Gulvstående høyttalere, max 2000 kr/paret?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Jeg kjøpte meg et par Patos Lyric 401 til stueanlegget mitt. Strøkne eks. til 4000,- Spiller imponerende må jeg si. Hender faktisk at jeg tar med meg en plate opp og lytter i stua :eek: til min kones begeistring! En god investering på mange måter. Ikke for å strø salt i såret theStig, men for å minne andre som er på jakt etter rimelige høyttalere om at litt is i magen og overvåking av diverse bruktfora kan være meget lønnsomt! Jeg fikk en høyttaler som i sin tid kostet 12-13000kr til en tredjedel av prisen! Som du jo har erfart kan det fort bli dyrt å handle billig!
 
T

theStig

Gjest
Godt poeng....

"Dyrt" ble det jo ikke da, bare 720 kr. Men uansett var det i seg selv bortkastede penger. Nå bruker jeg opp igjen kassene til noe DIY også da... og høyttalerbygging er gøy uansett! ;D
 
O

omholt

Gjest
Å finne gulvstående høyttalere til max 2000 kr med prioteringer som homogen klangbalanse og naturlig/behagelig klang, var kanskje en umulighet i utgangspunket. Det måtte i så fall ha vært noen skikkelige gamle, men gode høyttalere som ble solgt på billigsalg. Har selv vurdert å kjøpe noe billige greier til å ha på en hytte, men det blir nok heller noen gode stativhøyttalere.

Men det er jo bra du kan bruke kassene til noe. :)
Lykke til med byggingen.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
961
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
4
theStig skrev:
Jeg svarte på gamle HFS, innlegget forsvant i dragsuget.

Jeg er møkk lei disse Dynavoice høyttalerne jeg kjøpte. De spiller elendig, og nå holder jeg det ikke ut lenger. Jeg fikk de litt bedre med å heve de 10 dB ved 4 kHz (en kjempediger dip i responsen der), samt lukke portene og gi de litt mer bass. Men uansett er bassen bare bulder. Diskanten er grøt og mellomtonen enda værre. Disse høyttalerne er ubrukelige selv til bakgrunnsstøy!

Jeg beholder kassene, men all innmaten skal jeg skifte til noe brukbart. Og dermed ble det ikke så billig likevel nei... jeg kommer til å ta ut de to 6,5" elementene, og sette inn en 6,5" Seas coax driver, samt en billig Vifa 6,5" bass. Da blir det en 2,5-veis sak ut av det. Satser på enkle 1.ordens filtre her. Skal skrive mer om det når jeg har fått moddet de ferdig. Deler er bestilt. :)
Haha, denne posten har jeg sittet og ventet på, imponerende at du holdt ut så lenge ;)
 
T

theStig

Gjest
Endelig kom det deler til modding av Dynavoice høyttalerne, og da var det bare å sette i gang!!

De originale høyttalerne har en ganske skral innmat. Delefilteret er av moderat kvalitet... men hadde det enda fungert som det skulle, noe det ikke gjør!! Det er et digert hull i responsen rundt delefrekvensen. En annen ting er at det er veldig lite demping inni kassa (jeg satte inn mer). Bassportene er tunet rundt 50 Hz, noe som er vel høyt. Med en port blokkert havner tuningen på 35 Hz, og det er mer passende.

For å få på plass nye elementer måtte jeg frese opp hullene litt. Dette gikk greit med en håndoverfres. Den originale diskanten lot jeg sitte i. Kanskje jeg deler den inn som supertweeter ved 1 GHz eller noe sånt.... :p

Elementene jeg brukte er Seas T18RE/XTVFC2, som er en coax-enhet med diskant i midten, og Peerless V-Line (VIFA) P17WJ-00-08 som basselement. (billig og god). Delefilteret jeg endte opp med ble veldig enkelt - kun en seriekondensator på 2,2 uF på diskanten (med fasen snudd) og en 2,5 mH spole på den nederste bassen (viklet ned en 3,9 mH spole her). Basselementet på coax'en er koblet direkte uten filter. Høyttaleren er sånn sett en 2,5-veis konstruksjon. Den måler faktisk innenfor +/- 1,5 dB fra 100 til ca. 8 kHz. Over der skjer det en del rart med diskanten fordi den sitter inni en 6,5" bassmellomtone. Det høres ikke rart ut faktisk, selv om det måler snodig over 8 kHz. Det viktigste er at mellomtonen er meget jevn og god, og at bassen nå er under kontroll.

Og lyden da?? JA - endelig låter det musikk av høyttaleren!! ;D Forskjellen fra den gamle innmaten er så stor at det er liten vits å sammenligne. Det er en helt annen verden kort og godt. Skal komme tilbake etterhvert med lytteinntrykk.

Under følger noen bilder av moddeprosjektet.......

Den originale høyttaleren


Original innmat


Ny innmat :)


Må frese opp litt....


Delefilter til diskanten


Delefilter til Vifa bassen


Snart ferdig :)


Helt ferdig!! ;D
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.990
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kjempebra theStig.....Ikke verst at noen koster på en høytaler til 900 med 4 høvdinger til :) Ser bra ut :)
 
T

theStig

Gjest
Må legge til at jeg kanskje kommer til å eksperimentere litt med diskanten.. er ikke 100% fornøyd med den, men ellers ble det veldig vellykket dette her.

Jeg vil tippe at en lignende høyttaler som "ferdig" med denne elementbestykningen ville kostet 15-20.000 minst.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
theStig skrev:
Må legge til at jeg kanskje kommer til å eksperimentere litt med diskanten.. er ikke 100% fornøyd med den, men ellers ble det veldig vellykket dette her.

Jeg vil tippe at en lignende høyttaler som "ferdig" med denne elementbestykningen ville kostet 15-20.000 minst.
Men da hadde den kansje hatt en bedre kasse vil jeg tro? Elementene er det ingenting å si på. Hva med en bånddiskant i toppen stig ::) ?

PK
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Delefilteret er av moderat kvalitet... men hadde det enda fungert som det skulle, noe det ikke gjør!! Det er et digert hull i responsen rundt delefrekvensen.
Stig sin påstand :D

Dynavoice F6 har en usedvanlig åpen og dynamisk mellomtone og med en meget faseriktig overgang til diskantelementet. De to elementene henger sammen så man skulle tro det var samme element som spilte alt.
Fra L&B sin test av samme ht. (i følge Komplett.no sin "reklameside) ;D

Mvh.KW
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
Stig vet åpenbart ikke hva han snakker om altså.. hm.. ;D

PK
 
O

omholt

Gjest
Har begynt å lære at man skal det Lyd&Bilde skriver med en klype salt.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
omholt skrev:
Har begynt å lære at man skal det Lyd&Bilde skriver med en klype salt.
L&B presterte å sammenligne denne søpla med en til 5 høvdinger. Jeg har et par, (som jeg forøvrig til modifisering, jeg orket heller ikke mer), og hadde jeg punget ut 5 laken for dette, så hadde jeg følt meg grundig lurt.
Jeg har lært å ta L&B med ekstra mange klyper salt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Hva forventer man, til 900-? Egentlig burde kanskje TheStig selge noen ferdi sett med tegninger til høvelig kasse, med deler som bassporter som man f.eks. får på biltema ol. Hadde vært råtøfft med en høytalerserie, som kan bygge til et 5.1 sett der målsettingen er en stykk pris på 2-3000- kr. som faktisk gjør det gøy å bygge høytalere igjen.


Mvh. Bjørn
 
T

theStig

Gjest
bjornh skrev:
Hva forventer man, til 900-? Egentlig burde kanskje TheStig selge noen ferdi sett med tegninger til høvelig kasse, med deler som bassporter som man f.eks. får på biltema ol. Hadde vært råtøfft med en høytalerserie, som kan bygge til et 5.1 sett der målsettingen er en stykk pris på 2-3000- kr. som faktisk gjør det gøy å bygge høytalere igjen.


Mvh. Bjørn
Det vil bli vurdert...... :)

For å være helt ærlig hadde jeg forventet litt mer av høyttalere til 900 kr, jeg har faktisk hørt kompakt-anlegg til 999,50 spille bedre enn Dynavoice kassene.

L&B er tydeligvis helt på jordet i sin omtale. Skal legge ut en måling av Dynavoice her i kveld som viser hvordan ståa er....
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er en god idé å lage noen prisgunstige selv-bygg, kan hende til og med med kasser som kan kjøpes til, i samme stil som Eltek. -man kan f.eks. lage et "basic" sett og et "utvidelses" sett slik som Audiovector gjør det. Populært å kunne tweake, faktisk.

La meg gi et forslag (på pris) -selve komponentene pr. høytaler koster la oss si 2500, mens ei passende kasse 1000- (sikkert ehlt urealistisk, mn likevel...) -dermed kan man sitte med et flott stereosett (med utbyggingsmuligheter til f.eks. 5.1) til 7000. Dette kan så bygges ut til en "advanced model" med ekstra deler i et kit som forbedrer kassa, delefilter evnt. osv.

Da har man det gående. Morsomt, og ikke "unødig dyrt"...


Mvh. Bjørn
 
T

theStig

Gjest
Interessant tanke dette. Jeg har tro på at det kan la seg gjøre å samle et bra delekit (eksl kasse) til rundt 1500 kr per stk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.230
Antall liker
9.088
Torget vurderinger
1
Ja, det tror jeg også. Med tanke på at oppgraderingsmuligheter og tweaking faktisk er populært, så gjelder det i høyeste grad kabinettet også. -og hvis det er noe folk her på sentralen (og andre steder) har sansen for, så er det ytelse pr. krone.

Mvh. Bjørn
 
T

theStig

Gjest
Som lovet kommer en måling av den originale Dynavoice F6.

Lyd og Bilde sa:
" Dynavoice F6 har en usedvanlig åpen og dynamisk mellomtone og med en meget faseriktig overgang til diskantelementet. De to elementene henger sammen så man skulle tro det var samme element som spilte alt. "

:p
Ingen premie for å gjette delefrekvensen er jeg redd. Jeg trodde først diskanten var ute av fase pga. dippen, men med snudd diskant ble det bare enda værre.
 

Vedlegg

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
theStig skrev:
Som lovet kommer en måling av den originale Dynavoice F6.

Lyd og Bilde sa:
" Dynavoice F6 har en usedvanlig åpen og dynamisk mellomtone og med en meget faseriktig overgang til diskantelementet. De to elementene henger sammen så man skulle tro det var samme element som spilte alt. "

:p
Ingen premie for å gjette delefrekvensen er jeg redd. Jeg trodde først diskanten var ute av fase pga. dippen, men med snudd diskant ble det bare enda værre.
Au da, selv jeg som ikke har peiling på slikt skjønner at det der var rævva..
huff og huff.. men etter oppgraderingene da theStig?

PK
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
1.007
Antall liker
1.050
Sted
Porsgrunn
Lyd og Bilde sa:
" Dynavoice F6 har en usedvanlig åpen og dynamisk mellomtone og med en meget faseriktig overgang til diskantelementet. De to elementene henger sammen så man skulle tro det var samme element som spilte alt. "

Huff og huff, hvis høyttalerene som Lyd og bilde testet hadde denne frekvenskurven burde kansje medarbeideren skaffe seg høreapparat. ??? ::)

Med flere slike eksempler vil tilogmed jeg kjempe for målinger i våre norske hifi blader :D

Får håpe du vil bli fornøyd etter sommeren også etter ombyggingen. :)
 

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
62
Antall liker
0
Jeg har bestandig synes at det var rart at disse Dynavoice skulle være så bra. Virker det som om noe er for godt til å være sant, ja, så er det som regel det. Nok et tilfelle som bekrefter regelen.

Jeg ble veldig gira til å prøve å oppgradere mine egne høyttalere, men problemet er at jeg ikke har peiling. Hvor kan det være lurt å begynne?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.449
Antall liker
3
Lapavoni skrev:
Jeg har bestandig synes at det var rart at disse Dynavoice skulle være så bra. Virker det som om noe er for godt til å være sant, ja, så er det som regel det. Nok et tilfelle som bekrefter regelen.

Jeg ble veldig gira til å prøve å oppgradere mine egne høyttalere, men problemet er at jeg ikke har peiling. Hvor kan det være lurt å begynne?
Her på sentralen på DIY sidene ;)

PK
 
Topp Bunn