Som fersk DIY'er har jeg gått fra tradisjonell Hifi til "hifi"-horn og nå til diy horn.
Kan ikke akkurat si at jeg angrer på det siste valget, selv om jeg har et stykke frem til feks gut_man sitt oppsett. Jeg har ingen hule å putte anlegget i, og det må stå i ei stue. Men på plassen der hvor AG Mezzo ruvet i stua, har jeg litt å boltre meg på uten at husets frue bryr seg nevneverdig.
Lydidealet er nok viktigste grunn til at jeg har gått videre til diy.
Hos meg skal det være live og konsert med mye smekk og trøkk når jeg ønsker. Mikrodetaljer er for meg mindre viktig, men er der kun som en hyggelig bieffekt av at resten låter bra. Musikken er det viktigste, og jeg driter vel egentlig i hva andre synes om anlegget så lenge jeg får den lyden jeg ønsker.
Om lyden er korrekt eller "hifi" bryr meg faktisk mindre.
Musikk skal være gøy og ikke dreie seg om flisespikkeri som gullsikringer eller gullkabler.
Foreløpig er løsningen her hjemme basert på en annen sitt bygg, men med kvalitetsdrivere.
Har mye å lære ennå rundt dsp, kobling mot rom, tidskorrigeringer og ikke minst målinger, men lyden har aldri engasjert meg mer enn nå og jeg føler at hobbyen har fått nye høyder.
Tror jeg må ta meg en tur til Egersund snart for å sjekke ut gut_mans lekre oppsett.