roffe
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Jeg tror vel Öhman er inne på noe, men ser man på dagens bassreflekshøyttalere, så er det ingen av dem som har en åpning tilsvarende størrelsen på høyttalermembranen. T & S (Thiele & Small) definerte en rekke målbare parametre som i dag benyttes for å karakterisere høyttalerelementer, og ved innføringen av disse ble det enkelt å bruke formlene for Helmholtz-resonatorer til å beregne bassrefleksavstemmingen. Dette er felles for 98% (eller deromkring) av alle konstruksjoner som kalles for bassrefleks i dagens marked.
Det er derfor jeg mener at i dag er bassrefleks de facto likt Helmholtz-resonator, noe Öhman også sier her: "De flesta faktiska basreflexlådor ligger dock ytterligare närmare en sann Helmholz-resonator i effektivitet". De er altså konstruert etter Helmholtz-resonator-prinsippet, men Öhman har sikkert rett i at alle konstruksjonene ikke er perfekte implementasjoner av ideen.
Det er derfor jeg mener at i dag er bassrefleks de facto likt Helmholtz-resonator, noe Öhman også sier her: "De flesta faktiska basreflexlådor ligger dock ytterligare närmare en sann Helmholz-resonator i effektivitet". De er altså konstruert etter Helmholtz-resonator-prinsippet, men Öhman har sikkert rett i at alle konstruksjonene ikke er perfekte implementasjoner av ideen.