot Fløyfjlesstunnelen i stedet. For to dager siden var det motsatt, da var det en kar som hadde kjørt feil den andre veien, han stoppet og rygget tilbake, svinget ut til siden og slapp forbi biler og ned i krysset igjen og ut den andre veien.

.. og alt for å spare et par minutter eller en bompengepassering. :-\
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.383
Antall liker
12.340
Sted
Smurfeland
HC skrev:
En siste ting, slå av det helvetes tåkebaklyset!! Det er så og si aldri behov for dritten.
Jeg er veldig glad i tåkebaklysene mine, de er store og feite, og jeg skrur dem på hver gang bilen bak ligger og gnurer på bakfangeren min og blender meg i sladrespeilet med feiljusterte nærlys eller ulovlig monterte xenonpærer.

Elsker dem!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vta skrev:
Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg ganske stor tiltro til denne underøkelsen. ;D
Skal vel ikke underslå at dette også gjelder meg selv, bare slik at det er sagt. :p
Dersom medianen er veldig forskjellig fra snittet kan flertallet godt være bedre enn snittet.
 
Topp Bunn