Høy nettspenning + rør = rep!

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Har en transformator som nærmeste nabo. Nettspenningen hos meg ligger på rundt 250v. Litt under.
Har problemer med rørutstyret mitt som stadig tar rør, transistorer++. Iflg. Kvanlid/Motron kan dette skyldes den høye nettspenningen min. Rør utstyr liker sjelden så høy spenning iflg. han. Noen som vet om en får noe som kan dempe spenningen i nettet? Noe mellom stikk og padde f.eks.? ???

N

nb

Gjest
Elektrikeren jeg hadde hjemme for en tid siden sa at det ikke var pra om nettspenningen nærmet seg 250 Volt, utstyret som brukes ved elinstallasjoner hjem er vel godkjent for opptil 250V, aner ikke hva det reelt tåler og hva eventuelle konsekvenser av høyere spenning er,men det er det sikkert en elektriker på forumet som har noe fornuftig å si om.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mange å ta hensyn til, men det spørs om ikke du må komme langt opp på prioriteringen her. Det er enkelt å sette ned spenningen. Men med det lille problem at alle får samme behandling. Den som bor lengst i fra trafoen får lavest spenning. Ikke sikkert at det vil være noe problem for han slik som det er for deg med for høy spenning. Kontakt e-værket (eller hva det kalles). Ikke gi deg om svaret i første omgang er negativt. Du finner ingen brukbar løsning på dette som du kan insatllere selv.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Takk skal du ha Hans. Snakket med folk på e-verket, som ble meget overasket over at det var så høy spenning her. Nå er den satt ned til 240v. Skal også få satt i rør som tåler litt høyere spenning, så det blir spennende å se når jeg får utstyret fra rep denne gangen. Etter hva jeg har forstått kan det bli problemer for alt 220v utstyr med så høy spenning.

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Antall liker
136
Hva er normal spenning?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
230V +/- 10% :eek:
207volt - 253volt :eek:

Joda, det blir rimelig vill variasjon!!!
Jeg har som regel ikke målt annet en rundt 226v til 234v i de veggstikka jeg har målt selv!
Kanskje jeg bare har vært heldig da.. ;D

Det er jo amper som takler ifra 63volt til 270volt variasjon uten å blunke! (Halcro) ...

mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.193
Sted
'
Andy skrev:
Skal også få satt i rør som tåler litt høyere spenning,
Hva slags rør er det?
Høy nettspenning gir som regel to problemer i rørkretser: (a) for høy glødespenning. Levetiden til rør er ofte proporsjonal med glødespenningen. (b) For høyt anodetap. Husk at anodetapet er proporsjonal med kvadratet av spenningen, altså vil 20% økning av spenningen medføre ~40% mer omsatt effekt.

Jan E Veiset

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
513
Sted
Stockholm
Det positive her er jo at e-verket gikk villig med på å senke spenningen! Kanskje jeg skal måle jeg og..? Kanskje derfor dacen min slår seg ut innimellom..:eek:

B

bendis

Gjest
du kan trøste deg med at du får mer strøm per Ah enn andre da. iallefall betydelig lavere enn meg hvor det går nedi 208V

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.718
Torget vurderinger
1
Andy skrev:
Har en transformator som nærmeste nabo. Nettspenningen hos meg ligger på rundt 250v. Litt under.
Har problemer med rørutstyret mitt som stadig tar rør, transistorer++. Iflg. Kvanlid/Motron kan dette skyldes den høye nettspenningen min. Rør utstyr liker sjelden så høy spenning iflg. han. Noen som vet om en får noe som kan dempe spenningen i nettet? Noe mellom stikk og padde f.eks.? ???

Har du også en VT100 som stadig går fløyten? Kanskje jeg skulle få sjekka nettspenninga....

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Ved beregning av installasjoner er utgangspunktet 230volt +/-4% ( 220,8 - 239,2volt)
Spenning bør helst ikke variere over det.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Voff skrev:
Andy skrev:

Har du også en VT100 som stadig går fløyten? Kanskje jeg skulle få sjekka nettspenninga....
Ja, jeg har en VT100. Disse skal visstnok være svært følsomme når det gjelder nettspenning. Sjekk spenningen du også.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei,
kanskje det ikke er selve nett-spenningen som er problemet her, men heller dc-sjokk på rørutgangene i forbindelse med på/av-slag av komponentene???? ::)

Bare det å slå på komponenter i "feil" rekkefølge kan få konsekvenser.. effektforsterker til slutt takk...men hvorvidt dette er et "vanlig" problem vet jeg intet om, men jeg har ihvertfall fått "brent" effektforsterker i forbindelse med testing av en rør-pre kombinert med transistor effektforsterker der dette er den mest sannsynlige årsak.

- Brum

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har også VT100 og spenning på 240volt. No problem......Aldri vært en feil......sålangt.....
Men jeg slår altid på og av i riktig rekkefølge, selv om ingenting skjer om det slurves her.

Samleren

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Forisktig med Golden Dragon E88CC rør og høy nettspenning. Dette iflg. Kvanlid/Motron. I alle fall i min forsterker (ARC VT100). Opplevde på nytt at driver rør gikk samtidig med at det tok med seg transistorer. Måtte sette inn Electro Harmonix (Sovtek) rør som driverrør i min forsterker. Da disse tåler høyere spenning enn GD rørene. Har fortsatt GD rør som inngansrør. Etter 1 mnd. med rep og uten musikk er alt i sjønneste orden igjen. ;D

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Vell, har brukt 8 stk. Golden Dragon E88CC i min VT100 i ett års tid nå, no problema....

Samleren

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Samleren skrev:
Vell, har brukt 8 stk. Golden Dragon E88CC i min VT100 i ett års tid nå, no problema....

Samleren
[/quote

Fint å høre at det fungerer for deg. :) Det er sikkert optimalt med Golden Dragon både som drivere og inngangsrør.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ja da jeg skiftet ut de orginale SOVTEK rørene til "Jan Phillips" ble jeg meget fornøyd med lyden. Men da disse igjen ble skiftet ut til Golden Dragon følte jeg at det ble enda bedre vedr. oppløsning og luft i gjengivelsen. Bruker smårørene ca 4000 timer og skifter effektrørene på 3000. På denne måten blir det lite/ingen problemer.
Min erfaring er at problemer oppstår når rørene er brukt alt for lenge og at man således risikerer kortslutning i røret. Jeg har reparert endel rørutstyr, og som regel er rørene i disse helt utmattet. Sist var en EAR rør RIAA der det viste seg at de samme ECC83 rørene hadde stått på i 15000 timer. Så pass på driftstiden folkens, jeg bruker timeteller.

Samleren

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.484
Sted
Nøtterøy
Vil bare forsøke å rette opp en liten sak. Ting jeg har skrevet i dette innlegget kan nok bli missforstått. Når det gjelder høy nettspenning er ikke Golden Dragon rørene mer utsatt enn andre vest europeiske og amerikanske rør. Hos meg som det var en feil på nettet (252volt!!) ble det for mye for driverrørene. Dette iflg. Kvanlid/Motron. Golden Dragon rørene (E88CC) som nå står i min forsterker er jeg meget godt fornøyd med. Anbefales! :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.111
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er lite innen HiFi som har noen form for regulering ift varierende nettspenning.
For mye eller for lite er ikke bra.
Som mange vet jobber jeg mest med rør utstyr. Gammeldags og tåler mer enn mye annet.
Innen visse grenser altså.
For litt siden ble jeg overrasket da jeg skulle teste rør.
Rørtesteren kan settes opp slik at interne spenninger er mest mulig optimale ift nettspenningen.
Da observerte jeg at nettspenningen var høyere enn det jeg noen gang har opplevd.
Veldig nær 250 Volt. Innenfor levrandør krav, men utenfor det som er greit for meg.
Etter mye om og men fikk jeg sendt en klage til Glitre Energi. Tidligere har de ikke vært spesielt imøtekommende.
Etter purring fikk jeg nettopp svar at de skulle "trinne" transformatoren.
1000 - takk! Svarte jeg.
Fikk aldri noe svar på hvorfor spenningen var satt så høyt.

Topp Bunn