GUSTARD DAC venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.287
    Antall liker
    6.497
    Sted
    Under stjernene
    Litt rart egentlig at Mola Mola Tambaqui er så pass mye i en vennetråd for GUSTARD DAC venner, hilsen en fornøyd Makua bruker som er i mål. Dessverre kom Gustard for sent på markedet for min del.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt rart egentlig at Mola Mola Tambaqui er så pass mye i en vennetråd for GUSTARD DAC venner, hilsen en fornøyd Makua bruker som er i mål. Dessverre kom Gustard for sent på markedet for min del.
    Den er jo mye omtalt som den nye referansen osv. og når en tidligere eier får mulighet til å sammenligne med x26pro er det klart man er nysgjerrig. Forventer at Mola er bedre, men den koster nesten 100 k mer også.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kort fortalt: Joda, X26 spiller fint den, VELDIG mye DAC for penga.
    Den trenger en god del timer innspilling mener nå jeg, ja, mer enn 3 dager. Det høres i gjenngivelsen av stemmer, litt slank og stress. Nå «løsner» det, hittil ca 150 timer.
    Så bra det ikke ble total nedtur etter Mola dac'en da. Som du sier er det utrolig mye for pengene, og man må bla opp betydlig mer for en oppgradering. Jeg har tynet ut det lille ekstra av min med kabler og egen 1kw isotrafo (Brukes på transport og dac). . Den kan godt "behandles" som et mye dyrere produkt - og kvitterer med enda bedre lyd.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ang X26 pro; kan man velge NOS på denne? Har man flere filtervalg?

    Ser i test at den har alle muligheter. Bestiller en…:)
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    Brukere av x26 pro- har dere fullt utgangsnivå fra dac'en eller justerer dere ned nivået litt? Jeg synes den er "masete" på maks volum, låter mer behagelig på 85. Er det noe i dette eller er det noe jeg misforstår?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Brukere av x26 pro- har dere fullt utgangsnivå fra dac'en eller justerer dere ned nivået litt? Jeg synes den er "masete" på maks volum, låter mer behagelig på 85. Er det noe i dette eller er det noe jeg misforstår?
    Jeg kjører fullt nivå fra DAC, og opplever ikke lyden mer masete enn om jeg demper og skrur opp volume på pre i stedet.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg kjører fullt nivå fra DAC, og opplever ikke lyden mer masete enn om jeg demper og skrur opp volume på pre i stedet.
    Men du benytter vel RCA utgangen?

    Jeg kjørte min på 90 med XLR ut av samme grunn som Dharmabum, men kunne kjøre på fullt med RCA utgangen uten problemer.

    Dette var mot Accuphase E-800
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men du benytter vel RCA utgangen?

    Jeg kjørte min på 90 med XLR ut av samme grunn som Dharmabum, men kunne kjøre på fullt med RCA utgangen uten problemer.

    Dette var mot Accuphase E-800
    Ja, bruker rca............mot Belles LA-01 Statement preamp.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Brukere av x26 pro- har dere fullt utgangsnivå fra dac'en eller justerer dere ned nivået litt? Jeg synes den er "masete" på maks volum, låter mer behagelig på 85. Er det noe i dette eller er det noe jeg misforstår?
    Leste et eller annet sted (husker i farta ikke hvor) at Gustard i likhet med ganske mange DAC'er ikke har iberegnet 3dB headroom for å ta høyde for intersample overs (kanskje fordi da oppnår man aller best målbar SINAD? Det ser ut til å være svært viktig for Gustard, Topping m.fl. ;-)

    Dette er spesielt et problem på "loudness war" type innspillinger hvor de pusher grensene opp mot 0dBFS i peakene noe som forårsaker digital klipping når man interpolerer mellom to høye sampleverdier (v/oversampling). Ikke uvanlig med slike høye peak-verdier i det hele tatt, noe jeg ser på "VU-meterne" i min Trinnov også så det er et problem man bør gjøre noe med...

    Kan lese mer om dette blant annet her:

    Benchmark har implementert en todelt løsning for å unngå problemet. Lyngdorf har noe tilsvarende som de kaller Intersample Clipping Correction (ICC).
    Benchmark gjør blant annet dette: "We also drive the ESS D/A converter chips at -3.5 dB so that no clipping will occur inside the ES9018 and ES9028PRO converter chips."

    Men ellers, og veldig enkelt, for å unngå dette kan man med fordel redusere digitalt volum til maks -3dB eller -3.01dBFS for å være helt eksakt.

