Gunzi’s leker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dette er jo et rop om hjelp emotikon…!
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Flott! Det må bli sen ankomst, er på vei ut i red-neckland med motorsaga ikveld.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Country er topp:D

    Hvilke Esoteric komponenter har du ?

    Og hvordan vil du beskrive lyden ?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei Eik - Det er mulig country har litt med modning å gjøre, på samme måte som Beethoven river og røsker i sjela fra sen pubertet, så gir Mozart en innsikt man ikke oppdaget før 2-3 ganger konfirmasjonsalder. Country, eller heller bluegrass og tidlige artister i sjangeren tiltaler meg. Den eneste musikksjanger der menn kan synge om følelser uten at det blir kleint, og den eneste sjangeren som Johnny Cash romsterte i. Det holder for meg, uten at annen musikk er forlatt. Her utvider vi horisonten, og så dukker sånne som J.D. Sumner opp, og her lukter det også gospel. Backingkoret til Elvis for dere som ikke vet. Sjekk den stemmen!


    Men her spilles siste til Greta Van Fleet akkurat nå.

    Esoteric P-03 og D-03, altså cd/sacd drev med tilhørende konverter. Digitaloverføring fra drev til dac med en xlr/ebu kabel for hver kanal. Masse options i dac for oppskalering til ulike sampling-rates og også fra cd til DSD kvalitet. Det står også en Esoteric UX-3 nederst i racket. Den er modda av det omstridte "The upgrade company" og er dermed kanskje tungt salgbar, men spiller nesten like godt som to-komponent riggen, og så tar den de få skivene jeg har med dvd audio.
    Lyden av Esoteric....de har egentlig ikke egenlyd noen av disse, men kjennetegnes hos meg med veldig lavt støygulv, og ren ubesudlet dynamikk. Dette gir innsikt dypt inne i innspillingene, og klarhet som jeg ikke kan huske å ha hatt med de mange spillere som har passert. Samtidig er de bygd som tanks og gir ekstrem eierglede bare ved se på de. Klinisk lyd uten egenkarakter? Nei, men mindre rocka enn oppgradert OPPO105 og mindre silke enn Accuphase. Bare totalt mangel på det tynne grå sløret som ofte ligger over mange også dyre spillere. P-03 og D-03 er vel det beste jeg har hatt i hus, uten at det betyr at det ikke finnes bedre saker eller at noen vil foretrekke noe annet.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar:). Lefler selv litt med country. Skal sjekke ut det du anbefaler.

    Esoteric har fantastisk godt bygde komponenter, og ser heller ikke så verst ut. De har blitt kritisert for en slags hardhet i mellomtone og litt betoning i diskant. Godt at du ikke har opplevd dette på dine komponenter. En ekstern klokke kan også prøves hvis man ønsker enda mer presisjon og oppløsning.
    Jeg synes Esoteric gir et meget godt fundament for musikken form av kropp og dynamikk.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei Eik - At jeg drister meg til å nevne J.D. Sumner i en diskusjon om country får jeg bare unnskylde, det var mere pga at det handler om å søke artister som ligger litt tilbake i tid, men som viser kvaliteter vi ikke ser idag. Gi meg gerne tips om hvor det bør lefles med country.
    Esoteric er nok ikke de mest romantiske verktøy for musikkformidling, kanskje mer med monitoraktige kvaliteter? Hardheten i mellomtonen opplever jeg ikke, kanskje den kamufleres av andre kvaliteter jeg fokuserer mere på? Har lest meg opp på den eksterne klokka du nevner, slike (uansett fabrikat ) er ikke på brukten hver dag, og vil nok heller ikke være gratis, hverken på finn eller e-bay. Har du hørt hva den gjør i bruk?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da anbefaler jeg John Prine og Kris Kristofferson!

    Flott oppsett forresten!
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Enig med deg om de to OMF! Og at jeg først oppdaget John Prine når han døde av Covid får være mitt bevis på at det fortsatt finnes artister der ute jeg burde funnet for lengst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hei Eik - At jeg drister meg til å nevne J.D. Sumner i en diskusjon om country får jeg bare unnskylde, det var mere pga at det handler om å søke artister som ligger litt tilbake i tid, men som viser kvaliteter vi ikke ser idag. Gi meg gerne tips om hvor det bør lefles med country.
    Esoteric er nok ikke de mest romantiske verktøy for musikkformidling, kanskje mer med monitoraktige kvaliteter? Hardheten i mellomtonen opplever jeg ikke, kanskje den kamufleres av andre kvaliteter jeg fokuserer mere på? Har lest meg opp på den eksterne klokka du nevner, slike (uansett fabrikat ) er ikke på brukten hver dag, og vil nok heller ikke være gratis, hverken på finn eller e-bay. Har du hørt hva den gjør i bruk?
    Har heller ikke opplevd den lyden jeg beskrev på min XD-utgave (siste versjon). Det er ingen hardhet, og god oppløsning oppover.

    Har testet Esoteric sin egen masterklokke G--02x, sammen med min integrerte spiller. Konklusjonen var at det var en tydelig hørbar forbedring av lyden. Bedre presisjon, rytme og dynamikk. Og også et luftigere lydbilde. Den er kostbar, men synes det var en vesentlig oppgradering.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ok, lenge siden siste posting, koser meg mest med å lese andres innlegg, men her er ståa i Gunzi stua nå når høstlyttingen slår inn.
    Det skjer jo litt i tidsrommet mellom at bilder postes med et par års mellomrom. Noe har vært innom og forsvunnet etter en tid.

    Av større saker som sees er at de deilige Spendor SP 100R nå har reist videre, til Lars, der de har et godt hjem. Inn kom Monitor Audio PL 300 II og tilhørende subber. For å unngå at stua koker i sommervarmen får MF100 AMS ampen hvile, mens et sett pre/power Soner Audio leverer transitorwatt til Monitor Audio. Rørene hviler også på sommeren, og Imagic drives av ett sett Audio Insight blokker fra Geir Fredriksen. De sees ikke, men står i bakkant.
    IMG_5853.JPG
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Audio Insight blokkene skimtes bak så vidt under Hypex DS 8.0 sub-ampene for basstårna.
    Monitor Audio PL 300 II og subbene gjør basstung rock helt fantastisk, matchen med Musical Fidelity AMS 100 med 100W klasse A er grisetøfft.
    Fascinasjonen min er jo å kunne legge signalgangen fra kilder via amper ut i høyttalere slik at jeg stadig kan gjenoppdage og fornye lydbildet. Kombinasjonsmulighetene er mange med litt stash i hyllene og på gulvet.
    Som en kompis her inne sier - vi kjøper hifi, selger ikke.

    Nå som kveldene blir mørkere og kjøligere fyres klasse A opp, og nå skal GU81 blokkene i forkant igjen drive Imagic 1.8.
    Akustisk og klassisk musikk stortrives gjennom den komboen. Og med en DPA pre i forkant selvfølgelig.
    Digitale kilder er som før P03/D-03 fra Esoteric, en enkeltstående Esoteric-spiller, en Accuphase DP-500 og en Coris-modda OPPO 105.


    IMG_5854.JPG IMG_5855.JPG
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Herlig oppsett G! Må ta en tur på vestbredden og få hørt på MA’ene denne gang med sub’er.
    Låt jo relativt slagkraftig uten også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn