Jeg er en av disse 45+ ( av og til i dress, men sjelden slik antrekk i bilen! ) som kjører i venstrefilen på motorvei. Sist langtur med bilen lå jeg i venstre hele veien fra Gävle til Gøteborg på en deilig ny motorvei!

Men det skal sies at det ikke kom en eneste stresset Audi/BMW/MB som ble liggende bak meg og på noen som helst måte ble hindret av meg. Faktisk kom det ikke en eneste bil bakfra :

Og svensker er meget vel oppragne i trafikkens mysterier så de som lå i venstre fil la seg pent inn til høyre når jeg kom putrende bakfra i 28-29 kmt over fartsgrensen. ( Man mister lappen i Sverige på 30 over grensen )
Danmark hadde en genial regel som på store deler av motorveinettet forbyr trailere og andre med tilhenger å kjøre forbi, der gikk det stort sett som i Sverige, venstrefil og aldri noen bak meg! De få som kom bakfra slapp forbi uten å måtte lette på gassen. Man har da speil for å bruke dem!
Tyskland derimot ble et mareritt. Man ligger i venstre fil i 160-170 kmt nå plutselig en liten Polo 1.2 som ligger bak en annen Polo bestemmer seg for ( uten å bruke blinklys ) å legge seg ut fra midtfeltet for å kjøre forbi den forankjørende Poloen. Disse Poloene hadde en ca fart på 100-110kmt og den forbikjørende presset bilen sin opp i 1-2kmt høyere hastighet enn den han kjører forbi. Speil bruker han ikke tyskeren så han vet ikke/ bryr seg ikke om at jeg kommer bakfra med en realtiv hastighetsforskjell på 70kmt. Jeg lærte noe nytt med Superben på denne turen, når man trykker fort på bremsepedalen kliper automatikk inn og bremser bilen maksimalt selv om ikke pedalen går i bånn. Samtidig begynner nødblinkers å blinke. facinerende! 8) Fullt lys i nakken på synderen medfører bare en finger!

Ingen vilje til å legge seg inn. Et par ganger ble jeg så forbannet på slike at jeg pløyde fra venstre rett gjennom midtfeltet inn i høyre, dro forbi endel biler og så tilbake i venstre. ( Ja det var plass til det. ) Selvsagt meget forbudt!! ( Smekk på finger og "fy" i ansikt !! ) Normalt blir jeg ikke sint i trafikken men her ble jeg sint, virkelig sint et par ganger. Det man har hørt hjemmefra om at vansken med Autobahn var at man måtte passe seg for de som kom bakfra var bare "bullshit", problemet var de som la seg ut foran deg uten å ta hensyn til at du kom bakfra i mye høyere hastighet.
Forøvrig må jeg legge til at de som "leker politi" med å hindre andre å kjøre forbi når de ligger i fartsgrensen virkelig legger hodet på blokken. Man vet aldri hvorfor den bak har det travelt. Jeg kjørte forrige vinter i møte med en ambulanse etter en ulykke med en hest der jeg hadde en skadet jentunge i bilen. Brukte lyshorn og nødblink og de aller fleste la seg pent ut og slapp meg forbi, men selvsagt finnes det unntak. En "artigkar" som bremset i svinger og der det ville være uforsvarlig å kjøre forbi, samtidig som han gav jernet der det var oversiktlig. Det han ikke tenkte på er at det finnes mobiltelefoner. Jeg tror han tok tegninga da vi møtte "blåblå bæbu". Han angret antakelig litt da han så ambulansen, og ganske sikkert mye mer da "Onkel Blå" ventet litt lenger framme.

Han sto og pratet med "onkel" da jeg kjørte forbi bak sykebilen på vei til sykehuset.