    Jeg gjør det enkelt og greit i Roon, hvor jeg setter "DSP->Nivåhåndtering" til minst -3dB uansett hvilken DAC jeg bruker og om selve DAC bruker volumkontroll eller ikke (men så legger jeg på enda litt mer siden jeg har sample rate convertering og annen DSP i loopen også), så er jeg på den sikre siden og slipper å tenke noe mer på det. Og -3dB (eller litt mer) digital attenuering av kilden medfører ingen hørbar forringelse så lenge den digitale volumkontrollen er godt implementert, noe den er i Roon.

    PS:
    Her er et eksempel fra Sigvart Dagsland "Elefanten i rommet", ETTER at jeg har satt volumet til -3dB i Roon. Som du ser er peakene på inputen (fra X50D streamer) likevel på -3.5dB som vil si -0.5dBFS FØR volumjustering. Det kan helt klart medføre digital klipping (uten nevnte volumjustering) med mindre DAC har headroom til å håndtere det:
    1650810350314.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    Jeg lurer på om noen har "forsket" på best mulig overføring fra streamer til x26pro, er det best lyd gjennom usb, coax eller toslink? Er usb alltid best eller er det et spørsmålet om å prøve å se hva man liker best, evt slik med alle dacer? Har nå en node 130 som har usb ut, må utforskes. Har stort sett alltid benyttet coax fra streamer til dac.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.669
    Antall liker
    35.807
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Normalt skal vel usb være best etter det jeg har forstått.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.184
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sjekk asr om det er noen målinger av den. Han tester de forskjellige innganger
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.184
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    USB er bedre på jitter enn spdif.
    Tviler på at du kan høre noen forskjell riktignok.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.897
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om noen har "forsket" på best mulig overføring fra streamer til x26pro, er det best lyd gjennom usb, coax eller toslink? Er usb alltid best eller er det et spørsmålet om å prøve å se hva man liker best, evt slik med alle dacer? Har nå en node 130 som har usb ut, må utforskes. Har stort sett alltid benyttet coax fra streamer til dac.
    Normalt skal vel usb være best etter det jeg har forstått.
    USB er bedre på jitter enn spdif.
    Tviler på at du kan høre noen forskjell riktignok.
    Ta et par minutter med Hans, så får dere litt mer info rundt forskjellene på AES / SPDIF / TOSLINK og USB 1 & 2

     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hvem er minst Pussy - og den første til å bestille en her :LOL:

    Vis vedlegget 835814 Vis vedlegget 835813
    Etter å ha lest den anmeldelsen, kjenner eg det rykker litt i ‘må ha’ senteret! 🤩

    Må vel til utlandet om ein vil ha eit eksemplar!? Og då kjem vel ei mva-rekning i posten også? Kvar ville de handla, og kva ville totalprisen blitt? 🤔

    Mvh Arild - handler sjelden dyre ting frå utlandet 😊
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter å ha lest den anmeldelsen, kjenner eg det rykker litt i ‘må ha’ senteret! 🤩

    Må vel til utlandet om ein vil ha eit eksemplar!? Og då kjem vel ei mva-rekning i posten også? Kvar ville de handla, og kva ville totalprisen blitt? 🤔

    Mvh Arild - handler sjelden dyre ting frå utlandet 😊
    Jeg handlet fra Shenzhenaudio (X26Pro), og det er en seriøs forhandler. Mva kommer i tillegg som nevnt ovenfor.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    902
    Antall liker
    587
    Har nettopp handlet en Gustard X26(sølv) fra Shenzhenaudio . Forventer at den dukker opp i løpet av neste uke . Men poenget er at jeg tror jeg rett og slett legger den ut for salg uten at jeg kommer til å åpne esken og få testet den ut , da jeg allerede har en Ladder Schumann som ble kjøpt fra samme sted og som får være god nok, selv om Gustard kommer bedre ut i tester(Ble litt revet med av de gode testene!) Men får slå meg til ro med Schumann tenker jeg :)
    Så hvis noen er interessert er det bare å sende meg en PM! Tenkte jeg kunne høre her før jeg legger den ut på Finn;)
    Hvorfor lade du ikke bare være med at tage imod den? Så bliver den jo bare sendt tilbage, og du får dine penge retur.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.419
    Torget vurderinger
    11
    Nok en ny dac fra Gustard - denne gangen AK4499EX basert. Ser ut som en helt ny serie er på gang. Blir det neste en ny ESS Sabre 9039Pro basert sak som erstatter X26Pro ?

    Er det starten på et større gjennombrudd for merket ? I så fall vel fortjent - da man sjelden ser et produkt som leverer slik lyd og byggekvalitet i forhold til pris.


