Gryphon's venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.948
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gryphon hadde U.S premiere på Axpona med høyttalerene EOS 5 og en ”strømrenser" Som skal komme i to størrelser.
    IMG_4193.jpeg

IMG_4213.jpeg

Ellers så hadde de utstilt disse småproduktene, men de var ikke koblet opp🤩
    IMG_4214.jpeg

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    630
    Sted
    Bærum
    Morsomt denne fokusen mange produsenter har på strømrens, vibrasjonsdemping, eksotiske kabler mmm. Er det der marginene ligger ?

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.948
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Premiere på Apollo platespiller i München i år🤩 Den blir presentert sammen med det nye riaa trinnet The Siren.
    IMG_5159.jpeg

IMG_5160.jpeg

IMG_5161.jpeg

Building the world’s finest analog playback system required the world’s most revered turntable designer: Helmut Brinkmann. With Apollo, he has been given the opportunity to create his “Dream Turntable” without compromise. Apollo utilizes two of Brinkmann’s proprietary Sinus™ Belt Drive Motors, placed 180-degrees from each other. While the benefits of multiple motors are well-known, overcoming the potential problems of dual motor design required a great deal of ingenuity. Not only is Apollo Helmut’s first multi-motor turntable, it is also the first ‘table for which he developed a digital speed controller. In addition to synchronizing the two motors, Apollo’s controller is more accurate than analog equivalents and will never require calibration; at the same time, Brinkmann’s techniques for “Soft” motor control, painstakingly refined over more than 40 years, further distance Apollo’s speed controller from those of other turntables.

Siren shares its sculptural, “Nordic Noir” aesthetic with our legendary Apex Power Amplifier and Commander Preamplifier. Its 4.3” TFT capacitive touch screen with 4mm hardened glass panel is identical to Commander’s, as is Siren’s Dual-Mono Power Supply Unit (PSU), which offers a power reservoir whose size and quality is unprecedented in a Phono Preamplifier. Weighing over 83 lbs (38 kg), Siren’s massive PSU features local, fully regulated power supplies for all sensitive voltage amplifying stages. In addition to separate left- and right-channel power supplies, a third, purpose-engineered supply for all digital functions maintains total separation of Digital and Analog signal paths, all the way back to the AC Cords.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.883
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ser den "Gryphon-pickuppen" har en slående likhet i fasongen på Ortofon MC Anna eller Diamond ;)

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.965
    Torget vurderinger
    1
    The Gryphon Apollo turntable is said to be the “culmination of a once-in-a-lifetime collaboration” between Soren Slebo of Gryphon’s own design team, respected turntable designer Helmut Brinkmann, cartridge leader Ortofon, and the Aarhus Technical Institute of Denmark.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.965
    Torget vurderinger
    1
    Gryphon also worked with Ortofon to create a cartridge whose performance characteristics have been specifically tailored to that of the Apollo. Starting with the MC Diamond cartridge, Gryphon developed a special DLC-TR coated, SLM titanium body to match the Apollo tonearm and then tuned cartridge compliance accordingly, resulting in what’s known as the Gryphon Black Diamond DLC cart.

Du har helt rett Hasse.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.883
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Må si Apollo spilleren så flott ut.
    Vet, at dette er en "fanboy"-tråd.... men men......
    For meg begynner dette å bli litt tullete.
    1,2 mill DKr for en platespiller..... Ta´ en Ortofonpickup, tukle litt med den og så legg 100.000 oveni
    Ortofons pris???
    Ingen platespiller er verdt de summene, som nå kreves.
    Virker på meg nå som at man bare skrur opp prisen i håp om eksklusivitet. Da bli´r det litt latterligt.
    Sorry til alle Gryphon-fans´ene 🥰

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.948
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    1,2 mill DKr for en platespiller..... Ta´ en Ortofonpickup, tukle litt med den og så legg 100.000 oveni
    Ortofons pris???
    Virker på meg nå som at man bare skrur opp prisen i håp om eksklusivitet. Da bli´r det litt latterligt.
    Riktig observasjoner @HasseBasse , men jeg tror nok dette er et bevist valg om å oppnå høyest mulig premium kundegruppe som ikke tenker pris. Ut i fra et merkevareperspektiv så kan dette være smart så sant de når målet. Færre produserte enheter med større fortjeneste og produktene blir eksklusive. Det er en trend blant produsenter i høyere premium klasse å begynne bare å produsere og selge veldig dyre produkter. Dette gjelder, vin, whisky, smykker, klokker, klær o.l. Mindre logistikk og færre produserte enheter og allikevel tjene mer. Hvem ville ikke gjort det som produsent hvis en har mulighet? Ja, det er synd for oss ”vanlige" forbrukere, men vi er ikke lengre i de produsentenes målgruppe. Om produktene er verdt prisen er det jo opp til de som kjøper å avgjøre og ikke oss som ikke har råd. Isolert sett så er nok ikke produktene verdt prisen, men har de riktig merke så kan de forlange det dobbelte og tredobbelte. Det er hva dyktige merkevarebyggere klarer å få til med produkter/produsenter. Living the brand!

Siden det er Helmut Brinkmann som har vært hoved designeren av spilleren så kan en jo håpe at det kommer en lignende Brinkmann spiller i fremtiden til en rimeligere pris!

Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.965
    Torget vurderinger
    1
    At det ser flott ut er en ting, men enig att en del priser er godt av skaftet.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.883
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Riktig observasjoner @HasseBasse , men jeg tror nok dette er et bevist valg om å oppnå høyest mulig premium kundegruppe som ikke tenker pris.
    Ut i fra et merkevareperspektiv så kan dette være smart
    Jo... men er det nå så "smart" ikke å ville assosieres med vanlige folks lommebok??
    Flemming Rasmussen motbeviste jo dette, da han laget Tabu & Callisto.
    Att HighEnd både kunne være Integrert og til å ha råd til. Ødelagde ikke markedet for de dyre
    produktene heller. Set ut fra et business-perspektiv, er det i mine øyne veldig dumt.
    En av mine veldig kloke venner sa engang: Om du hadde en bilhandel, hva ville du helst selge?
    1000 Porscher eller 1.000.000 VW bobbler??
    Om det gjelder inntjening/bunnlinje er jeg ikke i tvil.
    Gir også bedre økonomi till å utvikle "State Of The Art/Cost No Object"-produkter, som du
    kanskje selger 10-15 stk. av om året ;)

ou812rh

Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.948
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jo... men er det nå så "smart" ikke å ville assosieres med vanlige folks lommebok??
    Flemming Rasmussen motbeviste jo dette, da han laget Tabu & Callisto.
    Att HighEnd både kunne være Integrert og til å ha råd til. Ødelagde ikke markedet for de dyre
    produktene heller. Set ut fra et business-perspektiv, er det i mine øyne veldig dumt.
    En av mine veldig kloke venner sa engang: Om du hadde en bilhandel, hva ville du helst selge?
    1000 Porscher eller 1.000.000 VW bobbler??
    Om det gjelder inntjening/bunnlinje er jeg ikke i tvil.
    Gir også bedre økonomi till å utvikle "State Of The Art/Cost No Object"-produkter, som du
    kanskje selger 10-15 stk. av om året ;)
    Jeg har ikke lest noen av Gryphons forretningsstategier men jeg er sikker på at de har en og den har sikkert utviklet seg med årene. Det er utviklet mange forskjellige verktøy og modeller som brukes innen strategiarbeid, men en kjent og ganske mye brukt er Need Scope modellen. Her tar produsent et valg i hvor den ønsker å befinne seg (hvilken farge). Valget her sier mye om hvilken kundegruppe en ønsker å søke og assosieres med. Sånn som jeg ser Gryphon så er de delevis lilla og delevis blå. Dette er gjerne kundegrupper som søker eksklusive og høy ytelse produkter som skiller seg ut Og er villig til å betale for det!
    IMG_5182.png

Sgt Pepper

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Antall liker
    402
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ortofons pris???
    Forsåvidt helt enig med HasseBasse her, men det samme kan sies om masse andre merker ute der. Topmodellene fra Gryphon og tilsvarende er, i det store, i markedet for kunder i Far East og ikke vanlige folk her. For oss har de Diablo forsterkene for eksempel. Sonus faber viser Suprema og selger Sonetto. Osv osv.

Det lever jeg sådan sett fint med, jeg er mer bekymret for neste generasjon som vi håper kommer videre fra mobil streaming over til vanlig hifi. Fort gjort at de opplever HiFi som helt uoppnåelig med dagens prisnivå. Tyngdepunktet for tilskuere på messene er 50-60 + og det kan ikke være holdbart for branchen i lengden.

For Gryphon vist her er verdien av elektronik pakken er sikkert 20 gangen opp på høyttalerne, men sådan er det når de vil vise begge nye produkt!!
    Når det er sagt er jeg enig med kommentaren fra @Skink_123 over. Det låt faktisk helt fint, og Rune Skov kjørte en demo med bare vinyl da jeg var innenom. Bare det er jo kjekt!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.936
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Må nesten melde meg inn som venn her! 😁
    Fikk i høst inn en strøken Gryphon Antileon Signature!

Jakter nå på en matchende pre-amp.. Viser seg at det er sjeldne varer..! 😯

IMG_1807.jpeg

IMG_1896.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn