Hører ikke forskjell på digitale bokser?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Tyske Studio Magazin har lagt ut filer på nettet som gjør det mulig å lytte etter forskjell mellom ulike analog-til-digital-konvertere.

De fem AD-konverterne i testen er:

- Acousence arfi-adc2
- Direct Out Andiamo
- Lake People ADC RS04
- Lavry Gold 122-96MX
- StageTech Truematch

Høyoppløste 24/96-filer kan lastes ned her:

http://www.acousence.de/Daten/Wandlertest.zip

Testfilene er lagd av Ole Muth fra Accelerando Musikproduktion og Harald Wittig som skrev en anmeldelse i Studio Magazin utgave 10/2016.

Er det noen som hører forskjell?

Jeg tenkte at denne testen kan bli en slags referanse når folk sier at de hører/ikke hører forskjell mellom digitale bokser. For hvis man kan høre/ikke høre forskjell mellom filer fra en AD-konverter, så er det relevant mht. diskusjonen om hørbare forskjeller i DA-konvertere også.

For å gjøre det enkelt å sammenlikne folks rangeringer, oppgi hele filnavnet (som beskriver opptakskjeden) hvis du mener en konverter hører bedre ut enn en annen.

Lykke til med lyttingen!


EDIT: For spesielt interesserte vil jeg også oppgi en droppbokslenke som gjør det mulig å lytte etter forskjeller mellom tre ulike mikrofoner. Send en PM om du ønsker lenken.
 
Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Joda, men det må være en analog frontend før ADC chipen, eventuelt bygget inn i den. Denne vil være ulik for de ulike ADC boksene.

Skal det undersøkes om digitalt gjør noe, bør man ha en boks som gjør noe i digitaldomenet uten at signalet er analogt. F.eks en sample rate converter som konverterer frem og tilbake.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er usikker på om en slik test gir et riktig bilde. Jeg har testet mye forskjellig og har opplevd at jeg ikke klarer å detektere en forskjell, men på liknende tester som dette har jeg ikke hørt et fnugg av forskjell.
Skal høre på filene, men slik jeg leser deg så er det ikke mye forskjeller å spore?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Joda, men det må være en analog frontend før ADC chipen, eventuelt bygget inn i den.
Det hele er beskrevet i filnavnet (dvs. kjeden) og i artiklene som er oppgitt.

Glem det helt tekniske og forsøk heller å høre forskjell mellom filene. Lag gjerne en rangering av filene basert på dine egne preferanser.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Joda, men det må være en analog frontend før ADC chipen, eventuelt bygget inn i den. Denne vil være ulik for de ulike ADC boksene.

Skal det undersøkes om digitalt gjør noe, bør man ha en boks som gjør noe i digitaldomenet uten at signalet er analogt. F.eks en sample rate converter som konverterer frem og tilbake.
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme inn i konverteren i alle tilfellene?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Så lenge analogdelen ikke er lik, kan ikke resultatet brukes i tilfellet resultatet er positivt.

På den andre siden. Om man faktisk ikke hører noe forskjell så er jo videre testing rimelig uinteressant.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Er usikker på om en slik test gir et riktig bilde. Jeg har testet mye forskjellig og har opplevd at jeg ikke klarer å detektere en forskjell, men på liknende tester som dette har jeg ikke hørt et fnugg av forskjell.
Skal høre på filene, men slik jeg leser deg så er det ikke mye forskjeller å spore?
Jeg har forsøkt å gjøre meg selv uleselig i dette tilfellet. Og jeg har ingenting å forsvare mht. ønsket resultat av denne testen. Hele poenget med testen er å legge fordommer til side og i stedet lytte. Vi diskuterer digitalteknikk i timevis, men har ingen felles referanser å gå ut fra. Her er felles referanser fra et godt gjennomført prosjekt.

Lykke til :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.

Opptaket går fra Mk21 til Nagra.

Lytt. Ikke kveruler.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.
Hva mener du med at analog frontend ikke er den samme? Er det ikke Nagra-båndopptaker/-avspiller? Hvis ikke den analoge kilden som går inn i AD-konverteren ikke er den samme, så er jeg helt med deg. Men slik forstod jeg det ikke. Mulig jeg tuller da.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.

Opptaket går fra Mk21 til Nagra.

Lytt. Ikke kveruler.

Det har da ingen hensikt å lytte hvis en ikke vet hva en lytter til. Har intet med kverulering å gjøre; du trenger bare å klargjøre såfremt folk misforstår opplegget.
 
A

ANM

Gjest
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.

Opptaket går fra Mk21 til Nagra.

Lytt. Ikke kveruler.
Lyttet litt, kjedelig musikk, satt på en plate fra egen hylle.

Lykke til med øvelsen gutter, sikker på at dette skaper samhold og enighet.:)
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det har vel ingen relevans all den tid det er det digitale resultatet - altså selve AD-konverteringen som er på test, og det analoge signal er det samme. i alle tilfellene?
Så lenge analog frontend ikke er den samme så vil det analoge signalet inn være forskjellig.
Hva mener du med at analog frontend ikke er den samme? Er det ikke Nagra-båndopptaker/-avspiller? Hvis ikke den analoge kilden som går inn i AD-konverteren ikke er den samme, så er jeg helt med deg. Men slik forstod jeg det ikke. Mulig jeg tuller da.
Med analog frontend mener jeg den analoge kretsen som vanligvis sitter inne i ADC boksen og "forbereder" signalet før det går inn i selve AD chipen. Dette kan være passivt eller aktivt. Kvaliteten på strømforsyning vil også spille inn.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Joda, men det må være en analog frontend før ADC chipen, eventuelt bygget inn i den.
Det hele er beskrevet i filnavnet (dvs. kjeden) og i artiklene som er oppgitt.

Glem det helt tekniske og forsøk heller å høre forskjell mellom filene. Lag gjerne en rangering av filene basert på dine egne preferanser.
Og hva er din rangering, SH?
 
A

ANM

Gjest
Nånei, det kan han ikke si gunner. Husk vi er studieobjektene, han er en nøytral observatør.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Nånei, det kan han ikke si gunner. Husk vi er studieobjektene, han er en nøytral observatør.
Det er en stund siden jeg hørte gjennom. Forskjellene var subtile, men de er der! Ville imidlertid kanskje ikke tatt det i blindtest selv om jeg "nilyttet".

Andre hører kanskje større forskjeller?

Men det hadde jo vært morsomt om ingen hørte forskjell...

Fordi jeg har en boks fra Acousence, har jeg selvsagt lyst til å like AD-konverteren derfra best ;-)
 
A

ANM

Gjest
Har mistet troen på at blindtester A/B tester kan avsløre subtile forskjeller over så langvarige og komplekse stykker. Tror kanskje blindtester A/B tester fungerer for korte enkeltlyder, smaker etc, men tror ikke alle klarer bevisst å separere katalogisere å huske alle inntrykkene strekt ut i tid som musikkstykker gir. Jeg kan ofte "føle" en endring eller forskjell, men straks bevisstheten min prøver å organisere opplevelsen, dukker tvilen opp.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
A/B-tester har gitt meg mang en falsk soloppgang, ja. Har avvist flere komponenter som jeg etter en tid kommer tilbake til med halen mellom bena. Jeg sier ikke at de ikke har noe for seg, men for meg er det kun erfaring over lengre tid som er verd å samle på.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Har mistet troen på at blindtester A/B tester kan avsløre subtile forskjeller over så langvarige og komplekse stykker. Tror kanskje blindtester A/B tester fungerer for korte enkeltlyder, smaker etc, men tror ikke alle klarer bevisst å separere katalogisere å huske alle inntrykkene strekt ut i tid som musikkstykker gir. Jeg kan ofte "føle" en endring eller forskjell, men straks bevisstheten min prøver å organisere opplevelsen, dukker tvilen opp.
Hørte forskjell på dine pickuper på vinylrippene. Forskjellene var ikke subtile, ikke sant?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
De fleste klarer å skille dersom forskjellene er store nok, som svart v hvit, og enda mindre forskjeller. Det er imidlertid ikke det vi snakker om, S-H.:rolleyes:

"Subtile forskjeller" er kanskje "føleri" for deg.

Edit: Satan, hva gjør jeg i denne tråden, når jeg skal har et tonn med møkka arbeid som venter?! Over og ut for min del :) )
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For å være ærlig er det et kvarter med mer lidelse enn jeg er villig til å leve igjennom ;)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
For å være ærlig er det et kvarter med mer lidelse enn jeg er villig til å leve igjennom ;)
Den eneste nedsiden med en slik lyttetest er at man kan bli litt mer bevisst på ens egne preferanser.

Mange audiofile uttrykker sterke meninger, men klarer ikke helt å beskrive hva preferansene består i.

Sånn sett har jeg selv hatt litt utbytte av slike tester selv om de tar litt (men ikke mye) tid.

Spesielt digitalisert vinyl har vært viktig for å reflektere over egne preferanser og valg.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Her var det mange gode dacer. Holder en knapp på Lake people og Stagetech.
 
A

ANM

Gjest
Jeg var initielt negativt innstilt da jeg ikke synes slike øvelser er særlig givende. Når det er sagt kan jeg ikke si at noen av filene var dårlige og hvilken som helst boks hadde holdt for meg. Om jeg fikk kniven på strupen og skulle plukke en favoritt måtte det bli Andiamo MC, den opplevde jeg som noe bløtere på de hardere strengpartiene. Og selv om Andiamo MC Ref nok også var temmelig lik, nærmet den seg mer det jeg likte mindre med samtlige andre.

Jeg kunne nok uansett ikke skilt disse i en blindtest tror jeg.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg var initielt negativt innstilt da jeg ikke synes slike øvelser er særlig givende. Når det er sagt kan jeg ikke si at noen av filene var dårlige og hvilken som helst boks hadde holdt for meg. Om jeg fikk kniven på strupen og skulle plukke en favoritt måtte det bli Andiamo MC, den opplevde jeg som noe bløtere på de hardere strengpartiene. Og selv om Andiamo MC Ref nok også var temmelig lik, nærmet den seg mer det jeg likte mindre med samtlige andre.

Jeg kunne nok uansett ikke skilt disse i en blindtest tror jeg.
For meg er de givende fordi de viser at man kan sove ganske trygt mht. digital konverteringsteknologi.

Men skal du opp i super hi-end, hvor luften er tynn og du betaler 100.000 kroner mer for en liten forbedring, så ville jeg ikke kimset av slike bittesmå detaljer.

Testen viser også - i mine ører - hvor mye mer vekt man bør legge på akustikk og høyttalere.

Med andre ord: Jeg mener å høre forskjell i en lyttetest hvor jeg ser og vet hva jeg hører på. Men jeg ville neppe klart å høre forskjell blindt.

Men det er mine ører.

Andre hører kanskje større forskjeller?

Og merk at den ene filen (Andiamo direkte og ikke via Nagra) ikke inneholder det ekstra analoge leddet (bånd). Det er her den største forskjellen bør høres.
 
A

ANM

Gjest
Og merk at den ene filen (Andiamo direkte og ikke via Nagra) ikke inneholder det ekstra analoge leddet (bånd). Det er her den største forskjellen bør høres.
Det ante meg. Men hvordan skal jeg tolke det? På gitarsporene synes jeg ikke det dynamiske utsvinget som slo til 20 sek ut, eller no sånt, låt ok på noen av de andre filene. På piano virke Andiamo litt tilslørt. Spørsmålet er om forskjellene er større en mitt mentale avvik. Ble mao ikke klokere.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Og merk at den ene filen (Andiamo direkte og ikke via Nagra) ikke inneholder det ekstra analoge leddet (bånd). Det er her den største forskjellen bør høres.
Det ante meg. Men hvordan skal jeg tolke det? På gitarsporene synes jeg ikke det dynamiske utsvinget som slo til 20 sek ut, eller no sånt, låt ok på noen av de andre filene. På piano virke Andiamo litt tilslørt. Spørsmålet er om forskjellene er større en mitt mentale avvik. Ble mao ikke klokere.
Negative funn er undervurdert i forskning (prøving og testing).

Min filosofi er at jeg ikke bruker for mye tid på noe som erfaringsvis gir negative funn. Men jeg har erfart at jeg må bruke mye tid på å bli helt overbevist om at et område, en vei å gå vil gi negative funn.

Når man ikke hører store forskjellen på digitalbokser, har man både ørene og teorien med seg. Det er bedre enn å ha bare ørene med seg. Vi står stødigere på to ben.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Men skal du opp i super hi-end, hvor luften er tynn og du betaler 100.000 kroner mer for en liten forbedring, så ville jeg ikke kimset av slike bittesmå detaljer.

Testen viser også - i mine ører - hvor mye mer vekt man bør legge på akustikk og høyttalere.
Altså, man bør legge vekt på egen akustikk og høyttalere foran å sponse alle platestudioer med en digitall boks til 100k kr sånn at alle innspillinger blir bedre?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Kan vi gå utifra at dette var 5 gode bokser SH?
Jeg tror ikke det er noe spesielt med disse boksene. De fleste bokser av AD- og DA-typen er gode nok i dag. Men det forhindrer ikke at stadig nye produkter med litt bedre spesifikasjoner lanseres. Ta en titt på disse spesifikasjonene:

Goliath HD | Antelope Audio

132 dB i dynamic range for DAC-avspilling til monitor. 124 dB i AD-delen. Solid. Mon tro hvem som hører slikt?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
At proffdacer leverer mye lyd pr krone er kjent. Dette er proffutstyr fra 1000 dollar og oppover. Disse har også lik filosofi og bruksområde. I hifisammenheng ville det vært vanskelig å finne dacer under 20.000,- som matcher.
Man må også regne med at en slik test legger på et lite utlikningsfilter i forhold til å teste boksene i eget oppsett. At de har sendt lyden gjennom Nagra før konverteringen gjør det vanskeligere å høre hvilken som er mest transparent og kvalitetsbedømmingen blir vanskelig med så lite grunnlag synes jeg.

Når jeg tester nye hifidacer på hifianlegg varierer lyden vesentlig mer enn mellom disse. Akustikk er litt overvurdert i så måte synes jeg. Selv kunne jeg godt betalt noen tusenlapper ekstra for den beste i forhold til den verste i testen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hva f... skal man med en AD-konverter?
Hadde en, men den forsvant raskt ut av huset.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Hvis noen gidder, så kan man kjøre disse filene gjennom programmet Audio Diffmaker og se hva som er de objektive forskjellne? Det finnes bare for pc, så jeg som mac-bruker har ikke mulighet.

Audio DiffMaker
 
Topp Bunn