janb skrev:
- må bare spørre Johan:
Er det på grunn av manglende høflighet, takt og tone, mangel på menneskelig innsikt at du ikke gjør det?
- et "prosjekt" i bedriftssfæren har andre forventninger og tidrammer kan skyves på tidsrammene de er ofte noe tøybare...hos en privat person er en avtale en avtale f.eks kl.08:00. Dette er kanskje vanskeligere å forholde seg til...?
Noen liker faktisk å jobbe med privatservice. Jeg ble utrolig stresset. Vi elektrikere tjener jo ikke mer enn andre, vanlige folk, og forstår selvsagt at en regning på 10-15000,- svir godt i lommeboken. Når også mange kunder er skeptiske og mistroiske i utgangspunktet, så blir det fort en ganske stor belastning når man har både faglige og logistiske utfordringer i tillegg å hanskes med. Sier ikke at dette gjelder alle kunder, men man merker fort hvilke forventninger kundene har. Ikke alltid er disse forventningene samsvarende med virkeligheten. Når det er sagt, så finnes det selvsagt både dyktige og mindre dyktige fagfolk.
I tillegg er det litt "bakvendt" å jobbe i et privat hjem med tanke på støv/verktøy/bråk o.s.v. Alt i alt finner jeg det mye mer komfortabelt å jobbe i anleggssektoren hvor oppdragsgiver (prosjektleder e.l.) også ofte er fagfolk, og har en proffesjonell forståelse for arbeidet som skal utføres.
Plikter en håndtverker å oppgi at minste faktura er to timer uansett om jobben tar kortere tid? - siden du tydeligvis er i bransjen
Der jeg jobbet rundet vi av til nermeste hele time. Tror ikke det var krav til minimum 2 timer. Dog kunne det være vrient å fordele fakturaene (inkludert kjøring/utstyrsplukk) rettferdig hvis man f.eks. hadde 3-4 mindre oppdrag rundtom i distriktet. Litt skjønn må da utføres.
Regner med at du har noen forventninger til evt. innkjøp du gjør av varer og tjenester?
Tannlegen min tar ikke betalt for 2 hull om han bare fyller 1...han har også alt han trenger for hånden ;D
Sant nok. Desverre dukker det ofte opp uforutsette ting som kan føre til at ting tar litt lengre tid enn hva man først trodde. Minuttene og timene flyr fort i kampens hete.
Mvh. Johan