Gunnar´s greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.868
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei Gunnar!
    Utrolig bra jobbet med nytt "full size" hornoppsett. Mye spennende å velge mellom når det kommer til sub. Jeg har et tilsvarende anlegg som du er i ferd med å realisere(OB-BB) og falt på 18Sound sin dobble 21" bandpass-sub: http://www.eighteensound.com/Portals/0/EnclosuresKits/18sound_double 21 kit.pdf
    Den dekker fint området opp til 100hz og har en vanvittig kapasitet. Den kan anbefales. Ellers så er det jo mye spennende som man kan velge mellom. Personlig så tror jeg at jeg vil prøve et par Skramstad monstre med tiden for å ha noe å henge fingrene med :)

Mvh Espen

Sist redigert:

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.868
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Jeg benytter Minidsp 10X10HD som delefilter/preamp. Siden jeg ikke har prøvd noe annet vil jeg ikke være for bastant med si at dette er endestasjonen. Etter det jeg har erfart så er den veldig bra, transparent og lett å bruke. Jeg har ikke ennå benyttet dsp/romkorreksjon og bruker den kun som delefilter/pre-amp.

Mvh Espen

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er mye erfaring og velreflekterte meninger i JoHoos innlegg.

Bjarne har er flott oppsett jeg gjærne hadde hørt og om du tar deg en Oslo tur driver jeg også med AL med et annet lydkort en han.
    Begynner å bli noen som har samlet opp en del erfaring med disse greiene. Det er heller ikke langt for deg ned til vestfold og ArneM

H

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Fantastisk respons og tonnevis med gode tips. Mitt inntrykk er at "hornfolket" er en ekstra hjelpsom rase entusiaster. Har fått mye å tygge på nå. Har fortsatt en del jobb igjen på det jeg begynt på, så jeg har god tid på å bestemme meg på. Det høres ut som miniDSP kan være et greit sted å starte og så vet man at det er mer komplekse løsninger der ute som man kan vurdere senere. I tillegg kommer det sikkert også nye og noen ganger bedre løsninger etter hvert.
    Vh GunnarS

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synest det er en fornuftig evaluering og en ganske seif plass å begynne! :)
    miniDSP har enkel og oversiktlig programvare, koster ikke så mye heller.

Angående basser:
    Det fins både Bassrefleks, Lukkede kasser, OB også.

Hva ønsker du og hva er du ute etter? Har du tidligere hørt noe som du liker?

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg har hørt hornbass som jeg syntes låt veldig bra. Har ikke hørt SLOBs men er helt sikker på at det er bra også.
    En av utfordringene er at bass-systemet ikke bør være for bredt. Bredden på rommet er bare drøyt 4 meter, og jeg håper å ha litt luft i mellom hovedhøytalerne.
    image002.jpg

Bare drodling

Vh GunnarS

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.126
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er kjeller under rommet, hva med basskabinettet/hornet der nede og opp.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Der tror jeg jeg sliter gitt. Det er riktig nok kjeller under et par etasjer ned, men da må jeg gå gjennom stua i første etasje. Men god ide, det er jo loft over.
    Allikevel håper jeg kanskje å få til noe uten å skjære hull i hverken tak eller gulv.
    Vh GunnarS

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om du ser på bilder fra JoHoo sitt rom vil du se at han har lagt sine skramstadhorn bak hornstakken.
    Tanken er å lage en hylle/rack festet til veggen over og på så vis få plass til komponenter.
    Visuelt vil det fungere veldig bra hos han, visuelt fokus blir på horna og ikke på de kjøleskap store bassene.

H

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.640
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg har hørt hornbass som jeg syntes låt veldig bra. Har ikke hørt SLOBs men er helt sikker på at det er bra også.
    En av utfordringene er at bass-systemet ikke bør være for bredt. Bredden på rommet er bare drøyt 4 meter, og jeg håper å ha litt luft i mellom hovedhøytalerne.
    Vis vedlegget 468043
    Bare drodling

Vh GunnarS
    Problemet ditt er ikke bredden - det er mengden! Lemp ut noen av de spillerne så blir alt så meget bedre.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Har vært inne på tanken selv også og redusere hylla bak til bare å gå under vinduet. Da kunne kanskje basshorna (eller hva det blir) stå bak hovedhøytalerne.
    Rommet er ca. 4,1 m bredt og 7 m langt.

Vh GunnarS

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, send snurrene på museum, behold den beste, og ha liggende hornbasser bak hønna.:rolleyes:

Om du ikke bor langt fra Oslo har jeg miniSLOBs foret med billig PA D-amper og Audiolense deling/EQ.
    Det finnes også FATSLOBs i Oslo (med kl. A?) UTEN romkorreksjon.

Løp ut og lytt på andres lyd. Mye bedre enn å lese, og mer håndfast & lettfattelig.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Du har samme dimensjoner på rommet som mitt Gunnar, men jeg har skråvegg foran og bak.
    To skramstadhorn passer akkurat liggende i rommets bredde.
    De er 60bx70lx200h
    IMG_0157.JPG

Skal lage et rack som plasseres oppå de etterhvert, så racket i front forsvinner.
    Er nærmest ingen vibrasjoner i selve hornet selv ved pådrag.

Et annet spennende horn er disse eighteensound horna som Stene her på hfs har bygd
    IMG_0158.JPG

Jeg syntes mitt rom var for smalt til å plassere subhorna på utsiden av hovedhøyttalere. Ble estetisk grusomt, og forstyrrende for stereoperspektivet med hovedhøyttalere så tett. Bass under 80hz er jo også oftest tatt opp i mono og er omnidireksjonell

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har du forresten mulighet for å plassere komponenter eller evt bare riaa og snurrere et annet sted i rommet?

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Mange flotte oppsett her. Ja jeg kan flytte platespillerne til et tilstøtende rom. Det er helt klart en mulighet.

r5.jpg

Vh GunnarS

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Antall liker
    36
    Ellers kan du jo lage hyller litt under taknivå, kanskje glasshyller? Hele poenget med den nydelige samlingen av platespillere må da være å se den! :)

Consul

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    4
    Du har samme dimensjoner på rommet som mitt Gunnar, men jeg har skråvegg foran og bak.
    To skramstadhorn passer akkurat liggende i rommets bredde.
    De er 60bx70lx200h
    Vis vedlegget 468079

Skal lage et rack som plasseres oppå de etterhvert, så racket i front forsvinner.
    Er nærmest ingen vibrasjoner i selve hornet selv ved pådrag.

Et annet spennende horn er disse eighteensound horna som Stene her på hfs har bygd
    Vis vedlegget 468080

Jeg syntes mitt rom var for smalt til å plassere subhorna på utsiden av hovedhøyttalere. Ble estetisk grusomt, og forstyrrende for stereoperspektivet med hovedhøyttalere så tett. Bass under 80hz er jo også oftest tatt opp i mono og er omnidireksjonell
    ++
    Hvordan er det å legge ned Skramstadhornet med tanke på ventilering i side og bak ?

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Antall liker
    36
    Vis vedlegget 468043
    Bare drodling

Vh GunnarS
    Drodling?
    Du har tilogmed modellert opp alle platespillerene på nokså greit detaljnivå. Det står respekt av det!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Consul:

Hvordan er det å legge ned Skramstadhornet med tanke på ventilering i side og bak ?
    De har litt plass bak, men ved å ligge flatt ned er jo sideventilering stengt, og munningsareal redusert.
    Jeg skal etterhvert heve de og sette de på hjul. Dette var for min del med skråtaket eneste fornuftige plasseringen. De ble for visuelt dominerende stående på linje med midbasshorna.
    Målte respons i begge posisjoner og var ikke dramatiske forskjeller, og hörer ikke at de gjör noe galt slik de ligger nå, men som sagt, skal raffinere dette en smule.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.259
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I denne tråden er det usedvanlig lett å la seg imponere!

Blir spennende å høre hvordan du går frem for å få lyd i dem, og ikke minst optimalisere lyden :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.585
    Torget vurderinger
    27
    Himmel og hav for et rom!

Dette er himmelsk kult.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    GunnarS, det ser meget bra ut. Hva slags subber skal du ha?

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    14
    Angående hva slags DSP løsning du blir anbefalt, så kjenner jeg jeg blir letere "provosert" av ytringer om kvaliteten på miniDSP/Dirac. Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om dette i denne tråden. Har ytret meg om kvaliteten på disse boksene i en egen tråd om dette tidligere. Om du ser på totaliteten og vurderer pris og et enkelt grenssnitt som avgjørnede, så har de få konkurenter.Du har selv hørt mitt hornoppsett med de nevnte enheter. Var det noe du savnet, hørte du noe til det "sløret" som flere hevder å høre??
    Dette får du til å spille umiddelbart, ingen "bugs" eller andre "datafinurligheter" som ganske mange opplever når de setter med AL.
    Lykke til med videre jobbing med et spennende oppsett. Stikker nok innom deg for å få en lytt.

Eivind S

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ikke greid å bestemme meg for subber enda. Om det blir horn, Bandpass eller SLOB.
    Jeg tror alle disse systemene kan funke. Et par andre kriterier er:
    1. Jeg må greie å lage de selv ( og de må være tilgjengelige)
    2. Jeg må få det til å passe inn i oppsettet (etter mitt hode).

Det er en mulighet for at jeg må flytte platespillerne inn i rommet ved siden av for å få det til.

Ang. deling, så blir det først miniDSP 8x10HD. Har avtale om å kjøpe en slik (på Island av alle steder).
    Om dette er den ultimate løsning er det vel kanskje enighet om at dette ikke er. Derimot synes det ut som det er en god start.
    h9.jpg

18 Sound Manifolded double 21" Band-pass subwofer kunne kanskje funke

Vh GunnarS

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    De bassene er fine.

Du mener vel miniDSP 4x10HD?

Den låter veldig bra med digital inn. Analog inn er litt ullen. Men det finnes både gode AD konvertere og f eks PS Audio sin riaa med digital (og analog) ut.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Stemmer (miniDSP 4x10HD). Var litt tidlig på mårran.:)
    Vh GunnarS

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ikke bli sinna Eivind!
    Finnes nok ikke bedre inngangsbillett til aktiv deling enn minidsp.
    Prakker min på Gunnar med god samvittighet.

Blir en helsikes jobb å ratte sammen de compactene der, og læringskurven blir bratt, så uvurdelig å ha noe som har intuitiv og problemfri programvare og relativt begrensede muligheter for å rote seg bort

Skal se du får god hjelp når du går i gang. Er jo flere her som kjenner 2360 og flh godt.
    Det berømte sløret er det ikke sikkert du kommer til å oppleve før du tester ut en annen boks av heftigere kvalitet, men nå bør første pri være å lære seg mulighetene dsp gir deg i forhold til en voksen men akk så komplisert diy rigg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Du kommer til å bli fornøyd GunnarS

Softwaren til miniDSP er knallfin.

Noen tips:

Husk beskyttelseskondensator på kompresjonsdriverne og la alltid av forsterkerne være av når du slår på eller av strømmen til miniDSP. Den lager en slem popp som du ikke ønsker at membranene skal ta imot.

Husk å dra ned EQ, ikke skyv opp, da kan du få digital klipping.

Hvis du ikke har mulighet til å måle impulsrespons mtp å sette delay på drivere som har kortere avstandtil lytteposisjon enn de bakre så er den gradvise delay justeringen mens du måler suveren.

Aller først må driverne være lineære i lyttepos (+/- 2dB). Juster disse individuelt men ha alltid high pass inne pluss beskyttelseskondis.
    2360 kan godt ha 400 Hz highpass 48 dB mens du justerer. BMS 1000 Hz 48 dB.

Først måler du ca avstand i cm fra membran til membran. Lydens hastighet er 343 mm pr milisekund.

Still inn delay ihht formel over. Sett mikrofonen eksakt i lytteavstand der du har øra. Mål en høyttaler av gangen. Mål med 1/24 glatting. Kjør 5 dB mellom målelinjen. Snu + og - på en av driverne du skal måle mot. Finjuster delay til du får en brattest mulig dipp på delefrekvensen, snu + og - igjen. Da får du en jevn summering.

EQ i baseområdet fra 3-400 Hz og nedover kan låte dårlig med for mye EQ justering med smal Q verdi.

Target respons i lytteposisjon skal ha litt ekstra bass og en svakt fallende kurve oppover. Les her: Target Curves

Toe in skal i utgangspunktet være rett i fleisen +/- 15% etter smak.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Og 2360 gutta har ferdigtygde delefrekvenser til deg ;)

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Takk for mange gode tips Hornlyd. Dette blir kult å prøve ut. Etter det jeg har fått med meg så langt, ser det ut som delefrekvensene bør ligge rundt
    80-800-7500.
    Vh GunnarS

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Deling 750-800 vil låte fint på 2446/2360.
    Du kan dra ned i 600 for litt ekstra growl. Låter kult men kanskje litt slitsomt i lengden.

Ville ikke gått over 7k i toppen. Siden du har en 1" driver der så står du fritt til forsøke litt nedover gjerne mot 5k.

Dette er ikke noen fasit, bare litt hva jeg har erfart.
    Utforsk og prøve litt selv, gjør det slik du vil ha det og synest det er bra! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg brukte 68uF beskyttelse kondis på 2446.
    På BMS er jeg usikker.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Til beskyttelseskondensator for 2446, kan jeg kanskje bruke 33uF (skulle vel bli ca 600 Hz), og til BMS diskanten f.eks 5uF (ca 4000 Hz) ?
    Bør vel være av god kvalitet siden den skal stå i serie med elementet.

Vh GunnarS

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker at det kan du helt fint benytte! Da er du sikra for all fremtid!

Bakdel er at du kanskje må sette litt slakere filter i Dsp da kondis vil virke mer inn på deling.
    Men dette må du ta hensyn til anyway.

Kjør på er min mening :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Benytte minimum billige kondiser som er beregnet for audio. Hvor mye peng du vil bruke på dette er opp til deg.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ingen fasit her, og nå skal vi ikke forvirre gunnar for mye för han har dette oppe og går ;). Målsetningen må jo være å la alle komponenter spille innen sin komfortsone, og det er avgjörende hvordan FLH oppförer seg oppover i frekvens.
    Grunnen til at jeg valgte såpass höyt som 750 for 2360 var at FLH rett og slett presterte bedre enn 2360 i det området, men med andre drivere enn Gunnar og med ventilert bakkammer.
    Er det standard TI membran i 2446?
    Grelv snakket varmt om den Celestion driveren du har på de små seos horna. Ser ut som en flott diskantlösning!

Gunnar, det er ingen forestående norgesturer, så mirakelboksen går i post til uka. Snakkes på mail ang programvare, kalibreringsfil for umik osv.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    15
    Det er Aquaplas membraner i 2446.
    Blir morsomt å få "mirakelet" i hus. :D

GunnarS

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Bra! Aquaplassa membraner oppförer seg betydelig penere oppover i frekvens. Det er definitivt hörbart
    Og horna er vel dempet etter alle kunstens regler?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn