Håndtverkere som fakturerer minimum 2t på tross av 30 min jobb?

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Min ringe erfaring sier meg at håndtverkerens serviceinnstilling er dirrekte proposjonal i forhold til den aktuelle tilgangen på oppdrag. I nedgangstider og mangel på arbeid, står de gjerne på for å beholde sitt gode renomé, men så snart det er nok å gjøre, har en god del av dem en tendens til å gi blanke faen i den "håpløse" kunden som bare er til bry... Nå tror jeg kanskje at vi er på vei inn i en tid med økt fokus på service igjen... det er i allefall lov å håpe... ;)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.316
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Fosse skrev:
.retteP skrev:
Også glassmesterne, da....de er fryktelig snille.
Det er stort sett lite trøbbel med glassmestere, etter min begrensede erfaring :)
Skulle skifte glass i en stk stor skyvedør og et stort vindu for 7-8 år siden. De tre glassene var store (tilsammen ca 4,5 m brede og 1,7 høye), men prisen jeg fikk hos den lokale glassmesteren var fullstendig hårreisende. Han skulle ha 25 000 for glassene og 7000 for jobben. Tilfeldigvis fikk jeg tak i glassene engros (av samme leverandør som glassmesteren bruker) til 5500 kr (altså 100% identiske glass). Jobben var gjort på en times tid og den gjorde jeg selv med kyndig hjelp av en kompis som arbeidet på en vindusfabrikk. Her synes altså glassmesteren at det er fornuftig at han skal ha et overskudd på 26 500 for 3 glass og en times arbeid pluss kjøring.
Nå sier du ikke noe om hva slags glass dette var; vanlig isolerglass, energispareglass med argon, 3-lags eller annet, men med dagens priser på glass høres prisen grei nok ut. Kanskje litt drøyt for 7-8 år siden, men dog...Det spørs på glasstypen. Grossisten skulle uansett ikke solgt til deg som privatperson.
Et firma ville naturligvis sende 2 mann på dette oppdraget, og beregne arbeid/reisetid fra de fyller opp bilen til de gamle glassene er kastet. Det kan virke som det her er beregnet i nabolaget av 2x6 timer, alt inkl, avhengig av timeprisen. Kanskje har de også vært og tatt mål, hvilket også ofte beregnes inn.Det inkluderes vel også nye gummilister, silikon etc. Du ville nok oppnådd en bedre pris ved å forhandle litt, evt innhente flere priser. Alt i alt var dette godt nok ikke rørende billig, men heller slett ikke hårreisende.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hørte en historie om siamesiske tvillinger, to håndverkere som møtte frem sammen uansett størrelse på oppdraget. Muligens eneste siamesere i historien med 15 års aldersforskell.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.620
Torget vurderinger
27
novgarod skrev:
Min ringe erfaring sier meg at håndtverkerens serviceinnstilling er dirrekte proposjonal i forhold til den aktuelle tilgangen på oppdrag. I nedgangstider og mangel på arbeid, står de gjerne på for å beholde sitt gode renomé, men så snart det er nok å gjøre, har en god del av dem en tendens til å gi blanke faen i den "håpløse" kunden som bare er til bry... Nå tror jeg kanskje at vi er på vei inn i en tid med økt fokus på service igjen... det er i allefall lov å håpe... ;)
Eller i gode tider kommer alle cowboyene på banen mens i dårlige tider er bare de beste igjen. Det er sikkert en kombinasjon av grunnene.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
.retteP skrev:
Greven skrev:
Fosse skrev:
.retteP skrev:
Det er stort sett lite trøbbel med glassmestere, etter min begrensede erfaring :)
Skulle skifte glass i en stk stor skyvedør og et stort vindu for 7-8 år siden. De tre glassene var store (tilsammen ca 4,5 m brede og 1,7 høye), men prisen jeg fikk hos den lokale glassmesteren var fullstendig hårreisende. Han skulle ha 25 000 for glassene og 7000 for jobben. Tilfeldigvis fikk jeg tak i glassene engros (av samme leverandør som glassmesteren bruker) til 5500 kr (altså 100% identiske glass). Jobben var gjort på en times tid og den gjorde jeg selv med kyndig hjelp av en kompis som arbeidet på en vindusfabrikk. Her synes altså glassmesteren at det er fornuftig at han skal ha et overskudd på 26 500 for 3 glass og en times arbeid pluss kjøring.
Nå sier du ikke noe om hva slags glass dette var; vanlig isolerglass, energispareglass med argon, 3-lags eller annet, men med dagens priser på glass høres prisen grei nok ut. Kanskje litt drøyt for 7-8 år siden, men dog...Det spørs på glasstypen. Grossisten skulle uansett ikke solgt til deg som privatperson.
Et firma ville naturligvis sende 2 mann på dette oppdraget, og beregne arbeid/reisetid fra de fyller opp bilen til de gamle glassene er kastet. Det kan virke som det her er beregnet i nabolaget av 2x6 timer, alt inkl, avhengig av timeprisen. Kanskje har de også vært og tatt mål, hvilket også ofte beregnes inn.Det inkluderes vel også nye gummilister, silikon etc. Du ville nok oppnådd en bedre pris ved å forhandle litt, evt innhente flere priser. Alt i alt var dette godt nok ikke rørende billig, men heller slett ikke hårreisende.
Det var 2-lags energispareglass med gass. Målene tok jeg selv og innkjøpet sto kompisen min for via vindusfabrikken. Disse gummilistene som brukes koster noe slik som 100 kr for 50m og en patron bostik (en slags silikon) ligger vel også på 100kr.

Jeg forstår at arbeidskraft ikke er gratis, men personlig synes jeg det er ille at jeg fikk tilbud på 25 000 (eller 5 ganger kostpris) for noe jeg selv ordnet for 5500 . Fra min tid i HiFi-bransjen vet jeg at det er mye når man får en faktor over 2 på innkjøpsprisen. Når de i tillegg skal ha 7000 for en times arbeid er det jo bare å angre på at man selv har kastet bort 6+++ år på utdanning.... I allefall når man som trådstarter er inne på må ta seg fri fra denne jobben for å vente på håndtverkere.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.316
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
novgarod skrev:
Eller i gode tider kommer alle cowboyene på banen mens i dårlige tider er bare de beste igjen. Det er sikkert en kombinasjon av grunnene.
Derfor, velg en Mesterbedrift selv om det kanskje koster noe mer. Ikke fordi de nødvendigvis er noe flinkere, men det er større mulighet for at de er seriøse, behandler evt reklamasjoner på en skikkelig måte, og også følger opp garantiansvar i de kommende årene.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.316
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
.retteP skrev:
Greven skrev:
Fosse skrev:
.retteP skrev:
Det var 2-lags energispareglass med gass. Målene tok jeg selv og innkjøpet sto kompisen min for via vindusfabrikken. Disse gummilistene som brukes koster noe slik som 100 kr for 50m og en patron bostik (en slags silikon) ligger vel også på 100kr.

Jeg forstår at arbeidskraft ikke er gratis, men personlig synes jeg det er ille at jeg fikk tilbud på 25 000 (eller 5 ganger kostpris) for noe jeg selv ordnet for 5500 . Fra min tid i HiFi-bransjen vet jeg at det er mye når man får en faktor over 2 på innkjøpsprisen. Når de i tillegg skal ha 7000 for en times arbeid er det jo bare å angre på at man selv har kastet bort 6+++ år på utdanning.... I allefall når man som trådstarter er inne på må ta seg fri fra denne jobben for å vente på håndtverkere.
Normalkalkyle på disse glassene med dagens priser er, forutsatt at ingen av rutene enkeltvis er over 3,3 m2, rundt 32.000,- inkl mva. Ved størrelser over 3,3 m2 øker prisen, for da må det benyttes tykkere glass pga garantiordningene ihht fabrikkens tabeller. Go'snakker du litt med glassmester'n, evt presser'n litt får du nok 30% off på dette. Men klart, kjøper jeg high-end høyttalerne mine fra fabrikken, kan jeg le rått av butikkprisene.

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
9
Nå skal ikke jeg forsvare De som fakturerer 2 timer for 30 min. Jobb.
Arbeider selv som elektriker, og må få lov å si at det er mye tid som går med som kunden ikke "ser"
Får som oftest utdelt jobbseddel kl 0700 hver morgen, med en kort beskrivelse av hva som skal utføres.
Deretter må turen innom grossist for å ta ut materiell. Har en del i servicebilen, men ikke alt.
Her går det fort 20 minutter, også kommer kjøring til kunden i tillegg.
Her har det snart gått en 1/2 time.
Når jobben er utført, så må jeg sortere og deponere gamle ledninger, kontakter osv. (EE avfall)
Hvis overskuddsmateriell, så må jeg inn til grossist og føre dette i retur.
Kan fort bli en 1/2 time her også.
Noen ganger ønsker også kunden å få montert noe som ikke er spesifisert i arbeidsordren,
og da kan det bli nok en tur for å hente materiell, såfremst jeg ikke har det i servicebilen da.
Ellers, så prøver jeg å være presis. Men noen ganger kan det skjære seg.
Da ringer jeg alltid og gir beskjed.

Raymond.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Rasa28 skrev:
Nå skal ikke jeg forsvare De som fakturerer 2 timer for 30 min. Jobb.
Arbeider selv som elektriker, og må få lov å si at det er mye tid som går med som kunden ikke "ser"
Får som oftest utdelt jobbseddel kl 0700 hver morgen, med en kort beskrivelse av hva som skal utføres.
Deretter må turen innom grossist for å ta ut materiell. Har en del i servicebilen, men ikke alt.
Her går det fort 20 minutter, også kommer kjøring til kunden i tillegg.
Her har det snart gått en 1/2 time.
Når jobben er utført, så må jeg sortere og deponere gamle ledninger, kontakter osv. (EE avfall)
Hvis overskuddsmateriell, så må jeg inn til grossist og føre dette i retur.
Kan fort bli en 1/2 time her også.
Noen ganger ønsker også kunden å få montert noe som ikke er spesifisert i arbeidsordren,
og da kan det bli nok en tur for å hente materiell, såfremst jeg ikke har det i servicebilen da.
Ellers, så prøver jeg å være presis. Men noen ganger kan det skjære seg.
Da ringer jeg alltid og gir beskjed.

Raymond.
- takker, jeg kan legge til at i tillegg til 2t for 30 min jobb kom kjøretillegget.

Rørleggeren hadde 2 "bil-ventiler" til et ekspansjonskar i lommen...velutrustet...

Det viser seg imidlertid at årsaken til at de måtte komme igjen var at hovedprosjektet deres å installere en vann/vann bergvarmepumpe ikke var utført ihht. avtalt plan.

Jeg går nå for reklamasjon og retur av faktura.

R

Rojoh

Gjest
janb skrev:
- må bare spørre Johan:
Er det på grunn av manglende høflighet, takt og tone, mangel på menneskelig innsikt at du ikke gjør det?
- et "prosjekt" i bedriftssfæren har andre forventninger og tidrammer kan skyves på tidsrammene de er ofte noe tøybare...hos en privat person er en avtale en avtale f.eks kl.08:00. Dette er kanskje vanskeligere å forholde seg til...?
Noen liker faktisk å jobbe med privatservice. Jeg ble utrolig stresset. Vi elektrikere tjener jo ikke mer enn andre, vanlige folk, og forstår selvsagt at en regning på 10-15000,- svir godt i lommeboken. Når også mange kunder er skeptiske og mistroiske i utgangspunktet, så blir det fort en ganske stor belastning når man har både faglige og logistiske utfordringer i tillegg å hanskes med. Sier ikke at dette gjelder alle kunder, men man merker fort hvilke forventninger kundene har. Ikke alltid er disse forventningene samsvarende med virkeligheten. Når det er sagt, så finnes det selvsagt både dyktige og mindre dyktige fagfolk.

I tillegg er det litt "bakvendt" å jobbe i et privat hjem med tanke på støv/verktøy/bråk o.s.v. Alt i alt finner jeg det mye mer komfortabelt å jobbe i anleggssektoren hvor oppdragsgiver (prosjektleder e.l.) også ofte er fagfolk, og har en proffesjonell forståelse for arbeidet som skal utføres.

Plikter en håndtverker å oppgi at minste faktura er to timer uansett om jobben tar kortere tid? - siden du tydeligvis er i bransjen :)
Der jeg jobbet rundet vi av til nermeste hele time. Tror ikke det var krav til minimum 2 timer. Dog kunne det være vrient å fordele fakturaene (inkludert kjøring/utstyrsplukk) rettferdig hvis man f.eks. hadde 3-4 mindre oppdrag rundtom i distriktet. Litt skjønn må da utføres.

Regner med at du har noen forventninger til evt. innkjøp du gjør av varer og tjenester?

Tannlegen min tar ikke betalt for 2 hull om han bare fyller 1...han har også alt han trenger for hånden ;D
Sant nok. Desverre dukker det ofte opp uforutsette ting som kan føre til at ting tar litt lengre tid enn hva man først trodde. Minuttene og timene flyr fort i kampens hete. Hvis man mener at jobben som er utført er helt hinsides (kvalitetsmessig/prismessig) så kan man selvsagt klage hvis man har brukt godkjent firma. Først kontakt med firmaet, og deretter med det lokale Nelfo-kontoret (hvis det er elektrisk) hvis det ikke hjalp. :)

Mvh. Johan

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
novgarod skrev:
Dette stemmer nok ganske godt,men de av oss som bestandig har satset på fornøyde kunder,er ikke "tidene" det avgjørende.Vi skal jo leve i alle tider.
Svært sunt,egentlig med en finanskrise i ny og ne.Man får renset ut de useriøse temmelig fort da. Med dette mener jeg ikke at finanskrise er generellt sunt,men at det også har enkelte positive bivirkninger.
Mvh Rune :)

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Rojoh skrev:
janb skrev:
- må bare spørre Johan:
Er det på grunn av manglende høflighet, takt og tone, mangel på menneskelig innsikt at du ikke gjør det?
- et "prosjekt" i bedriftssfæren har andre forventninger og tidrammer kan skyves på tidsrammene de er ofte noe tøybare...hos en privat person er en avtale en avtale f.eks kl.08:00. Dette er kanskje vanskeligere å forholde seg til...?
Noen liker faktisk å jobbe med privatservice. Jeg ble utrolig stresset. Vi elektrikere tjener jo ikke mer enn andre, vanlige folk, og forstår selvsagt at en regning på 10-15000,- svir godt i lommeboken. Når også mange kunder er skeptiske og mistroiske i utgangspunktet, så blir det fort en ganske stor belastning når man har både faglige og logistiske utfordringer i tillegg å hanskes med. Sier ikke at dette gjelder alle kunder, men man merker fort hvilke forventninger kundene har. Ikke alltid er disse forventningene samsvarende med virkeligheten. Når det er sagt, så finnes det selvsagt både dyktige og mindre dyktige fagfolk.

I tillegg er det litt "bakvendt" å jobbe i et privat hjem med tanke på støv/verktøy/bråk o.s.v. Alt i alt finner jeg det mye mer komfortabelt å jobbe i anleggssektoren hvor oppdragsgiver (prosjektleder e.l.) også ofte er fagfolk, og har en proffesjonell forståelse for arbeidet som skal utføres.

Plikter en håndtverker å oppgi at minste faktura er to timer uansett om jobben tar kortere tid? - siden du tydeligvis er i bransjen :)
Der jeg jobbet rundet vi av til nermeste hele time. Tror ikke det var krav til minimum 2 timer. Dog kunne det være vrient å fordele fakturaene (inkludert kjøring/utstyrsplukk) rettferdig hvis man f.eks. hadde 3-4 mindre oppdrag rundtom i distriktet. Litt skjønn må da utføres.

Regner med at du har noen forventninger til evt. innkjøp du gjør av varer og tjenester?

Tannlegen min tar ikke betalt for 2 hull om han bare fyller 1...han har også alt han trenger for hånden ;D
Sant nok. Desverre dukker det ofte opp uforutsette ting som kan føre til at ting tar litt lengre tid enn hva man først trodde. Minuttene og timene flyr fort i kampens hete.

Mvh. Johan
Takker for svar Johan, men her var det ikke noe uforutsett utover at det innledningsvis var fyllt altfor lite væske på kuldesiden i varmepumpen. Noe rørleggeren påpekte og leverandøren av VP'en bekrefter. Påfyll av 25l væske i en sirkulasjonskrets som ikke lekker er endel...her har noen glemt noe.
Uansett, dette løser seg nok og er selv generellt positivt til de fleste og at de skal ha betalt for jobben de gjør som beskrevet ;D

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Anonym skrev:
Jeg sier ikke at man må blåse av 40k på kabinett og innredning men det er det som er ordinær pris hos en rørlegger og dersom man skal ha noe ekstragavant flyr pengene enda fortere.
Dette med å la rørleggeren ta "hovedentreprisen" på et bad,lønner seg svært skjeldent.Men jeg har forståelse for at det kan være tidsbesparende-i det minste.Det beste er å la ham gjøre rørleggingen m/det det inkluderer,og få en pris kun på det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Rune.U skrev:
Anonym skrev:
Jeg sier ikke at man må blåse av 40k på kabinett og innredning men det er det som er ordinær pris hos en rørlegger og dersom man skal ha noe ekstragavant flyr pengene enda fortere.
Dette med å la rørleggeren ta "hovedentreprisen" på et bad,lønner seg svært skjeldent.Men jeg har forståelse for at det kan være tidsbesparende-i det minste.Det beste er å la ham gjøre rørleggingen m/det det inkluderer,og få en pris kun på det.
Men hvis ikke det settes ut til rørlegger må man gjøre det selv eller prøve å leie inn en til å gjøre jobben.

Jeg kjøpte forresten baderomsinnredning og dusjkabinett hos Bygger'n og det angrer jeg på nå, innredningen trengte tilpasninger under montering og dusjkabinettet viste seg å være noe leamikk som det tok nesten en arbeidsdag å sette sammen.
Skulle jeg valgt på nytt i dag ville jeg kjøpt samme innredning men dusjkabinett ville jeg kjøpt fra Ifø eller Porsgrunn Bad.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.620
Torget vurderinger
27
Er det hovedentreprise som kontraktsform, hvilket fag som eventuelt bør ha en slik kontrakt, eller om man skal gjør arbeidet selv dere diskuterer?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Som en liten kommentar vil jeg nok tro at det kan være lurt at noen har hovedansvaret for et bad.
Hvis man selv forhandler avtaler med snekker, murer , rørlegger og elektriker - så vil det helt sikkert bli ekstra kostnader når det kommer konflikter mellom de ulike. Selvsgat sparer du sikkert noen kroner - men skjer det noe med badet - så vil du neppe få neon til å ta ansvaret - rørleggeren vil skylde på snekkeren, mureren på rørleggere osv.....har du en kontrakt med alt fikst ferdig iht til norm - har du et sted og henvende deg og 1 firma som er ansvarlig for absolutt alt.

Jeg har i grunn forståelse for at ting koster - derimot synes jeg håndtverkere generellt er for lite flinke til å informere om slikt på forhånd.

Mvh
OMF

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Sniff skrev:
Jeg mener hovedproblemet med alt for store deler av håndverksbransjen ikke handler om pris men egne krav til kvalitet på levering og bevissthet om at det å levere tjenester som representerer en betydelig kostnad for kunden medfører et ansvar, selv om prissetting ikke nødvendig vis ikke er så gal. Når man betaler for fagfolk betaler man med en forventing om at ting blir gjort faglig og skikkelig, ellers kunne man gjort det selv.

Helhetlig kvalitetsutvikling og kvalitetskontroll er helt sentrale begreper i all tjenesteyting, offentlig og privat. I alt for store deler av håndverksbransjen er dette helt fraværende. Veldig mange fagfolk er veldig gode. Har mange gode erfaringer selv. Men alt for mange leverer under pari. Det er et problem både for kundene og for bransjene generelt.
- kunne ikke sagt det bedre selv Sniff. Betaler gjerne om prosess & resultat blir bra.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
.retteP skrev:
Fosse skrev:
novgarod skrev:
Derfor, velg en Mesterbedrift selv om det kanskje koster noe mer. Ikke fordi de nødvendigvis er noe flinkere, men det er større mulighet for at de er seriøse, behandler evt reklamasjoner på en skikkelig måte, og også følger opp garantiansvar i de kommende årene.
- utfra egen erfaring er det å velge en mesterbedrift ikke på noen som helst måte en garanti..., men sjansen for at de er "seriøse" er nok større generellt sett så bildet er ikke helsort...ihvertfall ikke så sort som bakgrunnen i lydteppet mitt ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Som i alle bransjer er det gode og mindre gode aktører. Det er viktig å forhøre seg litt i markedet om hvem man har gode erfaringer med. Min erfaring er at rykter sprer seg fort på folkemunne. Slik sett fungerer markedet.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Som i alle bransjer er det gode og mindre gode aktører. Det er viktig å forhøre seg litt i markedet om hvem man har gode erfaringer med. Min erfaring er at rykter sprer seg fort på folkemunne. Slik sett fungerer markedet.
- med ny teknologi er markedet ikke lenger bare venner og nære kjente. Twitter, ulike forum inkl. dette osv. osv. Et dårlig rykte vil kunne spre seg lynraskt. I brøkdelen av et sekund vil jeg kunne sende en melding til 230 twitter kontakter om at kaffen er dårlig på Cafe XX. Det samme kan jeg si om håndtverker Y til like mange som igjen kan spre det videre.

Vet ikke om noen kjenner historien om låsprodusenten Kryptonite. Låsen er markedsført som dirkesikker. Den ble dirket opp med en Bic-pen. Kryptonite hørte ikke på vedkommende som kontaktet dem. Han la en video av oppdirkingen på you tube. Kryptonite mistet raskt markedsandeler i takt med visningene...mulig å søke på Kryptonite og Bic på you tube...

Hva om dette viste den dårlige jobben til en håndtverker...eller min egen...måtte Buddah, Allah, Gud m.fl forby :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Håndtverkere slipper ikke inne i mitt hus...

Man har de prøvd advokater?, du betaler 1220kr for å få lov til å vente 15 minutter utenfor kontoret deres..

Sleiven

Topp Bunn