    GUSTARD A26 DAC MQA Dual AK4499EX Chip with Streamer/Renderer PCM768& (shenzhenaudio.com)
    Absolutt enig, merket fortjener et større gjennombrudd. X26pro låter fantastisk bra, ankepunktene var stor varmeutvikling og traust design. Ser ut som et Hewlett packard produkt. Designet kommer seg ,R26 og den rykende ferske A26 ser bedre ut etter min mening.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at innbygget streamer er en ny trend hos Gustard. Ikke roon ready, men roon bridge er installert så fungerer med roon ut av boksen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Har de utviklet en egen app mht streaming?
    Ser ikke slik ut på websiden deres, heller ikke støtte for streaming tjenester. Kan jo være det kommer noe etter senere, men det er bedre med ingen app en en som ikke fungerer skikkelig. Mange etterspør roon i denne prisklassen og det er jo dekket med roon bridge. Spotify og Tidal conncet burde vel ikke være for vanskelig å legge til etter hvert? ( sw løsning)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    914
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Er det noken her blant venene, som har oppgradert til R26, og kanskje kan dele litt om eventuell endring i lyduttrykket? 😊

    Mvh Arild 😊

    Edit - presisering etter innlegget under: uttrykket ‘oppgradert’ burde vore skrive som i denne setninga - mellom ‘ ‘ .

    Men det er jo kommet ein del vurderingar, om at det er ei oppgradering. Og at R26 trass i R2R sine teknologiske ‘handikap’ måler avsindig bra også! 😊
    DS
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noken her blant venene, som har oppgradert til R26, og kanskje kan dele litt om eventuell endring i lyduttrykket? 😊

    Mvh Arild 😊
    Det jeg lurer på er om det nødvendigvis er snakk om en oppgradering. Det kommer vel an på hva man legger vekt på antar jeg. PRO26 er ESSSabre delta/sigma. Den vil antakelig måle best for de som legger mest vekt på det. R26 er R2R, et helt annet prinsipp uten dac-chip og er i teorien mye dårligere, målemessig, men mange liker disse bedre pga en påstått mer analog lyd.
    AK-chipen i A26, hvor befinner den seg i landskapet? Den koster det samme som PRO, men er basert på en helt annen chip.
    Personlig vurderer jeg R26, den er egentlig veldig rimelig til å være en R2R.
    Om noen her har den allerede, er det veldig interessant å høre om erfaringer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Absolutt enig, merket fortjener et større gjennombrudd. X26pro låter fantastisk bra, ankepunktene var stor varmeutvikling og traust design. Ser ut som et Hewlett packard produkt. Designet kommer seg ,R26 og den rykende ferske A26 ser bedre ut etter min mening.
    Designet blir smak og behag , men den nye formen har også sin funksjon. Sideplatene fungerer så vidt jeg har forstått som kjøleribber også , nettopp for å senke temperaturen i boksen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    34.143
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det jeg lurer på er om det nødvendigvis er snakk om en oppgradering. Det kommer vel an på hva man legger vekt på antar jeg. PRO26 er ESSSabre delta/sigma. Den vil antakelig måle best for de som legger mest vekt på det. R26 er R2R, et helt annet prinsipp uten dac-chip og er i teorien mye dårligere, målemessig, men mange liker disse bedre pga en påstått mer analog lyd.
    AK-chipen i A26, hvor befinner den seg i landskapet? Den koster det samme som PRO, men er basert på en helt annen chip.
    Personlig vurderer jeg R26, den er egentlig veldig rimelig til å være en R2R.
    Om noen her har den allerede, er det veldig interessant å høre om erfaringer.
    Har lest at R26 ligger farlig nær Denafrips Terminator plus til mange ganger prisen - så liker man r2r finner man neppe bedre til prisen. Ellers er det som du sier styrker og svakheter med alle chiper/prinsipper. Hva som passer best blir mye smak og behag samt system matching.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gustard R26 er ingen streamer, men fungerer som renderer dvs at man kan spille av fra app(på pc,iPad)på Spotify, Tidal, Qobus og Roon og sende signalet til R26. Har testet alle undtaget Roon og det fungerer bra

    Etter en måneds tid med testing måtte Denafrips Pontus II finne seg et nytt hjem.

    Lydmessig var de ganske like. Stort, med god dybde og fundament. Pontus dog en anelse varmere.

    Det som gjorde utslaget for meg er at R26 har en brukbar volum kontroll og fungerer som renderer I tillegg til god lyd👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn