Hørsel som en tenåring:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I følge forskere hører personer under 25 denne lyden og ikke personer over.....
altså har du hørsel som en tenåring?
Link:
http://trainhorns.net/sound/

Jeg hørte lyden, min alder er 31...

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.230
Torget vurderinger
32
Jeg også (men veldig svakt). 39 år.

Roy

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Jeg har hørsel som en treåring. Hører ikke ett ord.. ;D

(joda, jeg får fortsatt med meg 16khz)

Mvh. RS

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Hører den også,og jeg er 47 (om enn svakt hvis jeg ikke setter opp volumet)
Har jobbet på lakseoppdrett tidligere. Der hadde vi en selskremmer som var høyfrekvent.
Gikk nesten på veggen av dette.
Det var mange som ikke hørte denne, men selv var jeg faktisk plaget av den. (enda senderen var under vann)
Mvh Jan I

T

Torget

Gjest
Men hvorfor hører vi det, når vi egentlig ikke skal det?

Var på et foredrag om hvordan de flittigst brukte nettverk i hjernen vokser seg kraftigere (større og mer komplekse). Kan store nervenettverk i noen grad kompensere for aldern hos "hifi folk"(med mange lyttetimer i dyp konsentrasjon bak seg)?

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.101
Torget vurderinger
1
Godt spursmål, eg høyrer han og med mine 37 år gamle øyrer. Ein satans ljod som høyrer tykjen til :eek:!

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Kvasivitenskap, jeg hører den (42) men min bror gjør det ikke (40)..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg hørte den ikke på laptopen, men på anlegget hørte jeg den veldig godt. Ligger denne rundt 17-18k mon tro? Ingen overraskelse at laptopen ikke klarte den forsåvidt.
"Testa" hørselen med MATLAB for noen uker siden, og da klarte jeg 19,5k. Men det var da ut fra et innebygget drittlydkort inn på rimelige headphones, så kanskje jeg bør teste med litt skikkeligere utstyr egentlig. 8)

Det er ikke spesielt lenge siden jeg var tenåring riktignok.

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Hørte den også i en alder av "snart" 36 ;D
Har som en var inne på en teori om at hifi int.. hører bedre enn andre da de BRUKER hørselen mere aktivt.
Tester hørselen hvert år og hører alt på hørselstesten til helsesøters store forundring ;)

mvh

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Hørte den høyt og tydelig, 38 år.
Antagelig hører jeg den bedre enn de iPod skadde tenåringene den er ment for. :-\
Pokkers plagsom var den også, forklarer nok hvorfor jeg hater å gå på kjøpesentre.  Nok en glimrende unnskylding er notert. ;D

Her er forøvrig lydfilen analysert i Audacity, peaken er 15 kHz:

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Hører den på venstre øre.. ;D Høyre har en arbeidskade i dette området..

MagLunDeRez

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Antall liker
0
Var sikker på at dette skulle gå dårlig, da jeg har både øresus og hørselskade og er snart 29 år. Men den lyden der hørte jeg GODT, både med hodetelefoner og med vanlige høyttalere sammen med viftestøy. Sikker på at den linken har truffet riktig på herzen her? ???

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
MagLunDeRez skrev:
Sikker på at den linken har truffet riktig på herzen her? ???
Lurer litt på det samme. ELLER - dette er jo en teenager-test? Altså myntet på tenåringer som går, sover og spiser med mp3 på full guffe? Det gjør jo ikke vi :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Hørte lyden avspilt fra laptop på jobb.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg hørte overhodet ingenting fra en Acer miniPC, men kjørt gjennom en headamp og hodetelefoner var den der, på begge ørene. Jeg er også skeptisk til om dette er en +/-25 år-test. En mannlig kollega (utøvende musiker) på 26 og jeg på 38 testet frekvensfølsomheten vår i vinter og han hørte langt bedre på flankene enn meg. En tidligere kvinnelig kollega som er jevnaldrende med 26-åringen kunne plages med en høyfrekvent lyd som han ikke hørte. Altså: min +14 kHz-hørsel er vesentlig svekket sammenlignet med en normal 25-åring, og da er vel ikke testen særlig god?

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
141
Aldersbetinget hørselstap (presbycusis eller presbyacusis) rammer oss alle dessverre. Det arter seg på den måten at det er de høyeste frekvensene man mister evnen til å høre. Noen blir rammet før, andre senere. Trøsten får være at de fleste av oss blir litt oppi årene innen hørselstapet blir særlig mye større den øverste oktaven (dvs frekvenser i området 10kHz–20kHz) eller så. Det skjer heldigvis ikke altfor mye over 10kHz hva musikk angår, selv om cymbaler har omtrent 40% av sin energi over 20kHz. Men selv med aldersbetinget hørselstap er forskjellen mellom diskantelementer svært tydelig (som f.eks forskjellen mellom B&W aluminiumsdomer og diamantdomer under ellers forholdsvis like forhold) så man skal ikke bare tro at den øverste oktaven bare kan fjernes for folk over førti eller så.

Sibilanter (s-lyder) som lyder skarpt på hissige musikkanlegg har mye av sin energi så langt ned som rundt et par kHz. I det området har hørselen sin største følsomhet (kfr. Fletcher-Munson kurvene, også kjent som "equal loudness contours") og det er derfor slike lyder "sitter" i øret.

Grunnen til at vår største følsomhet ligger i dette området er delvis gitt av ørekanalens lengde (resonanser).

På grunn av vår høye følsomhet i dette området kan støyindusert hørselstap resultere i at hørselsnervene i dette området lett blir varig slått ut. Et ungt menneske kan da oppleve den absurde situasjon at man kan høre 15kHz lyden, men ha problemer med å forstå hva folk sier. Det har seg nemlig slik at det som gjør oss i stand til å skilne mellom p, f, d, b og liknende lyder i stor grad har med lyd i frekvensområdet omkring et par kHz å gjøre. Watch out!

Ting som kan påskynde hørselsreduksjon er røyking, støyeksponering (mp3 vil mange i dette forum mene at lett kan oppfattes som støy) spesielt kombinert med alkohol (muskelen som strammer trommehinnen ved høyt volum reagerer tregere) og enkelte sykdommer som diabetes.

Ikke alt er fullt ut forstått ved vår hørsel ennå. Signalteoretisk er det en sammenheng mellom evnen til å skilne signaler av kort varighet og signalets frekvensinnhold. Kort sagt betyr det at signaler av kort varighet inneholder høye frekvenser, dess kortere varighet, dess høyere frekvenser. Det kan enkelt sees av sammenhengen f = 1/t, der f er frekvensen og t er tiden. Er tiden kort blir frekvensen høy. Dette er teorien for lineære systemer, men hørselen er som kjent alt annet enn lineær og vår Fourier-transformasjon (som konverterer fra tidsdomenet til frekvensdomenet) er langt fra perfekt.

Inni øret har vi noe som kalles cochlea (der sitter hårcellene) som kan betraktes som en mekanisk filterbank. Det høyeste båndpassfilteret ligger nærmest trommehinnen og har en senterfrekvens på omtrent 15kHz og en båndbredde på ca 2kHz. Husk at båndbredde betyr ikke at alt utenfor båndbredden er borte (det er bare lavere i nivå, feks, lavere enn 3dB under senterfrekvensnivået).

Det viser seg at den menneskelige hørsel er i stand til å skilne tidsforløp som skulle tyde på en evne til å høre frekvenser høyere enn 20kHz. Allikevel er vi beviselig ute av stand til å høre frekvenser særlig over 20kHz (målt med audiometer), selv når vi er veldig unge.

Forsøk har vist at kan vi skilne helt nedi 10 mikrosekunders tidsforskjeller under visse forhold (kilde her er Journal of the Acoustical Society of America). Så korte tidsforskjeller svarer til et frekvensområde som strekker seg opptil 50kHz!

Ting tyder på at benledningshørsel spiller litt inn og kan få noe ultralyd til "å lande" i det høyeste filteret. Allikevel er det vanskelig å finne "bevis" for at luftbåren lyd over 25kHz kan oppfattes.

Det er med andre ord fortsatt ting som må klarlegges.

Vær klar over at dette er ikke noe slags bevis på f.eks hvorfor SACD evt lyder bedre enn vanlig CD. Det er mange faktorer som spiller inn. Det kan være et høyere frekvensinnhold, men det kan også være mildere faseforløp i AD/DA prosesser, en annen mastering med et annet klangideal for å fremheve SACD så den selger bedre (småsleipt, spør du meg) og slike ting... eller alt sammen i samvirkning...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan ikke helt forstå at den tonen skulle være spes vanskelig å få øre på................ ;D

mvh
Proffen

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Dette var veldig morsomt. Sitter her med min datter på 3 år, jeg selv er 36 år, og min svigerfar sitter her også, han er 71 år. Satte i gang lyden på Lap'en, og jeg synes den var ubehagelig. Min datter på 3 viste ikke at jeg satte den i gang, men holt seg for ørene, mens min svigerfar hørte ingen ting....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Testet 16khz på 40 barn/ungdommer på en øvelse for noen mndr siden.
Satte på sveipet uten at de visste om det, noen brølte spontat ut "SKRU AV" mens andre satt som spmtegn.
Vi hører så forskjellig....

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Høyt og tydelig i et bråkete kontorlandskap i en alder av 33 år.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lydolf skrev:
Aldersbetinget hørselstap (presbycusis eller presbyacusis) rammer oss alle dessverre. Det arter seg på den måten at det er de høyeste frekvensene man mister evnen til å høre. Noen blir rammet før, andre senere. Trøsten får være at de fleste av oss blir litt oppi årene innen hørselstapet blir særlig mye større den øverste oktaven (dvs frekvenser i området 10kHz–20kHz) eller så. Det skjer heldigvis ikke altfor mye over 10kHz hva musikk angår, selv om cymbaler har omtrent 40% av sin energi over 20kHz. Men selv med aldersbetinget hørselstap er forskjellen mellom diskantelementer svært tydelig (som f.eks forskjellen mellom B&W aluminiumsdomer og diamantdomer under ellers forholdsvis like forhold) så man skal ikke bare tro at den øverste oktaven bare kan fjernes for folk over førti eller så.

Sibilanter (s-lyder) som lyder skarpt på hissige musikkanlegg har mye av sin energi så langt ned som rundt et par kHz. I det området har hørselen sin største følsomhet (kfr. Fletcher-Munson kurvene, også kjent som "equal loudness contours") og det er derfor slike lyder "sitter" i øret.

Grunnen til at vår største følsomhet ligger i dette området er delvis gitt av ørekanalens lengde (resonanser).

På grunn av vår høye følsomhet i dette området kan støyindusert hørselstap resultere i at hørselsnervene i dette området lett blir varig slått ut. Et ungt menneske kan da oppleve den absurde situasjon at man kan høre 15kHz lyden, men ha problemer med å forstå hva folk sier. Det har seg nemlig slik at det som gjør oss i stand til å skilne mellom p, f, d, b og liknende lyder i stor grad har med lyd i frekvensområdet omkring et par kHz å gjøre. Watch out!

Ting som kan påskynde hørselsreduksjon er røyking, støyeksponering (mp3 vil mange i dette forum mene at lett kan oppfattes som støy) spesielt kombinert med alkohol (muskelen som strammer trommehinnen ved høyt volum reagerer tregere) og enkelte sykdommer som diabetes.

Ikke alt er fullt ut forstått ved vår hørsel ennå. Signalteoretisk er det en sammenheng mellom evnen til å skilne signaler av kort varighet og signalets frekvensinnhold. Kort sagt betyr det at signaler av kort varighet inneholder høye frekvenser, dess kortere varighet, dess høyere frekvenser. Det kan enkelt sees av sammenhengen f = 1/t, der f er frekvensen og t er tiden. Er tiden kort blir frekvensen høy. Dette er teorien for lineære systemer, men hørselen er som kjent alt annet enn lineær og vår Fourier-transformasjon (som konverterer fra tidsdomenet til frekvensdomenet) er langt fra perfekt.

Inni øret har vi noe som kalles cochlea (der sitter hårcellene) som kan betraktes som en mekanisk filterbank. Det høyeste båndpassfilteret ligger nærmest trommehinnen og har en senterfrekvens på omtrent 15kHz og en båndbredde på ca 2kHz. Husk at båndbredde betyr ikke at alt utenfor båndbredden er borte (det er bare lavere i nivå, feks, lavere enn 3dB under senterfrekvensnivået).

Det viser seg at den menneskelige hørsel er i stand til å skilne tidsforløp som skulle tyde på en evne til å høre frekvenser høyere enn 20kHz. Allikevel er vi beviselig ute av stand til å høre frekvenser særlig over 20kHz (målt med audiometer), selv når vi er veldig unge.

Forsøk har vist at kan vi skilne helt nedi 10 mikrosekunders tidsforskjeller under visse forhold (kilde her er Journal of the Acoustical Society of America). Så korte tidsforskjeller svarer til et frekvensområde som strekker seg opptil 50kHz!

Ting tyder på at benledningshørsel spiller litt inn og kan få noe ultralyd til "å lande" i det høyeste filteret. Allikevel er det vanskelig å finne "bevis" for at luftbåren lyd over 25kHz kan oppfattes.

Det er med andre ord fortsatt ting som må klarlegges.

Vær klar over at dette er ikke noe slags bevis på f.eks hvorfor SACD evt lyder bedre enn vanlig CD. Det er mange faktorer som spiller inn. Det kan være et høyere frekvensinnhold, men det kan også være mildere faseforløp i AD/DA prosesser, en annen mastering med et annet klangideal for å fremheve SACD så den selger bedre (småsleipt, spør du meg) og slike ting... eller alt sammen i samvirkning...
En liten kommentar; øret i samspill med hjernen har en eventyrlig god evne til å simulere (reparere) mange øreskader. Selv om en permanent hørselskade er oppstått f.eks. med "knekte hørselshår", så kan lyden simuleres i hjernen. Etter en slik hørselsskade oppleves det at hørselen blir bedre og bedre etterhvert. Dette er grunnen.

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
141
Fysiologiske hørselskader er dessverre i liten grad reparerbare (cochlea implant på totalt døve mennesker danner vel stort sett det eneste unntaket), så pass på hørselen mens du er så heldig å ha den.

Du klarer ikke å forstå hva folk sier til deg hvis viktige deler av frekvensområdet ikke kan høres, uten at du tar i bruk andre teknikker som f.eks leppeavlesning, utnyttelse av at språket inneholder høy grad av redundans (overflødig informasjon ut i fra en minimalistisk betraktning) og liknende ting. Dårlige telefonlinjer kombinert med forsøk på staving av navn du aldri har hørt illustrerer hvor vanskelig slikt kan være (da finnes det ingen reserveløsninger å ty til).

Støyskader kan manifestere seg som det som kalles temporært skift av høreterskel, dvs. akutt tunghørthet etter at man f.eks har vært på konsert eller liknende uten at hårcellene er fysisk skadet hinsides restitueringsmulighet. Slike fenomener kan lege seg selv etter litt tid dersom hørselen får det rolig en stund. Det er kanskje det du tenker på?

Forøvrig er vel det å simulere en skade språklig sett neppe det samme som å reparere en skade.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lydolf skrev:
Fysiologiske hørselskader er dessverre i liten grad reparerbare (cochlea implant på totalt døve mennesker danner vel stort sett det eneste unntaket), så pass på hørselen mens du er så heldig å ha den.

Du klarer ikke å forstå hva folk sier til deg hvis viktige deler av frekvensområdet ikke kan høres, uten at du tar i bruk andre teknikker som f.eks leppeavlesning, utnyttelse av at språket inneholder høy grad av redundans (overflødig informasjon ut i fra en minimalistisk betraktning) og liknende ting. Dårlige telefonlinjer kombinert med forsøk på staving av navn du aldri har hørt illustrerer hvor vanskelig slikt kan være (da finnes det ingen reserveløsninger å ty til).

Støyskader kan manifestere seg som det som kalles temporært skift av høreterskel, dvs. akutt tunghørthet etter at man f.eks har vært på konsert eller liknende uten at hårcellene er fysisk skadet hinsides restitueringsmulighet. Slike fenomener kan lege seg selv etter litt tid dersom hørselen får det rolig en stund. Det er kanskje det du tenker på?

Forøvrig er vel det å simulere en skade språklig sett neppe det samme som å reparere en skade.
Dette har du åpenbart peiling på.

Det jeg imidlertid prøver å påpeke er at det foregår en transformasjon i hjernen av lyden som registreres av øret. I den transformasjonen foregår det en simulering basert på hva hjernen tidligere har "lært". Denne simuleringen får faktisk hjernen til å tro at den hører lyder som øret pr. definisjon ikke kan registrere (permanente skadede øreceller).

Dette finnes det mye info om bl.a. på nett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Jeg hører dårlig på jobb men godt når jeg er hjemme.
Enten det eller så er det høyttalerne på Dell'n som ikke takler den aktuelle frekvensen.

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
141
Du er absolutt inne på noe, Kabeldragern. Fenomenet akustisk bass (som i denne sammenheng ikke betyr ståbass i jazzen) betegner et fenomen som kan opptre når en tonehøyde-serie følger rekken 2xf, 3xf, 4xf, 5xf osv. Selv om 1xf mangler i rekken så vil hørselen (øret pluss hjernen) sitte igjen med inntrykket av at 1xf faktisk er tilstede. Dette kan få små høyttalere til å høres ut som om de går dypere i bassen enn de faktisk gjør. En liten pukkel rundt 100Hz sies av noen å kunne forsterke effekten. Kanskje er det derfor noen kaller dette for snytebass?

En annen ting som subwoofereiere kan erfare er at subwoofere øker den tilsynelatende størrelsen på rommet der musikken foregår og gir "større" lyd selv om programmaterialet (musikken) ikke inneholder frekvenser som faller innenfor sub'ens arbeidsområde. Ett eksempel på dette kan være gregoriansk kirkesang som jo fremføres á cappella (dvs uten andre instrumenter enn stemmer) og som er tatt opp i en kirke. Slåes sub'en av kollapser rommet tilsynelatende. Årsaken til dette fenomenet skal nok søkes i hva vi har lært i oppveksten. Vi har lært noe om lavfrekvente lyder i store rom og bruker den kunnskapen når vi lytter.

Stereofoni fungerer jo bare fordi vi utnytter lært kunnskap til å skape illusjoner, strengt tatt er det bare to høyttalere som gjengir korrelert lyd – resten er i vårt hode.

Så lenge et hørseltap ikke hindrer deg i samhandling med andre mennesker (fordi du ikke forstår hva de sier) vil det nok i begrenset grad utgjøre noe problem. Du "venner" deg til det og etterhvert glir referansen ("den gangen da jeg fortsatt hørte godt") lenger og lenger vekk i tid. Vi har vel alle opplevd tette ører pga forkjølelse og hvor vanvittig godt vi hører alt mulig når det endelig løsner etter noen dager.

Min egen svigermor liker ikke å bruke sitt høreapparat (enda hun burde) fordi hun synes det "gjaller". Mye av dette er nok bare at hun hører omtrent det samme som vi andre hører når hun har det på.

A

atledreier

Gjest
Hørte det godt på jobb i telefonheadsettet, selv om jeg er veldig forkjøla. Når jeg gjespet ble det direkte vondt å høre på. Det er fascinerende at jeg synes å høre alt likt som før, helt til jeg gjesper og får tilbake min 'normale' hørsel en liten stund.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
BT skrev:
Jeg hører dårlig på jobb men godt når jeg er hjemme.
Enten det eller så er det høyttalerne på Dell'n som ikke takler den aktuelle frekvensen.
Hører godt både på jobb og hjemme, men på et utested med mye stemmesurr sliter jeg med å oppfatte sidemannen - eller kvinnen, noe som for øvrig er mye værre..
Finnes det høreforsterkerapparatur tilpasset lydofile?

Topp Bunn